خوب. اول از همه با تشکر از دوستانی که لطف کردند و به من رای دادند. هر چند در یک مطلب پروفایلم از دوستانم خواستم در این رای گیری شرکت نکنند!
اما در ادامه توضیح خواهم داد که چرا از شرکت در دور بعدی این به اصطلاح مسابقات کناره گیری خواهم کرد:
در ابتدا اولین ایرادی که به این بتل وارد است,دیس هم زمان دو شرکت کننده است. در واقعیت بیف به صورت دیس و دیس بک می باشد و به این صورت بتل شکل می گیرد. ایراد دوم عدم شناخت شرکت کننده ها از هم دیگر می باشد. شما وقتی شناخت کافی از طرف مقابل ندارید چگونه می خواهید او را دیس کنید؟ صرفاً با توهین و فحاشی؟ دیگر در دهه هشتاد نیستیم!
اما این دو مورد دلایل اصلی کناره گیری من نیستند , مشکل اصلی سیستم رای دهی است.
قدرت بالای هیئت سه نفره داوران در کنار عدم لیاقت این سه نفر برای قرارگیری در جایگاه هیئت ژوری. توجه داشته باشید ابتدا رای هر داور 1 امتیاز داشت اما بعداَ به 2 امتیاز افزایش یافت . یعنی این که رای هر داور به اندازه رای 20 کاربر ارزش دارد و خنده دار تر آن که زمانی که تعداد آرای داوران به 6 امتیاز برسد ( هر کدام امتیاز 2 را لحاظ کنند) دیگر تکلیف بیف تنها با نظر داوران مشخص خواهد شد و آرای کاربران هیچ تاثیر و اهمیتی نخواهد داشت. اکنون که میزان قدرت این هیئت سه نفره مشخص شده است, می خواهیم با ذکر مثال بررسی کنیم آیا این کاربران واقعاً لیاقت دریافت همچین اعتباری را دارند یا خیر؟!
خوب برای این که مثال ملموس تر باشد به سراغ بیف بنده و دوست عزیز و خوبم آرتور می رویم.
هر سه نفر داور مسابقه رای ممتنع دادند! و اعتقاد داشتند که ورس هر دو شرکت کننده ارزش رای دادن ندارد. حالا به دلایل این اساتید! می پردازیم:
داور اول "meHrdad رئالی"
پاسخ اول ایشان : "رایم ها واقعا خوب نیست، وزنش که داغونه"
اول راجع به رایم Rhyme یا همان قافیه توضیح می دهم شاید این مطالب آموزشی برای شمای خواننده مطلب هم مفید واقع شود :
رایم همان قافیه است . پس خودتان را گول نزنید و تعاریف من دراوردی و بی پایه نداشته باشید. اما چند نوع رایم داریم؟ پنج نوع
1-رایم آوایی : یعنی قافیه از نظر حروف صامت و مصوت و همچین وزن یکسان باشند.حروف مصوت مهم تر هستند اما به معنای عدم توجه به هماهنگی حروف صامت نمی باشد. به مثال زیر از ورس بنده توجه کنید:
تو فرشته کوچولوی منی و . منم قالتاق
بازم برو تو پستای بایرن بگو قالپاق
قافیه : قالتاق و قالپاق . همان طور که می بینید هم وزن عروض یکسان است . هم تعداد حروف صامت برابر است و هم حرف "آ" به عنوان مصوت به صورت یکسان به کار رفته است
اما الزامی برای یکسان بودن تعداد حروف صامت وجود ندارد . باز هم یک بیت دیگر از ورس بنده:
توی این بازی از قبل هستم برنده
خدای رپ منم و تو هستی بنده
قافیه "برنده " یک حرف صامت بیش از "بنده" دارد و یک مصوت َ اضافه شده است اما وزن حفظ شده
2-رایم کلاسیک:
که مثل شعر نویسی است . همان ردیف و قافیه که در اشعار می آیند و البته بر خلاف نظر عده ای کاملا در رپ قابل استفاده هستند. بر خلاف مورد اول تنها در پایان مصرع قرار می گیرد و لازم نیست رایم درونی یا میانی هم داشته باشد و همین که در پایان مصرع قرار بگیرد کفایت می کند. در سبک اولد اسکول معمولا از رایم کلاسیک استفاده می شود
