بازیهای به اندازه و دلنشین، هادی حجازی فر را تبدیل به بازیگری درجه یک در سینمای ایران کرده است و این هنرپیشه آذربایجانی، توانسته نقش اصلی بسیاری از ساختههای مهم سالیان اخیر سینما و تلویزیون ایران را تصاحب کند. در حال حاضر حجازی فر یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران محسوب میشود و خالی از لطف نیست که در مطلبی به مرور برترین نقشآفرینیهای ایشان بپردازیم.
این مطلب از سه قسمت تشکیل شده است:
۱- بررسی سبک بازیگری هادی حجازی فر
۲- معرفی برترین فیلمهای هادی حجازی فر
۳- مروری بر مهمترین حواشی هادی حجازی فر
بررسی ویژگیهای بازیگری هادی حجازی فر
بروزدادن احساسات انسانی به شکلی طبیعی و باورپذیر، مهمترین ویژگی بازی هادی حجازی فر است؛ حجازی فر با اجرای قدرتمند و پرطراواتش، حالات مختلف انسانی را به طبیعیترین شکل ممکن به تصویر می کشد و در انتقال حس و شور به مخاطب بسیار توانمند است.
وی بخصوص نقش انسانهای دغدغهمند، حساس و غیرتی را به بهترین شکل اجرا میکند و برای هر کارگردانی که به دنبال یک نقش مثبت مسئولیتپذیر و باغیرت است، انتخاب معقولی است.
برگ برنده هادی حجازی فر در اجراهای خوبش، بهاندازه بازیکردن اوست. این بازیگر تُرک، همواره از اضافهکاری و افراط در اجرا پرهیز میکند و خودش را در خدمت روند و هدف فیلم قرار میدهد تا نقشی که بازی میکند، وارد حیطه جبرانناپذیر اغراق نشود و برای مخاطب باورپذیر باشد.
حجازیفر در ژانرهای مختلف (جنگی، درام، عاشقانه، کمدی و جنایی) بازیهای خوبی را به نمایش گذاشته است و کارنامه قابل قبولی دارد. قدرت تطبیقپذیری بالای او در قبال نقشهای متفاوتی که کارگردانان مختلف به او سپردهاند، باعث شده از آزمونهای مهم سالیان اخیرش، اکثرا با سری بلند خارج شود. در ادامه مطلب به سراغ معرفی ۷ نقشآفرینی برتر هادی حجازی فر میرویم.
۷- سریال ممنوعه
درام امیر پورکیان، با همه فرازونشیبها و ضعفهایش، اندک نکات مثبتی نیز دارد که از جمله آنها میشود به اجرای خوب هادی حجازی فر در نقش یک مرد احساساتی و غمگین اشاره کرد.
میلاد کی مرام، امیر حسین آرمان، نیکی کریمی، لیلا زارع، الهه حصاری، نیما شعبان نژاد، زنده یاد آتیلا پسیانی، فاطمه گودرزی، هادی حجازی فر، بهاره افشاری و امیر جعفری جزو بازیگران این سریال هستند.
با وجود بهرهمندی از گروه بازیگری سرشناس، فیلمنامه و داستانپردازی سریال ایرادات زیادی دارد و همچنین بازی کلیشهای، تکراری و ضعیف میلاد کی مرام نیز باعث شده سریال در حدواندازهای که انتظار میرفت، سریال موفقی نباشد.
۶- فیلم سینمایی لاتاری
در یکی از ضعیفترین فیلمهای محمد حسین مهدویان، هادی حجازی فر بازی قابل قبولی را در نقش یک مرد باتعصب به نمایش گذاشته است و بهخوبی از پس نقشی که کارگردان به او سپرده، برآمده است. اگرچه شاید این بازی خوب برای پوشاندن ضعفهای فیلمنامه کافی نباشد!
ساعد سهیلی، زیبا کرمعلی، هادی حجازی فر، علیرضا استادی و جواد عزتی جزو بازیگران این فیلم هستند.
