نحوه مسابقه
دو تا تیم میشیم و واسه هر تیم یه سرگروه انتخاب میکنیم؛ سرگروه ها باید شطرنجشون قوی باشه. هر سرگروه واسه تیم خودش حکم شاه رو داره؛ یعنی با ارزش ترین مهره گروهه. راجع به این جایگاه ها بعدا صحبت میکنم. حالا سرگروه ها از میون اون کسایی که شرکت کردن باید شروع کنن نوبتی یارکشی کنن. اول باید وزیرشونو مشخص کنن؛ هر گروه فقط یه وزیر میتونه داشته باشه. بعد باید قلعه ها شونو وردارن. هر گروه میتونه دو تا قلعه داشته باشه. بعد فیل سوارا و اسب سوارا؛ واسه هر گروه دو تا فیل سوار و دو تا اسب سوار میتونیم داشته باشیم. از اینجا به بعد هر کی باقی موند نقش پیاده رو داره. هر گروه حداکثر میتونه هشت تا پیاده داشته باشه. پس در مجموع 32 نفر میتونن شرکت کنن. کسایی که تو سطح بندی جزو سطوح بالا شناسایی بشن اجازه پیاده بودن رو ندارن. تعداد اعضای گروه ها باید مساوی باشه؛ پس اگه تعداد شرکت کننده ها فرد بود یه نفری که اخر سر میمونه شرکت داده نمیشه.
حالا بازی چطوریه؟ سرگروه ها یا همون شاه ها باید دونه دونه نفراتشون رو بفرستن جلو واسه مبارزه.
هر کدوم که دوست داشتن رو میتونن بفرستن ولی خودشون تا وقتی که یار دارن نمیتونن وارد گود بشن.
قرعه میکشیم که کی باید اول حمله کنه. اونی که اول رفته جلو مهاجمه و مهره اش باید سفید باشه. وقت مسابقات هم 10 دقیقه برای هر مسابقه + 5 ثانیه برای هر حرکت هست. مهاجم حتما باید بازیش رو ببره، اگه مساوی بشه شکست میخوره. تیمی که تعداد بازیکناش بیشتره همیشه باید حمله کنه. اگه تعداد مساوی شد تیمی که آخرین بار دفاع کرده باید حمله کنه. اگه فقط دو تا شاه باقی بمونن دو تا بازی رفت رو برگشت انجام میدن. اگه برنده مشخص نشد باید بصورت رفت رو برگشت بلیتز بازی کنن؛ انقدر بازی میکنن تا بالاخره یکیشون در مجموع رفت رو برگشت برنده شه.
هر کس که شکست خورد از تیم حذف میشه؛ ولی کسی که بازیش رو ببره دوباره نمیتونه بلافاصله بازی کنه. سر آخر هر تیمی که شاهش شکست بخوره مسابقه رو میبازه.
سرگروه میتونه مدیریت مسابقه رو به وزیرش یا همگروهی های دیگه واگذار کنه.
حالا میرسیم به جایگاه ها. شاه بالاترین جایگاه رو داره؛ بعدش وزیر، بعد قلعه، بعد فیل سوار و اسب سوار که جایگاه برابر دارن، بعد هم پیاده. چرا این جایگاه ها رو گذاشتیم؟ چون میخوایم هر بازی حساسیت داشته باشه و نتیجه اش از قبل مشخص نباشه. چطور؟ اگه دو تا مبارز جایگاه یکسانی داشته باشن که هیچی؛ ولی اگه جایگاه هاشون مساوی نباشه بازیکن با جایگاه بالاتر باید یه به بازیکن پایین تر آوانس بده.
فرمولش هم اینطوریه:
یه جایگاه پایین تر: قبل شروع بازی پیاده ستون a رو باید بذاره بیرون.
دو جایگاه پایین تر: باید یکی از اسب ها یا فیلهای سمت وزیر رو بیرون بذاره.
سه جایگاه پایین تر: باید رخ سمت وزیر رو بیرون بذاره.
ولی برای شاه آوانس از دو جایگاه پایین تر شروع میشه؛ یعنی:
شاه به وزیر آوانس نمیده
به قلعه یه پیاده آوانس میده
به اسب یا فیل سوار یه مهره آوانس میده
به پیاده یه رخ آوانس میده
شاید در نگاه اول یه مقدار پیچیده به نظر برسه اما هیچ چیز خاصی نداره. انتخاب اعضا و استراتژی مبارزه تماما بر عهده سرگروهه، اعضا میتونن بهش مشاوره بدن. اگه شما سرگروه نیستید فقط میرید و بازیتون رو میکنید و مجبور نیستید اینایی که نوشتم رو کامل یاد بگیرید.
مسابقات هم هیچ تایم مشخصی ندارن و همه چیز توافقیه. مسابقات هم کند و پس زمینه ای پیش میره و هیچ عجله ای واسه تموم کردنش نداریم. هیچ فشاری رو هیچ کس نمیذاریم که حتما باید این ساعت بازی کنی. قرار هم نیست هی پشت سر هم بازی کنید که وقتتون رو بگیره. شاید کلا یه بازی کنید، شاید اصلا بازی بهتون نرسه. بستگی به شرایط مسابقه و نظر سرگروه داره. اگه هم مشکلی یا کاری واستون پیش اومد و نتونستید بازی کنید تا حدودی میتونیم بهتون کمک کنیم و بازیتون رو عقب بندازیم، اما اگه شرکت کردید دیگه به هیچ وجه حق انصراف ندارید پس اگه بی تفاوت هستید یا در طول روز اصلا وقت خالی ندارید شرکت نکنید. مبارزات هم نوبتیه، یعنی تا تموم نشه مبارزه بعدی شروع نمیشه. همه مسابقات هم سعی میکنیم زنده پوشش بدیم که بقیه هم تماشا کنن.
|