یان همر (زاده ۱۷ آوریل ۱۹۴۸ در پراگ) یک موسیقیدان، آهنگساز و تهیهکننده موسیقی چک-آمریکایی است. او با نوازندگی کیبورد در گروه ارکستر ماهاویشنو در اوایل دهه ۷۰ میلادی و همچنین ساختن موسیقی سریال تلویزیونی بسیار مشهور و محبوب “میامی وایس” در دهه ۸۰ و قطعات معروف ساندترک این سریال،”Miami Vice Theme” و “Crockett’s Theme” مطرح شد. او حرفهی نوازندگی و تهیهکنندگی موسیقی را ادامه داد و بعدها تولید فیلم را نیز فعالیتهای خود افزود. همر با تأثیرگذاترین و برجستهترین چهرههای جاز و راک زمان خود از جمله جان مکلافلین، جِف بِک، ال دی میولا، میک جَگِر، کارلوس سانتانا، استنلی کلارک، تامی بولین، نیل شون، استیو لوکاتر و اِلوین جونز همکاری کردهاست. همر موسیقی متن حداقل ۱۴ فیلم، ۹۰ قسمت از سریال میامی وایس و ۲۰ قسمت از سریال چنسر را ساخته و تهیه کردهاست. او برای موسیقی تم سریال میامی وایس ۲ بار برنده جایزه گرمی شدهاست.
میامی وایس (Miami Vice) یک مجموعه تلویزیونی جنایی درام آمریکایی از شبکه انبیسی است. این سریال توسط آنتونی یرکوویچ ساخته شده و مایکل مان وظیفه تهیهکننده اجرایی این مجموعه را برعهده داشتهاست. در میامی وایس دان جانسون در نقش جیمز کراکت و فیلیپ مایکل توماس در نقش ریکاردو تابز، دو کارگاه مخفی اداره پلیس میامی را ایفا میکنند. این سریال از ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹ در پنج فصل از انبیسی پخش شد. این مجموعه به دلیل ادغام موسیقی و جلوههای تصویریاش در دهه ۸۰ میلادی به شدت مورد استقبال قرار گرفت و از آن به عنوان یکی از ۵۰ مجموعه برتر تاریخ تلویزیون یاد میشود. یکی از نقاط مورد توجه این مجموعه موسیقی آن بود که شامل تعداد زیادی از آهنگهای پاپ و راک دهه ۸۰ آمریکا میشد و علارقم اینکه اکثر سریالها در آن زمان از موسیقی متن اختصاصی استفاده میکردند، برای حق پخش آهنگها و ترانهها در هر قسمت از میامی وایس ۱۰۰۰۰ دلار هزینه میشد، علاوه بر ترانههای به کار رفته در سریال، موسیقی متن الکترونیکی ساخته شده با سینثسایزر این مجموعه هم حسابی پرطرفدار شد و موسیقی تم این سریال، Miami Vice Theme برنده دو جایزه گرمی شد و در طی سالهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۷ در چارتهای موسیقی ۱۰ کشور قرار گرفت.
میامی وایس با موسیقی و آهنگها، مُد و لباسها، رنگها و جلوههای تصویری خودش حسابی دهه ۸۰ را تکان داد و تاریخساز شد. مجله People در مورد میامی وایس میگوید پس از اختراع تلویزیون رنگی اولین سریالی بود که واقعاً تازه و متفاوت به نظر میرسید.
به جز موسیقی تم این مجموعه، تم دیگری با نام Crockett’s Theme که متعلق به شخصیت جیمز سونی کراکت است، هم بسیار محبوب شد و با اینکه به در ایالات متحده به موفقیت بزرگی نرسید اما در کشورهای غرب اروپا حسابی گُل کرد و برای دو هفته در بلژیک و چهار هفته در هلند در رتبه ۱ قرار گرفت. این قطعه همچنین به رتبه ۲ در کشورهای ایرلند و بریتانیا رسید. این تم در جاهای بسیار زیادی به کار رفت و که یکی از مشهورترین آنها در بازی Grand Theft Auto: Vice City بود که این بازی به چهارمین بازی پرفروش کنسول پلیاستیشن ۲ تبدیل شد. در کشور ما هم این آهنگ از رادیو و تلویزیون ملی در برنامهها و تولیدات مختلف در سالهای قبل به کار رفتهاست که شاید آن را شنیده باشید. فکر میکنم این قطعه حتی برای کسانی که قبلاً آن را نشنیدهاند و یا حتی در آن دهه هم زندگی نکردهاند نوستالژیک و خاطرهانگیز باشد، این قطعه به مانند یک ماشین زمان برای پرتاب به دهه ۸۰ میلادی است و بدون شک یکی از نمادینترین موسیقیهای این دهه میباشد، یکی از درخشانترین دورههای موسیقی و دوره طلایی سینثسایزرها.
دهه ۸۰ میلادی عجیب بود! حتی رنگهای مخصوص به خودش را داشت، تقریباً همه چیزهای آن دوره کاراکتر خودشان را دارند، لباسها، موسیقی، فیلمها، خودروها. دوره طلایی سینثسایزرها و موسیقی الکترونیک. این تم یان همر مانند یک ماشین زمان است دقیقاً مثل فیلم بازگشت به آینده.