واحد پول بازی به سکه طلا است. پول هر کشوری به دو قسمت تقسیم می شود.
کل ثروت: کل سرمایه در دسترس بازیکن که می تواند آن را به هر شکلی که می خواهد خرج کند
درآمد روزانه: هر 24 ساعت مقداری درآمد به کل ثروت اضافه می شود.
- بانک در فانتزی وجود دارد. اسم بانک بازی رباخواری کفتارستان است. هرکشوری می تواند از بانک پول قرض بگیرد و با بهره پس بدهد:
وام 1 روزه: 20 درصد بهره
وام 2 روزه: 30 درصد بهره
وام 3 روزه: 40 درصد بهره
وام 4 روزه: 50 درصد بهره
وام 5 روزه: 60 درصد وام درخواستی
وام 6 روزه: 70 درصد وام درخواستی
وام 7 روزه: دو برابر وام درخواستی
- هیچکس نمی تواند بیش تر از درآمدش درخواست وام کند.
- کسی نمی تواند از دیگران برای دریافت و پرداخت وام پول قرض کند یا هدیه بگیرد.
اگر کسی توانایی پرداخت به موقع بدهی اش را نداشته باشد، بدون اخطار 1 منطقه از کشورش به تصرف رباخواری کفتارستان در می آید. اگر 2 روز تاخیر بیفتد، منطقه بعدی کشورش به تصرف بانک در می آید و همین طور به ترتیب تا زمانی که کشورش منحل شود.
مکانیزم منطقه بندی و حرکت ارتش |
- هر کشوری از چند منطقه تشکیل شده است. هر منطقه درآمد کشاورزی مستقلی دارد. همچنین نیروهای ارتش در این مناطق مستقر می شوند.
- هر ارتشی در خشکی می تواند روزانه 2 منطقه و در دریا روزی 1 منطقه حرکت کند. منطقه مبدا در خشکی جزء حرکت حساب نمی شود. مثلا یک ارتش از منطقه 1 سلوکیان به منطقه 3 سلوکیان می تواند حرکت کند.
- حرکت ارتش ها روزانه حساب می شود و اگر در جنگ حرکتی نکنند، بعد می توانند در همان روز حرکت دیگری انجام دهند.
- هر کشوری پس از حمله می تواند عقب نشینی کند و یک حرکت اضافه دریافت کند.
- هر کشوری در طول فانتزی می تواند یک بار مکان پایتخت خود را تغییر دهد.
- هر ارتشی، چه برای حمله و چه برای دفاع نیاز به ژنرال دارد. هر کشوری با توجه به مناطقی که در اختیار دارد، ژنرال های ثابتی در خدمتش قرار می گیرند.
- هر ژنرالی می تواند 20 واحد نیرو بسازد. با هر 4 پیروزی که کسب می کند، 5 واحد جای خالی برای نیروی اضافه به او تعلق می گیرد. حداکثر نیرویی که یک ژنرال می تواند به خدت بگیرد 40 واحد است.
- با تصرف 3 منطقه از بقیه بازیکنان یک ژنرال اضافه به بازیکن تعلق می گیرد. همچنین تصرف پایتخت حریف 1 ژنرال به شما اضافه می کند (پیشنهاد انسل).
- اگر کسی مناطق بی طرفی را تسخیر کرد دیگر نمی تواند از ان ژنرال برای حمله به بقیه بازیکنان یا دیگر مناطق بی طرف استفاده کند. یعنی حمله به مناطق بی طرف ژنرال را مصرف می کند.
- از دست رفتن مناطق اولیه بازی = از دست دادن ژنرال برای هر منطقه
- توجه! هر ارتشی در روز فقط 1 بار می تواند حمله کند. در صورت باخت، برد یا عقب نشينی حرکت روزانه ان ارتش تمام می شود.
- توجه2! همه حملات باید یک روز قبل به برگزار کننده اطلاع داده شوند.
- توجه 3! نیروهایی که در یک روز ساخته شده اند، نمی توانند برای دفاع یا حمله به کار بروند.
- توجه4! هرنیروی می تواند با پرداخت 2500 سکه به صورت ویژه تمرین داده شود.
