یاسر بختیاری (زادهٔ ۳۰ خرداد ۱۳۶۱ در تالش، گیلان) که با نام هنری یاس شناخته شده؛ خواننده و ترانهسرای ایرانی در سبک رپ فارسی است. او از قدیمیترین خوانندههای رپ فارسی است که فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد. او همچنین اولین خوانندهٔ این سبک در ایران است که توانست برای انتشار ترانهاش مجوز بگیرد و این ترانه یادت نره نام داشت که آن را به همراه مجید غفوری، خوانندهٔ پاپ اجرا کرده بود.
«یاس»هم اکنون ساکن استرالیا است و ۳۸ ساله است.
مضمون بیشتر ترانههای یاس انتقاد و اعتراض به مشکلات و بحرانهای اجتماعی نظیر فقر، کودکان کار، اعتیاد، بیکاری، جنگ، روسپیگری، خودکشی و طلاق است. او کنسرتهای مختلفی را در شهرهای مختلف دنیا از جمله آمریکا، لندن، دبی و دیگر نقاط دنیا برگزار کردهاست.
__________________________________
آثار یاس
__________________________________
بم
باید بتونیم
هویت من
سی دی رو بشکن
پیاده میشم
نیستی
قصه زیرزمین
به خاطر من
TRASH THE CLUBS
سرباز وطن
از چی بگم؟
من میجنگم
وقت رفتن
فریاس(فریاد یاس)
آمین
من ادامه میدم
صدای اتحاد(به همراه تک ناین)
وصیت نامه
۲ ۲تا ۴تا
زنده باد ایران
چارسو
بد شدم
با من باش
مسافر
همه چی درست میشه
بارکد(من ادامه میدم۲)
بغض یعنی(مشترک با آمین)
نامه ای به فرزند
سرکوب
بند ناف تا خط صاف
اصالت
سفارشی
لال.
______________________
برترین آهنگ های یاس
______________________
در اینکه تمامی کار های یاس بسیار با کیفیت است هیچ شکی وجود ندارد،اما اگه بخواهیم به محبوب ترین آثار یاس اشاره کنیم میتوانیم به بم،سرباز وطن،از چی بگم،فریاس،من ادامه میدم،صدای اتحاد،مسافر،نامه ای به فرزند،سرکوب،سفارشی و لال اشاره کرد....
یاس با انتشار این آهنگ ها به نوعی در دنیای رپ فارسی بمب ترکاند و البته که هر موسیقی در مورد موضوع خاص و متفاوتی است.
برای مثال آهنگ بم،در مورد زلزله ناگوار بم است یا صدای اتحاد که با یکی از بهترین رپر های آمریکایی یعنی تک ناین خواند و در مورد اتحاد مردم دنیا بود که به سرعت در دنیا انتشار پیدا کرد و تبدیل به یکی از محبوب ترین موسیقی های سال ۲۰۱۴ جهان شد.
__________________________________________________
آهنگ های جنجالی یاس
__________________________________________________
آهنگ های جنجالی یاس تقریبا از آهنگ فوق العاده با کیفیت سرکوب شروع شد که یک دیس آل تمام عیار بود به کسانی که او را دیس کرده بودند
یاس در این ترک جواب دیس های پیاپی علی قاف و البته علی سورنا و هیچکس را داده بود....
برای مثال در آهنگ جیب از علی قاف،علی قاف میگوید:
بحث فرهنگیه،سیاسیش نکن...
یه یاسم زیادیه..
البته در آهنگ خیابونی ها هم قاف او را دیس کرده بود..
و یاس در آهنگ سرکوب،با جوابی دندان شکن جواب قاف را میدهد:
کاراکتر اصلیه اول تا آخر داستانت منم
کارات شنیده شدن تنها دلیل بازتابت منم
تو هیچی نداری بگی سوژه کاغذ آچهارت منم
تو مهره نیستی اگه باشی بازم آچارت منم
اصولا یاس وارد جدال های هنری و دیس و دیس بازی های بین خوانندگان نمیشود و معمولا جواب دیس هارا نمیدهد اما در آهنگ سرکوب دیدیم که تمام کسانی که اورا دیس کرده بودند،کوبید....
____________________________________
آهنگ سفارشی و انتقاد شهاب مظفری
____________________________________
یاس در سال ۱۳۹۸،در حدود ۱ سال پیش یک دیس ترک کوبنده را به نام سفارشی را خطاب به هنرمندان بی هنر موسیقی ایران خواند که باعث انبوهی از انتقادات از او شد...