مهمترین ایراد فیلم مهدویان، عدم پرداخت درست و عمیق به ماجرای عشقی موجود در فیلم است که آن را برای مخاطب غیرقابلباور کرده است.
لازم بذکر است که بین لاتاری و به وقت شام، یک فیلم قرار بود به لیست اضافه شود که با توجه به بازی بهتر حجازی فر در لاتاری نسبت به فاجعه به وقت شام، فیلم مهدویان در اولویت قرار گرفت.
۵- فیلم سینمایی ایستاده در غبار
اینکه ساخته محمد حسین مهدویان در زمینه به تصویرکشیدن زندگی احمد متوسلیان، یک مستند سینمایی است، باعث شده مخالفان و منتقدان خاص خودش را داشته باشد و طبعا ایرادات و نکات مثبت زیادی نیز دارد.
هادی حجازی فر، امیر حسین هاشمی، ابراهیم امینی، عماد محمدی و سوده ازقندی جزو بازیگران این فیلم جنگی هستند.
هادی حجازی فر با اجرای به اندازه و قدرتمندش، نقش را متناسب با ساختار روایی فیلم درآورده است و به زیبایی هرچه تمام، شخصیت حساس و دغدغهمند احمد متوسلیان را به تصویر کشیده است.
طراحی صحنه فوقالعاده، دکوپاژ مناسب، بازی خوب گروه بازیگری، موسیقی عالی و پرداخت دقیق کارگردان به زوایای شخصیتی احمد متوسلیان از نکات مثبت فیلم هستند و در نقطه مقابل عدم موفقیت تماموکمال کارگردان در زمینه ایجاد احساس و حرارت در مخاطب که باعث شده در برخی دقایق فیلم کسلکننده و بیروح باشد، نکته منفی بزرگ این فیلم است.
بهطورکلی میشود گفت فیلم مهدویان به لحاظ تکنیکال در سطح خوبی قرار دارد اما هرگز به فرم نمیرسد...
۴- فیلم سینمایی ماجرای نیمروز
بدون شک یکی از برترین آثار محمد حسین مهدویان...
روایتی از سالیان سخت و حساس کشور ایران که در عین واحد، در جبهههای مختلف، در حال جنگ و کشمکش با گروههای مختلف بود...
هادی حجازی فر، جواد عزتی، مهرداد صدیقیان، احمد مهران فر، مهدی پاکدل، حسین مهری و مهدی زمین پرداز جزو بازیگران مهم این فیلم هستند.
حجازی فر در اولین تجربه مهم سینماییاش در طی ۱۰ سال اخیر، در کنار سایر بازیگران مطرح فیلم، بازی خوبی را به نمایش گذاشته است و این فیلم را میشود سکوی پرتاب او به سطح اول سینمای ایران دانست.
از نکات مثبت فیلم میشود به پرداخت خوب کارگردان به پیچیدگیها و ظرافت کار نظامیها اشاره کرد که در ایجاد حس تعلیق در مخاطب موفق بوده است. طراحی صحنه مناسب نیز ذهن و قلب مخاطب را بهخوبی به آن سالهای سخت برده است. بازی یکدست گروه بازیگری و توانایی فیلم در همراهکردن مخاطب با کاراکترهایش نیز از دیگر جنبههای مثبت فیلم به شمار میروند.
۳- فیلم سینمایی موقعیت مهدی
"موقعیت مهدی" فیلمی ۲ زبانه (تُرکی آذربایجانی و فارسی) در ژانر درام-جنگی است که جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر را در زمان اکران دریافت کرد.
هادی حجازی فر در اولین تجربهاش در مقام کارگردان، توانسته به موفقیتهای چشمگیری دست یابد.
هادی حجازی فر، وحید حجازی فر، روح الله زمانی، ژیلا شاهی و معصومه ربانی نیا جزو بازیگران این فیلم هستند.
