دانلود رایگان نمونه سوالات صعود چهل ساله pdf
نسخه پی دی اف
کیفیت بسیار بالا
رنگی و تایپ شده
جامع و کامل
دانلود فایل
اول | احـــزاب
خفقـان سیاسـی در ایـن دوران بهحـدي بـود کـه درنهایـت دو حـزب مـردم بهرهبـري اسـداﷲ علـم و ایـران نویـن کـه بهجـاي حـزب ملیـون توسـط حسـنعلی منصور با حمایت شـاه تشـکیل شـده بود، در انتها بهدسـتور شاه منحل شـد و تنها حزب رسـتاخیز بهعنوان تنها حزب کشـور معرفی شـد. در این حزب هـم علیرغـم ادعـاي مردمیبـودن، نقش شـاه، نقـش اصلی بـود. در جـواب انتقاد بـه عملکـرد شـاه و تحمیلیبودن احزاب، شـاه مـردم ایـران را داراي سـواد لازم براي شـناخت درسـت و تشـکیل حزب از درون مردم ندانسـت.٨٦ محمدرضاشـاه هنگام معرفـی حـزب رسـتاخیز بهعنـوان تنهـا حـزب در کشـور، به منتقدیـن گفت:
کســیکه وارد ایــن تشــکیلات سیاســی نشــود و مؤمــن بــه ایــن ســه اصلــی کــه مــن گفتــم، نباشــد، دو راه برایــش وجــود دارد: یــا یــک فــردي اســت متعلــق بــه یــک تشــکیلات غیرقانونــی، یعنــی بهاصطــلاح خودمــان تــودهاي ، یعنــی بــاز بهاصطــلاح خودمــان و بــا قــدرت اثبــات، بــی وطــن ]کــه[ او جایــش یــا در زنــدان ایــران اســت یــا اگــر بخواهــد، فــردا بــا کمــال میــل، بــدون اخــذ عــوارض، گذرنامــه در دســتش میگذاریــم و بــه هــر جایــی کــه دلــش دانلود رایگان نمونه سوالات صعود چهل ساله pdf میخواهــد، بــرود؛ چــون ایرانــی کــه نیســت!
دانلود رایگان نمونه سوالات صعود چهل ساله pdf
در جایــی دیگــر نیــز گفــت: آنهاییکــه بــه رســتاخیز نمیپیوندنــد، بایــد از هــواداران حــزب تــوده باشــند. ایــن خائنــان یــا بایــد بــه زنــدان برونــد یــا اینکــه همیــن فــردا کشــور را تــرك کننــد! ٨٨ ایــن درحالــی بــود کــه شــاه هنــگام دوحزبیشــدن در جــواب منتقدیــن گفتــه بــود: اگــر مــن یــک دیکتاتــور بــودم، رهبــري یــک حــزب واحــد را بهدســت میگرفتــم. ٨٩
ایــن رویــه خفقــان و ســرکوب شــدید فعالیتهــاي سیاســی، پــس از انقـلاب اســلامی بهکلــی تغییــر کــرده و بــا رویکــردي آزاداندیشــانه زمینــه فعالیــت و بیــان آزادانــه گروههــاي مختلــف فراهــم شــده اســت؛ بهگونــهاي کــه تــا تیــر١٣٩٧، ٢٤٨ تشــکل سیاســی در جمهــوري اســلامی بهوجــود آمــده اســت کــه آزادانــه و بــا مجــوز قانونــی درحــال فعالیتانــد.
