البوم بزرگ 2 در سال 1394 توسط مهراد هیدن و سامان ویلسون با همکاری تارا و ارش دارا و سهراب ام جی و کیارش و سیامک به عنوان خوانندگان مهمان انتشار یافت .
آهنگسازی و میکس و مستر این البوم به صورت کامل توسط مهراد هیدن انجام شده است.
بیشتر ترک های البوم حالت انگیزشی دارد ، هنوز هنوزه شاهد پلی شدن این البوم در پلتفرم های پخش موسیقی هستیم و به نظر تعداد زیادی از مخاطبین رپ فارسی این البوم جزو ده البوم برتر رپ فارسی است.
سال گذشته از ارتیست های این البوم سوال پرسیده شد که چرا بیشتر ترک های البوم حالت انگیزشی دارد و آنها اینگونه بیان کردند :
در زمانی که البوم رو ساختیم و انتشارش دادیم از یه مقطع سخت زندگی گذشته بودیم و همش مثل خواب بود در این البوم بیشتر راجب اون خواب توضیح دادیم و اینکه چجوری بیدار شدیم.
در نوشتن و تهیه ی این مطلب از حاج جوکر 🃏 و مخاطب رپ فارس کمک گرفته شده است و ایده ی اصلی نوشتن پست و تهیه اش توسط حاج جوکر 🃏 داده شده است
طراحی اختصاصی کاور های پست نیز توسط ka⭐️ انجام شده است.
1- بی تاب
منتقد : مخاطب رپ فارس
آلبوم با این ترک شروع میشه و ابتدای کار یه فضای نسبتا دپ و غمناکی رو میبینیم که جملات اول رو مهراد از ناامیدی و شکست میخونه ، کمی که میگذره از شکست ها و فکر به گذشته میرسه به اینکه باید بال ها رو به سمت آسمون باز کنه و بیتاب برای اوج گرفتن
میریم سراغ ورس ۱ سامان که ابتدا از ناکامی های گذشته میخونه و یه جایی میگه که باید این فکرها و خیال های پوچ رو توی سطل بریزم و از پتانسیل درونم برای بیرون کشیدن از سختی ها و مشکلات استفاده کنم
ورس ۲ سامان هم راجع نبودن توی یه چرخه عادی صحبت میکنه و موضوع اینه که من خاصم و باید غیر ممکن ها رو ممکن کنم برای مثال (کاری کنم ۲ تا خط موازی بهم برسه یا اینکه دو دو تا بشه سه) !!!
ولی توی اوترو یه سرنخ میده که برنامه ریزی راه اصلی رسیدن به موفقیته و این قدرت و انگیزه رو برای شنونده ملموس نشون میده
درسته از چاشنی اغراق برای یه ترک انگیزشی زیاد استفاده شده ولی اوتروی کار به همه این اهداف رنگ واقعیت بخشیده
از لحاظ فنی بخوایم موزیک رو بررسی کنیم ورس ۱ و ۲ سامان تکست قوی ای داره خیلی روون نوشته و مثال هایی که زده گیرایی تکستش رو خیلی بالا میبره
درباره اجرا هم که واقعا اجرای پرفکتی بود از نظرم مهراد کورس ها رو به زیبا ترین شکل ممکن خونده و انعطاف صدا توی قسمت های مختلف آهنگ از سمتش مشخصه
اجرای سامان دلیوری به شدت خوبی داره همون طور که گفتم تکست روونی نوشته و اجرای خیلی خوبی هم داره انرژی بالای سامان موقع اجرا برای یه ترک انگیزشی که اینترو آلبوم هم هست فوق العاده بالاست
پرودیوس کار هم جزو نقاط قوت اینترو آلبوم هستش و به بهترین شکل ممکن صورت گرفته فضاسازی کاملا با موضوع ترک هماهنگی داره و به راحتی شنونده رو جذب میکنه
اینتروی البوم به قدری خوبه که با شنیدن این ترک رغبت میکنیم ادامه آلبوم رو گوش کنیم داستان فردی شکست خورده با اهداف بزرگ که قصد شروع داره و میخواد غیر ممکن ها رو ممکن کنه جذابیت زیادی رو از همین اول کار به آلبوم اضافه کرده
|
2- فردا
منتقد : حاج جوکر 🃏
در این آهنگ هیدن و ویلسون بدخواه های خودشون رو کوچک میشمرند لیریکس هیدن تکنیک های ادبی قشنگی داره ویلسون هم این ترک رو با شعر و گنگ حماسی ادامه میده .ورس جفتشون سطحشون یکی بود اینتروی این کار سطح ترک رو برده بود بالا بیت خوبی هم داشت
شاید فلو خیلی ساده بود اما بیت و صدای هیدن شنونده رو جذب میکرد استایل ویلسون نسبت به هیدن گنگ تر بود
و هیدن به امید داشتن بیشتر صحبت میکرد از لحاظ آهنگسازی یکی از قوی ترین آهنگسازی های آلبوم بود
تکست هردو هم خوب بود اما نوع اجرا ساده بود .
