دیس ترک «Dis» کوتاه شدهی واژهی «Disrespect respect» است (به معنی بی احترامی کردن) این نوع موزیک، در واقع نشأت گرفته از فرهنگ اصلی هیپهاپ است. دیس دادن حملهی لفظی رپر به یه فرد دیگر است که بیشتر وقت ها دیس ترک ها خطاب به یک هنرمند رپِ دیگر منتشر میشوند مقصود دیس ترک نکوهش، بی احترامی یا سرزنش یه شخص میباشد. در این پست، به دیس بازی های یاسر بختیاری میپردازیم. توجه! برای دانلود آهنگ روی نام آنها کلیک کنید.
یاس در آهنگ هویت:
واسه ما ایرانیا ملاک هر نفره
که روی گردن ما پلاک فروهره
|
▬ دیس هیچکس به آهنگ هویت من در آهنگ «؟»:
نشونهی ایرونی بودن یه فروهر نی |
یاس در آهنگ بم:
موزیک بم در سال ۱۳۸۲ توسط یاس منتشر شد که هدف و موضوع این این آهنگ زلزلهای بود که در شهر بم استان کرمان رخ داد برای گوش دادن به این موزیک روی اسم بم کلیک کنید.
شب جمعه هوا سرد
توی خونه کاهگلی همه جمع
زن و مرد و بچه و پیر و جوون
تشکارو بغل هم مامان چیده بود
برو بچه های مدرسه ای شاد شاد
...
|
▬ دیس هیچکس به آهنگ بمیاس در آهنگ میکروفن ول کن:
یارو گفت شاعر لرزید تن شاعرا تو قبر (دیس به بهرام)
اون یکی فکر کرد زلزله شد آهنگ خونده(دیس به یاس)
|
هیچکس در ادامه آهنگ تف :
انفجار مینام هیچکس، ناخدای بینام |
▬ دیس یاس به آهنگ تف در آهنگ سرکوب :
اینا تو وان حموم خونشون ناخدا بودن
حالا دم در آوردن واسه ما ناقلا شدن
|
یاس در آهنگ زنده باد ایران :
یک صدا با ایمان
زنده باد ایران
بگو زنده باد ایران
دستا بالا بگو زنده باد ایران
همه با هم زنده باد ایران
یایا زنده باد ایرااااااان |
▬دیس هیچکس به آهنگ زنده باد ایران در آهنگ گریه داره:
بگو شعار آزادی عقیده ندن
زنده باد شما نسیم فقط
|
هیچکس در آهنگ دستاشو مشت کرده:
▬ دیس یاس به آهنگ دستاشو مشت کرده در آهنگ لال:
حیف دست که بخواد واسه تو مشتش کنه د آخه نا چیز آدم یه حجم منطقی ببینه که بخواد اونو خشکش کنه |
هیچکس در آهنگ و زیر :
وزیر ارشاد وزیر کار وزیر راه… |
▬ دیس یاس به آهنگ و زیر در آهنگ لال :
شاید ، شاید هم یه روزی وزیرت کنن
تا کارشون شد پلن بچینن و زیرت کنن… |
دیس بازی های علی سورنا و یاس |
یاس در آهنگ مسافر :
من یاسرم یه قاصدم که عازمم
واسه حرف تازه تر که لازمن واسه رپ
یه سال و نیمه که دور از وطن و غافل از قافلم
حالا اینا بمونه واسه بعد عازمم باس برم
میبینی تیک دارم رو پیشرفت صلح
من تا شیش هفت صبح
بیدارم و دوباره میخوابم با نیشخند ذوق
من یه مسافرم که تو کشور مجاورم |
▬ دیس سورنا به آهنگ مسافر در آهنگ شروع:
سهمِ تو عبور تو عابری
از کجا اومدی میخوای کجا بری
زود اومدی زودم میگذری چون تو از اول مسافری…
|
یاس در آهنگ سرباز وطن :
از کینه ای که پیره ولی به سمت پیشرفت سینه خیز میره صدامو داری یاس مینویسه…
---
درس و مشق من نوشتن است از تو از خودم
