اتحاد Thug Life Records تقدیم می کند.
سلام دوستان عزیز
تو این مطلب با قسمت دوم سلسله مقالات آشنایی با رپ در خدمتتونم با موضوعیت اینکه هیپ هاپ چیست و چه ارتباطی بارپ داره امیدوارم از این مطلب خوشتون بیاد. طبق روال مقاله قبلی باز هم با لحن خودمونی صحبت میکنم که هم درکش راحت تر باشه هم شما خسته نشید . خب بریم سر اصل مطلب
هیپ هاپ چیست؟
امروزه واژه های هیپ هاپ و رپ خیلی اوقات به جای هم به کار میرن که البته این کار ریشه ی تاریخی داره و برمیگرده به اوایل دوران رپ و هیپ هاپ که در اون زمان هیپ هاپ در نقش یک سبک موسیقی بوده که ریتم و ضرباهنگ خاص خودشو داشته . ولی با گذشت زمان هیپ هاپ به جامعیت رسیده و امروزه ازش به عنوان یک فرهنگ( فرهنگ هنری) یاد میشه . که این فرهنگ هنری از چندین بخش تشکیل شده و هدف اون هم رسیدن به آزادی , از بین بردن تفاوت های حقوقی جنسیتی و این قبیل موارد هست پس نوعی فرهنگ اعتراضیه .حالا اگر بطور خلاصه بخوایم یه جمع بندی کوچولو داشته باشیم میشه گفت رپ یکی از چندین زبان فرهنگ هیپ هاپه که به شکل موسیقی در اومده .البته شخصی میتونه رپکن باشه ولی هیپ هاپ آرتیست نباشه .برای مثال گروه تیک تاک , حصین , زدبازی , اپیکور بند وامثالهم رپکن به حساب میان ولی هیپ هاپ آرتیست نیستند(بخاطر اینکه از اون موضوعاتی که قبلتر ذکر شد پیروی نمی کنند). علاوه بر این فرد میتونه هیپ هاپ آرتیسیت باشه ولی رپکن نباشه , مثل دیجی ها یا بریک دنسر ها و ... .
(البته هیپ هاپ و رپ رو از جهات دیگه هم میشه مقایسه کرد و از اون دیدگاه ها شاید کسانی که هیپ هاپ ارتیست محسوب میان , دیگه هیپ هاپ ارتیست به حساب نیان ولی من اینجا دیدگاه جامع رو گفتم)
حالا ببینیم با هم که هیپ هاپ از چند بخش و چند عنصر تشکیل شده .
عناصر هیپ هاپ
هیپ هاپ از5 عنصر اصلی تشکیل شده
1-دیجی اینگ (Djing)
دی جی اینگ که همونطور از اسمش پیداست دیجی بودن رو نشون میده . حالا دیجی کیه؟ دیجی کسیه که وظیفه تولید و میکس و مستر آهنگ ها رو داره و آهنگ هار تولید میکنه . همچنین دیجی از دیدگاه دیگه ای هم به کسانی گفته میشه که داخل مراسمات آهنگ و شور وهیجان رو به مجلس تزریق میکنن . در دهه 70 که هیپ هاپ متولد شده موسیقی ها توسط دیجی ها در کلاب ها و جاهای مختلف پخش میشده به همین دلیل دیجی اینگ از عناصر اصلی هیپ هاپ به شمار میره
2-امسی اینگ ( MCing)
امسی اینگ از دیگر عناصر اصلی هیپ هاپ به شمار میرود . حالا این امسی اینگ یعنی چی؟ امسی اینگ در دومعنا استفاده میشه . در معنای اول امسی به کسی گفته میشه که در بتل های رپی یا جمع های رپی رو بیت های مختلف رپک بکنه و بسته به موقعیت طرف مقابلش رو دیس کنه یا راجع به چیزای دیگه ای کارش رو انجام بده . طبعا هر چقدر بهتر بتونه حرفش رو روی بیت بنشونه نشونه ی قدرت بیشترشه . در معنی دیگش به رپکن همون ام سی میگن که البته این اشتباهیه که متاسفانه رسانه هایی که کارشون صرفا کپی پیست هست بین مردم جا انداختن . ام سی اینگ نوعی رپ کردن تلقی میشه ولی تفاووت هاش زیاده و مهمترین تفاوت اینه که امسی اینگ اکثرا بصورت فی البداهه انجام میشه و اینکه هیچ میکس و مستری روش صورت نمیگیره و فرد باید اونقدر قوی باشه تا روی بیتی که دیجی میزاره بتونه بخونه در حالی که داخل رپ کردن فرد برای یک بیت خاص تکست مینویسه یا بیت ساخته میشه و متناسب با اون تکست مینویسن.