فــارغ از عرصــه انتخابــات و در عمــل، حــکام پهلــوي حتــی در گفتــار خــود نیــز نشــان میدادنــد کــه کمارزشتریــن موضــوع در نــزد آنهــا نظــر و رأي مــردم اســت. شــاه چنــان خــود را از مــردم بینیــاز میدیــد کــه گاه بهصراحــت بــه آنــان توهیــن میکــرد؛ ازجملــه دربــارة مــردم ایــران میگفــت: ایــن مــردم قــادر بــه انجــام هیچچیــز نیســتند: مثــل گوســفندان میماننــد! ٩٠
روحیه نخوت و تحقیر مردم ایران نهفقط در رضاشـاه و محمدرضاشـاه ریشـه زده بـود، بلکـه اغلـب درباریـان هم بـه این بیماري مبتلا شـده بودنـد. ملکه مادر مـردم ایـران را مردمـی حسـود٩١ و مذبـذب میدانسـت که حتـی حکومتکردن بر آنـان افتخـار نداشـت.٩٢ فـرح هم که سـعی میکرد خـود را تافته جدابافتـه دربار نشـان بدهـد، از ایـن امر مسـتثنا نبـود. بهروایت علی شـهبازي، سـرتیپ محافظ شـاه، فـرح مردم جنـوب تهـران را کمتر از حیوان میدانسـت.
در دوران پهلــوي، مــردم فقــط در انتخابــات مجلــس شــوراي اسـلامی نقــش داشــتند؛ اگرچــه انتخابــات محــدود انجمــن شــهر و نماینــدگان ســنا نیــز برگــزار میشــد کــه تمامــا بــا دخالــت دربــار و ســاواك صــورت میگرفــت. در دوران پــس از انقـلاب اسـلامی، تنــوع انتخابــات بســیار بیشــتر از دوران پهلــوي شــد
مــردم بــه هشــت صــورت مختلــف مشــارکت سیاســی کردنــد:
.١همهپرسی تأسیس جمهوري اسلامی؛
.٢همهپرسی قانون اساسی؛
.٣همهپرسی تقنینی اصل ٥٩ قانون اساسی ؛
همهپرسی مجلس خبرگان قانون اساسی؛
٥. همهپرسی مجلس خبرگان رهبري؛ ٦. همهپرسی ریاستجمهوري؛ ٧. همهپرسی مجلس شوراي اسلامی؛
٨. همهپرسی شوراي اسلامی شهر و روستا.
٢. میزان حــضور مـردم در انتـخابات
میـزان حضـور مـردم در آخریـن انتخابـات مجلـس شـوراي ملـی در دوران پهلـوي، در سـال ١٣٥٤، ٢میلیـون و ٨٠٠هـزار نفـر بـوده اسـت؛ درحالیکـه در اولیـن انتخابـات انقـلاب اسـلامی در سـال ١٣٥٨ بیـش از ٢٠میلیـون نفر و در طـول ٤٠ سـال بعـد از پیروزي انقلاب اسـلامی، میزان متوسـط حضـور مردم در انتخابـات بیـش از ٦٠درصـد بوده اسـت.
٣. دخالت در انتـــخابات در دوران پــــهلوي
برگـزاري انتخابـات، بهتنهایی ارزش نیسـت؛ بلکه باید آزادبـودن و قانونمندي در انتخابـات را مدنظـر گرفـت کـه در ایـن زمینـه کارنامه رژیم پهلـوي، کارنامهاي