3-قافیه های دارای حروف صامت مشترک: حداقل دو حرف صامت مشترک داشته باشند کفایت می کند و تعداد حروف و اشتراک در حروف مصوت ندارند اما اغلب به صورت خودکار یک مصوت مشترک نیز ابتدا یا میان دو صامت قرار می گیرد.ضمن این که وزن عروض یکسانی دارند
این نوع رایم نیز اگر چه ضعیف محسوب می شود اما قابل استفاده است. و اصولا در ورس های طولانی از آن استفاده می شود مانند آهنگ سرکوب یاس :
اونی که رو نداشت توو داشت ولی می دونست چشه
مُدام با خودش گفت از این بد تر هم می تونست بشه
ش ِ ه : صامت و مصوت یکسان + چشه و بشه هر دو سه حرف صامت دارند اما دو حرف مصوت یکسان هم دارند که اصلا الزامی نیست
4-قافیه های بیانی یا اکسپرسیو : که در این حالت رپر مجبور می شود با نحوه بیان مثل کشیدن , شکستن یا مشدد خواندن باعث هماهنگ کردن قافیه شود
مثلا با کشیدن حرف ی یا مشدد کردن حرف میم می توان تعداد حروف صامت قافیه را بیش تر کرد تا با جفت مصرع هم قافیه شود
این روش اگر چه به نظر چیپ و فاقد ارزش می آید اما بعضاً برای تغییر فلو یا فست خواندن می تواند به کار رود
مانند شمشیر دو لبه است اگر درست بکار برده شود می تواند باعث تحسین مخاطب شود. استاد بلامنازع اکسپرسیو هیچکس است
5-قافیه های فعلی یا verb rhymes : که در واقع ضعیف ترین نوع قافیه محسوب می شوند. اما همچنان مورد استفاده رپرهای بزرگ نیز می باشند. مانند آهنگ سرکوب از یاس :
"اون هم قابل احترامه ، حاصل استعداده
چون حرف خاصی تووش نیست فاقد اعتباره"
خوب تا این جا انواع رایم را توضیح دادم حالا یک مثال از ورس خودم را می نویسم:
دیگه جوجه فنچا هم می کنن قد قد
همه ت... اند . مثل خنده های رامبد
تو عبدالله ایی و این جا جنگ اُحُد
گ... شماها دیگه داره می شه مُد (میم در مُد با تشدید خوانده می شود)
همانطور که می بینید رایم ها هیچ مشکلی ندارند مصرع ها همه 6 کلمه ای هستند پس ضرب آهنگ بیت هیچ مشکلی ندارد و کار اهنگساز هم راحت تر خواهد شد. اما یک سوال دیگر : آیا اگر بر فرض مثال تعداد کلمات یک مصرع به هشت می رسید ورس ما خراب می شد؟
اجازه بدهید پاسخ این سوال را در قالب دو قسمت از ورس های "فشار منگنه" و "بازیچه" از رپر نسل دویی "حسام استپس" بدهم !
^^ آخه چرا این جا دیگه هیچ راه کاری واسه این که دلت بخواد که قانع و راضی شه خوب نیست
بنابر این واسه همین دلیل بودش که حسام استپس اومده و باز برات ساخته شعر و دیس
قبل از این که بخوام بهت بگم که این دل من اسباب بازی نیستش و بگم بازیچه تو نیست
حداقل اون اولا اون ابتدا بهم باید می گفتی که قوانین بازی چه طوریست ^^
****
^^درخت ها ميدن مژده ي ساله نو رو واس تو
خيلي ها هستن ندارن سال نو لباس نو
شايد ماها هستيم از آدم هايه ساده و يه رنگ
ديگه زياد شده تو جامعه ظالم و زرنگ^^
همان طور که می بینید ورس اول دارای مصرع های طولانی و عدم ریتم در دو بیت انتخاب شده است . ورس دوم هم به نظر ریتم ضعیفی دارد
حالا یک بار دیگر به پاسخ داور شماره یک یعنی مهرداد رئالی نگاه می کنیم :
رایم ها واقعا خوب نیست، وزنش که داغونه (همین دو تا کافیه که یه تکست مثلا رپ رو تبدیل کنه به یه چیزی مثل دکلمه و انشا)
اما اگر این دو اهنگ را گوش کنید اصلا متوجه طولانی بودن و به قول مهرداد دکلمه! ورس اول یا وزن ورس دوم نخواهید شد. می دانید چرا ؟ خود مهرداد رئالی جواب خودش را در ادامه داده است :
" وقتی تکست رپ رو میخونی باید سوار وزنش شی راحت. نه که اینجوری باشه."
