آفتاب تابان در نبرد با غرب
ژاپن سرزمینی با قدمت تاریخی زیاد که همیشه از آن به عنوان یک رقیب برای کشورها غربی نام برده می شود، جزیره ای با 126 میلیون جمعیت در شرق آسیا، این جزیره زیبا دارای صنایع بسیاری هست مانند صنعت ویدیو گیم، ساخت لوازم الکترونیکی، نظامی، کشتیرانی و خیلی صنایع دیگر ولی امروز قرار نیست که درمورد هیچ کدام از این صنایع صحبت کنیم بلکه قصد داریم درمورد صنعت انیمه ژاپن صحبت کنیم و یک مقایسه بین دو صنعت انیمه ژاپن و انیمیشن ها غربی انجام دهیم تا متوجه تفاوت و نکات مثبت و منفی این دو صنعت سرگرمی بزرگ و پولساز بشیم.
انیمیشن و انیمه دو نام که با شنیدنشان موارد خاصی را به یاد میاورید مانند گرافیک و تکنولوژی استفاده شده در انیمیشن ها پیکسار یا چشمان درشت و جذاب که به نماد دنیا انیمه تبدیل شده است. انیمیشن و انیمه تفاوت های خاصی دارن که هر کدام را از یکدیگر جدا می کند که باعث شده است افرادی طرفدار انیمیشن باشند و انیمیشن های غربی را برتر بدانند و افراد دیگری هم طرفدار انیمه ها ژاپنی باشند و انیمه را از انیمیشن های غربی برتر بدانند، حال قصد داریم این دو صنعت سرگرمی را با یک دیگر مقایسه کنیم تا متوجه تفاوت های انیمیشن و انیمه شویم و متوجه بشیم چرا بعضی ها طرفدار انیمه هستن و افرادی دیگر طرفدار انیمیشن. در اولین قدم برای مقایسه باید با انیمیشن و انیمه آشنا شویم و درمورد تاریخچه این دو صنعت صحبت کنیم و معرفی از انیمیشن و انیمه داشته باشیم.
*قبل از شروع به معرفی این دو صنعت جالب است بدانید اولین پویانمایی یا انیمیشن ساخته شده به 3200 سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد که بر روی سفال در ایران در شهر سوخته تصاویری طراحی شده است که در صورت تکرار همانند یک انیمیشن به نظر می رسد، در حال حاضر این اثر در موزه ملی ایران نگهداری می شود.
|
تاریخچه انیمیشن غرب یا (پویانمایی غربی)
اگر بخواهیم از یک نفر نام آورد که از اولین افرادی بوده است که تاثیر مهمی در صنعت پویانمایی داشته است ژرژ ملییس می باشد، این فیلمساز فرانسوی توانست به طور اتفاقی در حین فیلمبرداری به تکنیک استاپ موشن دست پیدا کند، که قدم مهمی برای ساخت انیمیشن بود.
ژرژ ملییس فیلمساز فرانسوی
بعد از این که ژرژ ملییس به تکنیک استاپ موشن دست پیدا کرد جیمز استوارت بلکتون آمریکایی در سال 1900 برای اولین بار در اثری به نام (طراحی سحرآمیز) و بعد از این اثر در سال 1906 در اثر (فکاهی صورتهای متغیر مسخره) از تکنیک استاپ موشن استفاده کرد. به همین دلیل است که به جیمز استوارت بلکتون پدر انیمیشن آمریکا می گویند.
جیمز استوارت بلکتون پدر انیمیشن آمریکا
سال 1908 سالی مهم در این صنعت بود سالی که میتوان گفت اولین انیمیشن سنتی تاریخ ساخته شد، امیل کول فرانسوی در سال 1908 دست به ساخت انیمیشن های زد که (صحنه خیالات) نام گرفت، صحنه خیالات اثری ساخته شده با طراحی ها ساده بود که از وسیله یا جانداری به چیز دیگری تبدیل می شد، صحنه خیالات به وسیله طراحی هر صحنه برروی کاغذ ساخته شد و به عنوان اولین پویانمایی سنتی تاریخ نام گرفت.
امیل کول خالق صحنه خیالات
انیمیشن صحنه خیالات
با ورود به سال 1910 صنعت انیمیشن کم کم رونق پیدا کرد و افرادی بیشتری جذب این صنعت شدن و شروع به ساخت انیمیشن کردن.
پادشاه آینده والت دیزنی کار خود را شروع می کند
تابستان 1923 بود که جوانی 22 به نام والتر دیزنی با رویا ثروتمند شدن راهی کالیفرنیا و روزهای مهمی را برای صنعت پویانمایی رقم زد والتر دیزنی در اولین کار خود فیلمی کوتاه به نام (سرزمین عجایب آلیس) را تولید کرد در این فیلم دختر بچه ای به نام ویرجینیا دیویس نقش اصلی داستان بود، در سرزمین عجایب آلیس ویرجینیا دیویس با شخصیت ها انیمیشنی همبازی بود چیزی مانند لایو اکشن ها امروزی که شخصیت ها واقعی با انیمیشنی در یک اثر ترکیب می شوند، سرزمین عجایب آلیس قسمت اول مجموعه (کمدیهای آلیس) بود، پس از این که کمدیهای آلیس مشتری پیدا کردن والتر دیزنی و برادر بزرگترش روی اولیور دیزنی Disney Brothers Cartoon Studio را تاسیس کردن و مدتی از بعد به Walt Disney Studio تغییر نام داده شد.
برادران دیزنی
دیزنی در سال 1927 تصمیم گرفت که شخصیت انیمیشنی جدید به نام (اسوالد خرگوش خوش شانس) را بسازد، اما خلق شخصیت اسوالد آینده خوبی حداقل برای دیزنی نداشت زیرا پس از مدتی امتیاز استفاده از اسوالد خرگوش خوش شانس را از دست داد و مجبور شد فکری برای جایگزینی این شخصیت انیمیشنی کند، دیزنی پس از این که امتیاز ساخت شخصیت اسوالد را از دست داد تصمیم گرفت که شخصیتی جدید را خلق کند و جایگزین اسوالد کند و این بار حق امتیاز شخصیت را کامل خود در اختیار بگیرد، این بار یکی از مهم ترین شخصیت ها تاریخ صنعت انیمیشن در سال 1928 خلق شد، (میکی ماوس) موشی بامزه که با قسمت سوم خود که همراه با صدا بود انقلابی به پا کرد و تبدیل به اولین ستاره انیمیشنی شد که در میان مردم به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد.
دو شخصیت اسوالد خرگوش خوش شانس و میکی موس خلق شده توسط دیزنی
دیزنی در سال 1932 دست به کار بزرگی زد و اولین انیمیشن تمام رنگی تاریخ را به نام (گلها و درختان بر میگردد) را ساخت و قدمی بسیار مهم در جذاب تر کردن صنعت انیمیشن برداشت.
گلها و درختان بر میگردد اولین انیمیشن رنگی دیزنی
در سال 1937 بود که دیزنی موج جدیدی در صنعت انیمیشن به راه انداخت این بار دیزنی دست به ساخت انیمیشن بلند زد و اولین اثر خود به نام (سفید برفی و هفت کوتوله) را منتشر کرد انیمیشنی که به موفقیت های بسیاری دست یافت و توانست فروش فوق العاده 418 میلیون دلاری را ثبت کند و در سال 2008 هم از نظر بنیاد فیلم آمریکا بهترین انیمیشن تاریخ صنعت پویانمایی جهان بالاتر از تمام انیمیشن ها و انیمه های ژاپنی قرار بگیرد.
سفید برفی و هفت کوتوله اولین انیمیشن بلند رنگی
*البته لازم به ذکر است در لیست برترین انیمیشن های تاریخ از نظر بنیاد فیلم آمریکا هیچ انیمه ژاپنی حضور ندارد و تمام 10 انیمیشن برتر تاریخ ساخته ایالت متحده آمریکا می باشد.
|
پس از موفقیت سفید برفی و هفت کوتوله روند ساخت انیمیشن ها بلند با (پینوکیو و فانتازیا) ادامه پیدا کرد، پینوکیو پس از 80 سال هنوز هم از نظر منتقدین با نمره 99 از 17 نقد در سایت metacritic به عنوان بالاترین نمره تاریخ از نظر منتقدین قرار دارد.
پس از موفقیت ها دیزنی در صنعت انیمیشن برادران وارنر هم با ساخت لونی تونز وارد این صنعت شدن و با ورود خود به صنعت پویانمایی شخصیت باگز بانی را خلق کردن که تبدیل به رقیب اصلی شخصیت محبوب دیزنی میکی ماوس شد.
لونی تونز رقیب شخصیت های محبوب دیزنی
در سال 1995 بود که پیکسار که در سال 1986 توسط استیو جابز خریداری شده بود دست به کار بسیار بزرگی در صنعت انیمیشن سازی زد و باعث شروع سبکی جدید در این صنعت شد، پیکسار بر خلاف سبک سنتی ساخت انیمیشن آن روزها عمل کرد و یک انیمیشن بلند ساخت که تمام آن به کمک تکنیک ها رایانه ای ساخته شده بود، انیمیشن (داستان اسباب بازی) در سال 1995 توانست به موفقیت عجیبی دست پیدا کند و خود را به عنوان اولین انیمیشن بلند کامپیوتری معرفی کند و باعث رشد پویانمایی کامپیوتری در صنعت ساخت انیمیشن شود که کمک بسیار زیادی به ساخت انیمیشن ها در سال های بعد انجام داد.