- توجه5! برای حمله به مناطق بازیکنان حداقل به 15 واحد نیرو نیاز است! هر ژنرال باید 15 واحد داشته باشد.
- سیستم تلفات در فانتزی وجود دارد. یعنی حتی در صورت شکست هم می توان به حریف خسارت زد. پیروزی ها هم ممکن است با هزینه زیادی انجام شود. شاید یک پیروزی آنقدر نیارزد که 90 درصد نیروها از بین بروند.
- امپراتورها در نبردهای هجومی می توانند اسیر شوند. در صورت اسیر شدن امپراتور یا پادشاه در یک نبرد هجومی و عدم توانایی پرداخت 10 هزار سکه، شما به مقام نوکری کشور مدافع نزول پیدا میکنید.
- اگر یک کشوری در دفاع موفق بود، می تواند با نیروهای باقی مانده و به شرط ماندن ژنرال به مهاجم ضد حمله بزند.
- نکته! فقط حملات به پایتخت در قلعه انجام میگیرد و بقیه نبردها در زمین باز محلی اتفاق می افتد.
- نکته2! اگر مناطق اولیه از دست بروند، به ازای از دست رفتن هر منطقه یک ژنرال کم می شود.
- نکته3! تا قبل از اعلام حملات می شود خزانه را خالی کرد و پس از اعلام حملات این امکان از بین می رود
مکانیزم تسخیر مناطق بی طرف |
- برای تسخیر مناطق بی طرف به ژنرال نیاز دارید و با تصرف هر منطقه، ژنرال مصرف می شود.
- برای اشغال مناطق حداقل بی طرف به 15 واحد نیرو نیاز است.
- همه مناطق بی طرف ارتش 20 واحدی آماده دارند. اما سطح نیروها بستگی به سطح هر منطقه دارد که در نقشه مشخص شده اند. سطح 1 - 20 پیاده نظام ارزان است. سطح 3 - 10 واحد پیاده نظام و 10 واحد سواره نظام است. سطح 3 - به صورت رندوم ترکیبی از همه امکانات موجود در آن منطقه بی طرف است. نیروی های هر منطقه بی طرف، نیروهای محلی همان منطقه هستند. عدد دوم هم میزان درآمد روزانه است.
مکانیزم تسخیر مناطق بازیکنان |
- برای تسخیر مناطق بقیه بازیکنان به ژنرال نیاز دارید، اما بر عکس مناطق بی طرف، ژنرال مصرف نمی شود و با تصرف 3 منطقه از حریف، 1 ژنرال هدیه می گیرید.
- برای اشغال مناطق بازیکنان به حداقل 15 واحد نیرو نیاز است. هر ژنرال باید 15 واحد داشته باشد.
- تصرف مناطق بازیکنان، درامد مالیاتی زمین های کشاورزی ان فرد را هم به کشور اشغال گر واریز می کند.
- تسخیر پایتخت یک کشور، 80 درصد ثروتش را به حسابتان واریز می کند.
- شما می توانید با کشورهای متحد تجارت کنید و با توجه به تعداد مناطق شریک تجاری خود، در درآمد او شریک شوید. درآمدی که هر کشور از راه تجارت می تواند به دست آورد بستگی به کشور مقابل دارد.
- هر منطقه 250 سکه طلا درآمد دارد. مثلاً اگر کشوری 4 منطقه داشته باشد، درآمد تجاری شریک تجاری اش (طرف مقابل) 1000 سکه طلا خواهد بود.
توجه: همیشه باید یک راه مستقیمی بین پایتخت دو کشور از راه دریا یا خشکی وجود داشته باشد. از راه مناطق بی طرف هم امکان تجارت وجود دارد.
توجه 2: با از دست رفتن پایتخت امکان تجارت با هیچ کشوری وجود نخواهد داشت.
دو راه برای کسب درآمد داخلی وجود دارد:
- از راه مالیات مزارع کشاورزی: هزینه تاسیس هر مزرعه کشاورزی 1000 سکه طلاست. هر مزرعه کشاورزی روزانه 250 سکه طلا درامد مالیاتی می سازد. در مواقع اجبار می توانید تاکتیک زمین سوخته را اجرا کنید. یعنی همه مزارع کشاورزی را اتش بزنید تا درامدش به دست دشمن نیفتد.
