The Divine Ponytailسلام عزیز.
این فیلم بدون شک کمال فیلمسازی کاپولاست و قطعا یکی از بزرگترین فیلمهای تاریخ سینما. به ندرت فیلمی وجود داره که انقدر همه چیز رو تکهتکه کنار هم قرار بده اونم تو هر سکانسی تا حرفی که میخواد رو به درستی منتقل کنه. کاپولا تموم زندگیش رو برای این فیلم گذاشت که مثل بیشتر کارهای بزرگ هنری تو زمان خودش قدر ندید و باعث ورشکستگی کاپولا شد.
در مورد نمادهای فیلم هم اینکه فکر نکنم لازم به گفتن باشه که تقریبا کل فیلم بر نمادپردازی استواره. اگه نشانهشناسی و البته به ویژه فوکو خونده باشید خیلی راحتتر میتونید بسیاری از نمادها رو درک کنید. البته فراتر از اینا خوندن رمان عالی کنراد که فیلم ازش اقتباس شده میتونه کمک کنه. کاپولا از رنگ، موسیقی، انواع و اقسام اشیا و ... به عنوان نماد استفاده میکنه و البته نمادپردازی فقط به تک نماها و اشیا محدود نمیشه. خیلی از نماها در کنار هم قرار میگیرن تا نماد رو برسونن.
استفاده از تکنیکها کلا خارقالعادهست تو فیلم.
البته فیلم دو سطح نمادپردازی داره. سطح اول عمومیتره. سفر به دل جنگل تو کتاب و دل قبیله تو فیلم نمادی از سفر به درون جهنمه و جهنم همون تمدنیه که بشر ساخته. سطح دوم هم سفری که مثل خودآگاهی برای ببیننده و شخصیتهای فیلم عمل میکنه. براندو خداوندگار مجنون تمدن بود که مجنون دیگهای از راه میرسه و با قربانی کردنش میشه خدای جدید. خدایی که توحش جنگ رو با توحش قربانی کردن جایگزین میکنه. فیلم خیلی حرف برای گفتن داره و مقالات زیادی هم در مورد فیلم و کتاب و نمادهاش نوشته شده. اگه میتونی انگلیسی بخونی برات بفرستم.