داستان اسباب بازی اولین انیمیشن تمام رایانه ای
در دنیا امروز شاخه پویانمایی یا انیمیشن یکی از شاخه ها مهم دنیا سرگرمی به حساب می آید که هر ساله در مهم ترین مراسمات فصل جوایز بخشی هم برای رشته بهترین پویانمایی سال در نظر گرفته می شود که یکی از جوایز مهم مراسم هم به حساب می آید که رسانه ها و مردم توجه خاصی به این بخش از مراسم دارن، یکی از دلایلی که باعث اهمیت بالا صنعت پویانمایی شده است درآمد بالا این صنعت می باشد که باعث شده است بیشتر و بیشتر سرمایه وارد صنعت انیمیشن شود.
10 انیمیشن برتر تاریخ از نظر فروش
رتبه |
نام انیمیشن
|
سال ساخت
|
فروش درون آمریکا
|
فروش خارج از خاک آمریکا
|
مجموع کل فروش در جهان
|
1 |
Frozen II |
2019 |
$477,373,578 |
$969,892,165 |
$1,447,265,743 |
2 |
Frozen |
2013 |
$400,738,009 |
$867,336,243 |
$1,268,074,252 |
3 |
Incredibles 2 |
2018 |
$608,581,744 |
$634,223,615 |
$1,242,805,359 |
4 |
Minions |
2015 |
$823,585,370 |
$336,045,770 |
$1,159,631,140 |
5 |
Toy Story 4 |
2019 |
$434,038,008 |
$639,356,805 |
$1,073,394,813 |
6 |
Toy Story 3 |
2010 |
$415,004,880 |
$653,874,642 |
$1,068,879,522 |
7 |
Despicable Me 3 |
2017 |
$264,624,300 |
$767,972,594 |
$1,032,596,894 |
8 |
Finding Dory |
2016 |
$486,295,561 |
$538,710,564 |
$1,025,006,125 |
9 |
Zootopia |
2016 |
$341,268,248 |
$664,712,550 |
$1,005,980,798 |
10 |
The Lion King |
1994 |
$341,268,248 |
$664,712,550 |
$1,005,980,798 |
Frozen II پرفروشترین انیمیشن تاریخ
*نکته مهم در مورد جدول فروش، لایو اکشن The Lion King که در سال 2019 بر روی پرده سینما رفت موفق به فروش $1,657,713,458 شد ولی به دلیل این که در بعضی از منابع این اثر را به عنوان یک انیمیشن کامل قبول ندارن و منابع دیگری هم The Lion King را به عنوان انیمیشن می دانند بنده هم The Lion King را در جدول قرار ندادم و فقط میزان فروشش را جدا ذکر کردم.
|
لیست 15 انیمیشن سینمایی برتر از نظر کاربران سایت IMDB و 15 انیمیشن برتر از نظر منتقدین در سایت Metacritic
انیمیشن The Lion King برترین انیمیشن سینمایی تاریخ از نظر کاربران IMDB
IMDB |
IMDB |
IMDB |
Metacritic |
Metacritic |
Metacritic |
رتبه |
نام |
نمره |
رتبه |
نام |
نمره |
1 |
The Lion King |
8.5 |
1 |
Pinocchio |
99 |
2 |
Spider-Man: Into the Spider-Verse |
8.4 |
2 |
Dumbo |
96 |
3 |
Coco |
8.4 |
3 |
Ratatouille |
96 |
4 |
WALL·E |
8.4 |
4 |
Fantasia |
96 |
5 |
Toy Story 3 |
8.3 |
5 |
Beauty and the Beast |
95 |
6 |
Toy Story |
8.3 |
6 |
Toy Story |
95 |
7 |
Klaus |
8.2 |
7 |
Snow White and the Seven Dwarfs |
95 |
8 |
Up |
8.2 |
8 |
WALL-E |
95 |
9 |
Inside Out |
8.1 |
9 |
Inside Out |
94 |
10 |
Song of the Sea |
8.1 |
10 |
Sita Sings the Blues |
93 |
11 |
Mary and Max |
8.1 |
11 |
Toy Story 3 |
92 |
12 |
How to Train Your Dragon |
8.1 |
12 |
Tower |
92 |
13 |
Finding Nemo |
8.1 |
13 |
The Triplets of Belleville |
91 |
14 |
Zootopia |
8 |
14 |
Waltz with Bashir |
91 |
15 |
Persepolis |
8 |
15 |
Bambi |
91 |
انیمیشن Pinocchio برترین انیمیشن سینمایی تاریخ از نظر منتقدین در سایت Metacritic
لیست 15 انیمیشن سریالی برتر از نظر کاربران سایت IMDB
رتبه |
نام |
نمره |
1 |
Bluey |
9.7 |
2 |
Rick and Morty |
9.2 |
3 |
Avatar: The Last Airbender |
9.2 |
4 |
Batman: The Animated Series |
9 |
5 |
Gravity Falls |
8.9 |
6 |
Hungarian Folk Tales |
8.8 |
7 |
Justice League Unlimited |
8.7 |
8 |
BoJack Horseman |
8.7 |
9 |
Primal |
8.7 |
10 |
South Park |
8.7 |
11 |
The Simpsons |
8.7 |
12 |
Hilda |
8.6 |
13 |
Young Justice |
8.6 |
14 |
Archer |
8.6 |
15 |
Adventure Time |
8.6 |
انیمیشن Bluey برترین انیمیشن سریالی تاریخ از نظر کاربران IMDB
آشنایی با چند روش ساخت انیمیشن
1:استاپ موشن
استاپ موشن تکنیکی است که به تصویر برداری پی در پی از اجسام و شخصیت ها و انجام حرکت های جزئی بین فریم ها به دست میآید، و وقتی این فریم ها درکنار یک دیگر قرار میگیرند و با سرعت شروع به نمایش می کنند باعث فریب چشم انسان می شود و به نظر میرسد که اجسام و شخصیت ها در حال حرکت هستن و یک انیمیشن تولید می شود، استاپ موشن خود چندین زیر شاخه دارد، در ادامه این زیرشاخه ها را معرفی میکنیم.
*استاپ موشن عروسکی
زیر شاخه ای از استاپ موشن که از عروسک های دارای اسکلت و مفصل در یک فضا واقعی یا عروسکی برای تصویر برداری فریم به فریم استفاده می شود تا در مجموعه به یک اثر کامل تبدیل شود.
*استاپ موشن کات اوت
در این تکنیک از قطعات مسطح مانند کاغذ برای ساخت انیمیشن استفاده می شود در این تکنیک فریم به فریم قطعات را کم کم برای هر فریم جا به جا میکنند و با تصویر برداری از هر فریم انیمیشن تولید می شود.
*استاپ موشن خمیری
این تکنیک شباهت های به تکنیک عروسکی دارد فقط با این تفاوت که به جا عروسک برای ساخت هر فریم از شخصیت ها و اجسام نرم خمیری با قابلیت داشتن تحرک استفاده می کنند.
*استاپ موشن گرافیکی
در این روش از تصاویر مسطح گرافیکی مانند روزنامه و مجله عکس به همراه متن استفاده می شود و مانند تکنیک ها قبلی استاپ موشن فریم به فریم حرکت میکند و ساخته میشود.
2: روتوسکوپی
در این تکنیک سازندگان انیمیشن از شخصیت ها زنده برای انیمیشن خود استفاده می کنند و از بازیگر در موقعیت ها مختلف فیلم برداری میکنند، و بعد از فیلم برداری تصاویر به دست آمده را دوباره طراحی می کنند و تبدیل به انیمیشن می کنند، این گونه انیمیشن ها بیشتر مناسب افراد بزرگسال می باشد.
3: انیمیشن کامپیوتری
در این روش به جا استفاده از روش های سنتی قدیمی از علم کامپیوتر و برنامه های مخصوص این کار استفاده می شود، این روش هم شامل انیمیشن 2 بعدی می باشد هم 3 بعدی، این روش به دلیل هزینه و زمان کمتر نسبت به روش های سنتی در دنیا امروز بیشتر استفاده میشود.
4: استریوسکوپ
استریوسکوپ یکی از تکنیک های ساخت انیمیشن 3 بعدی است، که با به وجود آوردن اختلاف زاویه دید در چشم ها و توهم بصری، تصاویر را به حالت 3 بعدی در نظر مخاطب به نمایش درمیاورد.
تاریخچه انیمه
انیمه یا همان پویانمایی ژاپنی سبکی از انیمیشن است که در طول سال ها تغییر کرده تا به انیمه مدرن امروزی رسیده است، اگر بخواهیم شروع اولین جرقه انیمه را جستجو کنیم باید به سال های اولیه 1900 برگردیم صنعت انیمه هم قدمت طولانی مانند انیمیشن غربی دارد، اما می شود گفت که انیمه ژاپنی صنعتی الهام گرفته از صنعت انیمیشن آمریکا، آلمان، فرانسه و روسیه در همان زمان است، تاریخ خیلی دقیقی از استارت صنعت انیمه با یک منبع معتبر موجود نمی باشد اما از یک نام در سال 2005 بود که بعضی از منابع به نام (Katsudo Shashin) به عنوان انیمه تاریخ نام بردن، انیمه ای کوتاه و ساده که نه تاریخ دقیقی دارد نه سازنده این انیمه مشخص است، چند منبع مختلف Katsudo Shashin را ساخته شد در چند تاریخ متفاوت 1907،1912،1917 می دانند که هیچ کدام این سه تاریخ منبع معتبری ندارن، انیمه Katsudo Shashin انیمه ساده 3 ثانیه ای می باشد که از 50 فریم تشکیل شده است، تمام این انیمه به صورت مستقیم نقاشی شده با استفاده از شابلون بر روی سلولوید می باشد، این انیمه ساده یک پسر را نشان میدهد که یک متن ژاپنی را نوشته و کلاه خود را از سر برمیدارد، این انیمه ساده فقط از دو رنگ سیاه و قرمز استفاده کرده است.
