●در این قسمت؛
مناظره ی امام صادق(علیه السلام) با مرد کافر:
هشام بن حکم میگوید: مرد کافر و غیر معتقدی از حضرت صادق(علیه السلام) سؤالاتی کرد: |
پرسید: چرا خداوند همهی مردم را مطیع و موحد نیافرید، با اینکه چنین قدرتی داشت؟
امام(علیه السلام) فرمود: اگر آنها را مطیع میآفرید، دیگر نباید به آنها ثوابی میداد چون وقتی طاعت، کار آنها نباشد و خداوند آنها را به اجبار مطیع آفریده باشد، بهشت و جهنم، لازم نیست. ولی آنها را آفرید و دستور به اطاعت و نهی از مخالفت نمود و به وسیله ی پیامبران، حجت را بر آنها تمام کرد و با نزول کتب، بهانه را از پیش انسان برداشت، تا اطاعتکار و معصیتکار، خود آنها باشند و با اطاعت، سزاوار پاداش و با معصیت، مستوجب کیفر شوند.
مرد کافر پرسید: آیا کار نیک که بنده انجام میدهد، عمل اوست و کار بد نیز از خود بنده سر میزند؟
امام(علیه السلام) فرمود: کار نیک را بنده انجام می دهد و خداوند به آن امر کرده، عمل بد را او انجام می دهد و خداوند از آن نهی کرده است.
کافر گفت: مگر آن عمل را با همان عضو و آلتی که خدا در او ترکیب کرده انجام نمی دهد؟
امام(علیه السلام) فرمود: چرا، اما با همان آلتی که کار نیک را انجام می دهد، قادر است که کاربد را نیز انجام دهد و خدا او را از آن نهی کرده است.
پرسید: آیا بنده را در این رابطه اختیاری هست؟
امام(علیهالسلام) فرمود: خداوند، هیچ کاری را نهی نکرده مگر اینکه میدانسته بنده، قدرت بر ترک آن را دارد و او را به هیچ کاری، مأمور نکرده است مگر اینکه میدانسته قدرت انجامش را دارد، چون خداوند ستمگر و بیهودهکار و ظالم نیست که بنده را مکلف به کاری کند که قدرت بر انجام آن را نداشته باشد.
کافر گفت: اگر خدا کسی را کافر بیافریند، آیا قدرت ایمانآوردن دارد و خدا میتواند از او بازخواست نماید که چرا ایمان نیاوردی؟
امام(علیه السلام) فرمود: خداوند، تمام انسانها را مسلمان آفرید و به آنها امر و نهی میکند. کفر اسمی است که بعد از انحراف بر روی شخص نهاده میشود و هرگز خداوند او را کافر نیافریده است. کفر پس از حقیقت بر او عرضه میشود و او منکر میگردد، و با همین انکار کافر میشود.
کافر گفت: ممکن است خداوند، شری را برای بنده مقدر نماید، اما او را امر به کار خیر کند؟ یا اینکه قدرت انجام خیر را نداشته باشد (چون شر را برایش مقدر کرده است) و برای این کار او را عذاب نماید؟
امام(علیه السلام) فرمود: شایسته ی عدل خدا و رأفت او نیست که برای بندهاش شری را مقدر نماید و از او همان شر را بخواهد و بعد او را امر به انجام کاری کند که میداند نمیتواند انجام دهد و بخواهد از کاری که قدرت ترک آن را ندارد، دست بکشد. آن وقت او را بر کاری که میداند قدرت انجامش را نداشته، عذاب کند.
❇️کوتاه ترین دعا برای بلندترین آرزو...❇️
🌹🌿#اللهم_عجل_الولیک_الفرج 🌿🌷
تنظیم:عبدالحسین منتظرالمهدی