تیرهوتـار اسـت. بـراي نمونـه، رضاخـان در سـال ١٣٠٢، در مقـام فرماندهـی کل قشـون، در تلگرافـی بـه والـی ایالـت فـارس دسـتور داد: ایالت جمیله فـارس در تعقیـب تلگـراف سـابق مقتضـی اسـت قدغـن فرمایید کـه در انتخـاب نوبخت از بوشـهر مسـاعدت نشـود. حکمت هم که جزو کاندید شـهر شـیراز اسـت، از جهرم بفرماییـد بشـود. راجع به ضیاءالواعظین بایسـتی هرطور اسـت، اقدامی بفرمایید کـه از انتخـاب مشـارالیه جلوگیري بهعمـل بیاید. ٩٤
در دورة پهلــوي دوم نیــز برگــزاري انتخابــات بســتهتر و فرمایشــیتر از پیــش تــداوم یافــت و حتــی چنــد نوبــت، مجلــس توســط شــاه منحــل شــد. محمدرضاشــاه در کتــاب پاســخ بــه تاریــخ کــه پــس از فــرار از ایــران نوشــته اســت، اینطــور اقــرار کــرده اســت:
انگلیســیها ایــن امــر را کامــلا عــادي و طبیعــی میدانســتند کــه انتخابــات در ایــران مطابــق نظــر و خواســتههاي خودشــان صــورت بگیــرد. در زمــان جنــگ ]جهانــی دوم[ انتخابــات ایــران بــه ایــن صــورت انجــام میگرفــت کــه مثــلا صبــح، مستشــار ســفارت انگلیــس بــا لیســتی حــاوي هشــتاد نامــزد نمایندگــی مجلــس بــه دیــدار نخســتوزیر میرفــت و بعدازظهــر همــان روز، کاردار ســفارت شــوروي نــام دوازده نفــر از نماینــدگان موردنظــر خــود را بــه نخســتوزیر مــیداد.٩٥
اســداﷲ علــم، از افــراد بســیار بــا نفــوذ در دربــار پهلــوي، در خاطراتــش نوشــته اســت: دولــت مــا از انتخابــات مجلــس گرفتــه تــا انتخابــات محلــی و انجمــن شــهر، آزادي را از مــردم ســلب کــرده و ارادة خــود را تحمیــل و نامزدهــاي خــود را از صنــدوق بیــرون مــیآورد ٩٦
سالاري مردم و آزادي
٤. مطبوعات و کتاب
یکــی دیگــر از شــاخصهاي آزادي، وضعیــت مطبوعــات و نشــر کتــاب اســت. در دوان پهلــوي تعــداد نشــریات کاهــش شــدیدي داشــت؛ بهطوريکــه ٥٤٠ نشــریه در اواخــر ســلطنت احمدشــاه، در پایــان رژیــم پهلــوي بــه ٨٦ نشــریه کاهــش یافــت.٩٧ بهطــور متوســط ٢هــزار عنــوان کتــاب در ســال چــاپ میشــد کــه بیشــتر آنهــا از محتــواي مناســبی برخــوردار نبود. رضاخــان که بعــد از کودتا همــه مطبوعــات را تعطیــل کــرده بــود، در ١٧اســفند١٣٠٠ در اعلامیــهاي اعــلام کــرد: ...قلــم مخالفیــن را میشــکنم و زبــان میبــرم. ٩٨ همچنیــن ســاواك طــی دســتوري در ٤بهمــن١٣٥٥ خطــاب بــه مطبوعــات نوشــت: هیچگونــه شــکواییه، انتقــاد، گلایــه، چــه صراحتــا و چــه تلویحــا، در هیــچ زمینــهاي نبایــد در مطبوعــات چــاپ شــود.