Katsudo Shashin اولین انیمه تاریخ به گفته بعضی از منابع
درست است که در حال حاضر صنعت انیمه ژاپن از صنعت انیمیشن آلمان خیلی بزرگتر و موفقیت بیشتری دارد ولی در سال های اولیه صنعت پویا نمایی ژاپن این انیمیشن کشور آلمان بود که بر روی صنعت پویا نمایی ژاپن تأثیر زیادی گذاشت و باعث ساخت اولین پایه ها انیمه شد.
بعد از سال 1917 بود که کمکم اولین انیمه های حاوی محتوا ساخته شدن از اولین افرادی که شروع به این کار کرد آقای Seitaro Kitayama بود که دست به ساخت انیمه های ساده زد که داری یک محتوا ساده بودن در سال 1918 Momotaro را ساخت و در سال 1919 هم Urashima Taro را ساخت، چند تن از مهم ترین سازندگان انیمیشن در آن سالها مانند Yasuji Murata، Sanae Yamamoto و چند تن دیگر از شاگردان Seitaro Kitayama بودن که در پیشرفت صنعت انیمه نقش مهمی داشتن.
آقای Seitaro Kitayama یکی از مهم ترین شخصیت های تاریخ صنعت انیمه ژاپن
در سال های قبل از جنگ جهانی سازندگان انیمه در ژاپن وضعیت خوبی نداشتن زیرا در آن سال ها انیمیشن های غربی بر صنعت پویانمایی جهان پادشاهی می کردن به خصوص ساخته های دیزنی که در همه جا دنیا مخاطب داشت حتی در ژاپن کشوری که در دنیا امروز مردمش از هر کشور دیگری بیشتر حامی ساخته کشور خودشان هستن، ولی در روزگار قدیم مردم ژاپن ترجیح میدادن به جا دیدن انیمه های ساده ژاپنی پول خود را برای دیدن آثار جذاب دیزنی خرج کنند.
برای سازندگان ژاپنی سخت بود که به دلیل هزینه بالا ساخت با انیمیشن های غربی رقابت کنند به خصوص به دلیل قیمت بالای سلولوید و طراحی فریم به فریم اما با همه این سختی ها انیماتورهای ژاپنی دست از تلاش برنداشتن مانند Kenzo Masaoka که با تمام سختی ها آن دوران (Chikara to Onna no Yo no Naka) را ساخت که اولین انیمه دارای سخن بود.
آقای Kenzo Masaoka خالق اولین انیمه دارای سخن
اگر جنگ جهانی دوم باعث ضربه به دیگر صنایع شد، برای انیمه داستان متفاوت بود، بلکه به دلیل سیاست های دولت ژاپن که به دنبال تبلیغ فرهنگ و تاریخ ژاپن و ایجاد حس مهین پرستی در میان مردمش بود سودآورد هم بود و باعث شد که دولت و ارتش از سازندگان انیمه حمایت کنند و دستور ساخت انیمه های سفارشی داده شود همین اتفاق و ورود سرمایه و حمایت های جدید به صنعت انیمه باعث شد تا این صنعت رشد کند و با مشکلات کمتری نسب به دهه 20 میلادی روبرو شود، در همین حمایت های دولت و ارتش بود که استودیو Shochiku شکل گرفت که امروز به یکی از لایو اکشن سازهای بزرگ ژاپن تبدیل شده است، همین استدویو بود که در سال 1943 اثر شایسته تقدیر Kumo to Tulip را ساخت، اما سال 1945 بود که بلاخره زمان آن رسید که اولین انیمه بلند ژاپن ساخته شود، انیمه ای که نسبت به تمامی انیمه ها قبلی پیشرفت بسیاری داشت و مدت زمانش 74 دقیقه بود، آقای Mitsuyo Seo اولین انیمه بلند ژاپن به نام Momotaro, Sacred Sailors را برای نیروی دریایی ژاپن ساخت که روایت یک خرس، میمون و قرقاول بود که در تلاش بودن به نیروی دریایی ارتش بپیوندن و در جنگ شرکت کنند، این انیمه بیشتر با محوریت نمایش و اهمیت نیروی دریایی ژاپن در جنگ جهانی دوم ساخته شده بود.
اولین انیمه بلند ژاپن Momotaro, Sacred Sailors
پس از پایان جنگ جهانی دوم و شکست ژاپن در جنگ، سازندگان انیمه در ژاپن دست از تلاش نکشیدن با این که دیگر حمایت دولت و ارتش ژاپن را نداشتن ولی شروع به ساختن کردن، در این راه انیماتورها و کارگردان ها ژاپنی از کارهای موفق دیزنی الهام گرفتن که باعث شدکمکم حداقل انیمه های ژاپنی نسبت به کشورهای اروپایی جذابیت بیشتری پیدا کنند، در همین مسیر بود که بلاخره انیمه مسیر تلویزیون ژاپن را پیدا کرد و به صورت رسمی در سال 1960 انیمه(Three Tales) از تلویزیون ژاپن پخش شد.
انیمه Three Tales اولین انیمه پخش شده از از تلویزیون ژاپن
پس از Three Tales این بار نوبت به (Otogi Manga Calendar) رسید که در دو فصل در دو شبکه مختلف از سال 1961 تا 1964 در تلویزیون در 366 قسمت پخش شد، همین انیمه سیاه و سفید باعث شد که مردم ژاپن بیشتر با صنعت انیمه آشنا شوند و علاقه پیدا کنند.
انیمه Otogi Manga Calendar که نگاه مردم ژاپن رو به انیمه نسبت به قبل تغییر داد
دهه رشد مانگا و تاثیرگذاری بر صنعت انیمه
اما در دهه 70 اتفاقی مهمی در صنعت سرگرمی و رسانه ژاپن افتاد که که بر فرهنگ مردم ژاپن و صنعت ویدیو گیم و انیمه و خیلی موارد دیگر اثر گذاشت، و این اتفاق مهم (مانگا) بود یا همون کمیک ژاپنی، دهه 70 دوران رشد و شکوفایی مانگاها بود، در دهه 70 کیفیت مانگاها بهتر شد و روز به روز به تعداد مانگا و ناول ها در ژاپن افزوده شد و محبوبیت بیشتر بین مردم به دست آوردن، همین اتفاق باعث شد که خون جدید وارد رگ دنیا انیمه شود و این بار انیمه های با اقتباس از مانگا و ناول داشته باشیم و شروعی بر دوران جدید انیمه شد که به کمک مانگا و ناول پیشرفت کرد، و با ورود به دهه 80 میلادی اولین جرقه مهم صنعت انیمه برای ورود به سرزمین رقیب یعنی ایالت متحده آمریکا با انیمه (Dragon Ball) که اقتباسی از مانگا Dragon Ball به قلم Akira Toriyama در سال 1986 زده شد.
انیمه Dragon Ball اولین انیمه ای که به محبوبیت بالا در سطح جهان و به خصوص در آمریکا دست پیدا کرد
می شود گفت Dragon Ball اولین انیمه ای بود که توانست در ایالت متحده آمریکا و دیگر کشورهای جهان به محبوبیت دست پیدا کند و تبدیل به یک انیمه محبوب در سطح جهان شود و مردم دیگر کشورها هم با انیمه آشنا کند، البته تا جلوتر نرفتیم از یکی از مهم ترین شخصیت ها دنیا انیمه یاد کنیم استاد (Hayao Miyazaki) که کار خودش رو در سال 1979 باThe Castle of Cagliostro شروع کرد و این انیمه شروعی بر کارنامه درخشان این شخص بود که توانست به یکی از بزرگترین شخصیت های تاریخ صنعت سرگرمی و انیمه تبدیل شود و تبدیل به والت دیزنی ژاپن شود.
آقای Hayao Miyazaki خالق چندتا از بهترین انیمه های تاریخ
دهه 90 هم صنعت انیمه به رشد خود به سرعت ادامه داد و انیمه های ماندگار و خوبی ساخته شد که هنوز هم از این انیمه ها یاد میشود در همین دهه بود که با انیمه ها مانند The End of Evangelion، Ghost in the Shell (انیمه Ghost in the Shell تأثیر مهمی بر روی مجموعه Matrix داشت)، Akira ، Yu Yu Hakusho، Perfect Blue(انیمه Perfect Blue تأثیر مهمی بر روی فیلم سینمایی Black Swan داشت)و Princess Mononoke داشتیم که در بین این آثار انیمه Princess Mononoke توانست به موفقیت بسیار زیادی دست پیدا کند و نام Hayao Miyazaki را جهانی کند و رکوردهای فروش در ژاپن را به نام خود ثبت کند البته در همین دوران بود که دو نام مهم جدید به دنیا انیمه اضافه شد One Piece و Pokemon دو نامی که تا همین امروز هم شنیده می شوند و از مهم ترین نام های صنعت انیمه هستن و محبویت بسیاری به دست آوردن.
انیمه Princess Mononoke که مردم را بیشتر با نام آقای هایائو میازاکی آشنا کرد
اما با پایان سری Dragon Ball Z در سال 1996 صنعت انیمه ژاپن کمکم از محبوبیتش در آمریکا و دیگر کشورها کم شد با این که انیمه ها با کیفیت خیلی خوبی هم بعد از Dragon Ball Z شروع به پخش کردن مانند انیمه بسیار محبوب و موفق One Piece، ولی در آمریکا و جهان بر خلاف ژاپن مانند Dragon Ball به محبوبیت دست پیدا نکردن، (البته لازم به ذکر هست که One Piece و خیلی از انیمه های موفق دهه 90 که در شروع کار خود با استقبال خیلی خوبی از سوی مردم دیگر کشورها به غیر از ژاپن روبرو نشدن، در آینده به انیمه ها بسیار محبوبی تبدیل شدن که در کل دنیا طرفداران میلیونی دارن)، تا این که در سال 2002 مانگا Naruto اثر Masashi Kishimoto به انیمه تبدیل شد و این اتفاق شروعی دوباره بود برای دنیا انیمه در آمریکا و جهان بود که باعث شد تا علاقه مردم دیگر کشور به انیمه بار دیگر زنده شود، با محبوبیت Naruto در جهان و به خصوص آمریکا انیمه های بعدی هم کمکم مسیر خود به مرزهای خارج از ژاپن را پیدا کردن و همان انیمه های که چند سال قبل طرفدار زیادی در کشورهای دیگر به غیر از ژاپن نداشتن، به سرعت به طرفدارانشان روز به روز افزوده شد.
