شماره ۵۴)
یک مجموعه تلویزیونی انیمه روانشناختی سایبرپانک ژاپنی است که توسط Production I.G. کارگردانی مشترک نائویوشی شیوتانی و کاتسویوکی موتوهیرو و نویسندگی ژنر اوروبوچی، با طراحی شخصیت توسط آکیرا آمانو و موسیقی یوگو کانو بود. این سریال بین اکتبر 2012 و مارس 2013 در بلوک برنامهنویسی Noitamina تلویزیون فوجی پخش شد.
کارگردان اصلی Katsuyuki Motohiro با استفاده از داستانهای دیستوپیایی قصد داشت مضامین روانشناختی را در جوانان جامعه بررسی کند. کتابها و فیلمهای متعددی روی «Psycho-Pass» تأثیر گذاشتند که برجستهترین آنها فیلم علمی تخیلی آمریکایی «بلید رانر» در سال ۱۹۸۲ بود. این سریال توسط Funimation در آمریکای شمالی مجوز گرفت. چندین مانگا و رمان، از جمله اقتباس و پیش درآمدهای داستان اصلی، منتشر شده است. یک بازی ویدیویی اقتباسی اپیزودیک به نام Chimi Chara Psycho-Pass توسط کارکنان Nitroplus با همکاری Production I.G ساخته شد. رمان های جدید و یک مانگای دیگر در سال 2014 پخش شد.
فصل اول انیمه تحسین منتقدان را هم در ژاپن و هم در غرب از سوی منتقدانی که نقش ها و تعاملات شخصیت ها را در محیط دیستوپیایی ستایش می کردند به دست آورد. این انیمیشن نیز علیرغم مشکلاتی که در قسمتهای آخر وجود داشت که نیاز به تعمیر در حجمهای DVD سریال داشت، مورد تحسین قرار گرفت.
فصل دوم بین اکتبر و دسامبر 2014 پخش شد، با یک فیلم بلند با عنوان، Psycho-Pass: The Movie که در ژانویه 2015 منتشر شد. در سال 2019، Psycho-Pass: Sinners of the System بین ژانویه و مارس به نمایش درآمد. فصل سوم بین اکتبر و دسامبر 2019 پخش شد، با یک فیلم دنباله دار، Psycho-Pass 3: First Inspector، که در مارس 2020 اکران شد. یک فیلم انیمیشن جدید با عنوان Psycho-Pass: Providence اعلام شده است.
{پایه و اساس}
Psycho-Pass در ژاپنی آیندهنگر میگذرد که توسط سیستم سیبیل اداره میشود یک شبکه کامپیوتری بیومکاترونیک قدرتمند که بیپایان بیومتریک مغز و ذهنیت شهروندان ژاپنی را با استفاده از "اسکن سیماتیک" اندازهگیری میکند. ارزیابی حاصل یک نامیده میشود که شامل یک شاخص ضریب جرم عددی (犯罪係数, Hanzaikeisū) است که پتانسیل بزهکاری شهروند را نشان میدهد و یک رنگ کدگذاری شده رنگ و هشدار به سایر دادهها. همچنین بهبود (پاک کردن) یا کاهش (ابر شدن) گذر روانی گفته شده. زمانی که شاخص ضریب جرم فرد مورد نظر از حد مجاز (100) فراتر رود، توسط افسران میدانی اداره رسیدگی به جرایم اداره امنیت عمومی وزارت رفاه تحت تعقیب، دستگیری و یا دستگیر یا کشته می شوند. افسران نخبه معروف به بازرسان با کمک مجریان صحنه های جنایت را شامل تمام پرسنل درگیر تحقیق و ارزیابی می کنند. مجریان مجرمان پنهانی هستند که وظیفه آنها حفاظت از بازرسان، افزودن تخصص آنها و اجرای دستورات بازرسان است. هر دو مجهز به سلاحهای دستی فعال شده شخصی به نام Dominators هستند که اسکنرهای یکپارچه آنها گذر روانی فوری هدف را فراهم میکنند. این سلاح اسلحه مانند تنها زمانی می تواند شلیک کند که توسط سیستم سیبیل تایید شده و توسط صاحب آن فعال شود. بازرسان و مجریان بهعنوان یک تیم کار میکنند، اگرچه بازرسان صلاحیت دارند تا در صورت ایجاد خطر برای عموم یا خود بازرسان، سلطهگران خود را بر روی مجریان اخراج کنند.
