دوستان این مطلب کپیه :|
در همون نگاه اول به کاور میشه فهمید که این مجموعه مجموعه ای چند بعدیه
پس در نگاه دیگر اشتباه خوب بهرام در این ماجرا با توجه به تم داستانی این مجموعه از اونجایی که خود بهرام تو ترک اشتباه میگه داستان زندگیشه که در نهایت به خودکشی کردن بهرام در انتهای داستان منتهی میشه
بطور کلی روند مجموعه شامل پنج بخش میشه
پنج بخشی که به وضوح به سه بخش آن در ترک "برش" اشاره میشه
بخش اول یا طبقه ی اولی که بهرام حین سقوط میبینه بخشی از زندگیش هست که اوایل زندگی هنری اش بوده و نیاز جامعه رو به نوعی تغییر احساس میکرده... نیازی که از دروغ بافتن و احمق فرض کردن ملت ایران توسط عده ای اتو کشیده ی پشت تلویزیون نشأت گرفته
این بخش از مجموعه رو میتوان در ترک خوب تا ترک تا ترک نگاه دریافت
(ترک نگاه،به قولی از نگاه هیپ هاپ نوشته شده
و از نیاز جامعه به هیپ هاپ سخن به میان می اورد)
بخش دوم یا طبقه ی دوم بخشی از زندگی بهرام بوده که اواخر بودنش توی ایران در بحبوحه ی زندان افتادنش و درگیری های ذهنی و ترس هاش هست ، برهه ای از زمان که همه تنهاش گذاشتن و تو مغز خودش با افکارش میجنگید ، این بخش از مجموعه رو میتوان با توجه به ترک نیاز تا ترک سوز دریافت (بهرام در ترک سوز تصمیم به خودکشی میگیره و به سمت در میره و از راه پله بالا میره)
تا به ترک برش میرسیم که خودکشی میکنه ، خودکشی کردن بهرام به طور کلی در این ترک میتونه بخش سوم باشه
و اما بخش چهارم ،
طبقه ی اول ؛ بهرام حال حاضر است، بهرام آلبوم اشتباه خوب ، بهرامی که نا امید شده و تصمیم به خودکشی میگیره این رو میتوان با کلماتی که توی این بخش استفاده میشه دریافت ، کلمات و عباراتی که توی دیگر اهنگ های مجموعه تکرار شده اند
(این گونه بازی با زمان حرکتی زیباست که یادآور برخی فیلم های زیبای هالیوودی در سطوح بالا میشود به همین خاطر این مجموعه را میتوان به نوعی فیلم نامه آهنگین درونگرا نیز تشبیه کرد)
بخش پنجم
پس از مرگ بهرام رو توصیف میکنه
که در ترک اشتباه به وضوح مشخصه، مرحله ای که بهرام به آرامش رسیده و از اشتباهش راضی هستش... بعلاوه میتوان ترک اشتباه نوعی تکرار همیشگی تصمیم به تغییرات،درگیری های ذهنی ، نا امیدی ها از فضاهای بسته، و در نهایت مرگ درونی افکار دونست که شاید بار ها و بار ها برای هرکسی اتفاق بیفتد انسان هایی که با لکه های نور آغاز میکنند و با اشتباهات خوب به افکارشون پایان میدن.
آهنگسازی های این مجموعه احساسات هر ترک و ربط اون به ماجرا رو به خوبی القا میکرد ، حس آشفتگی که در ترک تکرار یا حس آرامشی که ترک اشتباه به وضوح القا شده
همانطور که در بخش های قبلی اشاره شد کار دیگه ای که در اهنگسازی این البوم انجام شد حرکت جالبی بود که انتهای هر ترک به ترک بعد متصل بود که در هیپ هاپ فارسی حرکت جدید و جالبی بود گرچه در گذشته در غرب عده ای از جمله گروه anathema در آلبوم judgement استفاده کرده بودند ...
از لحاظ تکنیک و صنایع ادبی این آلبوم از سطح بالایی برخوردار بود
با توجه به اصطلاحات و عبارات تامل برانگیزی که در زیر پوست این البوم با توجه به ساده بودن کلمات به طور نامحسوس استفاده شد که به طور جداگانه به آنها خواهیم پرداخت
شاید ایرادی که بر این آلبوم گرفته شد بیشتر بر سر فلو و قافیه هایی بود که در روند البوم غالباً از قافیه ها ای با کمتر از سه بخش استفاده شد اما بهرام کسی بود که در سال ٨٧ در البوم ٢٤ ساعت خودش رو خیلی قوی به عنوان کسی که قافیه های بیش از سه بخش رو به راحتی استفاده میکنه جلوه داد و سال ٩٠ با البوم سکوت خودش رو تثبیت کرد
شاید بهرام با استفاده از این نوع فلو و قافیه در این مجموعه خواست توجه مخاطب رو به مفهوم و محتوا جلب کند
به طور کلی فکر ، فلسفه و پیوستگی موضوعات و بیت ها باعث شد که این مجموعه ، یک مجموعه ی واقعی محسوب شود... شاید چیزی که در البوم های بلند رپ فارسی تا کنون وجود نداشت
__
در ادامه با ما با تفسیر تک تک ترک ها همراه باشید ^_^