تو پس بذار که رپ کنم از عمق درد مردمم…
|
▬ دیس سورنا به آهنگ سرباز وطن در آهنگ شروع:
تو کینه رو بر وصف سینه گفتی ولی کینه از سینه سنگین تره یعنی تو سرو ديدي من تهشو جامعه و چرخ پنچرشو سیاه بازی بسه شاعر مردمی تو ذغال ديدي و من منقلشو از اول تا آخر از اخر تا اول ديدم حتی از تو بدترشو بزار از آخر بت بگم اولشو که میگن داغ بازار خيليا شروع ما پايان خيليا این خیلی تلخه واسه خيليا
|
▬ دیس یاس به آهنگ شروع در آهنگ سرکوب:
ما خیلی کارا کردیم نگفتیم که ریا نشه این روزا قضاوته هرکی ا رو قیافشه واسه من این قصه ها عاديه همه قاضی شدن اين استعداد ذاتيه بری میگن فرار كرد وطن فروش اگ بمونی هم ميگن يارو اطلاعاتیه زنده باد حاشیه تو مغزش چیاست یارو ادم حساب کار دستش میاد کاره درستو میکنی میگن قصدش ریاست کاری هم نکنی میگن قلبش سیاست
---
اینا زمان شروع ما کجا بودند؟ حالا تیکه میندازند و واسه ما شاغلام شدن
|
یاس در آهنگ چه روز های سختی :
بگم چه روزای سختی رفت و سخت تر اومد پدر وقتی رفت غم از در اومد
قبل فوت پدر من اوضاع همین بود |
▬ دیس سورنا به بیت های بالا در آهنگ به بچت بگو :
رشد واسه اون بود که همیشه آروم بود
به اندازه خار نبود اونجایی که یاس موند
درد مرگ پدر نبود ، مردِ بی پدر بود
ضربه ی تبر نبود ،دست بی سپر بود |
سورنا در آهنگ شروع :
زیر زمین مثل لباسای تو تمیز نی بلاخره مجبوری خاکی بشی
---
سهم تو عبوره تو عابری از کجا اومدی میخوای کجا بری، زود اومدی زودم میگذری چون تو از اول مسافری (دیس به ترک مسافر یاس)
|
▬ دیس یاس به بیت های بالا در آهنگ سرکوب :
این همه سال کارو بینم کے دید ؟
اینا میخوان بگم این زیرزمین اینم کلید؟ میکروفون دست شما یعنی اتم دست داعش پس بهتره این کلید بمونه دست صاحبش ! |
▬ دیس یاس به بیت های بالا در آهنگ لال :
آدما خاکی باشی بازم گلیت میکنن
---
من حتی لباسامو میشستم با عرق تنم
|
سورنا در آهنگ شروع :
عادیِ ما از آزادی بگیم از این جامعه که می گن عاصی بشیم…
|
▬ دیس یاس به بیت بالا در آهنگ سرکوب :
وقتی غذای گندیده لای مبل مونده باشه هرجا نقل مکان کنی بازم خونت بو میده |
یاس به فروهر، تاریخ ایران و… همیشه علاقه زیادی داشته و به وضوح میتوان با گوش دادن به آهنگ هایش این موضوع را متوجه شد…
▬ دیس تتلو به یاس در آهنگ افعی :
آره ما خودمون توو اکیپ کوروش داریم پس نمینداریم فروهر ما هرچی که بخوایم میسازیم با آهنگ میسازیم |
یاس در آهنگ سرکوب :
الان زیر زمینم حداقل اینجا هیچکس منو مسخره نکرد
|
▬ دیس تتلو به بیت بالا در آهنگ مستر لوده :
از رو زمین ته چاهی
من از زیر زمین توی هوام |
تتلو در آهنگ جهنم :
درگیر من نشو اومدم که برم |
▬ دیس یاس به آهنگ جهنم در آهنگ لال :
دیس بازی های علی قاف و یاس |
همونطور که گفتیم یاس آهنگ بَم رو برای زلزله زدهگان شهر بم استان کرمان خواند...
