The Killer
کارگردان : دیوید فینچر
نویسنده : اندرو کوین واکر
بازیگران : مایکل فاسبندر , تیلدا سوئنتین و ...
مدت زمان : ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه
محصول نتفلیکس
خلاصه داستان : داستان یک آدمکش روایت میکند که در جهانی بدون وجدان و انسان دوستی دچار بحرانی روانشناختی میشود و در همین اوضاع همچنان طی قرار دادهایش به قتل ادامه میدهد تا اینکه .... .
Metacritic: 72
Rotten tomatoes: 87
Imdb :6.9
کمیک «قاتل» (نوشته الکسیس نولنت) حدود 20 سال قبل ذهن دیوید فینچر را درگیر کرد .
۱۵ سال پیش فینچر ابتدا به برد پیت برای نقش قاتل فکر کرد، اما پیت گفت که این نقش برای او کمی بیش از حد "پوچگرایی" است.
سال ها بعد با مایکل فاسبندر دیدار کرد و پس از چندین گفت و گوی عمیق درباره این پروژه و مشاهده تعهد فاسبندر به انجام این کار , فینچر سرانجام تصمیم به ساخت «قاتل» گرفت.
ادامه متن فیلم را اسپویل میکند.
ما هرگز نام قاتل را نمیفهمیم. او نامهای مستعار و پاسپورتهای جعلی بیشماری دارد که از آنها برای سفر به مناطق مختلف کره زمین استفاده میکند و افراد ثروتمند و قدرتمند را به دستور افراد ثروتمند و قدرتمند دیگری شکار میکند . او از مسائل مربوط به انگیزه ناراحت نیست، چه برسد به اخلاق. برای او، کشتن فقط یک شغل است، کاری که نهایت تعهد، صبر و انضباط را می طلبد، همانطور که خودش به ما میگوید .
فیلم در پاریس شروع می شود، جایی که قاتل برای روزها در یک آپارتمان خالی مخفی شده و منتظر هدف خود است که در آپارتمانی شیک روبروی خیابان زندگی می کند. ما تمام جزئیات روال زندگی قاتل را دنبال می کنیم ؛ خوابیدن های با برنامه ریزی دقیق، تهیه فست فود، حرکات کششی یوگا که او انجام می دهد تا آرامش پیدا کند. او به اسمیتز، گروه موسیقی مورد علاقه اش گوش می دهد. و از ساعت مچی برای نظارت بر نبض خود استفاده می کند. ضربان قلب او باید زیر 60 ضربه در دقیقه باشد که بالاخره زمان فشار دادن ماشه فرا می رسد.
اما در یک لحظه نادر در این شغل خاص و از بدشانسی او، به طرز وحشتناکی اشتباه می کند و ماموریت شکست میخورد.در این وضعیت ، او به نحوی یک فرار تمیز را مدیریت می کند ; یک سکانس زیبا از فاسبندر که با موتور سیکلتش شبانه به سرعت از خیابان های پاریس می گذرد و به هر نحوی ردِ خود را پاک میکند.
اما عواقب اشتباه او فوری و ویرانگر است. او با بازگشت به مخفیگاه خود در جمهوری دومینیکن، متوجه می شود که مهاجمان به پارتنرش که به سختی توانسته زنده بماند و اکنون در بیمارستان بستری است، حمله کرده اند. کارفرمایان قاتل، در تلاش برای آرام کردن مشتری ناراضی خود، به وضوح او را نشانه گرفتند - و او تصمیم می گیرد که تلافی کند. کشتن، چیزی که برای او بسیار غیرشخصی است، ناگهان عمیقاً شخصی شده است.
طرح داستان، همانطور که در فیلمنامهی اندرو کوین واکر آمده است، یک انتقامِ هیجانانگیزِ نسبتاً استاندارد و تا حدودی واقع گرایانهست . ماموریت قاتل او را به شهرهایی از جمله نیواورلئان، نیویورک و شیکاگو می برد، جایی که او به دفتر کارفرمایش نفوذ می کند، اطلاعاتی را جمع آوری می کند و دنباله ای از اجساد را به جای می گذارد.
اما هنر فیلمسازی فینچر، مثل همیشه، در پرداخت بسیار دقیق به جزئیات است . در این فیلم امور عادیِ دنیوی بسیار مسحور کنندهست. خشونت شدید , تکان دهنده اما نسبتا کوتاه است. ما اکثر مدت زمان فیلم را صرف تماشای انجام امور عادی توسط قاتل میکنیم. در حین انجام ماموریت، قاتل مدام جملاتی خاص را تکرار می کند: "به نقشه پایبند باش. همدلی و ترحم ممنوع.به هیچکس اعتماد نکن." با این حال، بیننده ممکن است برای برخی از معدود بدشانس هایی که خود را در مقابل قاتل میبینند متاسف شود - خب، شاید بیرحمانه نباشد، وقتی دشمن هولناک و خشمگین در یک سکانس اکشن استخوانخراش و درهم شکستن مبلمان و وسایل خانه از بین برود. اما شما نمی توانید احساس قاتل رقیب را درک نکنید وقتی که تیلدا سوینتون در یک سکانس با نویسندگی و کارگردانی عالی ,نقش آن را به بهترین نحو بازی می کند.
فاسبندر نیز از زیبایی سردی برخوردار است.
مانند آلن دلون در فیلم کلاسیک ژان پیر ملویل ، Le Samouraï، او به یک مرد پر رمز و راز مانند درخششی غیرقابل انکار روح می بخشد. فاسبندر در «قاتل» حتی در حالی که کلمات قصار خود را به زبان می آورد و اسرار تجاری خود را برای ما فاش میکند، فضای اسرارآمیز حیاتی را حفظ می کند. مهم نیست که او با چه دقتی هر حرکت خود را طراحی می کند، باز هم ثابت می کند که می تواند خود و ما را غافلگیر کند.
قاتل به سامورایی ادای احترام میکند.
همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، کارگردانی فینچر بینقص است. مشاهده تصاویری که با چنین دقت بالایی ساخته شده اند لذتی ناب است و از کادربندی دقیق او، ترکیب بندی دقیق او، برداشت های پر تعداد بدنام او را احساس می کنید.
این فیلم خوب شروع میکند و خوب پیش میرود اما سکانس های نهایی فیلم تا حدودی ناامید کننده است به خصوص در آخرین سکانس. برای کارگردانی که دو تا از بهترین پایانهای تاریخ سینما (Fight Club و Seven) را ساخته است، پایان قاتل در نهایت به طرز عجیبی ساده , معمولی و کلیشه ای است. دیوید فینچر بدون شک یک فیلمساز خارقالعادهست، بنابراین با هر فیلم جدیدی از او، انتظار یک شاهکار را دارید.
قاتل به آن سطح نمی رسد .
فیلم «قاتل» شجاعت به خرج میدهد و دیالوگ ها را به حداقل میرساند.
مایکل فاسبندر برای این نقش ساخته شده است.
نکات مثبت :
تیم بازیگری قوی
فیلم برداری زیبا
کارگردانی عالی
مونولوگ های خوب
تک سکانس اکشن فیلم عالی کار شده
نکات منفی :
پرداخت نه چندان کافی به کشمکش های ذهنی قاتل
فاقد پلات توئیست و سکانس ماندگار
پایان به شدت معمولی و کلیشه ای
دانلود آهنگ فیلم