روزنامــه اطلاعــات در ٢٠شــهریور١٣٢٠ بهدنبــال اشــغال ایــران توســط متفقیــن، در ســرمقاله خــود نوشــت: انتظــار مــردم ایــران از دولتیــن شــوروي و انگلیــس در عالــم همســایگی و دوســتی، بیــش از اینهــا بــود! دولــت انگلیس بــه ایــن نوشــته اعتــراض کــرد و فروغــی نیــز در مقــام نخســتوزیر، دســتور توقیــف روزنامــه را صــادر کــرد.٩٩ کار سانســور کلمــات بــه آنجــا کشــیده شــد کــه وقتــی یکــی از مأموریــن سانســور در عصــر رضاشــاه در یکــی از روزنامههــا، ایــن مصــرع معــروف حافــظ را میبینــد کــه گفتــه اســت: رضــا بــه داده بــده، وز جبیــن گــره بگشــا! فــورا بــه مدیــر روزنامــه تعــرض کــرده، روي کلمــه رضــا خــط میکشــد تــا نکنــد منظــور، رضاشــاه و توهیــن بــه او باشــد و بــالاي آن مینویســد: حســن !١٠٠
ازجملـه محدودیتهـاي دیگـر، برخـورد جـدي با کسـانی بـود که منتقـد امور جـاري کشـور بودند؛ بهعنـوان مثال، آیتاﷲ سـعیدي بهجرم نوشـتن اطلاعیهاي در اعتراض به سـفر سـرمایهداران صهیونیسـت به ریاسـت راکفلر به ایران در سـال ١٣٤٩، توسـط سـاواك دسـتگیر و شـکنجه شد و به شـهادت رسید.١٠١
از دیگـر محدودیتهـا میتـوان بـه ممنوعیـت در همراهداشـتن بعضـی از کتابهـا، مثـل تحریـر الوسـیله امامخمینـی اشـاره کـرد. سانسـور در عصـر پهلـوي، در کتـاب و ادبیات به جایی رسـید که اسـتفاده از کلماتی همانند شـب، سـیاهی، سـرما، زمسـتان، گل سـرخ، جنگل، پنجرة بسـته و شـقایق ممنوع شـد؛ چراکـه مدعـی بودنـد ایـن واژگان در ادبیـات انقلابـی بهکار مـیرود.١٠٢
از حساســیتهاي سیاســیاجتماعی ممیــزان، در دو دهــه آخــر رژیــم پهلــوي، میتــوان بــه نــکات زیــر اشــاره کــرد:
١. بهکارگیــري نامهــا و لقبهایــی کــه ویــژة خانــدان ســلطنتی بــود یــا بــه آنهــا اشــاره داشــت، ممنــوع بــود، ماننــد حــذف کلمــه ســلطنت از کتــاب صلــح امامحســن.«
٢. هــر نــوع کتــاب مذهبــی و تحلیلــی سانســور میشــد و در بیشــتر مواقــع هــم برچســب خــلاف مصلحــت نظــام و مارکسیســت اســلامی میخــورد؛ مثــل کتابهــاي ولایــت فقیــه و بعثــت و ایدئولــوژي و بتشــکن کــه گرفتــار ایــن برچســب شــدند.
٣. هرگونــه نقــد و انتقــاد بــه حکومــت پهلــوي و پیشــنهاد براي اصـلاح وضع موجــود در کتابهــا، باعــث میشــد آن کتابهــا هیــچگاه منتشــر نشــود.
٤. نــام بعضــی افــراد و نیــز بعضــی اســمهاي خــاص سانســور میشــدند، ماننــد دانلود رایگان نمونه سوالات صعود چهل ساله pdf عبدالحســین نوشــین و حســینیه ارشــاد و گل ســرخ.
٥. هرگونــه انتقــاد بــه عملکــرد بعضــی کشــورها ماننــد اســرائیل و ایــالات متحــده سانســور میشــد.
٦. نشــر هــر نــوع مطلــب پیرامــون مفهــوم انقــلاب و انقلابهــاي صورتگرفتــه در دیگــر کشــورها و درکل، هــر نوشــتهاي کــه بهنوعــی بــا حرکتهــاي اجتماعــی ارتبــاط داشــت، ممنــوع بــود.
٧. نشــر کتــاب بــه زبانهــاي غیرفارســی، ماننــد عربــی، ترکــی، کــردي و بلــوچ، ممنــوع بــود.