شروع دوباره محبوبیت صنعت انیمه در جهان با انیمه Naruto
تا این که به دورانی رسیدیم که صنعت انیمه ژاپن به یکی از بزرگترین منابع درآمدزایی تبدیل شده است صنعتی که در سال 2014 توانست به رقم 223 میلیارد دلار درآمد دست پیدا کند عددی 9 برابر درآمد صنعت نفت ایران در سال 2014، که 43 درصد از این درآمد را رقیب اصلی ژاپن قاره آمریکا شمالی تامین کرد، و در ادامه در سال 2019 بر طبق آخرین آمارها ارزش صنعت انیمه در خارج از مرزهای ژاپن بیشتر از 19 میلیارد دلار ارزش دارد.
صنعت انیمه در دنیا امروز به یکی از بزرگترین صنایع سرگرمی جهان تبدیل شده، همین موفقیت اقتصادی باعث شده است تا برندی مانند سونی که در صنعت ویدیو گیم وضعیت خوبی دارد هم بیشتر از قبل در صنعت انیمه سرمایه گذاری کند، تا جای که برای خرید سرویس Crunchyroll مبلغ 1.175 میلیارد دلار هزینه کند تا با در اختیار داشتن سه شرکت Funimation، Aniplex و Crunchyroll خود را تبدیل به بزرگترین شرکت پخش آنلاین انیمه در جهان کند.
همین موفقیت های بزرگ اقتصادی باعث شده است که بیشتر از قبل شرکت ها و برندهای بزرگ خارجی جذب سرمایه گذاری در صنعت انیمه ژاپن شوند و این صنعت هر روز بیشتر از قبل بزرگتر شود.
لیست 15 انیمه سینمایی برتر از نظر کاربران سایت MyAnimeListو 15 انیمه برتر از نظر منتقدین در سایت Metacritic
انیمه A Silent Voice بهترین انیمه سینمایی از نظر کاربران MyAnimeList
MyAnimeList |
MyAnimeList |
MyAnimeList |
Metacritic |
Metacritic |
Metacritic |
رتبه |
نام |
نمره |
رتبه |
نام |
نمره |
1 |
A Silent Voice |
9.01 |
1 |
Spirited Away |
96 |
2 |
Your Name |
9 |
2 |
Grave of the Fireflies |
94 |
3 |
Gintama: The Movie: The Final Chapter: Be Forever Yorozuya |
8.97 |
3 |
Only Yesterday |
90 |
4 |
Spirited Away |
8.84 |
4 |
The Tale of The Princess Kaguya |
89 |
5 |
Kizumonogatari III: Reiketsu-hen |
8.82 |
5 |
My Neighbor Totoro |
86 |
6 |
Made in Abyss Movie 3 |
8.78 |
6 |
The Red Turtle |
86 |
7 |
Fate/stay night: Heaven's Feel III. spring song |
8.76 |
7 |
Nausicaa of the Valley of the Wind |
86 |
8 |
Princess Mononoke |
8.73 |
8 |
Ponyo |
86 |
9 |
Rascal Does Not Dream of a Dreaming Girl |
8.70 |
9 |
Kiki's Delivery Service |
83 |
10 |
Howl's Moving Castle |
8.67 |
10 |
The Wind Rises |
83 |
11 |
The Disappearance of Haruhi Suzumiya |
8.67 |
11 |
Porco Rosso |
83 |
12 |
Wolf Children |
8.66 |
12 |
Penguin Highway |
82 |
13 |
Mushishi zoku sho: Suzu no shizuku |
8.64 |
13 |
Mirai |
81 |
14 |
Kizumonogatari II: Nekketsu-hen |
8.62 |
14 |
Paprika |
81 |
15 |
Fate/stay night: Heaven's Feel II. Lost Butterfly |
8.60 |
15 |
I Lost My Body |
80 |
انیمه Spirited Away بهترین انیمه سینمایی از نظر منتقدین در سایت Metacritic
*نکته مهم: شاید برای افرادی که خبر ندارن عجیب باشد که چرا یک سری از انیمه ها معروف قدیمی یا حتی جدید در لیست بهترین های Metacritic حضور ندارن، دلیلش این هست که تعدادی از انیمه ها معروف در سایت Metacritic نمره ثبت شده برای بازنشر را ندارن. |
لیست 15 انیمه سریالی برتر از نظر کاربران سایت MyAnimeList
انیمه Fullmetal Alchemist: Brotherhood بهترین انیمه سریالی از نظر کاربران MyAnimeList
رتبه |
نام |
نمره |
1 |
Fullmetal Alchemist: Brotherhood |
9.22 |
2 |
Steins;Gate |
9.12 |
3 |
Gintama |
9.11 |
4 |
Hunter x Hunter |
9.11 |
5 |
Attack on Titan |
9.07 |
6 |
gatsu no Lion-3 |
9.02 |
7 |
Clannad |
8.96 |
8 |
Owarimonogatari |
8.93 |
9 |
Code Geass |
8.91 |
10 |
Haikyuu!! |
8.90 |
11 |
Mob Psycho 100 |
8.86 |
12 |
Cowboy Bebop |
8.79 |
13 |
Kaguya-sama: Love Is War |
8.79 |
14 |
Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu |
8.79 |
15 |
Mushishi Zoku Shou |
8.77 |
*نکته مهم: در لیست برترین انیمه ها سریالی هر انیمه ای که چند فصل داشته باشد در سایت MyAnimeList دارای چند نمره برای هر فصل می باشد، ولی بنده در این لیست از هر انیمه فقط بالاترین نمره ثبت شده برای یک انیمه سریالی را قرار دادم، به طور مثال انیمه Gintama که در لیست 15 انیمه برتر MyAnimeList چند نماینده دارد که بنده بالاترین نمره این انیمه را در لیست قرار دادم. |
معرفی تعدادی از ژانرها انیمه
درام
امکان ندارد که با ژانر درام کسی آشنایی نداشته باشد ژانر که در فیلم سریال انیمیشن و حتی ویدیو گیم هم وجود دارد، ژانر درام به طور معمول ژانری با تکیه بر داستان و شخصیت ها خود می باشد، در این گونه انیمه ها هدف این گونه می باشد که مخاطب با شخصیت و داستان حس همزادپنداری کند، در این انیمه ها بیشتر با روابط بین شخصیت ها، روایت زندگی، غم و سختی زندگی سروکار داریم، ژانر درام یکی ژانرهای اصلی انیمه می باشد که در بسیار از انیمه ها با دیگر ژانرها هم استفاده و ترکیب می شود.
اکشن
یکی از ژانرهای محبوب دنیا انیمه که ویژگی اصلی این ژانر هیجان و نبردهای که باعث افزایش آدرنالین می شود است، در ژانر اکشن به طور معمول مخاطب با صحنه های نبرد خون و خونریزی تصمیمات سریع که باعث هیجان می شود روبرو می شود، این ژانر هم از ژانرهای می باشد که در ژانرهای دیگر مانند شونن استفاده می شود.
ماجراجویی
در این ژانر به طور معمول داستان بر پایه سفر در مکان های مختلف و داشتن یک هدف خاص هست، مخاطب در این ژانر با محیط ها و شخصیت ها مختلف بیشتری نسبت به دیگر ژانرها روبرو می شود، ژانر ماجراجویی ژانر گسترده ای می باشد که میتواند با ژانرهای مختلف ترکیب شود و داستان طولانی داشته باشد.
کمدی
یکی از ژانرهای محبوب بین طرفداران انیمه هست، هدف اصلی این ژانر خندان مخاطب است حال به هر روشی که شد است انیمه باید مخاطب را وادار به خندیدن کند، ژانر کمدی در ژانرها دیگر برای جذاب کردن انیمه هم استفاده می شود که میتواند باعث تنوع و جذاب شدن هر انیمه ای با ژانرهای مختلف شود.
شونن
به طور معمول این ژانر درمیان پسران 13 تا 18 ساله یا نوجوان محبوبیت زیادی دارد، البته نه این که افراد با سن بیشتر علاقه به انیمه ها این ژانر ندارن، بلکه این ژانر چه در میان افراد بزرگسال و چه درمیان دختران و زنان جامعه هم محبوبیت بسیاری دارد و ژانری هست که در کشورهای خارج از مرز ژاپن هم طرفداران بسیاری دارد، ژانر شونن از ترکیب چند ژانر مانند اکشن، ماجراجویی یا ژانر ورزشی و ژانرهای دیگر به وجود می آید و در بیشر موارد داستان طولانی دارند، چندتا از معروف ترین و محبوب ترین انیمه های تاریخ از همین ژانر شونن می باشد.
عاشقانه
این ژانر در بیشتر موارد درمورد رابطه دو شخصیت یا رابطه بین چند شخصیت میباشد که شامل لحظات شیرین، تلخ و غم انگیز و عاشقانه بین شخصیت ها هست، که در مسیر این داستان عاشقانه شخصیت ها با چالش ها و مشکلات مختلفی روبرو می شوند، این ژانر در بیشتر موارد با دیگر ژانرها مانند شوجو، جوسو، مدرسه ای و کمدی ترکیب می شود.
