آغاز
سه گانهی "مهران، نفس، نغمه" از علی سورنا در سال 2019 توسط این هنرمند منتشرشد. آهنگسازی این آلبوم بر عهده خود علی سورنا بوده و بیت هر سه ترک سمپل شده است.
ترک اول: مهران
موسیقی این ترک سمپل از قطعات «پنهان ۲» و «سلطان ۱» اثر کارن همایونفر است. هر دو قطعه ذکر شده، در آلبوم «گذشته، حال استمراری» منتشر شدهاند. قطعه «سلطان ۱» برای فیلمی با همین نام، اثر مسعود کیمیایی محصول سال ۱۳۷۵ ساخته شده و قطعه «پنهان ۲» نیز برای فیلمی با عنوان «پنهان» اثر مهدی رحمانی محصول سال ۱۳۸۹، توسط کارن همایونفر تهیه و تولید گردید.
؛[قسمت اول]؛
من و تو مثل همیم
خوف میکنن میبیننمون
واسمون غلاف بلوف میکنن
رپ کنا منو خیلی دوست ندارن
مثل تو که خیابونا جلوت جفت میکنن
بچه سینه بتونا
ترساشو صاف گذاشت تو کمرِ نامردا
(میتونه به بتون جدول اشاره کنه یعنی خبایونی هستن و مصرع بعدی هم میتونه به فرو کردن چاقو توی کمر اشاره کنه)
جنده با زَنده ها رفیق همن
(زنده به معنای پولدار و قوی هست و اینکه سورنا میگه جنده ها با مرای پولدار ارتباط برقرار میکنن و به خاطذ پول تن فروشی میکنن)
تنهایی مبارک، برنده ها تنهان
(رفرنس به آلبوم مرد تنها از خودش و اینکه میگه برای موفقیت باید تنها بود)
داداشت، دنیا رو جر میده
لخت تر از جیبش حنجرشه
سفت وایساده واسه جنگ
تو میدونی یه دیوار که خودتی پنجرش حیف
زمستون از ترس لی لی میکرد
وقتی بهارِ تنتو نفله میکرد
از پشت زدتت الان، نه تو کودکی
اسلحهاش گلوله رو گریه میکرد
کردن توی خون لقممونو
دو تا کلمه که گذاشتن نقطمونو
من سِحر میکنم با واژه ها
کیا زدنت بزنم جملشونو
(اینجا سورنا بازی با کلمات زیبایی انجام میده. به نقطهی نون سورنا و مهران اشاره شده و خود حرف نون با وجود کلمه لقطه خودش کلمه به حساب میاد و تناسب ایجاد میکنه.
از طرفی جمله به معنی همه هست و سورنا میگه من سحر میکنم و همه رو میزنم که یه کار نشدنی و عجیبه)
انقدی هستی که خط میندازی روم
میباره چشات، میباری روم
کردن زیر چکمه ها گُردهمونو
بیا نشون بدیم عُرضمونو
یادته که گاهی هوا زشت میشد
میگفتم این چش میشد یهویی
از نفست بدتر میگرفتی
اینا رو ولش کن، عشق چی شد؟
تک تهران هوا بد میبارید
قانونا میگفتن تو کاسَت چی داری
برجا زر زدن پول چی داری
یاد تو افتادم، بشون گفتم
برادر چی دارین؟
(توی این چند بیت سورنا به دارایی های دشمناش و دارایی خودش یعنی برادرش اشاره میکنه)
میبینی که زدنا، زدنا
(میگه که با پول و قدرت ما رو زدن)
میزنمشون تن لاغرتم من ها
اینجا واژه تمنا هم شنیده میشه که یعنی اونا واسه جونشون التماس میکنن)
واسه بچه هاشون موزه میساختن اما
اونا که ننه هاشون تو روز میزایید
میام از همونجا که سوز میگایید
تفنگم هنوزم زوزه میخواد، بیا
؛[همخوان]؛
زیر سینهم سیر سرخه
(سینه خودش رو به خاطر بوی بدش به دلیل استفاده از سیگار به سیر سرخ که یکی از بدبو ترین سیر های دنیاست تشبیه میکنه)
تو دود کرد رفتنت
من کردم سرفه
آواره، نصیب اون پل
که زیرِ سنگینیای دیروز و امروز
همیشه تو شوکه
زیر سینهم سیر سرخه
تو دود کرد رفتنت
من کردم سرفه
آواره، نصیب اون پل
که بین سنگینیای دیروز و امروز
همیشه تو شوکه
(رفرنس به ترک آلبوم آوار که سال 92 منتشر کرد)
؛[قسمت دوم]؛
نوبت چشمی که تر شه شماست
(نوبت شماست که چشماتون تر بشه واسه وضعیتی که برای ما ساختید)