سالاري مردم و آزادي
١٠٢. روزنامـه اعتماد ملی، ش٤٧٢، ٥ مهـــــر ١٣٨٦، ص١٠. گفــتوگو با یداﷲ رؤیـــایی، عـــضو کـــانون نویسـندگان دورة پهلوي
٥. فضاي عمومی جامعه
در دوران پهلـوي، خفقـان بهحـدي زیـاد بـود کـه حتـی مهمتریـن همپیمانـان شـاه هـم مجبـور بـه اعتـراف دراینبـاره میشـدند؛ بـراي مثـال جیمـی کارتـر، رئیسجمهـور اسـبق آمریـکا، در خاطراتـش نوشـته اسـت: در دوران شـاه، حداقـل ٢٥هـزار زندانـی سیاسـی در ایـران وجـود داشـت. ١٠٣ فــرد هالیــدي، در ســال ١٣٥٤ (١٩٧٥م) تعــداد زندانیــان سیاســی در ایران را بیــن ٢٥هــزار تــا ١٠٠هــزار نفــر اعـلام میکنــد و در گزارشــی مینویســد: کارنامــه هیــچ کشــوري در جهــان ســیاهتر از کارنامــه ایــران در زمینه حقــوق بشــر نیســت... جــلادان ســاواك افزونبــر شــوك الکتریکــی و ضربوشــتم مخالفــان، از انــواع وحشــیگريها اســتفاده میکردنــد؛ ازجملــه فروبــردن بطريهــاي شکســته در نشــیمنگاه، آویختــن وزنــه بــر بیضههــا، پوشــاندن کلاهخودهــاي ویــژه، مــورد تجــاوز جنســی قــراردادن زندانیــان و تجــاوز بــه زنــان و دختــران فــرد
دستگیرشــده در مقابــل چشــم وي بــراي گرفتــن اعتــراف.١٠٤
١٠٣. ویلیام سولیوان و آنتونی پارسونز، خاطرات دو سفیر، ص٤٤٧. ١٠٤. فرد هالیدي، دیکتاتوري و توسعه سرمایهداري در ایران، ص٩٢.
سالاري مردم و آزادي
آزادي و مردمسالاري در زمان انقلاب اسلامی
١٠٥. اصل ١٩ قانون اساسی. ١٠٦. اصل ٢٠ قانون اساسی. ١٠٧. دکتر مـــــره صــدق، ریاســـت بیـــــمارســتان خیریـه یهــــودي دکــــتر ســـپیر: ...بـا تـــوجه بـه نزدیکـی این بیـــمارستان به محـــــلهاي تــــجمع و تـظاهــرات ضـــد رژیـم طاغـوت، تعــــداد بســیار زیــــادي از مجـــروحیــن حـوادث سـالهاي انقـلاب به ایــــن بــیــمارســـتان منــتـــقل و تـحت درمـان قـــرار گرفتـــند و حــــتی یکبـار نیروهـاي حکومت نظامـــی بــه بیــمارستان هجــوم آورنــد و تـــلاش کردند مجــروحین انـقلابی را از بیـــمارستان خــــارج کنــند کـه رئیـس آنموقع بیمارســـتان با مــقاومت جـــدي کـه صـــــورت
نمونه سوالات صعود چهل ساله pdf
انقــلاب اســلامی شــعار اساســی خــود را بــر پایــه اســتقلال و آزادي ملــت در پنــاه اســلام تعریــف کــرده اســت؛ بنابرایــن داشــتن آزادي بــراي هــر فــرد و اقلیــت را از اصــول و قوانیــن خــود میدانــد. بــا بررســی قانــون اساســی جمهــوري اســلامی ایــران بهراحتــی میتــوان متوجــه شــد کــه در قانــون جمهــوري اســلامی ایــران، بــه حقــوق اقلیتهــا در کشــور توجــه شــده اســت؛ بهعنــوان نمونــه بــه ایــن دو قانــون توجــه کنیــد:
.١مــردم ایــران از هــر قــوم و قبیلــه کــه باشــند، از حقــوق مســاوي برخوردارند رنــگ، نــژاد، زبــان و ماننــد اینهــا ســبب امتیــاز نخواهــد بــود؛١٠٥
٢. همــه افــراد ملــت، اعــم از زن و مــرد، یکســان در حمایــت قانــون قــرار دارنــد و از همــه حقــوق انســانی، سیاســی، اقتصــادي، اجتماعــی و فرهنگــی بــا رعایــت موازیــن اســلام برخوردارنــد.١٠٦
مجموعــه آزاديهــا و رعایــت حقــوق اقلیتهــاي مذهبــی ســبب شــد کــه جامعــه دانلود رایگان نمونه سوالات صعود چهل ساله pdf جهانــی آشــوریان، مقــر ایــن جامعــه را از آمریــکا بــه تهــران منتقــل کنــد. از دیگــر نــکات شــایانذکر در زمینــه اصــل آزادي و مردمســالاري نظــام در مواجهــه بــا کلیمیــان در ایــران، تشــکر امامخمینــی از مســئولان بیمارســتان
سالاري مردم و آزادي
ایــن بیمارســتان کمــاکان فعــال بــوده و بهگفتــه ریاســت فعلــی بیمارســتان، بخــش اعظمــی از مراجعــان بــه ایــن بیمارســتان را مســلمانان تشــکیل میدهنــد.