فانتزی
در این ژانر در بیشتر موارد در یک دنیا و مکان خارج از دنیا عادی رخ میدهد، در یک دنیا فانتزی همراه با جادو، در ژانر فانتزی شاهد موارد تخیلی بسیار مانند، اژدها، استفاده از جادو و جادوگران، شیاطین، اسطوره، مخلوقات خارق العاده، الف و این گونه موارد هستیم، در انیمه های فانتزی معمولا یک شخصیت قهرمان یا گروهی را دنبال می کند که باید از چالش های مختلف عبور کنند تا به هدف خود یا شکست نیروی شر برسند، این ژانر به طور معمول طراحی محیطی زیبا با استفاده از رنگ های مختلف دارد.
رازآلود
در این گونه انیمه ها بیشتر انیمه مخاطب را به بازی میگیرد و با موارد ناشناخته بدون جواب روبرو می کند و کمکم با کنار یک دیگر قرار دادن جواب ها و سوال ها پاسخ مخاطب خود را میدهد، در این ژانر انیمه ها تخیلی، جنایی، ترسناک، حتی درام ساده هم موجود می باشد که مخاطب را در دنیا رمزآلود خود درگیر می کنند.
شوجو
این ژانر باید خواهر ژانر شونن دانست، ژانری که برای دختران بین 12 تا 18 ساله مناسب می باشد، البته امروزه پسران هم به این ژانر علاقه پیدا کردن چون این ژانر هم همانند خیلی از ژانرها دیگر ترکیب شده است و کارهای با کیفیتی از ترکیب ژانر شوجو با دیگر ژانرها به دست آمده است، به طور معمول در این ژانر روایت یک دختر بین سن 15 تا 18 سال را به عنوان شخصیت اصلی داستان داریم که شاهد رشد شخصیت و روابطش با دیگر شخصیت ها در دنیا انیمه هستیم.
سنین
یکی از ژانرهای محبوب این روزها که هدف اصلی این ژانر برای افراد بالای 18 سال است ژانری با دیالوگ های سنگین تر نسبت به ژانری مانند شونن، در بیشتر انیمه ها سنین میزان خشونت بالایی را شاهد هستیم، در این ژانر شاهد مسائل جنسی، روانی و دیگر مسائل بزرگسالانه هستیم.
پارودی
ژانری که در آن شاهد شوخی و اشارات به دیگر انیمه ها، مانگاها، ویدیو گیم، فیلم و سریال های مختلف هستیم، این ژانر به طور معمول یک ژانر کمدی فان می باشد، البته در این ژانر ما شاهد انیمه بسیار محبوب Gintama هستیم که در کنار موارد کمدی شاهد ترکیب با ژانر شونن و درام هم می باشیم که از مرزهای عبور کرده است.
برشی از زندگی
برشی از زندگی به معنا نمایش دلنشین از یک زندگی روزمره واقعی به دور از موارد تخیلی و غیر واقعی است، در این ژانر به طور معمول روایت زندگی روزمره یک نفر که شخصیت اصلی داستان می باشد و شخصت های پیرامون شخصیت اصلی می باشد را مشاهده میکنیم، ژانر برشی از زندگی در بیشتر موارد با ژانر درام و کمدی و بعضی مواقع هم مقداری ژانر عاشقانه ترکیب می شود.
ورزشی
ژانر ورزشی فکر نکنم خیلی نیاز به معرفی داشته باشد چون از نام این ژانر مشخص است که داستان اصلی انیمه درمورد یک ورزش انفرادی یا تیمی می باشد، ژانر ورزشی حداقل برای متولدین دهه 60 و 70 ایران به لطف انیمه کاپیتان سوباسا یا همان فوتبالیست های خودمان کاملا آشنا می باشد و به خوبی با فضا انیمه های ژانر ورزشی آشنایی دارن.
وحشت
ژانر وحشت برای ایجاد ترس و وحشت در مخاطب ایجاد شده و در خیلی از موارد دارای پایان دلهره آور و شوکه کننده ای است که مخاطب را سرگرم میکند، در بیشتر انیمه های ژانر وحشت مانند فیلم های سینمایی موجودات ماورایی و زامبی ها یکی یا جهش یافته از پایه های اصلی انیمه های ژانر وحشت هستن التبه انیمه های خاصی هم هستن که بدون استفاده از هیچ مورد غیر طبیعی ساخته شدن که تفاوت های زیادی با انیمه های ترسناک غیر طبیعی دارن.
تاریخی
از اسم این ژانر مشخص است که با چه ژانری سروکار داریم، در انیمه های ژانر تاریخی یک دوره تاریخی انتخاب میشود و به آن دوره در انیمه پرداخته میشود حال میتواند این انیمه بر حسب حوادث تاریخی واقعی باشد یا ساخته تخیل نویسنده در یک دوره تاریخی، در بیشتر انیمه های ژاپنی به دوره ژاپن فئودال پرداخته می شود ولی درمواردی هم به تاریخ قرون وسطی یا دیگر تواریخ کشورهای دیگر پرداخته می شود و حتی الهام از داستان های ایرانی هم در انیمه های ژاپنی دیده شده است.
ایچی
انیمه های این ژانر را تقریباً می شود گفت که خیلی کم پیش میآید در انیمیشن های کشورهای دیگر به غیر از انیمه های ژاپنی مشاهده کرد، واژه ایچی از حرف H کلمه Hentai به معنای منحرف گرفته شده است، از اصلی تری اصول انیمه های این ژانر وجود صحنه های تحریک کننده می باشد، البته نه در حدی که قابل پخش برای عموم نباشد، انیمه های ژانر ایچی در بیشتر موارد با کمدی ترکیب می شود البته همیشه اینگونه نیست که انیمه های ایچی فقط با کمدی ترکیب شوند بلکه انیمه های ایچی هم هستن که با ژانر عاشقانه و حتی انیمههای ایچی هم موجود می باشد که با ژانرهای جدیتر ترکیب می شوند.
روانشناختی
انیمه های ژانر روانشناختی یک هدف اصلی دارن و آن هم بازی کردن با ذهن مخاطب می باشد، این بازی به چندین روش مختلف انجام میشود، کارهای که انیمه های ژانر روانشناختی برای بازی با مخاطب خود انجام می دهند عبارت است، پیچیدگی داستان و رمز و رازهای مختلف در طول داستان، دید روانشناسانه و فلسفی به داستان و شخصیت ها و رفتارهای شخصیت ها انیمه، بازی های فکری و موارد دیگر، انیمه های ژانر روانشناختی مخاطب رو مجبور به فکر کردن می کند، در بیشتر موارد انیمه های این ژانر مناسب افراد بزرگسال میباشد.
جوسه
ژانر جوسو را باید خواهر بزرگتر ژانر شوجو دانست، ژانر جوسو برخلاف شوجو مخاطب 18 سال به بالا و زنان بالغ را هدف کار خود قرار داده است، در این ژانر به زندگی و روابط عاشقانه شخصیت به دور از فانتزی های شوجو به شکل واقعی میپردازد، البته باید گفت که تمام انیمه های جوسو عاشقانه نمی باشد بلکه انیمه های هم در این ژانر موجود است که به دور از داستان های عاشقانه به مسائل و مشکلات زندگی یک فرد بالغ میپردازد.
دمنتیا
ژانر دمنتیا، زوال عقل یا دیوانگی انیمه های این ژانر بسیار پیچیده عمیق و تاریک با داستان های چند لایه هستن که به هیچ عنوان مناسب کمتر از 18 سال نمی باشد یا حتی برای افرادی که از نظر روحی خود را مناسب چنین داستان های نمیدانند، انیمه های ژانر دمنتیا هیچ شوخی با مخاطب خود ندارن و به طور معمول کمدی در این انیمه ها دیده نمی شود و کاملا جدی می باشد و هیچ ترسی از نشان دادن هر نوع محتوا ندارد حال می خواهد این محتوا یک محتوا خشن و با بار روانی بالا باشد یا یک صحنه جنسی، بیشتر انیمه های این ژانر برای به تصویر کشیدن فساد و تاریکی جامعه و افراد این جامعه میباشد.
سایبرپانک
در انیمه ها ژانر سایبرپانک معمولا دنیا در زمان آینده به تصویر کشیده می شود که تکنولوژی با جامعه و زندگی مردم کاملا گره خورده است و به عضو جدانشدنی از زندگی مردم تبدیل شده است، تا حدی که خیلی وقت ها در این انیمه ها قوانین و مقررات جامعه هم برحسب همین تکنولوژی های جدید نوشته شده است، در خیلی از انیمه های ژانر سایبرپانک شاهد اثر منفی تکنولوژی در نوع زندی انسان ها که حتی باعث ضربه زدن به جامعه بشری هم می شود هستیم، ژانر سایبرپانک هم در خیلی از موارد با دیگر ژانرها ترکیب می شود.
ایسکای
یکی از ژانرهای که در چند سال اخیر محبوبیت بسیاری به دست آورده است، اصول اصلی انیمه های ایسکای انتقال شخصیت اصلی داستان به جهان دیگر است، که به طور معمول شامل جهان های فانتزی می باشد مانند بازی های نقش آفرینی دنیا ویدیو گیم، انیمه های ژانر ایسکای از لایت نوولها الهام گرفته می شوند به جای مانگا.
مدرسه
فرهنگ آموزشی جالب کشور ژاپن باعث شده است که یکی از ژانرهای که هر فصل شاهد انیمه های در این ژانر باشیم ژانر مدرسه می باشد، در انیمه های ژانر مدرسه ای مکان اصلی روایت داستان مدرسه می باشد و اتفاقات و روایت داستان در زمینه زندگی دانش آموزان و اتفاقات مدرسه می باشد، این ژانر هم از ژانرهای می باشد که با ژانرهای زیادی ترکیب می شود که همین ترکیب شدن باعث خلق آثار جذاب، متنوع و با کیفیتی شده است.