|
3- کافی نیست
منتقد : مخاطب رپ فارس
یکی از بهترین انگیزشی های آلبوم که به مثبت اندیشی و خستگی ناپذیری و به کم راضی نبودن و تلاش کردن تاکید داره.
اینترو کار یه تصویر سازی خیلی قشنگ توسط مهراد میبینیم
.
《 دم صبح باد سرد، تن و پوستو کرد سفید
ته شب ابر و برف روی مهتابو کشید
تا که نور از راه رسید
رنگ برگارو کشید
گفتم باد سرد بیا
هر وقت نوبتم رسید》
.
یه بخش خیلی کوتاه ابتدای کار از مهراد میبینیم که لفظ های جالبی داره که بهش میپردازم و از تکست و اجرای خوبش هم ایرادی نمیشه گرفت.
.
《ترس دور میشه انگار چشم گذاشتم
سنگ بود جلوم روش ریلو ساختم
بیشتر همیشه این ذهنو داشتم
یک بودم جلوش صدتا صفرو کاشتم》
.
ترس جوری ازم دور میشه انگار چشم گذاشتم رفته قائم شه :))
یه لفظ به شدت انگیزشی که حتی با وجود سنگ ریل میزنم توی راهم و مثل قطاریم که با این چیزا متوقف نمیشم
یک بودم جلوش صدتا صفر و کاشتم ، اینجا منظور از ۱ نامبر وان بودن خودش رو اشاره داره به اینکه بهترین بودم ولی بازم کلی صفر جلوی ۱ گذاشتم و داره میگه با وجود بهترین بودن بازم راضی نیستم و بینهایت رو میخوام
به مولتی سیلابی هایی هم که به کار برده دقت کنید
چشم گذاشتم * ریلو ساختم * ذهنو داشتم * صفر و کاشتم
میریم سراغ چند بیت از سامان در ادامه کار که یه پانچ قشنگ انگیزشی داره که بهش اشاره کنیم
.
بهتر که میشم، پیروز شدم
با یکی کَل دارم، *دیروز خودم*
.
کورس هم که مهراد میخونه و اشاره به بینهایت طلبی و سیری ناپذیری داره و از لحاظ محتوا هماهنگی خیلی خوبی با بیت های قبلی داره
یه قسمت کوتاه دیگه از سامان که این ۲ بیت رو خیلی دوس دارم تشبیه های قشنگی آورده
.
《اونی که بروئه، خود موتوره
یه سری اگزوزن، کارشون غرغره
ترس ترمزه
اونی برده که برا چیزی که میخواد تا ته گازو پر کنه》
تشبیه انسان پرتلاش و بابرنامه به موتور
تشبیه انسان بازنده و غرغرو به اگزوز
تشبیه ترس به ترمز که کاملا مشخصه
یه قسمتی از ترک هم مهراد هر روز زندگی رو به الماس تشبیه میکنه که به نوبه خودش انگیزه خاصی میده
.
از لحاظ فنی جزو ترک های خوب آلبوم که موضوع و ایده خیلی قشنگی داره و نکته مثبته دیگه اینه که انگیزشی های آلبوم هم طبقه بندی خاص خودشونو دارن مثلا بیتاب هم موصوع کلیش انگیزشی هستش ولی با کانسپت متفاوتی نسبت به ترک کافی نیست
تکست و اجرا قوی بودن پرودیوس کار هم به خوبی صورت گرفته و در مجموع ترک خیلی خوبی هستش و جزو بهترین انگیزشی های البوم
|
4- تا ته
منتقد :MASTER⭐PACINO
بیت اهنگ سبک دلنوشت دارد ، و تکست هم حالت انگیزشی دارد .