بــر اســاس اصــل ١٣ قانــون اساســی، ]دربــارة کلیمیــان[ صــدور رأي در احــوال شــخصیه، بهوســیله مرجــع دینــی کلیمیــان ایــران اعــلام میشــود و دادگاه و قــوة قضاییــه بــر اســاس نظرمرجــع دینــی کلیمیــان رأي نهایــی را صــادر میکنــد کــه ایــن در میــان همــه کشــورهاي جهــان، کامــلا استثناســت؛١٠٨ بهطوريکــه خاخامهــاي یهــودي وابســته بــه گــروه تتوریاکارتــا پــس از بازدیــد از ایــران، در بازگشــت بــه آمریــکا اعــلام کردنــد: یهودیــان ایــران نســبت بــه یهودیــان ســایر کشــورها از وضــع بهتــري برخوردارنــد. ١٠٩
ســرانه فضــاي عبــادي اقلیتهــاي دینــی، نزدیــک بــه دوبرابــر مســلمانان اســت. مســیحیان بیــش از ٢٥٠ کلیســا در ســطح کشــور در اختیــار دارنــد و تقریبــا بــهازاي جمعیتــی کمتــر از ٥٠٠ نفــر، یــک کلیســا بــراي آنــان وجــود دارد. اماکــن مذهبــی اقلیتهــا همچنیــن بهطــور پیوســته از ســوي دولــت و بــا هزینــه عمومــی ترمیــم و بازســازي میشــود.
داد، مانـــع از ایــــن کار شـــد. بـه همیــن علـت حضرت امامخمـــینی قبــــل از ایــنکه به ایـران تشـریف بیـــاورند، نامـه تـشکرآمـــــیزي خـــطاب به رئیــــس بیـــمارستان میفرســـتند و طــــی آن از زحــــمات بیمـــارستان و حمایـــت از انقـــلابیون مجــروح تشـــکر میکنند کـه ایـــن نامـه اکنـون در اختیـــار یکـی از اعضـاي هیـــئتمـــــدیرة ســابق بیـــمارســـتان است کــه اکنــون در خارج از کشــور زنـــدگی میکـند... (وب سـایت انجمـن کلیمیـان: .( . ira je ish.co ١٠٨. روزنامـه اعتمـاد ملی، ٧آبان١٣٨٦، ص٩.
از حقــوق سیاســی بســیار مهــم کــه اقلیتهــا در ایــران دارنــد، حــق حضــور در مجلــس شــوراي اســلامی بهعنــوان نماینــده اســت. ایــن حــق در اصــل ٦٤ قانــون اساســی بهرســمیت شــناخته شــده اســت. مطابــق ایــن اصــل، زرتشــتیان
کلیمیــان هرکــدام یــک نماینــده، مســیحیان آشــوري و کلدانــی مجموعــا یــک نماینــده و مســیحیان ارمنــی جنــوب و شــمال نیــز هرکــدام یــک نماینــده در مجلــس شــوراي اســلامی خواهنــد داشــت.