یوری
انیمه های ژانر یوری شباهت به ژانر شوجو دارن ولی با یک تفاوت مهم، با این تفاوت که به جای ارتباط بین یک شخصیت خانم و یک آقا در انیمه های یوری به ارتباط بین دو شخصیت دختر پرداخته می شود این رابطه میتواند چندین حالت مختلف داشته باشد، انیمه های یوری هم مانند خیلی از ژانرهای دیگر در بیشتر موارد ترکیب با دیگر ژانرها می شوند.
یائویی
ژانر یائویی را باید ژانر مخالف یوری دانست، اصول این ژانر هم مانند ژانر یوری می باشد، فقط با این تفاوت که روایت داستان میان شخصیت های پسر یا مرد می باشد به جای شخصیت خانم.
ومپایر
در گذشته انیمه های ومپایری به عنوان یک ژانر جدا در نظر گرفته نمی شود ولی با محبوبیت بیشتر انیمه ها با موضوع ومپایرها و بیشتر شدن تعداد انیمه های با این موضوع کمکم به ژانر جدا تبدیل شد، موضوع اصلی انیمه های این ژانر در ارتباط با ومپایرها هست، انیمه های ژانر ومپایر به خوبی با بیشتر تمامی ژانرهای دیگر انیمه به راحتی قابل ترکیب شدن است.
حارم
این ژانر با یک موضوع همیشه شناخته می شود، و آن هم احاطه شدن یک شخصیت مرد به وسیله چندین زن در روایت کل داستان انیمه، انیمه های ژانر حارم معمولا با کمدی و عاشقانه ترکیب میشود، البته انیمه های حارمی هم موجود می باشد که وارد ژانرهای دیگری مانند ایسکای میشوند.
حارم معکوس
حارم معکوس هم مانند ژانر حارم می باشد و تمام اصول انیمه های این ژانر هم مانند ژانر حارم می باشد فقط با این تفاوت که به جای این که یک مرد به وسیله چندین زن احاطه شود در حارم معکوس یک زن به وسیله چند مرد احاطه می شود.
کودکانه
آثاری که در دنیا انیمه خلق میشود برخلاف انیمیشن های غربی که معمولا مناسب کودکان است نمیباشد، پس برای این مشکل باید انیمه های مناسب برای کودکان کمتر از 12 سال تولید شود، انیمه های این ژانر معمولا دارای فضا مثبت با دیالوگ های ساده با حالتی آموزنده میباشد، انیمه های ژانر کودکانه در بازار کشورهای دیگر به غیر از خود ژاپن خیلی مورد استقبال قرار نمیگیرند، البته انیمه های خاصی هم در این ژانر موجود می باشد که فراتر از ژانر و گروه سنی خود می باشد مانند آثار استاد هایائو میازاکی که هم مناسب کودکان می باشد هم طرفداران بسیاری در گروه های سنی بالاتر دارد.
تفاوت های انیمیشن و انیمه
انیمیشن و انیمه در موارد زیادی با هم دیگر تفاوت دارند که همین تفاوت ها باعث میشود که هر کدام طرفداران مخصوص خود را داشته باشند و سلیقه خود را نسبت به دیگری برتر می دانند، حال در این مطلب قصد داریم همراه هم به تعدادی از تفاوت های بین انیمیشن و انیمه بپردازیم.
تفاوت در طراحی چهره و اندام
شاید مهم ترین موردی که باعث تفاوت میان انیمیشن و انیمه می شود و هرشخصی که آشنایی هم با این دو سبک پویانمایی نداشته باشد با دیدن چند ثانیه از هر کدام از این دو سبک به راحتی تفاوت انیمیشن و انیمه را تشخیص میدهد.
طراحی چهره و اندام در این دو سبک تفاوت های مهمی دارند که به راحتی قابل مشاهده است.
مهم ترین تفاوت میان انیمه و انیمیشن طراحی چشم می باشد که تفاوت بسیاری میان این دو سبک طراحی هست، طراحی چشمان همیشه یکی از کارهای مهم سازندگان انیمیشن می باشد، زیرا چشمان توانی کارهای مهم در انیمیشن مانند نشان دادان احساسات شخصیت را دارند، حال انیمیشن های غربی هم سبک خود برای طراحی را دارن که در طول سال ها دچار تغییرات شده است، اگر به انیمیشن های غربی دقت کنید هر چه تکنیک های ساخت انیمیشن جدیدتر شد طراحی چشمان شخصیت ها هم دچار تغییر شده است، اما سازندگان انیمیشن در غرب حداقل در بیشتر آثار سینمایی بزرگ خود طراحی چشمان شخصیت های انیمیشن خود را طوری طراحی می کنند که با اصول چهره و اندام و سبک گرافیک انیمیشن یکی باشد و نسبت به انیمه های ژاپنی طراحی نزدیک تر به دنیا واقعی دارن.
اما انیمه، شاید اولین نکته ای که با شنیدن نام انیمه هر فردی به یاد می آورد چشمان درشت و بیش از حد اغراق شده شخصیت های انیمه های ژاپنی می باشد، چشمانی که حکم شناسنامه شخصیت های انیمه های ژاپنی را دارد.
به گفته سازندگان انیمه سخت ترین بخش طراحی یک شخصیت در دنیا انیمه طراحی چشمان شخصیت است، چون برای انیمه های ژاپنی طراحی چشمان شخصیت در بالاترین اولویت قرار دارد، معمولا چشمان شخصیت های انیمه ای بسیار بزرگ با قرینه و مردمک درشت می باشد، چشمانی که هر نوع فانتزی و تخیلی را طراحان در آن به کار میبرن از رنگ های عجیب تا انواع مردمک ها با شکل و ظاهر عجیب و غیر واقعی، چشمان فقط به دلیل ظاهر خود در دنیا انیمه از اولویت بالایی قرار ندارن بلکه به دلیل دیگر کارهای که میتوانند در طول انیمه انجام دهند برای سازندگان مهم و مفید می باشند، مانند انتقال احساسات که در انیمه چندبرابر بیشتر نسبت به انیمیشن های غربی از چشم برای انتقال احساست استفاده می شود که دلیل خاص خود را دارد که در ادامه مطلب به این مورد هم اشاره خواهیم کرد.
بعد از چشم این بار نوبت به اندام و دیگر اعضای چهره شخصیت ها وموارد دیگر مانند انیمیشن های حرکتی، جایگاه دوربین و ..... در این دو سبک می رسد که باز هم نسبت به یک دیگر هم تفاوت دارن هم شباهت.
هم انیمیشن و هم انیمه، دو نوع طراحی کاراکتر دارند
1: طراحی نزدیک به واقعیت 2: طراحی بدون توجه به واقعیت
اگر دقت کنید هم در دنیا انیمیشن و هم انیمه ها کاراکترهای را مشاهده میکنید که با یک دیگر طراحی بسیار متفاویی دارند، مثلا شما طراحی شخصیت های (Family Guy) یا(Despicable Me) را به یاد بیاورید و با انیمیشن قدیمی (Cinderella) مقایسه کنید، متوجه تفاوت خواهید شد که طراحی Family Guy به دور از واقعیت هست، به طور مثال کاراکترهای Family Guy دارای سرهای بزرگ نسبت به پایین تنه خودشان هستن آن هم به شکلی که شباهتی به انسان واقعی ندارند، البته فقط Family Guy چنین وضعیت ندارد خیلی از انیمیشن های غربی دیگر هم موجود است که با همین سبک تولید می شوند و اصول طراحی مخصوص به خود را دارن، که باعث می شود امکان توضیح دقیقی برای سبک و روش این گونه انیمیشن ها موجود نباشد،
ولی کافی هست که به کاراکترهای انیمیشن Cinderella دقت کنید، با این که این انیمیشن ساخته دهه 50 میلادی می باشد ولی اصول چهره و اندام یک انسان واقعی برای کاراکترها به کار رفته است، در این گونه انیمیشن ها معمولا چهره کاراکترها الگو برداری شده از واقعیت می باشد و چشمان بینی و دهان خیلی حالت عجیبی ندارن، همین تفاوت کافی است که در زمان دیدن این دو نوع انیمیشن حسی متفاوت به انیمیشن داشته باشید و در دو گروه جدا از هم دیگر تقسیم شان کنید.
دنیا انیمه هم چنین وضعیتی دارد ولی متفاوت نسبت به انیمیشن های غربی، تفاوت طراحی انیمه و انیمیشن به سادگی قابل مشاهده است.
انیمه های ژاپنی هم مانند رقیبای غربی خود دارای انیمه های با طراحی عجیب به دور از واقعیت هستن، البته ژاپنی ها نسبت به غربی ها خیلی بیشتر در طراحی خود اغراق می کنند.
به راحتی می توان گفت سازندگان مانگا و انیمه در ژاپن خود را محدود به یک نوع طراحی خاص نمی کنند و هر نوع تخیل و فانتزی را در طراحی خود پیاده می کنند به طور مثال در انیمه موفق و بسیار محبوب One Piece طراحی های عجیبی دیده می شود، در One Piece احتمال برخورد با کاراکترهای با اندام عجیب چهره های عجیب بسیار زیاد است چهره های که شاید برای یک بیننده که تا به حال با دنیا انیمه آشنایی نداشته باشد بسیار عجیب به نظر برسد.
طراحی عادی برای انیمه فوق محبوب One Piece
اما صنعت انیمه هم انیمه های دارد که موارد غیر طبیعی مانند بینی و دهان های بزرگ یا اندام های عجیب نداشته باشند، که تعداد این انیمه ها هم بسیار زیاد است و نوع اصلی طراحی انیمه هم در این گونه انیمه ها بیشتر پیاده سازی می شود.