3-بریک دنسینگ
بریک دنسینگ شاید بشه گفت عنصری از هیپ هاپه که تو ایران نسبت بهش بیشترین کم لطفی صورت گرفته یا به قول حامد اسلش تو آهنگ رخص مردم اونرو به عنوان یک ورزش میشناسن . ولی در واقع بریک دنسینگ از عناص اصلیه هیپ هاپه و برای نشون دادن اعتراض با بدن در ابتدا به کار گرفته شده و تمامی کارهایی که بریک دنسر ها ( منظور بریک دنسر های هیپ هاپیه نه اونا که به عنوان ورزش بهش نگاه میکنن) انجام میدن نشون دهنده ی اتفاقی هست یا معنی خاصی داره و در صورت تمایلتون میتونین با چند تا سرچ ساده به زبان انگلیسی معنی حرکاتشو پیدا کنید .
4- گرافیتی
گرافیتی یا دیوار نویسی هم از مهمترین عناصر هیپ هاپه که در اون مردم اعتراضات خودشونو با کشیدن شکل های مختلف یا نوشتن چیزای مختلفی روی در و دیوار به حکومت نشون میدن . این عنصر تو ایران هم نمود جالبی داشته و داخل شهر تهران خصوصا مناطق پایین ازینا زیاده ( حداقل قبلا که بود حالا نمیدونم الان شهرداری گذاشته بمونه یا نه) یا مثل تو منطقه وحدت شهر کرج هم یادمه که قبل این چیزا بوده . گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست که اگر تاریخش رو درست یادم باشه تو حول و حوش سال های 75 -80 انقدر گرافیتی تو نیویورک زیاد شد که شهرداری نیویورک مجبور شد بخش زیادی از دیوار های شهری رو تخریب کنه و دوباره بسازه و چند تا مترو ( یا قطار ) رو بخاطر تعدد گرافیتیای روش از رده خارج کردن (قدرت هیپ هاپ)
5-بیت باکسینگ
بیت باکسینگ یا زدن بیت با دهان هم آخرین عنصر اصلی هیپ هاپه که اینجا بهش میپردازیم . در این کار هیپ هاپ آرتیست بجای استفاده از دستگاه های تولید صدا از دهن خودش برای تولید اصوات استفاده میکنه و شاید بعضی اوقات از بیت زدن با دستگاه هم بهتر بشه. یک نکته ی جالب راجع به داکتر دره هم قبلا خوندم و نمیدونم سندیتش تا چه حده ولی گفته میشه بیت هایی که تولید میکنه رو اول خودش با بیت باکسینگ میزنه و بعد با برخی تغییرات روش اونارو استفاده میکنه(البته بعضی بیت هاش نه همش)(لازم به ذکره که داکتر دری بهترین بیت ساز رپ و هیپ هاپ محسوب میشه) . و آخرین نکته هم در این زمینه که اگر بدونید بد نیست نیما نیموش اولین بیت باکسر ایرانی هست
پ.ن: قطعا هرکدوم از این عناصر جا برای توضیح خیل خیلی بیشتری داشتند ولی من اینجا صرفا خواستم یک معرفی کلی ازش بکنم که اگر کسی مایل بود خودش بره دنبالش و راجع بهش مطالعه کنه و بعد ها تو مقاله ای جدا هرکدوم رو بطور مفصل تری در مقالاتی جدا توضیح میدم .
پ.ن2:سوال پیشنهاد یا انتقاد هر چی بود همین زیر یا تو صفحه ام برام بنویسید خوشحال میشم بتون جوابتونو بدم . مقاله ی بعدی هم یک مقاله ی نسبتا کوتاهه راجع به اینکه فلو چیست و بحثای راجع به فلو .