یکی از ایراد های بزرگ این اهنگ این است که در بخش زیادی از اهنگ بیت با وکال مچ نیست به طوری که وکال اصلا از بیت جدا هست و هماهنگ نیستن .
عوض کردن فلو ها در اهنگ تکنیک جالب و شنیدنی ای هست .
این ترک شما رو اماده میکند برای ترک بعدی. (بریزم بهم)
|
5- بریزم بهم
منتقد: مخاطب رپ فارس
یه ترک تو ژانر گنگ که تو اون زمان تیکه های مشخصی هم به ترک مهمونی خودمونه جی جی و سیجل و خلسه انداخته شده.
تکست مهراد خوب بود واقعا با وجود کوتاه بودن ورس پانچ گذاشته و توی گنگ خوندن خودشو ثابت میکنه هرچند سبک تخصصیش نیست ولی ورس سامان همونطور که تخصصشه این سبک رپ اجرای خیلی خوبی داره حتی پر انرژی تر از مهراد و گنگ خیلی خوبی هم هستش توی کورس هم که مشترکا میخونن صدای مهراد + استایل گنگ سامان ترکیب خوبی رو ساخته
اجرای سامان تکنیک خیلی خوبی داره فلوهای جذابی داره که همین باعث میشه کمتر کسی بار اول که گوش میده از این ترک بدش بیاد
از لحاظ پرودیوس با میکس و مستر بیشتر از خود آهنگسازی حال کردم آهنگسازی واسه سبک گنگ خیلی خوبه ولی جوری نیست بشه بلند مدت قفلی زد رو این ترک. تنظیم کار جزو نقاط قوتشه افکت هایی که روی صدا گذاشته شده مخصوصا یه بخش هایی روی صدای سامان کار را بهتر کرده.
از نظرم جزو ترک های خوب آلبوم محسوب میشه و توی سبک گنگ هم خودی نشون دادن
|
6- هارم به همراه ام جی
منتقد : حاج جوکر 🃏
ترکی که سبک پارتی رو به کل عوض کرد ورس ویلسون خیلی خوب بود ورس ام جی متوسط بود ، اصلا به ورس ویلسون نمی خورد و صرفا مکمل خوبی برا ورس ویلسون بود ، موضوع این ترک ذهن آدمو درگیر میکنه ویلسون گفتگوی یه پسر با دختر رو تصویر سازی میکنه و یکی از بهترین تصویر سازی های رپ فارس رو انجام میده.کورس هم هیدن با صدای خودش کار رو به نحو احسنت انجام میده .
شاید موسیقی به گوش شنونده ها ساده بیاد ،اما تنوع خاصی داره . انرژی هیدن و ویلسون بسیار خوب بود
|
7- گل آقا
منتقد: MASTER⭐PACINO
تکست این ترک بر خلاف بقیه ترک ها از حالت انگیزشی بیرون آمده و تکست دیس است .
دیس این اهنگ قابل پیشبینی بود و به جی جی بود با توجه به اختلافات آن زمان اعضای زدبازی .
بیشتر تمرکز تیکه ها بر شخصیت درونی جی جی است و اینکه چجور ادمی است، و تکست خیلی کوبنده و تخریب کننده ای ندارد.
بیت این اهنگ مناسب و ساده و قابل قبول است و از نظر کیفیت صوتی هم قابل قبول است.
|
8- پشت دست به همراه ام جی
منتقد : مخاطب رپ فارس
یه ترک دیگه توی سبک گنگ که به اصل کار بودن و به قله رسیدن اشاره زیادی شده و در عین حال بازم تیکه هایی رو توی خودش جا داده مخصوصا قسمت کورس کار به افرادی تیکه میندازه که در عمل به جایی نرسیدن و فقط حرف میزنن
ورس اول اجرای مهراد طبق معمول خیلی خوب و با انرژی بالا و دلیوری قابل قبول توی سبک گنگ صورت گرفته ، گرچه تکست خیلی قوی ای نداره مشخصا و لفظ هایی که به کار برده به اون شکل پیچیدگی نداره و روی اجرا میچرخه.