هرچند این آهنگ مخاظب خاصی نداشت،و خطاب به مردم و آگاه کردن آنها بود اما شهاب مظفری،خواننده پاپ و ماکان بند،گروه موسیقی پاپ از او انتقاد کردند....
صحبت های شهاب مظفری به صورت زیر میباشد:
«پسر خوب تویی که میشینی یک آهنگ میدی حواست نیست چی داری میخونی و همه بچه های خواننده رو میبری زیر سوال. ببین عزیزم بقیه رو نمی دونم ولی منم بچه همین کوچه خیابونم که تو توش بزرگ شدی. منم خیلی چیزارو دوست داشتم بخونم ولی نخوندم خیلی از کارایی هم که خوندم دوست نداشتم.
خوب گوشهات رو باز کن مستقیم به خودت میگم چون خودت جو راه انداختی، اولاً من خوندم که دل مردمم و طرفدارام شاد بشه و حالشون خوب باشه وگرنه من خودم ته کوچه غمباد گرفتم یک عمره، دومیشم هر وقت از نزدیک دیدمت میگم یادم بنداز.
من خودم آهنگاتو گوش میدادم و میدم ولی یادت نره زبون سرخ سر سبز را به باد می دهد.
اگه می خوای جای بالادستت بشینی هلش بده بالاتر، خیلی قشنگتره.
این قانون زندگیه منه.»
البته یاس قبل از صحبت شهاب مظفری پیامی را منتشر کرد که به صورت زیر است:
امید که باب میل باشه. البته طبیعتاً این آهنگ به گوش عدهای خوشایند نخواهد بود. چون حقیقتهایی بازگو شده که دلایل ضعف و بیهویت شدن هنر و موسیقی ایران هست؛ و امیدوارم بجای موضعگیریها این معایب رو ببینیم و برطرف کنیم. چون اگر چنانچه با همین روال به این مسیر ادامه بدیم گوشها و چشم هامون به ضعیفترین سلایق سوق خواهد یافت و بهدردنخورترینها بهعنوان الگوی رفتاری به جامعه معرفی خواهند شد؛ و ناگفته نَمونه که این اتفاق متأسفانه افتاده. این آهنگ تلنگری به گوشهاست. امیدوارم که پیام این اثر در عین تلخ بودن مفید واقع بشه. در غیر این صورت این راه ادامه دارد. اسم به اسم.»
البته یاس جوابی به مظفری نداد،و بار ها از خودش شنیدیم علاقه ای به ورود به جدال های لفظی و درگیری با دیگران ندارد...
___________________
آهنگ لال
___________________
حدودا چند ماه پیش بود که آهنگ لال منتشر شد.
این آهنگ فضای دیس گونه دارد که عده ای را مثل اختلاسگران،مسئولین،افراد خائن و خیانت کننده به وطن و.... را دیس کرده بود.
این آهنگ هم بسیار نزد هواداران یاس محبوب شد و بازتاب بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی داشت....
برای بررسی و درک بهتر متن آهنگ را اینجا نوشتم براتون:
چه خاکی گرفته
مثالِ علفِ هرز خبرا میپیچه به دورم و
به گوشمم میرسه ، اینا میگن لال شدم
آزادی بیان مُد شد همه جیگر دار شدن و
این ترسناک ترین روالِ خفه کردنه
که فشارِ دستا رو حس نکنی پسِ گردنت
و اما تو ، یه شاکی از سره دغدغه
که پشتِ پرده دستا قنوتی توو صفِ اوله
یعنی شرف داره دشمن هزار و صد مرتبه
به این تودهی خوش استقبالِ بد بدرقه
مینوشتم، تو مطمئن تر
از اینکه مشکل اَ ما نیست اونا مستبدن
آینده شُل کرد رو دوشِ صندلیا
در واقع خودم شدم دلیلِ تنبلیا
حالا بیا فرو کن توو سر که بابا فردا حالاست
مملکتی که هر گیر و داری حله با لاس
سمتِ ما به همت و ثبات این کله بالاست
دهنِ شمارم نمیشه بست حتی با ماسک
لقِ هرچی قافیه وقتی محتوا
رو بی محتوایی استواره گله مبتلا
اعم از ، پیر جوان مغزه نوجوان
راهِ من جدا پیِ سبکِ خود کفا
رای این کلمه برام تعریفِ مرزیه
که بینمون کشیدم این تألیفِ اصلیه
ثمرهی یک سال سکوت ، تووی مغزم رسم شد
باید از مصرف قطع به منبع وصل شد
و اما تو ، خوب میشناسم تو رو
