اتحاد Thug Life Records تقدیم می کند.
سلام دوستان عزیز
کسایی که رپ گوش میدن میدونن که چند سالی میشه که از رونق افتاده و دیگه رو بورس نیست ولی سال 99 به طرز عجیبی برای رپ و جامعه ی رپی خوب بوده به همین مناسبت تصمیم گرفتم تو یک سری مقاله با زبان خودمونی شمارو با رپ آشنا کنم . شاید بگید چرا خودمونی ؟ چون اولا مطالبی که در اینترنت و به خصوص سایت های مختلف هست صرفا کپی پیست از ویکیپدیا است و خیلی هاشون سندیت ندارن و ثانیا برای اینکه شما دوستان خسته نشید . از حاشیه بگذریم بپردازیم به اصل کار
مقدمه
رپ یک سبک موسیقی است که شاکله ی اصلی و وجه تمایز اون با دیگر سبک ها اولا نحوه ی خوندن اون هست که در اکثر موضوعات لحن اعتراضی داره و تلاش میکنه تا با انتقاد اون موضوع رو بهبود ببخشه و ثانیا ریتم خوندنش هست که بجز چند تا ریتم خاص (که بعدا بهش میپردازیم و فعلا از حوصله ی بحث خارجه) بقیه ریتم خوانش سریعتری نسبت به دیگر سبک ها دارن .
رپ از کجا اومده؟
شاید براتون جالب باشه که نوعی از موسیقی رپ در اشعار قدیمی ایرانی موجود بوده که در اشعاری موسوم به بحر طویل از مثنوی یا کتاب های دیگه به صورت انگشت شمار میتونید اونرو پیدا کنید ولی رپ به عنوان موسیقی که امروزه میشناسیم در حدود دهه ی 70 در بین سیاه پوستان آمریکایی برای اعتراض به تبعید های نژادی متولد شده . و همین باعث خاص شدنش میشه که با رپ میشه اعتراض رو نشون بدی
رپ فارسی چجوری متولد شده؟
صرف نظر از ادعاهای پرت و پلای افرادی مثل سندی که میگه من رپو آوردم تو ایران , رپ فارسی از حدود سال 80 متولد شده و در ابتدا رپکن های فارسی زبان فقط به نوعی مترجم بودند . یعنی شعر و بیت رپکن های خارجی رو میگرفتند و ترجمه میکردند و میخوندند (البته الان هم رپکن های تازه کار برای وارد میدون شدن از این کارا میکنن ) ولی با گذشت زمان رپکن های ما به چند بخش تقسیم شدند وهرکدوم سبک کاری خاص خودشونو دنبال کردد . نکته ی مهم در این جریان اینه که رپ فارس بیشتر محتوا محوره بر خلاف رپ آمریکا که بیشتر ریتم محوره . یعنی رپکن های فاسی (منظور رپکن های درست درمون هر دو طرفه) بیشتر از اینکه تلاش در ساخت آهنگ قویتر کنند(یعنی آهنگی که بیت فوق العاده و فلوی عالی داشته باشه و...) تلاش در ساخت محتوای قویتر میکن (به نظر شخصی خودم خیلی کار خوبیه)
سبک های رپ و آهنگ های درجه یک اون سبک(رپ فارسی)
حالا میرسیم به سبک های رپ و آهنگ های بهتر در اون سبک ( البته اسم خواننده ها نظر شخصیه)
1- اجتماعی
این سبک همونطور که از اسمش پیداست راجع به مشکلات اجتماعی صحبت میکنه و تلاش میکنه تا عدالت اجتماعی رو برقرار کنه . از رپکن هایی که در این زمینه خیلی فعال هستند میشه به تشکل ملتفت (شامل هیچکس فدائی قاف مهدیار آقاجانی) اشاره کرد با آهنگ های حسن و یروز خوب میاد اشاره کرد ( چون تعداد زیاده همه رو نمیشه نوشت) . علی سورنا هم در این سبک فعالیت زیادی داره و از جمله آهنگ هاش نمی ترسم و قصه ی من رو میشه نام برد . رپکن محبوب و فعال دیگه در این سبک یاس هست که اکثر افراد غیر رپی هم حداقل یکبار اهنگاشو گوش کردند و از جمله آهنگ هاش میشه به فریاس و سی دی روبشکن(برای اون دختر خانومی که فیلم غیر اخلاقی اش پخش شد خوند) اشاره کرد . اسم زیاده اگر مایل بودین تو پی وی بهتون بازم معرفی می کنم . بریم سراغ سبک بعد