ورس سامان اجرای خیلی خوبی داره از لحاظ تکست از ورس ۱ خیلی بهتره
گنگ ترین ورس ترک ورس آخره که سهراب با یه تکست خیلی قوی میاد تو کار ، پانچ های زیادی هم به کار برده
همزمان با یه فلوی روون رایم های ۵-۶ سیلابی هم به کار برده که تو سبک گنگ خیلی نمود میکنه و کار رو درآورده اگه ورس سهراب نبود تکست ترک نمره پایینی می گرفت ولی حسابی این نقص رو جبران کرده
بیت و میکس و مستر کار هم طبق معمول ضعیف نیست و لول کار رو بالا نگه داشته
|
9- یکی دیگه به همرا ارش دارا
منتقد : MASTER⭐PACINO
شروع اهنگ بسیار زیبا و دلنشین است ، یا به عبارتی اوج درخشش ارش دارا در البوم این ترک است.
نحوه ی اجرا و فلو عوض کردن در این اهنگ خوب است و مخاطب را تشویق میکند به ادامه ی البوم.
بیت این اهنگ سبک دلنوشت دارد ، از نظر کیفیت صوتی هم اهنگ قابل قبولی است.و همانند بسیاری از ترک های البوم حالت انگیزشی دارد.
|
10- قرمز به همراه تارا
منتقد : MASTER⭐PACINO
بزرگترین مشکل این اهنگ کورس اهنگ بود که در بخشی از کورس صدای نویز و گوش خراش شنیده میشود .
آهنگ هیجان خوبی دارد ، هم از زاویه ی نحوه ی اجرا و هم از زاویه ی آهنگسازی و طرز عوض کردن فلو ها جذابیت اهنگ بالا هست .
به طوری که هر ثانیه ای که از اهنگ میگذرد در انتظار ثانیه ی بعدی هستید و اماده میشیود برای ادامه ی البوم با اعتماد به نفس بیشتر .
|
11- امروز نه به همراه کیارش
منتقد : مخاطب رپ فارس
این ترک هم مثل کلیت آلبوم فاز انگیزشی داره و به ادامه راه و داشتن اعتماد به نفس تاکید داره
اینترو کار یه قسمت سامان آف بیت میخونه و خیلی خوب استارت میزنه و یه اشاره ای هم داره به اینکه حال حالِ بیتابه (ترک اول البوم)
ورس مهراد هم به این اشاره داره که هر کار غیر ضروری هست باشه برای بعد امروزُ نه یعنی انقدر برای هدفم انرژی و انگیزه دارم
از لحاظ ایده یه مقدار خلاقیت داشت ولی از نظرم نتونسته بودن روی این ایده خیلی قوی کار کنن کورس کار که بشخصه برای خود من واقعا جوری نیست بعد ۱ بار گوش دادن رغبت کنیم یه بار دیگه این ترک رو گوش کنم
تکست هم چیز خاصی نداره انگیزه میده ولی به شکل غیر واقعی و اغراق آمیز
از لحاظ پرودیوس چیز خیلی جذابی به کار اضافه نشده و تکست هم به جز چند تا از بیت های سامان چیز خاصی نداره
در کل یه ترک خیلی معمولی و جزو انگیزشی های نه چندان قوی آلبوم
|
12- تند نرو
منتقد : مخاطب رپ فارس
یه ترک تو سبک لاو-دپ که با استایل های خاصی خونده میشه و با یه سری فلوهای ملو از سمت مهراد و سامان و به لطف افکت های قوی حس مستی رو میشه متوجه شد
نسبت به یه سری از تکست های مهراد که توی همین آلبوم هم تو بعضی از از ترک ها مشهوده ورس ۱ تکست خیلی خوبی داره و اجرا هم عالی صورت گرفته ، به صورت یه خط داستانی پیوسته چیده شده.
فضای ترک هم یه سالن پارتی هستش که از روی کلماتی که به کار برده شده میشه خیلی راحت فهمید
جالبی ورس مهراد اینه که با لاو شروع میشه و با دیسلاو به پایان میرسه که آخرش مخاطب شعر ازش جدا میشه و ترکش میکنه!
ورس سامان هم فضای باحالی داره مخاطب لاو استوری شعر رو بعد مدت ها تو اون سالن میبینه و با یه حس امیدواری شروع میشه ولی تهش مثل ورس اول به جدایی و تنها موندن ختم میشه
از لحاظ فنی جزو بهترین های آلبوم بدون شک تصویرسازی های قوی ، دلیوری فوق العاده ، انتقال حس به قدری خوبه خیلی راحت میشه فهمید حس ارتیست رو!
