مطلب ارسالی کاربران
معرفی 50 شخصیت برتر تاریخ بازی های ویدئویی (رتبه 41 )
41- SHODAN
System Shock/1994
تصور کنید شخصی را که از طریق بیسیم، ایمیل و بقیه راه های ارتباطی از راه دور به شما (یک هـ*کر) کمک می کنه و راهنمایی می کنه تا بتونید بعد از طی پیچ و خم های زیاد داستانی، از یک کشتی فضایی مملوء از موجودات ناشناخته فضایی نجات پیدا کنید، اما در این بین احساس می کنید نحوه صحبت کردن اون شخص مقداری عجیب و مشکوکه، از طرفی کمک های مداوم اون شخص اعتماد شما را کاملا جلب کرده و دلیلی برای ادامه ندادن (= مرگ) وجود نداره، بعدها با گذشت تقریبا نیمی از مدت زمان بازی و بعد از مدت ها انتظار با اون شخص ملاقات می کنید، اما به جای یک شخص با یک جسد مواجه میشید در حالی که مشخص میشه مدت ها قبل خودکشی کرده! تغییرات ناگهانی در وضعیت اتفاق حس می کنید، اتاق تاریک میشه، مانیتورها روشن میشن، صداهای بلندی از ورای اتاق به گوش می رسه، صدایی که کاملا مشابه با صدایی هست که در طول این مدت به شما کمک می کرد، تصویر درهمی در سرتاسر اتاق به نمایش در میاد و در حالی که از شدت غافلگیری توام با ترس و ناتوانی مو به تنتون سیخ شده، به این پی می برید که اون شخص از ابتدا مرده بوده و همه این صداهای از پشت بیسیم، پیغام ها و کمک ها کار یک انسان نبوده، بلکه توسط یه هوش مصنوعی عظیم انجام شده و زمینه ای برای به اینجا کشیدن و سوء استفاده از (کمک) شما بوده! SHODAN!
L-l-l-l-l-look at you, hacker. A pa-pa-pathetic creature of meat and bone. (panting and) Panting and sweating as you r-r-run through ‘my’ corridors. (How, how) How can you challenge a perfect, immortal machine
[نحوه خوش آمد گویی یکی از ترسناک ترین، روان پریش ترین، باهوش ترین، خسته کننده ترین و البته خاطره انگیزترین کاراکترهای منفی در تاریخ بازی های ویدئویی]
SHODAN یک هوش مصنوعی عظیم و بسیار مخوف هست، با منفعت طلبی و دید منطقی غیر قابل وصف، تا جایی که منافع خودش در میان باشه حتی به شما کمک می کنه یا شما رو مجبور به همکاری می کنه، در طرف مقابل اون رو میشه به باسی تعبیر کرد که تا آخرین لحظه بازی شما رو تنها نمی گذاره و از تمسخر، تحقیر، تهدید، ایجاد موانع یا قصد کشتن شما دست بر نمیداره، باسی که تا اواخر بازی اون را نمی بینید اما حضورش را در تمام راهروهای تنگ و تاریک و محیط بسته بازی، با تمام وجود و تا مغز استخوان حس می کنید و صدای به یادموندنی اون تا سال ها در ذهنتون باقی می مونه!
اگرچه SHODAN و SystemShock به خاطر نبود دنباله های مستقیم سال هاست از دنیای بازی های ویدئویی دور هستند و این زمینه ساز ناشناخته بودن اونها برای طیف زیادی از بازیبازها شده، اما جانشین های شایسته ای را با Andrew Ryan در BioShock و حتی Zachary Comstoch در BioShock Infinite با همون قالب "یک سیستم بسیار بسته و تحت نظارت و کنترل یک آرشیتکت نابغه اما در قالب یک ضد قهرمان" به خودشون دیدند، جانشین های فوق العاده موفقی که مسلما بخشی از موفقیتشون را مدیون SHODAN و SystemShock هستند.