حجازی فر در درجه اول تلاش کرده تا تصویری غیر کلیشهای، طبیعی و باورپذیر را از شهید مهدی باکری ارائه دهد (همچون یک انسان عادی و نه یک فرشته) و در درجه دوم با اجرای به اندازه حالات انسانی کاراکتر توانسته در ایجاد صمیمیت و همراهکردن مخاطب به توفیق دست یابد.
مهمترین نکته مثبت فیلم در زمینه انتقال حس به مخاطب است که باعث شده مخاطب سختیهای جنگ را با جانودل حس کند و ارتباط مثبتی با کاراکترها و جبهه بگیرد. بازی خوب گروه بازیگری و موسیقی فوقالعاده فیلم، از دیگر نکات مثبت فیلم هستند.
در نقطه مقابل، ضعف فیلم در زمینه داستانپردازی، باعث شده اندک سکانسهایی از فیلم حوصلهسربر شوند.
سکانس ماندگار این فیلم نیز اختصاص دارد به سکانسی که در آن یکی از رزمندگان به نام خسرو در شرایطی که مهدی باکری دستور داده بود حتی جنازه برادرش حمید باکری را تا زمان نیاوردن باقی جنازهها به او تحویل ندهند، جنازه دوست صمیمیاش را با خود برمیگرداند. وقتی مافوقش به او میگوید:
"مهدی باکری گفته یا همه جنازهها رو برگردونید یا جنازه برادرم هم بمونه همونجا. تو از مهدی باکری سرتری که جنازه دوستتو برمیگردونی؟"
خسرو پاسخ میدهد:
"من خسرو هستم؛ من مهدی باکری نیستم!"
۲- سریال پوست شیر
با اثری طرفیم که جانی دوباره به ژانر جنایی-معمایی در ایران بخشیده و طرفداران زیادی دارد. ساخته برادران محمودی، بدون شک یکی از برترین آثار جنایی تاریخ ایران محسوب میشود.
هادی حجازی فر، علیرضا کمالی، بهزاد خلج، شهاب حسینی، پانته آ بهرام، مهرداد صدیقیان و پردیس احمدیه جزو بازیگران این سریال هستند.
هادی حجازی فر، اینبار در ژانر جنایی و در نقشی منحصربفرد بازی کرده است و با بازی روان و باثباتش، توانسته یک مرد غیرتی را به زیبایی به تصویر بکشد.
ساخته برادران محمودی در زمینههایی همچون تعلیق، فیلمبرداری، موسیقی و فیلمنامه در سطح بالایی قرار دارد و توانسته به پرهوادارترین سریال چند سال اخیر ایران تبدیل شود.
۱- فیلم سینمایی آتابای
در بهترین اثر نیکی کریمی در طول دوران فیلمسازیاش، هادی حجازی فر اوج بلوغ و تسلطش در زمینه اجرا را به همگان نشان داده است.
آتابای؛ فیلمی ۲ زبانه (تُرکی آذربایجانی و فارسی) در ژانر درام است که در زمان اکران با جنجالهای زیادی همراه بود.
هادی حجازی فر، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل، جواد عزتی، معصومه ربانی نیا و سحر دولتشاهی جزو بازیگران این فیلم هستند.
حجازی فر که علاوه بر نقش اصلی فیلم، نویسنده این فیلم زیباست، با ایفای نقش مقتدرانهاش، مخاطب را از اولین لحظه فیلم با خود همراه کرده و خودش را به برگ برنده فیلم نیکی کریمی تبدیل کرده است.
فضاسازی فوقالعاده نیکی کریمی که به نحو احسن یک زندگی روستایی را با ویژگیهایش به تصویر کشیده، عمق بالای پرداخت فیلم در زمینه چالش و تعارضات بین کاراکترها (چه در زمینه اختلافات خانوادگی و دوستانه و چه در زمینه تقابل زندگی سنتی و مدرن) و بازی خوب هادی حجازی فر، دانیال نوروش و جواد عزتی جزو ویژگیهای مثبت فیلم هستند.