کورس کار هم جزو نکات مثبت کار هستش که به لطف اجرای عالی مهراد انسجام خیلی خوبی به این ترک داده
از خوب بودن ورس ها و کورس گفتم از پرودیوس خیلی تمیز هم نگذریم که کار رو خیلی قوی در آورده ملودی های وقف دهنده فضای ذهنی شاعر رو خیلی خوب میشه درک کرد خلاقیت های زیادی هم داره تنظیم کار هم ایراد زیادی نمیشه ازش گرفت به خوبی انجام شده
|
13- همین که هست به همرا ام جی
منتقد : مخاطب رپ فارس
موضوع اصلی ترک درباره اینه که نباید انقدر نسبت به دیگران سخت گرفت و هر کسی یه جوریه و همین که هست. ورس سامان یه سری مثال ها آورده درباره انواع شخصیت ها و اینکه نباید از کسی انقدر انتقاد کرد و نسبت به مسائل احساسی برخورد کرد و باید منطقی بود و جوانب مختلف رو در نظر گرفت.
ورس هیدن حالت تصویر سازی و انگیزه داره که میشه خیلی خودمونی و خوشحال بود و نباید نسبت به زندگی سخت گرفت مفهوم کلی ورس با ورس سامان فرق زیادی نمیکنه ولی مثال ها و تصویرسازی های دیگه ای شکل گرفته.
ورس سهراب داره شخصیتی رو نقد میکنه که ادعا استاد بودن داره و از همه ایراد میگیره و نسبت به همه سختگیره ولی خودش رو درست نمیکنه.
از لحاظ فنی خب اجرای هیدن بهتر بود از بقیه ولی از لحاظ تکست ضعیفترین تکست مال ورس مهراد هستش و خیلی تکست ساده ای داره هر چند به خاطر اجرا و دلیوری خوب به قشنگی تصویرسازی کرده.
تکست سامان بهتر بود تکست سهراب هم نسبت به کوتاه بودنش بد نبود و دلیوری خوبی داره و خیلی واضح منظور رو رسونده.
پرودیوس کار هم قابل قبوله نمیشه گفت بهترین ملودی های آلبوم بود ولی لول کار رو پایین نیاورده
کورس جالبی هم داره ولی جوری نیست بشه روش قفلی زد البته اجرای مهراد خوبه و این مربوط به تکسته
از لحاظ موضوعی و ایده خیلی جالب بود اگه اجراها یه مقدار انرژی بالاتری داشتن و تکست قویتری داشت ترک خیلی بهتری هم میشد.
|
14 - الو ال
منتقد : مخاطب رپ فارس
جزو معدود ترک های آلبوم که توی سبک گنگ - پارتی اجرا شده ، از لحاظ محتوایی واقعا هیچی نداره این ترک البته سبک پارتی محتوای خفنی رو نمیطلبه ولی لفظ های خیلی ساده و پیش پا افتاده ، دیالوگ های تکراری که حکم نوار خالی رو اواخر ورس دوم ایفا میکنن. کلا توی زمینه تکست اصلا محتوای قوی ای نداره البته از رایمینگ های خوب سامان نمیشه گذشت برای همین نمره زیر ۵ برای تکست کم لطفیه.
از لحاظ اجرا ولی سامان سنگ تمام گذاشته
تکنیک خیلی خوبی داره تو اجراش و با وجود فست خوندن دلیوری قوی ای هم داره که باعث شده خیلی واضح باشه حتی برای بار اول تکست کاملا قابل فهمه
از اجرای عالی مهراد تو کورس هم نگذریم که با یه فلوی خلاقانه و استایل خاص کورس رو بهترین شکل اجرا کرده
پرودیوس کار هم جزو نکات مثبته نه تنها ملودی های بیت خلاقانه و متنوع هستند از طرفی تنظیم خیلی خوبی هم داره که با وجود تکست نه چندان قوی ترک جالبی رو ایجاد کرده
|
15- شیدا به همراه سیامک
منتقد : حاج جوکر 🃏
ترک بسیار خوب و یک ایده ی جالب از هیدن و ویلسون . کورس سیامک به شدت خوب بود بیت هم ادمو جذب میکنه ورس هیدن بهتر از ویلسون بود
البته خیلی ها ممکنه بار اول گوش بدن خوششون نیاد
چون تلفیق موسیقی سنتی و رپ خوب در نمیاد.