حتی این گونه کاراکترها که کمتر طراحی غیر طبیعی دارن، باز هم نسبت به انیمیشن های غربی خیلی کمتر از واقعیت الگو برداری کردن بلکه ژاپنی ها الگو مخصوص خود را خلق کردن و به عنوان سبکی برای طراحی های طبیعی استفاده می کنند، الگو اصلی طراحی کاراکترها در انیمه این گونه است، که معمولا کاراکتر اندامی باریک و کشیده دارند، (البته نه همه کاراکترها بلکه متضاد این گونه طراحی هم در بعضی از کاراکترها وجود دارد) دارای صورت های نسبتا کشیده با فک های زاویه دار هستن، در کنار این موارد شخصیت های انیمه بینی کوچکی به حالت یک خط داری نوک تیز دارند که در نگاه از روبرو در بعضی از موارد حتی به سختی قابل مشاهده می باشد هستند، همانند بینی که در انیمه کوچک و باریک طراحی می شود دهان کاراکتر هم خیلی بزرگ نمیباشد و فقط با یک خط به نمایش در میآید، و همان طور که در متن بالا هم گفتیم چشمان شخصیت های انیمه ای به صورت اغراق شده طراحی می شوند که مهم ترین بخش طراحی در انیمه می باشد، البته از طراحی مو رنگ هم نباید غافل شد، که طراحان کاراکترهای انیمه ای به هیچ عنوان خود را خیلی محدود به مدل موهای ساده یا رنگ های عامیانه نمی کنند و تخیل خود را وارد طراحی میکنند، مورد دیگر که اهمیت زیادی در طراحی برای سازندگان انیمه دارد دقت در استفاده از رنگ ها و رنگ بندی دقیق می باشد که همین رنگ بندی یکی از کارهای است که می تواند احساسات و موضوع داستان انیمه را به مخاطب انتقال دهد.
تفاوت در پویانمایی
یکی از تفاوت های مهم انیمه و انیمیشن تفاوت در حرکت های کاراکترها، محیط در انیمیشن و انیمه می باشد، تفاوتی که انیمیشن و انیمه را کامل از یک دیگر جدا میکند.
برای تشخیص این تفاوت کافی است که شروع به تماشای یک انیمیشن کنید مثلا انیمیشن ساخته دیزنی (Frozen) و بعد از تماشا Frozen این بار شروع به دیدن یک انیمه کنید اگر کمی دقت کنید متوجه چندین تفاوت مهم در حرکات انیمیشن های صورت، اندام ها و محیط اطراف در انیمیشن غربی و انیمه خواهید شد.
تفاوت در زمینه و محیط
اول از همه درمورد تفاوت محیط و زمینه انیمیشن و انیمه صحبت کنیم، نکته مهمی که میتواند با تفاوت خود سبک های مختلف پویانمایی در انیمیشن های غربی و انیمه های ژاپنی را نمایش دهد و از یک دیگر متمایز کند.
اول از همه به چند اسکرین زیر که از انیمیشن های غربی و انیمه های ژاپنی گرفته شده است نگاهی بیندازید.
با نگاه کردن به این چند اسکرین می شود متوجه نکاتی شد که باعث تفاوت در انیمیشن و انیمه می شود، و آن هم پویاتر بودن محیط و زمینه در انیمیشن های غربی نسبت به انیمه های ژاپنی می باشد، به کاراکترهای فرعی درون محیط و دیگر موجودات و اشیاء زمانی که دقت می کنیم متوجه میشویم که در انیمه ها بیشتر حالت ثابت مانند یک قسمت از طراحی خود زمینه را دارن تا این جدا از زمینه و محیط انیمه در حرکت در باشند، اما انیمیشن های غربی در این مورد تفاوت دارن و کاراکترها فرعی حاضر در محیط و دیگر موجودات و اشیاء را با حالتی جدا از زمینه اصلی طراحی میکنند، میشود گفت در انیمیشن ها آبجکت های مختلف را در کنار یک دیگر قرار می دهند و زمینه انیمیشن را درست میکنند ولی در انیمه آبجکت ها را همراه با خود زمینه انیمه طراحی می کنند، البته انیمه ها هم درمواردی مانند انیمیشن ها به کاراکترها و اجسام درون زمینه محیط هم پویا بودن میبخشند ولی خیلی کمتر نسبت به انیمیشن های غربی.
تفاوت در حرکت کاراکتر در محیط، اندام ها و لباس کاراکتر
در این مورد هم انیمه و انیمیشن باهم دیگر تفاوت دارن. اول درمورد حرکت کاراکتر ها در محیط کمی صحبت کنیم، خوب برای شروع کار به گیف های زیر نگاهی بندازیم.
به احتمال زیاد متوجه تفاوت در حرکت کردن کاراکترها انیمه و انیمیشن در محیط با نگاه کردن با گیف های بالا شدین، در انیمیشن سازندگان برای حرکت کاراکتر از خود کاراکتر استفاده می کنند و او را در محیط به حرکت درمیارن ولی سازندگان انیمه در بیشتر موارد از تکنیک حرکت صحنه و تکرار حرکات در کاراکتر برای جابجا کردن کاراکتر خود در صحنه استفاده می کنند، البته نه این که هیچ وقت کاراکتر خود رو بدون حرکت دادن صحنه جابجا نکنند بلکه، در بعضی از موارد هم کاراکتر را به بدون حرکت دادن صحنه جابجا میکنند، ولی در بیشتر موارد سازندگان انیمه از تکنیک حرکت دادن صحنه برای این کار استفاده می کنند.
درمورد حرکت اندام ها و لباس هم در میان کاراکترهای انیمه و انیمیشن تفاوت های وجود دارد، به دو گیف زیر توجه کنید.
با دقت به دو این دو گیف مشخص است که تفاوت های میان انیمه و انیمیشن وجود دارد به طور مثال به حرکت دست کاراکترها در هر دو گیف دقت کنید در گیفی که از انیمیشن Frozen قرار گرفته هست دست شخصیت با نرمی بیشتری نسبت به گیف انیمه Naruto Shippuden حرکت می کند، (با این انیمه Naruto Shippuden یکی از انیمه های با کیفیت در زمینه حرکت اندام ها و کاراکترها نسبت به دیگر انیمه ها می باشد که باعث شده است کیفت مبارزات خوبی داشته باشد) معمولا انیمیشن ها برای حرکت های اندام کاراکترها از برش های حرکتی بیشتری نسبت به انیمه ها استفاده می کنند، بالعکس سازندگان انیمه از برش های کوتاه تر و کمتر ولی با سرعت بالاتر استفاده می کنند تا کم تر بودن این برش های حرکتی خیلی به چشم مخاطب انیمه نیاید.
حرکات لباس شخصیت ها وضعیت نزدیک به حرکات اندام کاراکترها در انیمه و انیمیشن را دارد، به صورتی که در گیف بالا به خوبی مشخص است انیمیشن ها تلاش می کنند که در حین حرکت لباس کاراکتر مانند یک آبجکت جدا از کاراکتر باشد که انیمیشن های حرکتی مخصوص خود را دارد و در واکنش به حرکات کاراکتر یا اتفاقات محیط اطراف خود واکنش نشان میدهد و حرکت میکند، ولی سازندگان انیمه کار خود را متفاوت انجام میدهند و تا حد زیادی لباس کاراکتر را مانند یک عضو از خود کاراکتر طراحی می کنند که زمینه حرکتی لباس نسبت به انیمیشن های غربی خیلی کمتر میشود، مگر در زمان های خاص که سازندگان در سکانسی نیاز به واقعی تر جلو دادن لباس شخصیت خود دارن حرکات و واکنش های لباس کاراکتر را واقعی تر جلو میدهند.
تفاوت در حرکات چهره و احساسات
یکی از قسمت های که به خوبی میشود تفاوت را تشخیص داد در چهره کاراکترهای انیمیشن های غربی و انیمه می باشد، به اسکرین ها و گیف ها زیر دقت کنید.
به احتمال زیاد متوجه تفاوت شده باشید، بله تفاوت اصلی در انیمیشن های صورت کاراکترها میباشد، به خصوص در زمانی کاراکتر شروع به حرف زدن میکند یا واکنش با احساسات مختلف از خود نشان می دهد، انیمیشن های غربی معمولا زمانی که کاراکتر شروع به صحبت کردن میکند یا واکنشی در صورتش شکل میگیرد فقط دهان شروع به باز و بسته شدن نمیکند بلکه دیگر اعضای صورت هم با باز و بسته شدن دهان واکنش نشان میدهند و خود سر هم در موارد نیاز حرکت میکند ولی در انیمه داستان کاملا فرق دارد سازندگان انیمه به جای دادن تحرک دادن به اعضای صورت و سر در زمان صحبت کردن تمرکز اصلی خود را بر باز و بسته شدن دهان کاراکتر قرار میدهند، میشود گفت سازندگان انیمه یک صحنه از باز و بسته شدن دهان را چندین بار پشت سر هم تکرار میکنند به جای این که برای هر دفعه باز و بسته شدن دهان صحنه جدید طراحی کنند، البته به غیر از تحرک دهان کاراکتر در زمان صحبت در خیلی از موارد موهای کاراکتر هم شامل تحرک در صحنه در زمان صحبت کردن میشوند.
کاراکترهای انیمه و انیمیشن در نشان دادن احساسات هم با یک دیگر تفاوت دارند، و تفاوت اصلی را در اصل این شخصیت های انیمه هستن که با اغراق های عجیب در چهره خود به جود می آورند، البته نه این که در تمام انیمه ها و در تمام لحظات برای نشان دادن احساسات یا واکنش ها از حرکات یا اغراق های عجیب و فان در چهره کاراکترها استفاده شود، نه این گونه نیست در خیلی از موارد هم انیمه ها هم مانند انیمیشن ها احساسات را در چهره شخصیت به صورت واقعی و بدون هیچ اغراقی به نمایش در می آورند، ولی تفاوت اصلی میان انیمیشن و انیمه در همان صورت های عجیب با اغراق آمیز هست که تفاوت را رقم میزند، برای بهتر متوجه شدن این موضوع به تصاویر زیر دقت کنید.
