بسم الله الرحمن الرحیم
امام على عليه السلام :
أفضَلُ الحِلمِ كَظْمُ الغَيظِ و مِلْكُ النَّفْسِ مَع القُدْرَةِ
برترين بردبارى، فرو خوردن خشم و خويشتندارى در هنگام توانايى [بر گرفتن انتقام ]است .
.........................................................................
امام زين العابدين عليه السلام :
إنّهُ لَيُعْجِبُني الرّجُلُ أنْ يُدرِكَهُ حِلمُهُ عِندَ غَضَبِهِ .
من از مردى كه هنگام خشم بردبارى كند، خوشم مى آيد .
.....................ٔ...ٔ............................
امام على عليه السلام :
حَسْبُ المَرءِ ··· مِن حِلْمِهِ تَرْكُهُ الغَضبَ عِند مُخالَفَتِهِ .
در بردبارى آدمى همين بس كه چون با مخالفتى رو به رو شود، خشم خويش را نگه دارد .
..............................................................
امام حسن عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش از معناى بردبارى ـ فرمود :
كَظْمُ الغَيظِ و مِلْكُ النَّفْسِ .
فرو خوردن خشم و خويشتندارى
..........................................
امام على عليه السلام :
الحِلمُ يُطْفِئُ نارَ الغَضَبِ ، و الحِدّةُ تُؤَجِّجُ إحْراقَهُ .
بردبارى، آتش خشم را فرو مى نشاند
و
تندى، شعله آن را فروزان مى كند .
........................................................
ثمرات بردبارى
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
فأمّا الحِلمُ فمِنهُ رُكوبُ الجَميلِ ، و صُحبَةُ الأبْرارِ ، و رَفْعٌ مِن الضَّعَةِ ، و رَفْعٌ مِن الخَساسَةِ ، و تَشَهّي الخَيرِ ، و تَقَرُّبُ صاحِبِه مِن مَعالي الدَّرَجاتِ ، و العَفوُ ، و المَهلُ ، و المَعروفُ ، و الصَّمتُ ، فهذا ما يَتَشَعّبُ للعاقلِ بحِلمِهِ .
از بردبارى است : آراسته شدن به خوبيها ، همنشينى با نيكان ، ارجمند شدن ، عزيز گشتن ، رغبت به نيكى ، نزديك شدنِ بردبار به درجات عالى ، گذشت، آرامش و تأنّى ، احسان و خاموشى و اين است آنچه براى خردمند با بردباريش حاصل شود.
...............................................................................
امام على عليه السلام :
الحِلمُ غِطاءٌ ساتِرٌ و العَقلُ حُسامٌ قاطِعٌ ، فَاسْتُرْ خَلَلَ خُلُقِكَ بحِلْمِكَ ، و قاتِلْ هَواكَ بعَقْلِكَ .
بردبارى، پرده اى پوشنده است، و خِرد، شمشيرى بُرنده؛ پس، عيبهاى اخلاقى خود را با بردبارى بپوشان، و با خِردت، به جنگ با هوى و هوست برخيز .