در نقطه مقابل، کریمی در زمینه به تصویرکشیدن رابطه عاشقانه هادی حجازی فر و سحر دولتشاهی در فیلم نتوانسته رابطه باورپذیری (برحسب سنوسال و خصوصیات اخلاقی این ۲) را خلق کند و بیشتر یک عشق بچهگانه که مناسب نوجوانان است را به تصویر کشیده است. بااینحال، فیلم در مجموع نمره قبولی را میگیرد و اثری است که ارزش تماشا دارد.
در ادامه مطلب مروری داریم بر مهمترین حواشی و سخنان هادی حجازی فر در طی سالیان اخیر...
۱- تو و هیچ کس دیگری، حق توهین به زبان تُرکی را ندارد!
در حاشیه کنفرانس مطبوعاتی فیلم آتابای، تُرکیبودن زبان این فیلم جنجال آفرید و باعث بروز درگیری لفظی بین یکی از منتقدان و هادی حجازی فر شد.
سوال منتقد فیلم این بود که چرا در کشوری که زبان رسمی آن فارسی است، فیلم به زبان تُرکی میسازید؟
حجازی فر با عصبانیت پاسخ داد:
"افکارت فاشیستیه و میتونی نقش یکی از همکلاسیهای آتابای تو دانشکده تهران رو بازی کنی. تو و هیچ کس دیگهای حق توهین به زبان تُرکی رو نداره.
طبق اصل ۱۵ قانون اساسی، ادبیات تُرک باید تو دانشکده تُرک تدریس بشه.
ببین همین تفکرات جداییطلبانهای که اتفاق میفته، محصول همین نگاهه...
من بازم میگم افکارت فاشیستیه و هیچ ابایی ندارم؛ مگه تو صاحب سینمایی؟ تو چیکارهای که میگی فقط باید به زبان رسمی فیلم ساخت؟
ادبیات تُرکی رو برو دوباره بخون تا بدونی که بخشی از شعرت و نگاهت محصول همین ادبیاته و تو باید افتخار کنی. این چه حرف خزعبلیه که داری میزنی؟"
۲- ای کاش این سازمان منحل شود!
در یکی از برنامههای شبکه یک سیما، هادی حجازی فر که در زمینه کسب مجوز برای یکی از آثارش اذیت شده بود، از نهادهای مسئول تلویزیونی انتقاد کرد و گفت:
"ای کاش اصلا اینها منحل شوند. چرا که با روح کارمندی نمیشود کار را پیش برد. آدمها پیگیر کارها میشوند و خسته میشوند. اگر اینها نباشند، کارها بهتر پیش میرود."
۳- از مهدویان ناراحتم که با پشت دست نزد تو دهن رشیدپور!
در یکی از برنامههای تلویزیونی، رضا رشیدپور میزبان محمدحسین مهدویان بود و به گفتوگو با او در باب فیلم لاتاری پرداخت؛ گفتگویی که به مذاق هادی حجازی فر خوش نیامد و در یک پست اینستاگرامی از خجالت رشیدپور درآمد:
"من یه گلایه از محمد حسین دارم و اونم اینکه چرا با پشت دست نزدی تو دهن این مجری بیسواد؟
مجری که هنوز فیلم اکران نشده داره یاوهگویی میکنه!
این آقا اگر چند تا برنامه هفت قدیمی رو دیده بود، با طریقه درست نظردادن آشنا میشد.
از فریدون جیرانی رسیدیم به رضا رشیدپور!"
لازم بذکر است که بعدها حجازی فر بخاطر اظهاراتش، از رضا رشیدپور عذرخواهی کرد.
کار نویسندگی این پست برعهده علیرضا حاجی زاده (علیرضا لیورپولی) بود.
با آرزوی بهترینها برای هادی حجازی فر