2-لاو و دیسلاو
نکته ی مهم اینکه اولا عربده کشایی مثل مهراب و علی بابا و امثالهم که جزو خانواده بزرگ رپ نیستن . این سبک همونطور که از اسمش پیداست درباره ی موضوعات عشق و عاشقی میخونه . من خودم چون زیاد هوادار این سبک نیستم زیاد آهنگاشو نمیشناسم صرفا چند تا موردی که بنظرم بهتر بود رو بهتون معرفی میکنم اگر دوستان مورد بهتری میدونن حتما تو کامنت ذکر کنند . اولیش آهنگ سراب از سینا سیکاس که تیکه های داره خوراک تایپوگرافی درست کردن . رویا از امیرخلوت (البته خیلی ها این سبکو نپسندیدن از خلوت ولی به شخصه راضی بودم ) , نیلوفرانه از دیگرد (رپکنی که شاید خیلی از رپ دوستان هم نشناسن ) هم آهنگی بود که توجه من رو جلب کرد . وگل سر سبد اینها هم آهنگ بانو از فرشاد
3-دیس و کلکل
البته باید اولا بهتون توضیح بدم که دیس کردن به دو صورته . نوع اولش به صورتیه که ینفر برای اعتراض به طرف مقابل یا کلکل یک آهنگ میخونه و فقط دیس میکنه طرف رو . نوع دیگش اینه رپکن یک اهنگ با موضوعیت خاصی میده و صرفا کسایی رو که در اون زمینه مشکلی ایجاد کردند رو دیس میکنه .در رابطه با نوع اول (بازم میگم اینا صرفا نظر شخصیه و براساس رتبه بندی خاصی نیست) آهنگ ابی و چرا بدی از زدبازی خطاب به رضا پیشرو جزو دیس های تاپی حساب میشن و البته رضا هم قبلترش دیس های کلفتی بهشون داده بوده مثل چاقال نامه و اثر منفی(میدونم دیس بازیاشون خیلی بیشتره ولی اینجا پرهیز از گفتن کاملش میکنم تا از هدف اصلی دور نشیم). از دیگر آهنگ ها در این زمینه میشه به دیس ترک زیر پام از بچه های مرکز رکورد به سهراب ام جی اشاره کرد که با دیس بک قابلی مواجه نشد . صب ظهر شب از حصین به ملتفت هم از دیسای سنگین بوده که مرتبط میشه با آهنگ شک از ملتفت . و80 ملتفت رو هم میشه مثال زد در برابر دیس های سنگینی مثل 420 از پیشرو (که بازم برای طولانی نشدن ازشون میگذریم) .در سری کل کل های پایدار و جادوگران هم اهنگ امام فلو از تهم(از گروه پایدار) رو به شخصه پسندیدم .(دیس و کلکل خیلی موضوع گسترده ای هست وبعدا داخل یک یا چند پسته دیگه به بیف بین رپرهایی مثل یاس و قاف و رضا و النور حصین و... میپردازیم)
4-گنگ
سبک گنگ چیزیه که خیلی ها با دیس و کلکل اشتباه میگیرن پس بیاید اینجا یکبار برای همیشه این اشتباه رو برطرف کنیم . در سبک گنگ شخص رپکن برتری خودشو میخواد نسبت به همه نشون بده و در واقع میگه من تو یک کاری بهترینم . دقت کنید تو دیس کردن رپکن میگه من از فلانی بهترم ولی تو گنگ رپکن میگه من از همه بهترم.مثلا آهنگ هفت خط از علی سورنا یا ما باهمیم از رضا پیشرو و بهرام(که جزو بهترین هکای های تاریخ رپه وپیشنهادمیکنم گوش کنید) . شاعر مریض از جیدال , دختر رپ از جاستینا , سمعک بزن از مفاخر با همراهمی نیموش و اشکان , چپ و راست از مسلک , طولانی از تیک تاک(سینا ساعی) .
