طرفداری | بازیهای ویدیویی در هیچ دورهای به اندازه امروز فراگیر و پیچیده نبودهاند؛ اما متاسفانه صنعت بازیسازی در سالهای اخیر با چالشهای بیسابقهای از جمله افزایش شدید هزینهها، رقابت شدید در بازار و کاهش تعداد بازیکنان روبرو است.
سالهاست که بازیهای بزرگ به قیمت 70 دلار فروخته میشوند و یک تحلیل جدید بازار نشان میدهد که افزایش قیمت بازیها میتواند به بهبود برخی از این چالشها کمک کند و Grand Theft Auto VI ممکن است اولین بازیای باشد که این قدم را بر میدارد.
در میان بازیسازان و استودیوها امیدواریهایی وجود دارد که شرکت سازنده GTA VI، یعنی تیکتو، قیمت بازی را به 80 یا حتی 100 دلار افزایش دهد. این کار میتواند یک سد قیمتی مهم را بشکند و به سایر شرکتهای بازیسازی اجازه دهد تا آنها نیز قیمت محصولات خود را افزایش دهند.
متئو بال، سرمایهگذار و تحلیلگر مشهور صنعت بازی در جدیدترین مقاله خود به تحلیل و بررسی وضعیت صنعت بازی در سال 2025 پرداخته است. در مقالهای که او منتشر کرده آمده است که صنعت گیم در سال 2025 به شدت تحت تاثیر بازی GTA 6 خواهد بود.
با توجه به عرضه انحصاری این بازی برای کنسولها، بخش قابل توجهی از زمان و پولی که معمولاً گیمرهای کنسولها صرف بازیهای دیگر میکنند، به این بازی جدید اختصاص خواهد یافت. متئو بال معتقد است این افزایش قیمت، همراه با عوامل دیگری مثل محبوبیت بازیهای رایانهای روی دستگاههای قابل حمل، عرضه نسل بعدی کنسول نینتندو (Switch 2)، ظهور ژانرها و فرنچایزهای جدید، و تغییرات در قوانین بازارهای موبایل، میتواند به رشد صنعت بازی کمک کند.
چرا قیمت GTA 6 مهم است؟
ممکن است تیکتو به درآمد اضافی نیاز نداشته باشد، اما افزایش قیمت GTA VI میتواند به عنوان یک بهانه برای سایر شرکتها باشد تا آنها نیز قیمتهای خود را بالا ببرند. در حال حاضر، بسیاری از بازیهای متوسط با قیمت 40 یا 50 دلار عرضه میشوند، اما با افزایش قیمت GTA VI، احتمالاً این قیمتها به 60 یا 70 دلار افزایش مییابد.
با این حال، باید توجه داشت که در شرایط رقابتی فعلی، افزایش قیمتها ممکن است به ضرر شرکتهای کوچکتر و فرنچایزهای کمتر شناخته شده تمام شود، زیرا بازیکنان ممکن است با یک بودجه ثابت، به جای خرید چندین بازی، ترجیح دهند تنها یک بازی گرانقیمت را خریداری کنند.
این اولین بار نیست که صحبت از احتمال افزایش قیمت GTA VI به بالای 70 دلار میشود. استراوس زلنیک، مدیرعامل شرکت تیکتو، در گذشته در تماس با سرمایهگذاران به این موضوع اشاره کرده و پاسخ داده است که شرکت همیشه به دنبال ارائه محصولی با کیفیت و ارزش بالاتر از انتظار مشتریان است. این پاسخ مبهم، احتمال افزایش قیمت GTA VI به 80 یا حتی 100 دلار را رد نمیکند.
سابقه تیکتو در افزایش قیمت بازیهای صنعت گیم
تیکتو یکی از اولین شرکتهایی بود که با عرضه پلیاستیشن 5 و ایکسباکس سری X/S، قیمت بازیها را به 70 دلار افزایش داد. قبل از آن، قیمت بازیهای باکیفیت به مدت تقریباً 15 سال، از زمان عرضه پلیاستیشن 3 و ایکسباکس 360، روی 60 دلار ثابت باقی مانده بود. این در حالی بود که در این 15 سال، هزینههای توسعه و سایر موارد به طور قابل توجهی افزایش یافته بود.
اگر قیمت GTA 3 که در سال 2001 با قیمت 50 دلار برای پلیاستیشن 2 عرضه شد را با نرخ تورم فعلی محاسبه کنیم، قیمت آن امروز به حدود 90 دلار میرسد. در واقع، بسیاری از بازیهای بزرگ مانند کال آف دیوتی: بلک آپس 6 و اساسینز کرید جدید، نسخههای ویژهای با قیمت 100 دلار دارند که شامل آیتمهای اضافی، دسترسی زودهنگام و سایر مزایا هستند. حتی نسخه آلتیمت بازی Monster Hunter Wilds با قیمت 110 دلار عرضه میشود.
چرا شرکتها خودشان به تنهایی قیمت بازیها را افزایش نمیدهند؟
متئو بال در تحلیل خود به دلایل متعددی اشاره میکند که باعث میشود شرکتها از افزایش قیمت بازیها واهمه داشته باشند یا حداقل تمایلی به استفاده از یک رویکرد یکسان برای همه بازیها نداشته باشند. یکی از مهمترین دلایل این است که قیمت بازیها در طول تاریخ تغییرات چندانی نداشته است. این موضوع باعث شده تا بازیکنان به قیمتهای کنونی عادت کنند و هرگونه افزایش قیمت با واکنش شدید آنها روبرو شود.
عوامل دیگری نیز در این موضوع دخیل هستند. از جمله این عوامل میتوان به رقابت شدید با بازیهای رایگان مانند فورتنایت اشاره کرد. همچنین، شرکتها به دنبال افزایش درآمد از طریق فروش آیتمهای درونبرنامهای مانند بتل پس هستند و به همین دلیل تمایل دارند تا تعداد بیشتری از بازیکنان را به بازی جذب کنند. علاوه بر این، بسیاری از بازیکنان عادت کردهاند تا چند ماه صبر کنند تا بتوانند بازیها را با تخفیف خریداری کنند، مگر اینکه آن بازی بسیار محبوب باشد.
نینتندو با بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom نشان داد که افزایش قیمت بازیها لزوماً به معنای شکست نیست. این شرکت با وجود استفاده از همان سختافزار بازی قبلی، قیمت بازی جدید را 10 دلار افزایش داد. با این حال، این بازی همچنان با فروش بیش از 20 میلیون نسخه مواجه شد.
این موضوع نشان میدهد که حتی بازیهای با کیفیت بالا میتوانند با قیمت بیشتری نیز به فروش برسند. مایکل دوز، رئیس انتشارات استودیو لاریان، در این مورد میگوید:
من از ساختگی بودن ساختار قیمتگذاری فعلی خوشم نمیآید. این که قیمت پایه بازی را افزایش دهند تا بتوانند اشتراکهای ماهانه را بفروشند یا با وعدههای مبهم درباره محتوای اضافی، نسخههای گرانتر بازی را به فروش برسانند، روشی خطرناک و دور از جامعه است. به نظر من، قیمت یک بازی باید بر اساس کیفیت، حجم محتوا و عمق آن تعیین شود. من مخالف افزایش قیمت نیستم، اما این یکسانسازی خودسرانه در قیمتگذاری بازیها منطقی نیست.