اول توی مقدمه این رو اشاره کنم که فلسفه یک مسئله عقلی هستش و کاملا به مشاهدات ما بر میگرده، میتونه قابل اتکا باشه ولی در حالتی که ما راجب تمام متغییر ها شناخت کامل داشته باشیم و به صورت صد درصد بهشون تسلط داشته باشیم
یک مثال
ما ۲عدد سیب داخل ظرفa داریم و ۲عدد سیب داخل ظرفb پس در نتیجه مجموع سیب های ظرف های a و b میشه ۴عدد
این مسئله ساده به صورت صد درصد درسته و تا زمانی که این یونیورس به حیات خودش ادامه میده میشه به این مسئله استناد کرد
ولی اگه تعداد متغییر های ما خیلی بیشتر باشه و امکان اضافه شدن متغییر های جدید باشه چی، اونجا باز هم فلسفه قابل استناده؟!
مثال
ما ۲ظرف داریم که زیر ۲درخت سیب قرار دارن، ۴سیب داخل هر ظرف وجود دارن ولی هر لحظه ممکنه یک سیب از یکی از درخت ها داخل یک ظرف بیوفته(بدون الگو و تعداد مشخص) میتونیم یگیم مجموع سیب های ۲ظرف میشه ۸عدد ولی آیا ۲ساعت بعد این استدلال منطقی کارایی داره؟!
لزوما خیر
.
بحث اصلی
برهان علیت یک بحث منطقی و عقلیه که توی دنیای فیزیک نیوتون کاملا کارایی داره و قابل استناده، مثلا وقتی ما میبینیم یک سنگ به هوا پرتاب شده قطعا یک دلیلی داشته و یک سنگ به صورت خود به خود به هوا پرتاب نمیشه، یک چیزی به اون سنگ نیرو وارد کرده که پرتاب شده
یا مثلا وقتی ما یک خونه رو میبینیم اون خونه قطعا به دست یک کسی ساخته شده و خود به خود به وجود نیومده ولی خب مغلطه اصلی اینجا قرار داره!!
ما از این نتیجه گیری عقلانی نمیتونیم نتیجه بگیریم هر چیزی که وجود داره یک چیزی اون رو ساخته!
توجه کنید، اون خونه توی دنیایی که ما از قوانینش شناخت کامل داریم به وجود اومده، اون خونه توی دنیای نیوتونی قرار داره!
ما توی دنیای کوانتومی چیزی به نام علت و معلول نداریم، انرژی خود به خود به وجود مییاد(توی مقدار غیر قابل اندازه گیری ای) و خود به خود هم از بین میره
غیر از اینا علت و معلول مال بعد از شکل گیری ماده هستش و داخل دنیای نیوتونی ما نه مال قبل از شکل گیری ماده
ما اصلا هیچ شناخت و درکی نسبت به قبل از شکل گیری ماده نداریم پس علوم عقلی برای قبل شکل گیری ماده کاملا بی معنیه پس در نتیجه هر چیزی لزوما علتی نداره و بهتره بگیم برهان علیت همیشه هم کار نمیکنه
پس لطفا از آب گل آلود ماهی نگیرید که اگه یک صندلی نجار داره پس این جهان هم...
صندلی داخل دنیای نیوتونی ما ساخته شده ولی این دنیا در شرایطی ساخته شده که قبلش اصلا ماده وجود نداشته!
پس نمیتونیم علت و معلول رو بهش ربط بدیم!
.
نه وارد بحث تسلسل میشم نه واجب الوجود و لازم الوجود چون برهان علیت توی این مورد اصلا کارایی نداره که ما بخایم جلوتر بریم!
.
هدفم فقط رو کردن یک مغلطه قدیمی بود و خیلی جاها هم توی لفافه حرف زدم چون مجبور بودم!
البته این رو هم بگم که بحثم کلی بود و به موضوع خاصی اشاره نداشت اصلا!!!!!