نکته ی جذاب کار هم این بود که بریج قبل از کورس خوب در اومده بود اوترو هم سیامک خوب انجام داده بود .
|
16- بزرگ به همرا ارش دارا
منتقد : حاج جوکر 🃏
ترک بزرگ دارای اهمیت بیشتری هستش چون اسم آلبوم رو یدک میکشه القاهای فوق و العاده ای بود همچنین احساس خوبی به شنونده دست میده بیت بزرگ بیت ایرانی هستش و روتین اما معنای این ترک خیلی خوب بود از لحاظ معنا بهترین آلبوم بزرگ باشه اما از لحاظ موسیقی چنین نیست ساخت این موسیقی محتاطانه تر نسبت به بقیه ترک ها بود آرش دارا صدای پر انرژی که اول کار خوند شنونده رو مشتاق کرد که باقیه ترک رو گوش بده
ویلسون خیلی ملو تر نسبت به بقیه ترک هایی که با هیدن خونده بود عمل کرد
برسی جزئی: هیدن قافیه های میانی داره اما ورس ویلسون قافیه های تک قافیه و یک ردیف نوشته شده
در کل ترک بسیار خوب و زیبا بود
|
17- وایسا به همراه ارش دارا
منتقد : حاج جوکر 🃏
این ترک در مقابل ترک های دیگر بزرگ ضعیف تر بود ، از لحاظ اجرا و موزیک چیز خاصی برای گفتن نداره ، اما دارا سطح آلبوم رو کشیده بود بالا و خودش رو مطرح کرده بود.
ورس ویلسون خیلی جذاب بود هیدن هم خوب بود دارا خیلی خیلی فوق و العاده بود هیدن واج آرایی های قشنگی داره ویلسون استایل به مراتب بهتری نسبت به هیدن داره
در کل ترک معمولی بود .
|
18- پاشو به همراه ارش دارا
منتقد : حاج جوکر 🃏
پاشو نسبت به وایسا ترک بهتر بود و پر انرژی بودن این ترک باعث میشه که تو سیستم ها و ماشین ها پلی شه
این آهنگ حتی میتونه اونهایی که به پاپ علاقه دارند را جذب کند این ترک بیشتر رگه های از سبک پاپ در خودش داره تکست واقعا فوق و العاده بود برای مثال : همیشه پنج تا پیچ قبل به نظر اخریه... خلاقیت خیلی خوبی دارن در کل و ترک بسیار خوبی رو تشکیل بدن
|
19- خورشید به همراه ارش دارا و تارا
منتقد : MASTER⭐PACINO
اینتروی اهنگ ، با بیتی به سبک تکنو شروع میشود و تنوع زیادی دارد و ادامه دارد تا دقیقه ی سوم از اهنگ که یک دفعه کلا ملودی بیت اهنگ عوض میشود و دوباره به حالت قبلی برمیگردد
تکست چندان خوبی ندارد و تکست کوتاه است . اجرا با کیفیت صوتی نیز متوسط رو به بالا هستن.
در کل این ترک پایان بندی خوبی و راضی کننده ای بود برای پایان البوم.
|
نظر شما مخاطبان گرامی راجب این البوم و ترک هایش چیست ؟ / پایان / 1400/22/6 |
همچنین بخوانید:
نقد و بررسی آلبوم پرواز از رضا پیشرو
نقد و بررسی آلبوم زاخار اصلی از سهراب ام جی ( mj )
نقد و بررسی البوم گوزن از علی سورنا (کامل)
نقد و بررسی آلبوم مجاز یک سال پس از انتشار به دلیل تولد هیچکس
نقد و بررسی البوم گذار از بهرام
تفسیر آلبوم عدل
نقد و بررسی البوم زیر و بم زیرزمین از علی قاف
تفسیر ( دیس یابی ) آهنگ هابیل ام جی mj ( دیس به پیشرو )
تفسیر ( دیس یابی ) ترک Q69 حصین _ دیس به بیلیط فدایی
تفسیر ( دیس یابی ) آهنگ فاتحه فدایی ( دیس به حصین )
تفسیر و دیس یابی دیس ترک جدید فدایی به نام بیلیط🔥
تحلیل آهنگ ناخدا جلال از آلبوم گوزن علی سورنا + لینک دانلود
بررسی وتحلیل ترک تف از هیچکس لذت ببرید:-)