خشمگین شدن و ترسیدن
شوکه شدن
شادی
خجالت
تفاوت در جایگاه دوربین
جایگاه دوربین در انیمیشن و انیمه با یک دیگر متفاوت است، به تصاویر زیر دقت کنید تا بهتر متوجه این جریان شوید.
برخلاف مواردی حرکتی که انیمیشن ها دقت بیشتر به خرج میدهند در جایگاه دوربین داستان متفاوت است، با نگاه کردن به تصاویر بالا متوجه خواهید شد که انیمیشن های غربی ترجیح میدهند که از جهت مستقیم برای جایگاه دوربین در بیشتر موارد استفاده کنند، ولی انیمه این گونه نیست برخلاف انیمیشن که بیشتر از یک زاویه برای جایگاه دوربین استفاده می شود در انیمه ها از چندین زاویه استفاده میشود که باعث تفاوتی بزرگ در انیمه و انیمیشن می شود.
دیگر تفاوت ها میان انیمه و انیمیشن
ارائه محتوا با محدودیت کمتر
یکی از تفاوت های که باعث میشود روایت داستان و شخصیت پردازی انیمیشن و انیمه تفاوت پیدا کند همین رعایت کردن یا نکردن محدودیت ها می باشد.
دنیا انیمیشن های غربی میشود گفت برای ساخت انیمیشن برای خود مرزهای رو مشخص کرده است، که خیلی کم حاضر به رد کردن این مرزها در انیمیشن ها خود هستند، یکی از مهم ترین اصول ساختن انیمیشن در غرب مناسب بودن برای افراد زیر 12 سال میباشد که در بیشتر انیمیشن های غربی برای به دست آوردن مخاطب و درآمد بیشتر رعایت میشود، پس با وجود چنین قانونی که در بیشتر انیمیشن های غربی رعایت میشود احتمال روبرو شدن با صحنه های دارای خشونت، مسائل جنسی و دیالوگ ها یا داستان های عمیق که نیاز به تفکر داشته باشند که درک کردنشان برای افرادی با سن پایین سخت است خیلی کم می باشد، اما جریان برای رقیب ژاپنی متفاوت است.
باید گفت نگاه سازندگان و مخاطبان انیمه نسبت به سازندگان انیمیشن تفاوت دارد، ژاپنی ها همان نگاهی را به انیمه دارند که سازندگان آمریکایی و غربی به سینما و سریال های تلویزیونی خودشان دارند، انیمه برای ژاپنی ها در اولویت بالایی قرار دارد، همین باعث می شود که انیمه ها خود را خیلی وارد محدودیت های که انیمیشن ها غربی دارند نکنند و باعث خلق انیمه های دارای صحنه های با خشونت بالا یا همراه با ترس، صحنه های جنسی و انیمه های با داستان های مخصوص بزرگسالان و سنگین که بعید است خیلی راحت در دنیا انیمیشن عای غربی چنین آثاری را پیدا کنید در حالی که چنین انیمه های به تعداد زیادی در دسترس طرفداران انیمه های ژاپنی می باشد.
ژانرها متنوع برای سلیقه های مختلف
به احتمال زیاد با توجه به توضیحاتی که در اواسط مقاله درمورد ژانرهای انیمه دادیم متوجه شدین که تنوع ژانر در دنیا انیمه از انیمیشن خیلی بیشتر می باشد به طوری که برای هر شخصی با علایقی تعداد زیادی انیمه برای تماشا در دسترس می باشد، اما وضعیت برای طرفداران انیمیشن های غربی مانند طرفداران انیمه نمیباشد و نسبت به انیمه تنوع ژانر کمتری دارند به طور مثال خیلی بعید است شما در دنیا انیمیشن با آثاری مانند Death Parade،Perfect Blue یا Paprika برخورد کنید، چون چنین ژانری خیلی در اولویت ساخت استودیوهای انیمیشن سازی غربی نمی باشد، و مخاطبین هم استقبال خوبی هم از چنین آثاری نمی کنند و به جا وقت گذاشتن برای انیمیشن های این ژانر ترجیح میدهند وقت خود را صرف انیمه های از چنین ژانرهای کنند یا این که زمان و پول خود را برای دیدن انیمیشن های صرف کنند که برای استودیوهای انیمیشن سازی غربی از اهمیت بالاتری قرار دارد.
پایان تلخ
یکی دیگر از نکاتی که روایت داستان و شخصیت های انیمیشن و انیمه را از هم دیگر متمایز می کند پایان بندی و سرنوشت شخصیت ها می باشد.
به احتمال زیاد انیمیشن های زیادی از نوع سریالی و سینمایی همه ما دیده باشیم، به یاد دارید که در چندتا از این انیمیشن ها شخصیت های اصلی داستان در طول روایت داستان یا در پایان انیمیشن جان خود را از دست دادن یا این که پایان اصلی انیمیشن پایانی تلخ و بد برای شخصیت های اصلی داستان بوده باشد؟ بله انیمیشن های را به یاد داریم که شخصیت های اصلی داستان در آن جان خود را از دست داده باشند یا پایان داستان تا حدی شاید بد برای شخصیت ها باشند، ولی تعداد این گونه انیمیشن ها خیلی زیاد نمی باشند، ولی در دنیا انیمه های ژاپنی شانس روبروی با چنین انیمه های زیاد می باشد، در این صنعت تا به حال طرفداران انیمه بارها با شکست قهرمانان خود یا جان دادن مهم ترین شخصیت های داستان روبرو شدن که شاید برای طرفدارن انیمیشن تا حدی عجیب باشد که قهرمان اول داستان از بین برود، وقتی یک مخاطب شروع به دیدن یک انیمه میکند باید آگاه باشد که در بیشتر ژانرهای انیمه ممکن است با پایانی تلخ یا از دست رفتن شخصیت های اصلی و محبوب انیمه روبرو شود، چیزی که باعث شده است پایان بندی انیمه ها غیرقابل پیش بینی شده باشد.
فصل جوایز
صنعت پویانمایی هم مانند صنایع دیگر دنیا سرگرمی مراسماتی را برای تقدیر از بهترین پویانمایی های ساخته شده در یک سال را ترتیب میدهد، تا مشخص شود بهترین پویانمایی سال شایسته کدام اثر میباشد.
حال در این مقاله قصد داریم شما را با برندگان دوتا از مهم ترین جوایز این صنعت آشنا کنیم، اولی Academy Awards(Oscar) که مراسم آمریکایی غربی با تمرکز بیشتر روی آثار انگلیسی زبان میباشد و Tokyo Anime Award که تمرکز اصلی این مراسم ژاپنی بر روی پویانمایی و بیشتر انیمه های ژاپنی می باشد.
Academy Awards(Oscar)
دوره |
نام اثر |
نوع پویانمایی |
74 |
Shrek |
انیمیشن |
75 |
Spirited Away |
انیمه |
76 |
Finding Nemo |
انیمیشن |
77 |
The Incredibles |
انیمیشن |
78 |
Wallace & Gromit: The Curse of the Were |
انیمیشن |
79 |
Happy Feet |
انیمیشن |
80 |
Ratatouille |
انیمیشن |
81 |
WALL·E |
انیمیشن |
82 |
Up |
انیمیشن |
83 |
Toy Story 3 |
انیمیشن |
84 |
Rango |
انیمیشن |
85 |
Brave |
انیمیشن |
86 |
Frozen |
انیمیشن |
87 |
Big Hero 6 |
انیمیشن |
88 |
Inside Out |
انیمیشن |
89 |
Zootopia |
انیمیشن |
90 |
Coco |
انیمیشن |
91 |
Spider-Man: Into the Spider-Verse |
انیمیشن |
92 |
Toy Story 4 |
انیمیشن |
برندگان Tokyo Anime Award در بخش بهترین سینمایی سال
سال |
نام اثر |
نوع پویا نمایی |
2002 |
Spirited Away |
انیمه |
2003 |
------------------------ |
------------------------ |
2004 |
Mobile Suit Gundam Seed |
انیمه |
2005 |
Howl's Moving Castle |
انیمه |
2006 |
Fullmetal Alchemist the Movie: Conqueror of Shamballa |
انیمه |
2007 |
The Girl Who Leapt Through Time |
انیمه |
2008 |
Evangelion: 1.0 You Are (Not) Alone |
انیمه |
2009 |
Ponyo |
انیمه |
2010 |
Summer Wars |
انیمه |
2011 |
The Secret World of Arrietty |
انیمه |
2012 |
From up on Poppy Hill |
انیمه |
2013 |
Wolf Children |
انیمه |
2014 |
The Wind Rises |
انیمه |
2015 |
Frozen |
انیمیشن |
2016 |
Love Live! The School Idol Movie |
انیمه |
2017 |
A Silent Voice |
انیمه |
2018 |
In This Corner of the World |
انیمه |
2019 |
Detective Conan: Zero the Enforcer |
انیمه |
2020 |
Weathering with You |
انیمه |
*نکته مهم، مراسم Tokyo Anime Award از سال 2014 به بعد با فرمت جدید شروع به کار کرد و بخش بهترین پویانمایی سریالی سال هم به این مراسم اضافه شد و مراسم هم به Tokyo Anime Award Festival تغییر نام داده شد.
|
برندگان Tokyo Anime Award Festival در بخش بهترین سریال سال
سال |
نام اثر |
نوع پویا نمایی |
2014 |
Attack on Titan |
انیمه |
2015 |
Ping Pong the Animation |
انیمه |
2016 |
Shirobako |
انیمه |
2017 |
Yuri!!! on Ice |
انیمه |
2018 |
Kemono Friends |
انیمه |
2019 |
Zombieland Saga |
انیمه |
2020 |
Demon Slayer Kimetsu no Yaiba |
انیمه |
حال شما طرفدار کدام هستین؟
انیمیشن یا انیمه کدام را برتر میدانید؟
امیدوارم از این مقاله لذت ببرین MĐ ₣ĊB