از موضوعات بسیار مهم و سرنوشتساز انسان، معاد است. مهمترین منبع ایمان به معاد، وحی الهی است که به وسیله پیامبران به بشر ابلاغ شده است. انسان پس از آنکه خدا را شناخت و به صدق گفتار پیامبران ایمان آورد، به روز قیامت که همه پیامبران ایمان به آن را سرلوحه تبلیغ و دعوت خود قرار داده اند، ایمان پیدا میکند. این خود نوعی برهان بر اثبات معاد است، ولی از آنجا که معرفت تفصیلی، در تقویت و تحکیم ایمان مؤثر است و نیز از سوی دیگر، قرآن کریم با دلایل روشن عقلی، قطعی بودن جهان پس از مرگ و برانگیخته شدن انسانها را در روز قیامت اثبات نموده است.
1.معاد لازمه عدل الهی
انسان های بسیاری بر سطح خاکی این سیاره آمدند و رفتند، برخی خوب و برخی آلاشت و بد، بر ما عیان است افرادی چون شهیدان و آزادگان و نیک صفتان و درست کاران برای خیر جهاد و تلاش کرده اند و چه بسا جان خویش را فدای اهداف مقدس خویش کده اند،اما از آن سو انسان بد خوی و اهرمن صفت و شر کاره و خونخوار به دنبال اهداف شیطانی و شر خویش بوده اند آیا درست انسان های درستکار به پاداش کار های خود نرسند و انسان های ظالم مجازات نشوند.
2. معاد لازمه حکمت الهی
مقدمات اصلی برهان حکمت را میتوان به شرح زیر تقریر کرد:
۱) خداوند حکیم است، به این معنا که صدور فعل بیهوده و لغو از سوی او ممکن نیست؛ خداوند بینیاز مطلق است و هیچ غایت و هدفی برای ذات متعالی او قابل تصور نیست. با این حال فعل او حکیمانه و غایتمند است و غایت آن، نیل همه موجودات به کمال مطلوبشان میباشد.
۲) آفرینش انسان، فعلی از افعال الهی است و بر اساس حکمت الهی، دارای غایت خاصی است.
۳) غایت نهایی خلقت انسان آن است که به کمال ابدی و جاودان دست یابد و تحقق این غایت، در گرو وجود حیات اخروی جاویدان است؛ زیرا اگر حیات آدمی با توجه به پیچیدگی و عظمت وجود او، در زندگی چند روزه دنیا محدود گردد و با مرگ، هستی او نابود شود و به جهان جاودانهای انتقال نیابد خلقت او لغو و بیهوده خواهد بود. به عبارت دیگر، با توجه به اینکه انسان دارای روح قابل بقاست و میتواند واجد کمالات ابدی و جاودانی گردد، آن هم کمالاتی که از نظر مرتبه و ارزش وجودی،قابل مقایسه با کمالات مادی نیست، اگر حیات او منحصر به همین حیات دنیوی محدود باشد با حکمت الهی سازگار نخواهد بود.
بنابراین حکمت الهی وجود سرای جاویدانی را اقتضا میکند که آدمی سرانجام به آنجا منتقل شود و تا ابد در آن به سر برد.