ملکوت آسمونا عرش شماست
(عرش اینجا به معنای تخت پادشاهیه)
اون ابرا که سقف ما بودن
امروز میدونم که فرش شماست
(یعنی آرزو های ما الان فرش زیر پای شما هستن. اینجا به اختلاف طبقاتی شدید هم اشاره داره)
خوهرا، پول، زندگی، پدر، مادرا، هروئین، خرابه ها
مهران درد
(مهران از همه موارد بالا درد میکشه)
اوه، مهران پول نامرد
همه گازای کپسول نامرد
(میتونه به فندک اشاره داشته باشه)
هر چی سلول دوره نامرد
همه خاکای نمور نامرد
(خاک نمور تمنا همون قبره)
میبینی که زدن ها، زدن ها
میزنمشون تن لاغرتم من ها
همه دردای مادرتم من ها
فنا بریم هنوز
زوده یکم
کجا بری تکی؟
رپکن بی میکروفون شعر شو
(اشاره به داستانی که خود سورنا میکروفونش رو برای فروش گذاشته بود توئیتر)
یه ورس دیگه رو باید راه بری هنوز که
سر نمیکنه کسی مثه من
صدای پولای گنده گوش منو کر نمیکنه، نه
(اشاره به پیشنهاد های سایت های شرط بندی به علی سورنا برای تبلیغ)
همه جراحتتم من ها
نعره میکشیم تو رو داوران مست
(مثل کسی که مسته داد میزنم جلوی قاضیا و حقت رو میگیرم)
با میم مادران، دود
میشیم به قد یه خاورمیانه
خاوران، کوه
زور پات اما نیست
دعوا داریم با برجا، زمان نیست
بریدی یه خونه دیگه
مگه چی بوده تا الان؟
(میگه زخمی شدی؟ چیزی نیست تا الانم همین بوده)
ترک دوم: نفس
سمپل از قطعه “اوراکل” اثر «برنارد بکر» که برای فیلم “هنگامی که مصریان در دریای سرخ قایقرانی کردند” محصول سال ۲۰۰۹ فرانسه به کارگردانی «استفان بگون» ساخته شده است و در آلبومی به همین نام منتشر شده، که شامل قطعات موسیقی متن فیلم ذکر شده میباشد
؛[قسمت اول]؛
دیگه خاطرم نیست زندگی کجاست
خاطرم نیست طعم باد رو
خاطرم نیست کجامو
از یاد میبرم لحظه هامو
(توی دو بیت اول به اینه همه چیزای گذشته رو فراموش کرده اشاره کرده)
ما چه غربیونه زندگی کردیم
هیچ جمعهای قاتلم نیست
اسمم رو نپرس، خاطرم نیست
و بی اثرن تریاق ها
(اینجا میگه که هیچ پادزهری دیگه نمیتونه مشکلاشو برطرف کنه)
مسمومم دریاب
چه بادی میزد، اون پاییز عجب شلاقی میزد
تو گفتی که همه دیرن
چه مذاب بود طعم سینهات
گفتم میرم یه طعم دیگهست
تو گفتی همه میرن
(داره میگه که همه ما تهش میمیریم و رفتنی هستیم)
؛[پیش همخوان]؛
اعتراض دارم به رنگ سرخ، که سوزاننده ست
به آبی که سرده
به زرد، که رنگ جداییه
و هررنگی که رنگ روح زندگی توش نیست
رنگ روح زندگی سبزه
(دیالوگ خسرو شکیبایی در مجموعهی "خانه سبز")
؛[همخوان]؛
من زندگی میکنم تا نایی باقی مونده
میسازم راه رو تا بی راهی باقی مونده
(میگه تا آخرین جایی که بتونم زندگی میکنم و سعی میکنم ازش لذت ببرم)
نفس فقط یه کلمهست
میکشم واسه ی جمله های باقی مونده
این یه درختم میره برگاش
(میگه که در آخر منم میمیرم)
نگم از جرات چی بگم جاش؟
این یه درختم میره برگاش
زنده باد اونی که میوه برداشت
(میگه خوش به حال کسی که تونست خوب زندگی کنه و بعد بمیره)
با طراوت منم، پر بی طراوت
یه خنیاگر یه هدفون بی ترانه ست
غوغای اینجا زلزلست ها
کی دل ما رو این مدلی بنا کرد؟
من؟ یا تو
؛[قسمت دوم]؛
خوبه
خوبه دهن دستم بازه
(میگه درسته نمیتونم تو ایران همه چیز رو بگم ولی میتونم حداقل اونا رو بنویسم)
میخوره تهش به دستت
حسرت و درد که میسُره تهش
اشک خوبه خالی کنه
سرتو بالا کن
منم همون چی شده مگه
تا بیای به تاب، هی میتابم
بهار ندی، وسط دی میخوابم
