🔴امپرسیونیسم فرانسه🔵
تئوریسین: ریچیوتو کانودو
امپرسیونیسم مهمترین جنبش هنری قرن بیست است.
برخی ویژگیها :
_ امپرسیونیست ها موسیقی ، شعر و دنیای تخیل را عناصر مهم سینما میدانند(در حقیقت بعضی از آنها سینما را ترکیبی از هنر های دیگر میدانستند )
_ امپرسیونیست ها را شاعران سینما میخوانند.
_ آنها بر خلاف رئالیست ها معتقد به واقعیت بودن هنر نبودند.
_ آنها با دستکاری در حالت طبیعی دوربین به مقاصد خود یعنی رسیدن به تصویرهایی مانند خیالات و رویا ها میرسیدند.
_امپرسیونیست ها معتقد بودند که فیلم باید در محیط هایی واقعی برداشت شود.
برخی از فیلم های شاخص:
_ سمفونی دهم ( آبل گانس)
_ تب (لوئی دلوک)
_ آینه سه رو ، مسافر خانه سرخ ( ژان اپستاین )
موجود غیر انسانی( مارسل لریبه )
_ دختر آب ( ژان رنوآر )
_ منیل مونتان( دیمتری کیرسانف )
.
🔴نئو رئالیسم ایتالیا🔵
تئوریسین: چزاره زاواتینی
برخی ویژگیها:
_ همان طور که از اسم آن مشخص است نئورئالیست های سینما معتقد به فیلمبرداری با شیوه واقع نگاری هستند.
_ فیلمهای این مکتب، غیر اقتباسی هستند.
_ در این فیلمها بیشتر از نابازیگران استفاده میشد.
_ داستان آنها بر پایه نمایش فساد، فحشا و فقر نگاشته میشد.
برخی از فیلمهای شاخص:
رم، شهر بی دفاع و آلمان، سال صفر (روبرتو روسلینی )
واکسی و دزد دوچرخه ( ویتوریو دسیکا )
وسوسه و بلیسما (لوکینو ویسکونتی )
برنج تلخ ( جوزپه دسانتیس )
.
🔴اکسپرسیونیسم آلمان🔵
هدف اکسپرسیونیسم در همه هنر ها، نمایش حالات درونی مانند ترس، نفرت، عشق و اضطراب است.
سینمای وحشت از همین مکتب منشعب شده است.
این جنبش به دلیل شکست آلمان در جنگ جهانی اول و شرایط وخیم داخلی شکل گرفت و تبدیل به طلایی ترین دوره سینمای آلمان شد.
برخی ویژگیها:
_ تصویر کشیدن هیجانات شدید
_ اغراق در رنگ ها و شکل ها
_ زوایای غیر متعارف دوربین
_ گریم های نامتعارف و غلیظ
_ تضاد نور و تاریکی در تصاویر
برخی از فیلمهای شاخص:
_ دانشجوی پراگی و مطب دکتر کالیگاری ( رابرت وینه )
_ مترو پلیس و ام ( فریتز لانگ )
_ گولم ( پل واگنر )
.
🔴مکتب مونتاژ شوروی🔵
بنیان گذاران: لف کوله شف ، سرگئی آیزنشتاین، پودوفکین و ژیگا ورتوف
همان طور که از نام این مکتب پیداست وجه تمایز آن در حوزه تدوین است.
این جنبش تحت تاثیر انقلاب بلشویکی شوروی شکل گرفت.
کوله شف اعتقاد داشت واکنش مخاطب در سینما بیشتر به تدوین نما ها بستگی دارد و نه به نما های منفرد و همین تفکر زمینه اصلی شکل گیری این مکتب بود.
برخی ویژگیها:
_ رویداد های غیر طبیعی در فیلمهای این مکتب جایی ندارد.
_ قیام ها ، اعتصابات، انقلاب و دیگر حرکت های اجتماعی موضوع اصلی این فیلمها بود.
برخی فیلمهای شاخص:
اعتصاب و رزمناو پوتمکین ( آیزنشتاین )
مادر ( پودوفکین )
زونیگورا ( الکساندر داوژنکو )
.
🔴موج نو فرانسه🔵
این مکتب با بحث های منتقدان کایه دو سینما در اعتراض به سینمای وقت فرانسه که اغلب آثاری اقتباسی بود شکل گرفت. طرحواره های سینمایی موج نو از سه منبع نئولیبرالیسم ایتالیا، اکسپرسیونیسم آلمان و سینمای کلاسیک آمریکا ( هاکس_هیچکاک ) الهام گرفته شد.
تئوریسین ها: آندره بازن _ الکساندر آستروک
برخی از ویژگی ها:
_ فیلمها شخصی و عموما کم هزینه هستند در حقیقت فیلم متعلق به یک نفر یعنی کارگردان است.( اگر چه نظریه کارگردان مولف ریشه هایی جدا از این مکتب دارد اما چهره های شاخص موج نوی فرانسه در بسط آن تاثیر فراوانی داشتند.)
_ بازیگران عموما آماتور و در واقع نابازیگر بودند.
_ صدا برداری باید سر صحنه صورت بگیرد.
_فیلمها لزوما آغاز و پایانی ندارند و صرفا برشی از زندگی است.
موج نو، فرانسه را در راس سینمای فرهنگی هنری دنیا قرار داد.
برخی فیلمهای شاخص:
چهارصد ضربه و ژول و جیم ( فرانسوا تروفو )
از نفس افتاده و گذران زندگی ( ژان لوک گدار )
سرژ زیبا ( کلود شابرول )
هیروشیما عشق من ( آلن رنه )
تحقیر ( فریتز لانگ )
.
🔴مکتب دگما 95🔵
بنیان گذاران: توماس وینتربرگ _ لارس فون تریه _ کریستین لورینگ _ سورن یاکوبسن
این جنبش در نقض سینمای بورژوا _ ضد بورژوا( موج نو فرانسه، که به عقیده مانیفست نویسان دگما 95 به بیراهه کشیده شده بود ) و به منظور نجات سینما از آن وضعیت شکل گرفت.
مانیفست دگما 95:
_ لوکیشن باید واقعی باشد.
_ صدا باید سر صحنه برداشته شود.
_ دوربین حتما باید روی دست باشد.
_ فیلمهای رنگی باشد.
_ از فیلتر و لنز برای دوربین نباید استفاده شود.
_ قطع فیلم، 35 میلیمتری باشد.
_ ژانر بندی انجام نشود
_ زمان و مکان واقعی باشد.
_ کارگردان نباید سرمایه گذار فیلم باشند و همچنین نام وی نباید در ابتدای فیلم باشد.
فیلمهای شاخص:
_ جشن ( توماس وینتربرگ )
_ پخمه ها ( لارس فون تریه )
_ واپسین سرود میفونه ( سورن یاکوبسن )
_ شاه زنده است ( کریستین لورینگ )