5-سیاسی
این سبکم از اسمش مشخصه در چه راستایی هست فقط تنها موردش ایه که این سبک خیلی قابل تفکیک از سبک اجتماعی نیست در بعضی جاها . یعنی یجا رپ کن جوری رپ میکنه که واقعا تشخیص اینکه اجتماعیه یا سیاسی خیلی سخته . مثلا آهنگ حسن از قاف که بالا ذکر کردیم در هردو بخش میتونه ج بگیره یا آهنگ ایران ایران فدائی . آهنگ نامه ای به رئیس جمهور از بهرام جزو آهنگ های قدیمی وبا کیفیته . دوتا رپکن بشدت فعال تو این زمینه علی النور و ساسان سونامی هستن ( که البته از دومی خیلی وقتی خبری ندارم) با آلبوم هایی مثل لعنت نامه یا بعد از 57
6-عرفانی
تو این سبک بیشتر صحبت آدم با یک موجود عرفانی مثل خدا مطرح میشه معمولا .از سرآمدان این سبک و تقریبا قدیمی تریشون میشه صادق (واحدی) رو نام برد که تقریبا تمامی آهنگاش بعد از جدایی از حصین در این سبک هستند مثل پالس ( که به عقیده برخی دوستان توش با حضرت محمد به نوعی صحبت میکنه) یا اعتراف نام برد .فرزان هم داخل آلبوم فوق العاده مفهومیش بنام نوشته هایی از زیرزمین به همراهی میرتک داخل آهنگ من فقط خدارو حس کردم هم به نوعی این کارو انجام میده
7-فلسفی
این شاخه هم کم وبیش از اسمش پیداست که در چه زمینه ای .بهرام قطعا اولین کسیه که به ذهن هر رپدوستی به میرسه در این زمینه با ابرآلبومی مثل اشتباه خوب . از دیگر رپ کن های فعا تو این زمینه (که زمینه مورد علاقه خودمم هست ) میشه به بامداد و آلبوم آهن اشاره کرد یا فرزان با آلبوم اشک مغز . فدائی هم تو ای موضوعات خیلی فعاله و اینو میشه با گوش دادن آلبوم عدل و خصوصا آهنگ نمیدونم متوجه شد.
8-انگیزشی
این زمینه بیشتر هدفش امید دادن به ادم در انجام کاره و بنظرم بهترین فرد تو این سبک امیر خلوته که تو اکثر آهنگاش این کارو میکنه مثل آهنگ تو قویتری یا آهنگ اگه از من بپرسی با که با بچه های مرکز رکورد ضبط کردن اشاره کرد یا اهنگ زیر نور مهتاب . آهنگ بگو به درک (با وجود تم غمگینی که داره ولی به شدت انگیزشیه ) از اپیکور و شایع هم آهنگ خوبی تو این سبکه . شایع هم انصافا رپر قابلی تو این سبکه با آهنگ هایی مثل اتفاق یا آهنگ از اول
سخن نهایی
اولا که خیلی ممنون که وقت گذاشتید و خوندید امیدوارم اگر رپ رو نمیشناختین یک آشنایی کوچیکی باهاش پیدا کرده باشین و این مطلب بدردتون خورده باشه. نکته دوم اینکه هر پیشنهاد و انتقادی که هست زیر همین پست یا تو صفحه خصوصیم پذیراش هستم . اگر سوالی هم داشتید در این زمینه خوشحال میشم که بتونم کمکتون کنم. واینکه آهنگ های تاپ بسیار زیادی تو رپ هستند که من اینجا ذکر نکردم به دو دلیل . اولا که اگر تو همه ی موضوعات از یک نفر نوشته میشد باعث کسل کننده شدن میشد و شاید فکر میکردین که من با تعصب آهنگارو انتخاب کردم و دوم تلاش کردم تا هر رپری تو نهایتا تو یک یا دو دسته جا بدم تا بتونم با رپکن های قابل بیشتری آشناتون کنم.
اگر عمری باقی بود دفعه بعد با مقاله تفاوت رپ و هیپ هاپ در خدمتتونم .♥
پ.ن : یه دوست عزیز پیشنهاد کرد که برای حسن ختام اجرایی از سیناساعی بنام فصل اول رو بزاریم اینجا ولی متاسفانه بلد نیستم لینکشو میزارم اگر مایل بودین ببینین
http://s13.picofile.com/file/8400080...