{داستان اصلی}
یک بازرس تازه کار در واحد یک (معروف به بخش یک) اداره تحقیقات جنایی اداره امنیت عمومی وزارت رفاه دیده می شود. شینیا کوگامی در اولین ماموریت خود یک مجری تحت نظارت او است. هنگامی که او را تهدیدی برای زندگی یک جنایتکار دستگیر شده ارزیابی می کند، از Dominator خود استفاده می کند تا از تجزیه جنایتکار جلوگیری کند. کوگامی که در ابتدا از اقدام خود شرمنده بود، از او برای جلوگیری از چیزی که می تواند به عنوان قتل تلقی شود، تشکر می کند، نظری که بر تسونوموری تأثیر می گذارد تا در نیرو باقی بماند. این واحد جنایات شوگو ماکیشیما، یک مغز متفکر جنایتکار پرکار را کشف می کند. ماکیشیما از نظر جنایی بدون علامت است.
فردی که به طور مداوم توسط سیستم سیبیل ارزیابی می شود که علیرغم همه اعمال و نگرش ها دارای ضریب جرم پایینی است، بنابراین از او در برابر آسیب های سلطه گر محافظت می کند. سونوموری توسط بازرس کهنه کار نوبوچیکا گینوزا همراهی می شود، مردی سخت گیر که به مجریان نگاه می کند. تومومی ماسائوکا، یک مجری میانسال که قبلاً کارآگاه بود. شوسی کاگری، جوان بی خیالی که در کودکی به عنوان یک جنایتکار پنهان شناخته شده بود. و Yayoi Kunizuka، یک موسیقیدان سابق تبدیل به یک جنایتکار پنهان ناشی از رابطه با یک تروریست.
این واحد شروع به شکار ماکیشیما می کند، اما این کوگامی است که بیشترین سرمایه گذاری را انجام می دهد، زیرا یک دوست را به دست شرور از دست داده است. در همین حال، ماکیشیما توسط Joshu Kasei، فرم اندرویدی سیبیل، دعوت می شود تا به صفوف آنها بپیوندد. امتناع می کند و فرار می کند. کوگامی با درک این موضوع، واحد یک را ترک می کند تا او را پیدا کند و بکشد. سیستم سیبیل به تسونموری دستور می دهد تا ماکیشیما را بگیرد و کوگامی را اعدام کند، اما او فقط به شرطی موافقت می کند که دستور اعدام کوگامی را پس بگیرند. واحد یک اکنون هر دو مرد با کوگامی را جستجو می کند که متوجه می شود ماکیشیما قصد دارد تروریسم بیولوژیکی ایجاد کند و داده ها را به داده های او ارسال می کند. با پیدا کردن او، ماکیشیما به ماسائوکا حمله می کند و زمانی که قصد دارد پسرش جینوزا را با دینامیت به قتل برساند، او را می کشد. کوگامی به ماکیشیما لکه میزند و زخمی میکند اما سونموری او را متوقف میکند. او موافقت میکند که با هم کار کنند، اما زمانی که ماکیشیما تلاش میکند سونوموری را بکشد، کوگامی از تفنگ ماسائوکا برای کشتن ماکیشیما استفاده میکند. در پایان، گینوزا پس از تجربه مرگ پدرش به یک مجری تبدیل شده است و سونوموری به رهبر جدید تبدیل میشود و از بازرس میکا شیموتسوکی استقبال میکند. در همین حال، کوگامی آخرین بار در یک کشتی دیده شد.
{موسیقی}
کارمندان در ساختن تم آغازین سریال با مشکل مواجه شدند تا اینکه شخصی موزیک لینگ توسایت سیگوره را که مشغول ساختن تم آغازین بود، تهیه کرد. Egoist که تم پایانی را ساخته بود، اولین بار در Noitamina با Guilty Crown ظاهر شد. شیوتانی گفت که آنها از Egoist خواستند تا سه نسخه از تم پایانی را ضبط کنند تا بتوانند آنها را جایگزین کنند تا با پایان قسمت مطابقت داشته باشند.در سراسر سریال، محدودیتهای زمانی باعث شد که آهنگهای پایانی حذف یا با نسخههای ساز جایگزین شوند تا صحنههایی از قسمت قطع نشود. وقتی نگرانیهایی از سوی تهیهکنندگان آهنگها وجود داشت، توموهیرو و شیوتانی این موضوع را با آنها در میان گذاشتند.پس از سری اول، یوگو کانو ریمیکس هایی از تم های پس زمینه اصلی ساخت، زیرا کارکنان آن ها را لذت بخش می دانستند و ممکن است در این فرآیند جذاب باشند.
موسیقی متن اصلی Psycho Pass توسط Sony Music Entertainment در 29 مه 2013 منتشر شد. دارای پنجاه و پنج آهنگ ساخته شده توسط Kanno است.دومین موسیقی متن اصلی در 18 مارس 2015 منتشر شد.
ژانر : اکشن - بزرگسال - روانشناختی - روایتی - کاراگاهی - ماورا طبیعی
امتیاز : 8.2 IMDb