یوهان سباستین باخ آهنگساز و نوازنده آلمانی دوره باروک بود که بهخاطر آهنگهای ساز، موسیقی آوازی و تکنیکهای ساختاری نوآورانهاش شهرت داشت. باخ که در 31 مارس 1685 در آیزناخ، تورینگن، بخشی از امپراتوری مقدس روم به دنیا آمد، از خانواده ای نوازنده بود
زندگی اولیه و آموزش
باخ در ده سالگی یتیم شد و برادر بزرگترش یوهان کریستوف باخ او را با کیبورد آشنا کرد. باخ در 15 سالگی بورسیه تحصیلی در مدرسه معتبر سنت مایکل در لونبورگ دریافت کرد، جایی که تحصیلات موسیقی خود را گسترش داد و در سبک های موسیقی اروپایی به خوبی آشنا شد.
شغل و موقعیت های اصلی
- آرنشتات و مولهاوزن (1703-1708): اولین پست رسمی باخ به عنوان نوازنده ارگ در شهرهای آرنشتات و مولهاوزن بود، جایی که او شروع به ساخت موسیقی کلیسا و تقویت مهارت های خود به عنوان نوازنده ارگ کرد.
- وایمار (1708-1717): در دربار وایمار، باخ به عنوان نوازنده ویولن و ارگ خدمت می کرد. در اینجا بود که او بسیاری از آثار ارگ را ساخت و مهارت های خود را در ارکستراسیون و آهنگسازی توسعه داد.
- کوتن (1717-1723): باخ به عنوان Kapellmeister برای شاهزاده لئوپولد آنهالت-کوتن خدمت کرد. عمدتاً به دلیل حمایت شاهزاده، باخ بسیاری از آثار موسیقی مشهور خود از جمله "کنسرتوهای براندنبورگ" و "کلاویر خوش خلق" را نوشت. موسیقی مقدس در این دوره به دلیل اعتقاد کالوینیست شاهزاده کمتر برجسته بود.
- لایپزیگ (1723-1750): باخ پست معتبر توماسکانتور در لایپزیگ را به عهده گرفت و موسیقی برای کلیساهای اصلی شهر را کارگردانی کرد و در Thomasschule تدریس کرد. در این دوره بسیاری از کانتاتهای معروف او به نامهای «مصائب سنت متیو»، «مصائب سنت جان» و «مسیح در ب مینور» خلق شدند.
سبک و نوآوری های موسیقی
موسیقی باخ به دلیل دقت فکری، فرماندهی فنی و زیبایی هنری آن مورد توجه قرار گرفته است. توانایی او در آمیختن جزئیات ساختاری با عمق بیان، او را به یکی از مهمترین آهنگسازان تاریخ موسیقی غرب تبدیل کرده است. باخ در چندین فرم موسیقی از جمله فوگ، کانن و پاساکالیا تسلط یافت و ابداع کرد و در ایجاد لایه های پیچیده کنترپوان مهارت داشت.
ترکیبات کلیدی
- آثار دستگاهی:
- کنسرتوهای براندنبورگ - مجموعه ای از شش اثر ساز که مهارت باخ در ارکستراسیون را به نمایش می گذارد.
- The Well-Tempered Clavier - مجموعه ای از دو کتاب، که هر کدام شامل 24 پیش درآمد و فوگ در تمام کلیدهای اصلی و فرعی است که امکانات سیستم تنظیم را بررسی می کند.
- تغییرات گلدبرگ - مجموعه ای پیچیده از تغییرات صفحه کلید که زیبایی ملودیک و تسلط فنی را نشان می دهد.
- سوئیت های ارکسترال - چهار سوئیت با رقص های متنوع که استعداد ارکسترال باخ را نشان می دهد.
- آثار آوازی:
- Mass in B Minor - اثری به یاد ماندنی برای گروه کر، تکنوازان و ارکستر، که خلاصه ای از دستاوردهای موسیقی مذهبی باخ است.
- مصائب سنت متیو و مصائب سنت جان - آثاری در مقیاس بزرگ که مصائب مسیح را به تصویر میکشند، عناصر روایی، بازتابی و دراماتیک را با هم ادغام میکنند.
- Oratorio کریسمس - مجموعه ای از شش کانتاتا که برای اجرا در فصل کریسمس در نظر گرفته شده است.
میراث
علیرغم اینکه آثار باخ در طول عمرش در خارج از مناطق خاصی از آلمان به طور گسترده شناخته نشد، آثار باخ بر بسیاری از آهنگسازان بعدی از جمله موتزارت، بتهوون و برامس تأثیر گذاشت. کشف مجدد در قرن 19 توسط فلیکس مندلسون و دیگران منجر به احیای علاقه به موسیقی باخ شد و موقعیت او را به عنوان یکی از غول های موسیقی کلاسیک تثبیت کرد.
باخ در 28 ژوئیه 1750 در لایپزیگ درگذشت، با این حال موسیقی او همچنان در سراسر جهان اجرا، مطالعه و مورد احترام است. محصول پربار او شامل بیش از 1000 تصنیف است و گواهی بر نبوغ خلاق و تأثیر عمیق او بر تاریخ موسیقی است.