اختصاصی طرفداری | صنعت بازیهای ویدیویی، جهانی پهناور است که در آن مرزهای تخیل شکسته میشود و رویاها به واقعیت میپیوندند. هر بازی یک جهان کوچک است که منتظر است کاوش شود، یک داستان بینظیر که منتظر است روایت شود.
از ماجراجوییهای حماسی گرفته تا معماهای پیچیده، این صنعت به ما فرصت میدهد تا نقش شخصیتهای مختلف را بازی کنیم، فرهنگها را کشف کنیم و به اعماق ذهن خود سفر کنیم. بازیهای ویدیویی، بیش از یک سرگرمی ساده هستند. آنها ابزاری قدرتمند برای آموزش، درمان و ایجاد ارتباطات اجتماعی هستند.
صنعت عظیم از هزاران استودیوی بازیسازی کوچک و بزرگ و میلیونها گیمر تشکیل میشود که همین بزرگی این صنعت باعث پدیدآمدن آمارهایی عجیبی میشود در این مطلب بخشی از این آمار با هم مرور میکنیم.
توده شرم؛ 19 میلیارد دلار پول برای بازیهای بدون استفاده
Steam
وبگاه Steam بزرگترین فروشگاه آنلاین برای فروش بازیهای ویدیویی است که روزانه میلیونها کاربر از آن بازدید میکنند. چند سالی است که اصطلاح «Pile Of Shame» یا «توده شرم» بین کاربران این وبگاه رواج پیدا کرده و به معنای دستهای از بازیهاست که کاربران آنها را میخرند، اما در اثر نداشتن زمان موردنیاز یا هر دلیل دیگری از آنها استفاده نمیکنند.
این اصلاح آنقدر مهم شده است که حتی وبگاههایی وجود دارند که با مراجعه به آنها و دادن نشانی اکانت استیم خاص میتوانید تعداد و مبلغ این به اصلاح «توده شرم» آن کاربر را ببینید. رسانه PCGamesN دراینخصوص تحقیقات مفصلی انجام داد و به این نتیجه رسید که مبلغ کل توده شرمِ کاربران استیم تقریباً بهاندازه تولید ناخالص داخلی کشور نیکاراگوئه است.
در این تحقیق رسانه مذکور با بررسی حساب کاربری 10 درصد از تمامی کاربران استیم که جمعیتی حدود 73 میلیوننفری را شامل شده پی بردند که در این حسابها مجموعاً به میزان 1.9 میلیارد دلار بازی بدون استفاده وجود دارد که با وجود خریداری شدن حتی یک دقیقه هم از آنها استفاده نشده است.
این حجم برای تنها 10 درصد کاربران بوده و با یک حساب و کتاب ساده میتوان دریافت که مبلغ کامل توده شرم برای تمام کاربران استیم چیزی حدود 19 میلیارد دلار برآورد میشود که این میزان بیش از تولید ناخالص داخلی کشورهایی همچون نیکاراگوئه، نیجر، چاد یا موریس است.
گیمرها در بازی World of Warcraft سرجمع نزدیک به 6 میلیون سال زمان صرف گشتوگذار در این جهان فانتزی کردند.
World of Warcraft
یکی از تحلیلگران حوزه گیم، در تحقیقی جامع به بررسی رفتار 11 میلیون کاربر ثبتنام کرده در بازی فانتزی World of Warcraft پرداخت. در این تحقیق ثابت شد که این تعداد بازیکن از زمان ثبتنام چیزی حدود 50 میلیارد ساعت که تقریباً برابر با 5.9 میلیون سال میشود، در این بازی آنلاین نقشآفرینی و فانتزی World of Warcraft به گشتوگذار پرداختند.
در تحقیقی دیگر که در سال 2013 انجام شد ثابت گردید که حدود 25 میلیارد ساعت برابر با 2.85 میلیون سال زمان توسط گیمرها صرف بازی Call of Duty شده است. این تحقیق توسط رسانه اینفوگرافیک در زمانی اتفاق افتاد که جامعه گیمرهای بازی Call of Duty حدود 100 میلیون نفر جمعیت داشت. کل ساعات صرف شده برای این بازیها حتی از تاریخچه کل بشریت بیشتر بوده است.