دقیقاً تا زمانی که خوانده نشود یعنی ورس به آهنگ اضافه نشود و اصطلاحاٌ روی بیت نرود نمی توان با قاطعیت تعیین کرد که فلو و دلیوری مناسبی دارد یا خیر. برای قضاوت باید تا پایان میکس و مسترینگ صبر کرد!
در واقع مهرداد تفاوت فلو و دلیوری با رایم را نمی دانسته و به اشتباه گفته رایم ها خوب نیست در صورتی که باید می گفت دلیوری مناسبی ندارد که البته باز هم فاقد سندیت است چون تا زمانی که خوانده نشود نمی توان قضاوت کرد. و مهرداد فاقد هر گونه تجربه در زمینه آهنگ سازی و بیت سازی است!
اگر دقت کرده باشید در بعضی بیت ها از فاصله و نقطه استفاده کرده ام یعنی موقع خواندن باید فاصله ها و تاکید ها رعایت شود تا یک فلوی بالانس و دلیوری گیرا داشته باشیم. پس ایراد مهرداد به کل رد می شود
در ادامه داور دوم عینا از این جمله استفاده کرده :
(این داور از سطح دیس ها سر به بیابان گذاشت و اتاق داوری رو ترک کرد)
خوب به نظر بنده ایشان اصلا صلاحیت شرکت در ادامه این مسابقات را ندارد. به صورت مستقیم به دو شرکت کننده توهین و بی احترامی شده. البته که علتش را بنده می دانم . من در یکی از بیت ها هیچکس و حصین را خطاب قرار دادم ایشان هم ملتفتی و هم طرفدار حصین است. در جای دیگر به متولدین دهه هشتاد پرداختم و البته تیم های مورد علاقه داوران مانند رئال و بارسا هم بی نصیب نگذاشتم!
ابتدا عرض کنم برای متولدین هر دوره , دو تیم فوتبال محبوب مذکور و هیچکس و حصین بی نهایت احترام قائلم اما در رپ و دیس کردن هیچ خط قرمزی وجود ندارد. کلا فلسفه بیف همین است مانند یک مبارزه از هر فرصتی برای ضربه زدن استفاده می کنیم
داور سوم :
بنده اشتباها دارک نت را دارک وب نوشتم که البته در وزن یا قافیه هیچ خللی وارد نشده. داور سوم به این مورد خیلی حساس بوده و در جای دیگر می گوید بیت "اپل واچ" پانچ نداشت. شما کدام ورس در این مسابقات تا این جای کار را دیده اید که اینقدر پانچ لاین داشته باشد؟ و سوال دوم که مهم تر است آیا اگر تعداد پانچ لاین ها کم باشد نشانه ضعف لیریکس است؟ شما احتمالا با روست کردن آشنا نیستید. بهترین دیس ها ترکیبی از فکت+پانچ+روست هستند چون هم فرصت فکر کردن به مخاطب می دهند و هم مانع از خسته شدن و یکنواخت شدن ورس می شوند . قطعا بنده گنجاندن جُک معروف "ساعت چنده" در بیت "اپل واچ" هدف داشته ام که از مخیله شما خارج بوده است
متاسفانه سطح داوران بسیار پایین است و بسیار بی حوصله هستند. بنده حتی یک ورس از این سه نفر ندیده ام که مطمئنم هیچ کدام توانایی ورس نوشتن در سطح بالا ندارند و اصلا الفبای کار را بلد نیستند.
کارهای چیپ و بچه گانه مثل ترغیب برخی کاربران برای جانبداری از تصمیم سه داور مبنی بر آرای ممتنع و بازگو کردن پیغام خصوصی من و مهرداد توسط ایشان نشان می دهد نه تنها فاقد صلاحیت هستند بلکه در امانت خیانت می کنند.
با تشکر از کاربران عزیزی که علی رغم تاکید بنده بر عدم شرکت و رای دادن , به من رای دادند و باعث شدند به دور بعدی راه پیدا کنم و کمال احترام , در همین جا از ادامه مسابقات کناره گیری می کنم چون برای وقت و شخصیت خودم ارزش قائل هستم
اگر عمر و فرصتی بود در آینده نه چندان دور با چند تن از دوستان مسابقات و مباحث رپی به صورت حرفه ای و اصولی و بی طرفانه برگزار خواهیم کرد...
سپاس بیکران