▬ دیس قاف به آهنگ بم در آهنگ خیابونیا:
یکی عقدهای شده چرا یاس نشده
یه جا زلزله بیاد یکی کاری کنه
کسی فیلم بسازه تا که یاری کنه
آقا شعر بخونه مردمو روشن کنه |
یاس در آهنگ سفارشی :
من رو خاک ریز باور هام وایسادم… |
▬ دیس قاف به آهنگ سفارشی در آهنگ ترانه علیدوستی :
من شاشیدم خاکریزِ باورِ کَجِت
که کلِ هنرِ تو، فریبِ آدمِ خره |
▬ دیس قاف به یاس در آهنگ خفه :
عاشق یاس و ته ریششه
ولی دوست نداره سپیده |
▬ دیس قاف به یاس در آهنگ جیب :
بحث فرهنگیه سیاسیش(۳۰یاس) نکن یه یاسم اضافیه |
▬ دیس یاس به علی قاف در آهنگ سرکوب :
کاراکتر اصلیه اول تا آخر داستانت منم
کارات شنیده شدن تنها دلیل بازتابت منم
تو هیچی نداری بگی سوژه کاغذ آچهارت منم
تو مهره نیستی اگه باشی بازم آچارت منم
با یه عطسه فیدی ، یه مغز چرکی، لنگ بیتی
یه متلکی توو یه بحث جدی
البته مهم نیست که ببیننت به دید چی
واست مهم اینه که تو فقط شنیده شی |
▬ دیس یاس به علی قاف در آهنگ لال :
لقِ هرچی قافیه وقتی محتوا رو بی محتوایی استواره… |
دیس بازی های اشکان فدایی و یاس |
فدایی در آهنگ از کرج تا لنگرود :
▬ دیس یاس به آهنگ از کرج تا لنگرود در آهنگ بیم:
اونی که منتظره تکلیفشو بگن
از همین الان ورقای تقویمشو بکن |
▬ دیس فدایی به یاس در آهنگ بلیط:
فدایی در آهنگ من کی ام:
دست به ت*مم هر موقع عزرائیل میاد سروقتم تو زباله دون تاریخ تاریک میشه قلبم خون میزنه از چشام بیرون محتاج یه کاسه جون بین فقیر و غنی قبرم کوتاهی حافظه عموم…
|
▬ دیس یاس به آهنگ من کی ام در آهنگ لال :
وقتی حتی بعدِ بمبِ اتم سوسک نمرد
نخاله زندهست تهِ زبالهدانِ تاریخ
ظاهر و باطنی پشت و رویی
ظاهراً گرسنه نیستی باطناً گشنه خوئی |
▬ دیس یاس به ترک فاتحه فدایی در آهنگ بیم :
حتی یه فاتح با یه "ه" کارش تمومه |
همونطور که گفتیم یاس به فروهر، تاریخ ایران و… همیشه علاقه زیادی داشته و به وضوح میتوان با گوش دادن به آهنگ هایش این موضوع را متوجه شد…
▬ دیس جی جی به یاس در آهنگ خواننده مردمی :
فروهر، ارق ملی باشون پز میدم تو رپ مثل بنتلی |
یاس در آهنگ سرکوب :
این همه سال کارو بینم کی دید؟
اینا میخوان بگم این زیرزمین اینم کلید؟
میکروفون تو دست تو یعنی اتم دست داعش
بهتره که این کلید بمونه دست صاحبش
نظر تو خودجوشه
سالم نیست بو میده کد روشه
منو نقد نکن از خودتون مایه بذارین
صد تومنی پاره های لای هزاری هه |
▬ دیس جیجی به این چند خطآهنک سرکوب در آهنگ بتکون:
این نصیحت کنا توی رپ چی میگن
واسه اینه ملت مارو ترجیح میدن
چه سناریو بدیه بچه مبصر هنوز تو نخ هزاریو صدیه
|
استوری اینستاگرام سپهر خلسه :« جریانی مد شده بین این فعالای حقوق بشر مجازی که هرچی رپرا میگن یا کودک آزاریه توهین شده یا اینکه زن ستیزیه. آزادی بیان و از رپ بگیری هیچی نمیمونه براش یعنی همه باید بریم یاس و موئر گوش بدیم.»