(میگه اکه کار رو برای ما سخت کنید ما کار خودمون رو انجام میدیم)
از این زخما خیلی دارم
هی میریزه، هی میذارم
پای من میشه به پای تو خم
من تویی و تو من
(داره میگه باید برای همدیگه فداکاری کنیم تا راه هموار بشه)
بذار روی شونه های من بخوابم
یعنی سر تو جا بشه رو شونه من
جهان میگه جرمه تن توی تن
بزن تک به نفس
تک به قدم
باشه طناب رابطه پاره نشه
که ما به اعدام بمیریم توی هم
؛[همخوان]؛
من زندگی میکنم تا نایی باقی مونده
میسازم راه رو تا بی راهی باقی مونده
نفس فقط یه کلمهست
میکشم واسه ی جمله های باقی مونده
این یه درختم میره برگاش
نگم از جرات چی بگم جاش؟
این یه درختم میره برگاش
زنده باد اونی که میوه برداشت
با طراوت منم، پر بی طراوت
یه خنیاگر یه هدفون بی ترانه ست
بُقای اینجا زلزله ستا
کی دل ما رو این مدلی بنا کرد؟
من؟ یا تو
ترک سوم: نغمه
سمپل از قطعه “نغمه روح” اثر «حسین علیزاده» که برای فیلم “نیوه مانگ” (نیمه ماه) با کارگردانی «بهمن قبادی» محصول سال ۲۰۰۶ ساخته شده است.
؛[مقدمه]؛
در این سرما، گرسنه، زخم خورده
دویم آسیمه سر بر برف چون باد
ولیکن عزت آزادگی را
نگهبانیم، آزادیم، آزاد
(قسمتی از شعر "سگ ها و گرگ ها" اثر مهدی اخوان ثالث)
؛[قسمت اول]؛
دلم بارون باروتِ خون
کارونِ کارون، توی باتلاق کانونِ قانون
(زمان انتشار آهنگ رودخانهی کارون گا آلود شده بود و آب شرب مردم خوزستان رو هم غیرقابل آشامیدن کرده بود و سورنا به این اتفاق اشاره میکنه و در ادامه قانون های ایران رو به رودخانه کارونِ گل آلود تشبیه میکنه)
سنگین میمیرم، آرومِ آروم
انتخاب هزینه و راه
یعنی مرگ من تو زمینِ شما
یعنی بخوره ده تا ازتون سیر نمیشه
شیری که نمیدونه قبیله کجاست
(به اینکه شیر ها ساختار اجتماعی مشخصی ندارن و برابری بین نر و ماده توی اونها رعایت نمیشه اشاره میکنه و وضعیت مملکت رو به زندگی شیر ها که پر از هرج و مرجه تشبیه میکنه)
قبیله کجاست، پشت سرمه
رُسِ خونی که تو رُس تنمه
(رس اول به معنای حریص و پر خور هستش و رس بودن بودن به معنای حریص بودن و وحشی بودن هستش و سورنا خودش رو به یه شیر وحشی و حریص تشبیه میکنه
رس دوم نوعی خاک سرخ رنگه و اینکه وجود ما انسان ها از خاک هست سورنا اون رو رس تن نامیده)
دستم هنو تو وحدت با شماست
خودم اینجام چون اَ مچ زدمش
بیا بالا قله که رنگ دروغه
کوه پایههای قشنگ دروغه، اگه
من داری بیا بخور تو تنم
که همه دنیا غیرِ جنگ دروغه
به خیالتون زدین تو ستون خالیِ گلهی ول
بیچوپونِ تاریخ
(سورنا کسایی که رپ گوش میدن رو به یه گله تشبیه کرده و اینجا به آرتیست ها میگه که فکر میکنید کار خاصی انجام نمیدید و به نظرتون فقط در ازای هنرتون پول میگیرید ولی اینطوری نیست و شما کسایی که رپ گوش میکنن رو بدون چوپون گذاشتید و کاری کردید که اونا گمراه بشن و با تعصب به همه قضیه ها واکنش نشون بدن)
واسه شما همون خوب خوبه با تیر
کمون اومدین وسط توپخونه لاشیا
میان مایگی یعنی من
داد میزنم خسارت نمیدم
خوبه خماری پس نمیدم
نمیکِشم ولی نئشه میشم
که خسارتِ درد همون صدای جرمه
که کجای هنر ایستادی به ازای عمرت
(سورنا میگه که پولی که از رپ درمیاری باید به ازای حرف حقی باشه که زدیش و نظام اون رو غیر قانونی میدونه و میگه شمایی که اسپانسر دارید و با عشق و حالی که با پول اسپانسر توی عمرت میکنی خودت رو هنرمند نباید بدونی)