أ تووی خودت میکشم بیرون و میندازم جلو
نه ورندازش کن خودت براندازش کن
من هیچی نگم بهتره به خودت میسپارم تو رو
برو بابا تو هرکی بالاست گفتی پشتش پُره
حیفِ دست که بخواد واسه ی تو مشتش کنه
دِ آخه نا چیز آدم باید یه حجمِ منطقی توو خودش ببینه
که بخواد اونو خشکش کنه
ما رسیدیم از یه راهِ پر حادثه ی پر ریسک
که حتی فکرشم در حد هاضمه ی تو نیست
نتیجه این همه سال مشقت با دستِ خالی
حالا تبدیل شده به یه جاذبهی توریست نما
یا در حقیقت حروم زاده هایی
که رو این میراث با میخ نوشتن یادگاری
وقتی حتی بعده بمبِ اتم سوسک نمرد
نخاله زندهست تهِ زبالهدانِ تاریخ
ظاهر و باطنی پشت و رویی
ظاهراً گرسنه نیستی باطناً گشنه خوئی
لافتو از پایین زدی ساکنِ پشتِ بومی
قلمو دستِ منِ صاف بشین تو پشتِ بومی
اون که نردبونِ زیرتو شکوند
من نبودم اونه که بهت تا دینشو چپوند
من زیستنو نوشتم تو زیستتو بخون
من اگه خطر میکنم میخرم ریسکشو به جون
درست شد؟
آها ، من اومدم که نرم
این ناگفته ها میخوان مغزمو از سرم بکَنن
اگه بخوام از اعتبار و شرف بگذرم
که الآن باید نصفِ این شهرو سند بزنم
یه دریا بنزینم در پیِ جرقه زدن
سرَم به سنگ نخورد سنگو زدن به سَرم
بیست سال کار که ثابت کنم برنده منم
من حتی لباسامو میشُستم با عرقِ تنم
حال ، نشستم توو کور سوی نیمه شب
سربلند میتونم به اون دور خیره شم
منتقدانی که برام بوو میکِشن
قبلِ پخشِ صدا صفحه ها رو بو میکِشن
هه ، آدم با کرده ها مرتفع میشه
با نکرده ها جسورانه معتبر میشه
این یه جمع بندیه که از جمعیت دیدم
پس اول دومی رو ارجحیت میدم
توو دوره ای که هنرا رو بلیط میکنن
بازیکنا تیمِ خودشونو دریبل میکنن
آدم خاکی باشی بازم گلیت میکنن
مسئولا برعکس وعده هاشون کلید میخورن
شاید ، شاید هم یه روزی وزیرت کنن
تا کارشون شد پلن بچینن و زیرت کنن
قبل از اینکه به دسیسه های کسی فکر کنم
باید بدونم که این بازی کثیفه کلاً هم
میانبرو ترجیح ندادم به مسیرِ بلند
میخوان توو لحظه فقط تو رو اسیرت کنن
هنرای مصرفی وسیله شدن
ولی من الهام میگیرم از روحِ اصیلِ خودم
با کلی وصله رویِ بالم هنوز بلند پروازم
ببین ، حتی زخمام عینِ خودم سَر بازن
الآن توو استودیوم فقط یکی دو خط کم دارم
یه جوری مینویسمش که انگار به ذوقم لم دادم
اینا نورِ سنو میخوان من توو مخم شمع دارم
شب کارم ، با هر یه مصرع به خودم دَم دادم
خب ، هنرمندا راست دولتمردا چپ
تف به اون صفی که بشه مرتب با چَک
رو ضرب عرش هر وزنو ضربه میکنم
توو عصرِ پاچه خوارا فقط کله میخورم
شک نمیکنم که واسم تنها سلاح باوره
که دشمنِ سکوت فقر ضعف الی آخره
من اومدم که نرم ، من اومدم که نرم
من اومدم که نرم ، من اومدم که نرم
________________________________________
ویژگی های آهنگ های یاس و کلام آخر
________________________________________
یاس از معدود رپر های ایران است که از الفاظ رکیک،فحش و....استفاده نمی کند و دیس هایش هم بیشتر حالت کنایه آمیز دارد...
همچین بازی با قافیه بسیار زیبای یاس و وزن خوب شعر او بسیار اورا محبوب کرده است.
و البته موسیقی های آهنگ های او که بسیار زیباست و اکثراً توسط فربد عرش،ساخته میشود...
یاس در خارج از ایران نیز بسیار محبوب است
یاس همچنین با موئر،رپر فارس نیز همکاری میکند.
در نهایت امیدوارم که این مطلب مفید بوده باشه و لذت برده باشید♥️🙏🌷
ممنون میشم از ما حمایت کنید و به آقای هژبری بگید که پست رو پین کنه