▬ ۱۷ ساعت پساز این استوری یاس دیس ترک لال رو منتشر میکنه:
چه خاکی گرفته
مثالِ علفِ هرز خبرو میپیچه به دورم و
به گوشمم میرسه ، اینا میگن لال شدم
آزادی بیان مُد شد همه جیگر دار شدن و
این ترسناک ترین روالِ خفه کردنه
که فشاره دستا رو حس نکنی پسِ گردنت… |
خلسه به بار گفته بود: «مادرم دوست داشت برم تو رشته پزشکی…یا هر رشته ای تا مقطع دکترا»
▬ دیس یاس خطاب به گفته خلسه در آهنگ لال :
زیستنو نوشتم تو زیستتو بخون… |
دیس بازی های ام جی و یاس |
▬ دیس یاس به آهنگ پلمپ ام جی در آهنگ بیم :
فک رو پلمپ کنی یا فک پلمپ کنیم |
پوتک در یوتیوبش : «یاس یه رپر با احتیاطه یه اسطوره ی قافیه یه استعداد ترسو کسی که اگه رپو بی ترس اجرا میکرد تنها کسی بود که میتونست جزو ده نفر رنکینگ جهانی باشه ولی هم خرو میخواد هم خرمایعنی هم رپو میخواد هم آزادی و با احتیاط رپ میکنه»
▬ دیس یاس به پوتک در آهنگ مسافر :
بهم میگه محافظ کارم
تو رپ ملاحضه دارم
هه .. بگو به کجا رسیدن اونایی که فاز مبارزه دارن
همه پخش و پلا ، یه سری که نعشه خراب
یه سری که دنبال بچه از رو صفا با کفش طلا |
ترک سفارشی دیس به افراد بی استعداد |
در این این ترک یاس به افراد بی استعداد که یک شبه با یکی دو ترک معروف میشوند دیس میدهد ولی در آهنگ به شخص خاصی اشارهی مستقیم نمیکند :
در حال عبور از گله
گوش های مریض و عفونت کرده
مارکتِ بی داستان
واسه هنرِ ایران شده میراث دار
در تنگنای نفرتم با غلظت شدید
یا رب مباد آنکه صدا معتبر شود
صدایی که یکساله از صفر صد پله مرتفع شود
و بدین سان موسیقی هنر از زیر بیخ و بُن فلج شود
اینطوری بگم که نود و نه درصدش سیاسته
یک درصد مابقیش لیاقته… |
باعث دلخوری برخی از هنرمندان پاپ از جمله شهاب مظفری میشود و در اسفند سال 1397 دیس ترکی را خطاب به یاس منتشر میکند که بسیاری مورد تمسخر طرفداران رپ و کاربران فضای مجازی قرار میگیرد بعنوان مثال به او کنایه میزدند که :«حرف رو بنداز صاحبش برش میداره»
برای گوش دادن به دیس ترک شهاب مظفری کلیک کنید.
«متن آهنگ»
رپر سفارشی تمومه برو بگیر بشین
راه میرم و تو بدو واشر سوزوندی مثه ما شی
الو یاسی چطوری، نهارا چی می خوری
موزیک گلی شده، من رو پامو تو میسوری
تو کجایی وقتی بالای سن واسه آدمای مثه تو
میخونمو میره بالا سن خوبه حاله من تو چطور
گوشا کر چشا به جلو تهش رو صندلی ولو
تو چی میزنی که روزا تو سوراخ موشی شبا تو گوشیت ولو
تو نمیفهمی که سفارشی شدی
دشمن تویی که زدی به خودی
صد سال دیگه منو گوش میدن
تو چی میگی بابا یه سال دیگه مدی
جمع کن بابا برو دیگه ولمون کن، بریم دیگه نه
|
اگه دیس ترکی رو فراموش کردم توی کامنت بهم بگید به پست اضافه کنم.
● برای دیدن همه پست های من اینجا کلیک کنید.