- فروش نیروی مزدور: کشورها میتوانند نیروهای خود را تمرین بدهند و به دیگر کشورها با قیمت توافقی بفروشند. توجه! نیروهای مزدور هرکشوری یک ژنرال را کامل اشغال می کنند و آن ژنرال نمی تواند نیروی داخلی یا کشور دیگه را خریداری کند.
- توجه! ژنرال فروخته شده پس گرفته نمی شود.
- جاسوس ها با 500 سکه طلا می توانند استخدام شوند تا از مناطق یا نیروهای دشمن و حتی متحدان (!) جاسوسی کنند. هر امپراتور یا پادشاهی باید به 3 سوال تاریخی در دو حوزه اطلاعات عمومی و نظامی در 45 ثانیه پاسخ دهد تا جاسوسی با موفقیت انجام شود. در غیر این صورت 500 سکه از بین خواهد رفت.
- هر کشوری می تواند فقط 1 بار نوکر یک کشور شود. پس از آن دیگر نمی تواند نوکر ان کشور به خصوص شود.
- کشورها می توانند با قراردادهای توافقی نوکر بقیه کشورها شوند. قراردادها کاملاً اختیاری هستند، اما به شرط:
1/ کسی نمی تواند مناطق خود را به هیچ نحوی معامله کند.
2/ کشور نوکر ضمیمه کشور ارباب نمی شود، اما مستقل عمل کردن یا نکردن او به بندهای قرارداد بستگی دارد.
3/ هرکشوری ارتشش حذف می شود و فقط 1 بار می تواند نوکر کشور دیگر شود
- در صورت اسیر شدن امپراتور یا پادشاه در یک نبرد هجومی و عدم توانایی پرداخت 10 هزار سکه، شما به مقام نوکری کشور مدافع نزول پیدا میکنید.
- جذاب ترین بخش فانتزی در کنار نبردها همین دیپلماسی است و توتال وار فانتزی دست بازیکنان را در این حوزه باز گذاشته است. همه نوع قراردادی می توان بست و تنها محدودیتی که وجود دارد، در بخش فسخ قرارداد است:
1/ به غیر از دو محدودیت ذکر شده در مکانیزم نوکریسم، هیچ کشوری نمی تواند بیش از ثروت یا درآمدش (یکی از این ها) برای قراردادها حق فسخ تعیین کند. همچنین اهدا مناطق در حق فسخ ممنوع است.
2/ برای شکستن قرارداد جریمه ای در نظر گرفته شده است. اگر کسی قراردادی را برای بار اول شکست، تا 3 روز، بار دوم تا 4 روز و بار سوم به بعد تا 6 روز نمی تواند با هیچ کشوری قرارداد جدیدی ببندد. همچنین بعد از شکستن قرارداد، به طرف مقابل اعلان جنگ داده خواهد شد و تا 3 روز نمی تواند با او یا متخدانش صلح یا تجارت کند.
- کشور مدافع می تواند با هزینه روزانه 500 سکه ای برای هر ارتش، نیروهای خودی را در وضعیت استتار در مناطق قراردهد تا به نیروهای مهاجم شبیخون بزنند. نیروهای مهاجم با مکانیزم جاسوسی می توانند از نیروهای استتار شده مدافع با 500 سکه اطلاع یابند.
- توجه! این نیروها به یک روز کامل برای اماده سازی نیاز دارند.
- توجه2! اگر نیروهای شبیخون را شکست دادید، منطقه ای به نام شما زده نمیشود و در صورتی که حریف شما نیروی دیگری در ان منطقه داشته باشد، باید به صورت نرمال با ان بجنگید
- توجه3! نبردهای شبیخون حداکثر به صورت 2 به 2 است. (40 واحد برای هر سمت)/ اگر 3 ارتش به یک منطقه حمله کنند و مدافع یک ارتش داشته باشد، نبرد 1V2 میشود و اگر نیروهای شبیخون توانستند شکستش دهند، ارتش سوم به صورت تک به تک مورد شبیخون قرار خواهد گرفت.