یوناتــن بــت کلیــا، نماینــدة آشــوريها و کلدانیهــا در دورة هفتــم و هشــتم
نهــم مجلــس شــوراي اســلامی چنیــن گفتهانــد: اگــر نســبت جمعیــت یــک دیــن را بــه نمایندههایــش در نظــر بگیریــم، بایــد بگویــم مــا چندبرابــر
مســلمانان در مجلــس نماینــده داریــم و داشــتن ایــن حــق بــراي مــا بــاارزش اســت و دیــدگاه نظــام جمهــوري اسـلامی همــواره در قبــال اقلیتهــاي دینــی و
روزنـــــامــــه جــــم، مذهبــی بســیار مثبــت و احترامآمیــز بــوده و حــق مشــارکت مــا در برنامههــاي ٩بهمن١٣٨٤، ص٩. فرهنگیاجتماعــی همــواره فراهــم شــده اســت... . ١١٠
نمونه سوالات صعود چهل ساله
قانــون اساســی جمهــوري اســلامی ایــران در اصــل ششــم، از ویژگــی عمومیبــودن رأي ســخن بهمیــان آورده اســت. ایــن اصــل، مقــرر مــیدارد کـــه در جمهــوري اســلامی ایــران، امــور کشــور بایــد بــه اتــکاي عمومــی، از راه انتخابــات اداره شــود؛ همچنیــن قوانیــن و مقــررات انتخاباتــی ازجملــه مــادة ١٠ قانــون انتخابــات ریاســتجمهوري و مــادة ٧ قانــون انتخابــات مجلــس شــوراي اســلامی و نیــز مــادة ١٧ قانــون تـــشکیلات، وظایــف و انـــتخابات شــوراهاي اســلامی کشــور و انتخــاب شــهرداران، بــه ایــن خصیصــه نیــز اشــاره میکنــد؛ ازایــنرو شــهروندان ایرانــی، از هــر قــوم، دیــن، جنســیت و... بـــاشند، از حـــق شــرکت دانلود رایگان نمونه سوالات صعود چهل ساله pdf در انتخابــات بهرهمندنــد. برگــزاري ٣٦ مرتبــه انتخابــات در طــول ٤٠ ســال پــس از انقــلاب اســلامی، نشــاندهندة اهمیــت و توجــه جمهــوري اســلامی بــه آراي مردمــی اســت.
دوم | قانون اساسی و آزادي بیان
تشــکیل اجتماعــات و راهپیماییهــا، بــدون حمــل ســلاح، بهشــرط آنکــه مخــل بــه مبانــی اســلام نباشــد، آزاد اســت. جمهــوري اســلامی، ایــران را از یــک نظــام تکحزبــی بــه نظامــی بــا بیــش از ٢٥٠ حــزب رســمی و ٥١٥ انجمــن صنفــی تبدیــل کــرد. افزیــش تعــداد عناویــن کتــاب منتشرشــده در ســال ١٣٥٧ از ١٥٠٠ عنــوان بــه ١٠٧هــزار عنــوان در ســال ١٣٩٦ افزایــش یافتــه اســت. فقــط در اســتان کردســتان، بیــش از ٦٠ نشــریه اجــازه انتشــار دارنــد. فقــط نزدیــک بــه ٤هــزار ســمن در ایــران از وزارت کشــور مجــوز فعالیــت دارنــد کــه ٥٨درصــد آنهــا در حــوزة حقــوق بشــر فعــال هســتند و بهطــور پیوســته گزارشهــا و اطلاعــات خــود را بــه ســازمان ملــل ارائــه میکننــد.
سالاري مردم و آزادي
دوم | جایــگاه جمهوري اسلامی ایــران، از نظر آزادي، پایــینتر از حکومت استبدادي عربستان سعودي!
سوم | دخالت آمـریکا در ٥٠ انتـخابات کشورهاي مخــتلف جـــهان، تحت عنوان ترویج دموکراسی!