هرزه بازنده ها رفیق همن
(رفرنس به ترک مهران توی همین سهگانه)
دوستی با شما مثل لباسِ فرمه
(سورنا دوستی با خیلیا رو به لباس فرم تشبیه میکنه و میگه که مجبوری باید با بقیه دوست شد تا در امون بمونی)
صدایی که کج بره
گم کرده راه گُلو
که بخوای یا نه میشه نوکرِ داس
(سورنا میگه کسی که یه راه اشتباه رو میره چه بخواد چه نخواد تهش نابود میشه و تباهی برای خودش رقم میزنه)
باشه خونهی خرگوش تو دندون شیر
اگه نَمیره تو کلاه شعبده باز
(تو این بیت هم همون بیت قبلی رو به یه شکل دیگه گفته و انسان رو به خرگوش تشبیه کرده و اینکه وقتی خرگوش یه کار اشتباهی انجام میده طعمه شیر میشه)
؛[همخوان]؛
تو آواز سگها، زخمِ زنگار
تو باتلاق مرگ، زنگار
زوزهی آزاده چند؟
(تشبیه انسان به گرگ و نشنیدن صدای آزاده سگ ها)
زوزهی آزاده چند؟
آوازِ آزاده چند؟
آزاده چند؟ آزاده چند؟
؛[قسمت دوم]؛
من از زخم نمیترسم
از جنگ نمیترسم
کل زندگیم یه دردِ بی مقصده
(سورنا میگه که از جنگ با کسایی که رپ رو به سمت تباهی کشوندن نمیترسه و با اینکه رپ مثل یه درد بدون مقصد و پر از اشتباه شده ولی بازم ادامه میده)
پنجه میکشم رو چنگِ این جنگل
اگه غیرِ این بود
طعم نورو پرده میکردم
شمشیر توی قانون طبیعت
برم تو شیکمش، برنمیگردم
(قانون طبیعت اینه که قوی، ضعیف رو از بین میبره و سورنا خوش رو به شمشیر تشبیه کرده که نماد عدالته و راهی که میره رو بدون برگشت میدونه)
پروانهها رو صورتم میرقصیدن
کارشون تموم بود
اگه عطسه میکردم
کلکم تو آب آلوده گندید
وقتی کنار پارو نشستین
یعنی مرگ تو تابوتِ جعلی
نه، اینا تو قانون من نیست
(اینجا به مبارزه برای آزادی اشاره داره و میگه ما رو ناامید کردن با کلک زدن و اینکه با القای حس ناتوانی به ما، ما رو اذیت کردن که ما ادامه ندیم راهمون رو ولی ما پارو(نیروی حرکت) داریم و باید ادامه بدیم)
در میره تیر، برا پر میزنن آژیر
معمولا بعد خطر میارن
خون واسه ترمیمِ پروازِ من
که اگه چرب باشه
کبدمو درمیارم
خشاب باشه تیری بپرون
به دلیل کبودی تن با گریم کبود
(میگه که بی بخار نباشید و با رسانه ها مقابله کنید و به اونها اهمیت ندید و کار خودتون رو انجام بدید)
به تماشاگرای بازی شک دارم
اگه ببره شوره تندش شیرینِ شرور
(واج آرایی حرف "ش")
که جهان میزنه توی افراط
تا جایی که نگاه میمیره
احساس، تا داری
با شیپورِ درد مبارزه کن
تو مارشِ نبرد
(درد رو به شیپور تشبیه میکنه و نبرد رو به مارش و میگه وقتی که جنگ شروع شد آماده مبارزه باش)
تا انسان آزادی که نه
نکرده اطلسی رقص
نزده به دست، کسی دست
وقتی هدف قدرت فقط تو جنگه
(میگه هدف کشور ها برای قدرت فقط نابودی بقیه کشور ها وجنگیدن با اونهاست)
تو این مسیر اثر رپ وسیلهست
(میگه اگه رپ توی جامعه تاثیرگذار باشه هیچ جنگ و تفرقه ای از جانب قدرت های کشور اتفاق نمیافته)
تو رشد وابستگی، چرکِ زمان
میانمایگی، با نرخِ کلان
(اینجا میگه تکلیفت رو با خودت مشخص کن و پشت یه طرف باش و وسط بازی و میانهگری نکن)
یا بد باش، یا بد واسه بد
که اگه رفتی
کم بشه اَ جِرم جهان
(میگه یا با بد ها باش یا بیا کنار خوب ها که اگه مردی حداقل نبودنت حس بشه و یه چیزی از دنیا کم شده باشه)
؛[همخوان]؛
تو آواز سگها، زخمِ زنگار
تو باتلاق مرگ، زنگار
زوزهی آزاده چند؟
زوزهی آزاده چند؟
آوازِ آزاده چند؟
آزاده چند؟ آزاده چند؟
پایان