سالاري مردم و آزادي
چهارم | منــع حجــاب دخـــتران در مــدارس فرانــــــسه مهد آزادي دنیا
پنجم | گاردیــن: دموکـراسی آمریـــکایی در بــحران است و ترامپ فقط نشانهاي از آن است.
سالاري مردم و آزادي
روزنامــه گاردیــن در مقالــه اي بهقلــم یکــی از نویســندگان خــود، تحــت عنــوان دموکراســی در آمریــکا رو بــه بحــران هســت؛ ترامــپ فقــط نشــانه اي از آن اســت بــه نقــد سیســتم انتخاباتــی آمریــکا میپــردازد و بــا اشــاره بــه نکاتــی از انتخابــات ریاســتجمهوري گذشــته آمریــکا، از دموکراســی در آمریــکا از حیــث تأثیرنداشــتن آراي تمــام مــردم انتقــاد میکنــد:
در ســال ٢٠١٦ ترامــپ حــدود ٣میلیــون رأي کمتــر از کلینتــون کســب کــرد؛ امــا اکنــون ترامــپ در کاخ ســفید اســت، ولــی کلینتــون نــه. ...جــورج دبلیــو بــوش نیــز در انتخابــات رأي کمتــري نســبت بــه الگــور کســب کــرده بــود؛ امــا درنهایــت ایــن الگــور بــود کــه بــه بــوش می گفــت: رئیسجمهــور !
در پایــان مقالــه نیــز بــا اشــاره بــه سیســتم انتخــاب الکتــرال در آمریــکا نوشــت:
سیســتمی کــه مرتبــا قــدرت را بــه جنــاح بازنــده واگــذار می کنــد، بــا ترجیــح دادن اقلیتــی ســفید نســبت بــه اکثریتــی درحال گســترش و متنــوع، بــهزودي مقبولیــت را در انظــار شــهروندان خــود از دســت میدهــد. ایــن بحــران حقیقــی قانــون اساســی در آمریکاســت.
آري! از آزادي و دموکراســی تنهــا پوســته اي در غــرب باقــی مانــده اســت و باطــن دموکراســی غربــی، چیــزي جــز حاکمیــت ســرمایهداران نیســت.
علل تحقق نیافتن کامل اهداف انقلاب اسلامی
اول | موانع طبیعی
زمـــانبــر بودن دستیابی به اهداف بلند؛
دوم | موانع بیرونی
برنامهریزي براي براندازي نظام اسلامی؛ ایجاد گروهکهاي تروریستی و تفرقه قومی؛ حمله نظامی ناجوانمردانه ٨ساله به کشور؛ تحریم و محاصرة اقتصادي؛
تهاجم فرهنگی و هجمه به باورها و اعتقادات مردم؛ دانلود رایگان نمونه سوالات صعود چهل ساله pdf جلوگیري از پیشرفت علمی و صنعتی کشور؛ نفوذ براي تغییر محاسبات مسئولان و از طریق باورهاي مردم؛ تحریف حقایق تاریخی؛ الــــقاي نــاتوانی؛ تــزریق نــاامیدي؛
سوم | موانع درونی
١. ضعفهاي فکري در حوز ادار کشور
باورنداشتن به کارآمدي نسل جوان؛ غفلت از ثروتهاي عظیم انسانی و طبیعی کشور؛
اعتماد به نسخههاي پیچیدهشده از سوي بیگانگان؛ متـــکیبودن به نـــفت؛
٢. عدم اهتمام به همه آرمانهاي انقلاب
نداشتن اهتمام جدي در مبارزه با فساد؛ نداشتن اعتقاد به استقلال؛ فقدان عدالتمحوري؛
٣. عادتهاي غلط اجتماعی
تنبلی و کمکاري؛ بیصبري؛ سرگرمی به امور گمراهکننده؛ رفاهطلبی؛ اشرافیگري؛
ترجیح کالاهاي خارجی بر کالاهاي داخلی؛ فقدان اعتمادبهنفس ملی؛