امام حسین تنها متعلق به شیعه نیست بلکه متعلق به تمام انسان های جهان است که سرشتی خدا آشنا دارند
آنتوان بارا
آنتوان بارا از جمله پژوهشگران مسیحی است که در کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» خود حقیقت شخصیت امام حسین (ع) را اینگونه بیان کرده است: "من در مورد زندگی و حرکت حسین(ع) بیشتر به بعد انقلابی شخصیت ایشان شیفته شدهام. آن حضرت در مرامنامه قیام خود اعلام می کند: "من از روی هوسرانی و خوشگذرانی و برای افساد و ستمگری قیام نکردهام بلکه قیام من برای اصلاح در امت جدم و برای امر به معروف و نهی از منکر و حرکت براساس سیره جد و پدرم است."
موسيو ماربين آلماني
ماربين، با تقدير از حرکت امام حسين(ع)، قيام ايشان را نشاني از زوال ظلم و بيداد دانسته و اذعان ميکند که حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام به دنيا نشان داد که اساس ستم هر چند عظيم باشد در برابر حق چون پركاهي خواهد بود که بر باد خواهد رفت.
اين متفکر آلماني در ادامه ميافزايد، اگر انسانهاي با وجدان با نظر دقيق اوضاع و احوال آن دوره و پيشرفت مقاصد بني اميه و وضع(حكومت) و دشمني و عداوت آنها را با حق و حقيقت بنگرند، تصديق خواهند كرد كه حسين با قرباني كردن عزيزترين افراد خود و با اثبات مظلوميت و حقانيت خود به دنيا درس فداكاري و جانباري آموخت و نام اسلام و اسلاميان را در تاريخ ثبت و در عالم بلندآوازه ساخت و اگر چنين حادثه جانگدازي پيش نيامده بود قطعاً اسلام به حالت كنوني خود باقي نميماند و ممكن بود يكباره اسلام و اسلاميان محو و نابود گردند... رفتار ظالمانه بني اميه و سلوك بيرحمانه آنان نسبت به اهل بيت حسين عليهالسلام به اندازهاي در قلوب مسلمانان مؤثر افتاد كه اثرش از كشته شدن حسن و همراهانش كمتر نبود.
ماربين که شيفته شخصيت امام حسين عليه السلام در تمام ابعاد شده است اذعان ميکند: تواضع ایشان در کنار روح انقلابی وي است. این دو خصیصه نمیتواند در یک شخص جمع شود. تواضع از صفات و ویژگیهای برگزیدگان خداست. او در عین احساس عزت و آزادگی و سرافرازی در برابر دشمنان، تواضع خاص خود را دارد. این بعد عظیمی است که از ویژگی امام به شمار می رود."
مهاتما گاندى(رهبر استقلال هند)
ماهاتما گاندي رهبر پرآوازه هند زندگي امام حسين(ع) را به دقت مطالعه کرده و قيام آن حضرت را سرلوحه خود قرار داده است. گاندي ميگويد: من زندگى امام حسین عليه السلام، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده و توجه کافى به صفحات کربلا نمودهام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستى از سرمشق امام حسین پیروى کند.
محمد على جناح(قائد اعظم پاکستان)
جناح به قدری به اسلام دلبستگی داشت که شعارش در تأسیس پاکستان، به کارگیری اسلام و قوانین اسلامی بود و یکی از مولفههای استقلالخواهی او را اسلام تشکیل میداد. او دین اسلام را دین فردی نمیدانست و به ابعاد انسانی واجتماعی آن توجه داشت و حکومتی را میپسندید که هم نشانی از مدل دموکراسی را داشته باشد وهم احکام اسلام در آن جاری باشد.
جناح که علاقه وافري به امام حسين(ع) داشت عشق را به ايشان اينگونه بيان ميکند: "هیچ نمونهاى از شجاعت، بهتر از آن که امام حسین(ع) از لحاظ فداکارى نشان داد در عالم پیدا نمیشود. به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق این شهیدى که خود را در سرزمین عراق قربان کرد پیروى نمایند.
چارلز دیکنز(نویسنده معروف انگلیسى)
برجستهترین رماننويس عصر ويکتوريا و یک فعال اجتماعی توانمند بود. به عقیدهٔ جیمز جویس - نویسندهٔ بزرگ معاصر- از شکسپیر به این سو، دیکنز تأثیر گذارترین نویسنده در زبان انگلیسی بودهاست.
وي در پاسخ به کساني که قيام امام حسين عليه السلام را مادي ميپندارند اينگونه پاسخ ميدهد: اگر منظور امام حسین(ع)، جنگ در راه خواستههاى دنیایى بود، من نمی فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنین حکم می نماید که او فقط به خاطر اسلام، فداکارى خویش را انجام داد.
توماس کارلایل(فیلسوف و مورخ انگلیسى)
توماس کارلایل تاریخدان شهیر اسکاتلندی در سوم دسامبر ۱۷۹۵ به دنیا آمد و مهمترین اثر او تاریخ انقلاب کبیر فرانسه است . کارلایل در تاریخ نگاری انقلاب کرد و تالیفاتش را بدون پانوشت منتشر ساخت که امروز از آن ژورنالیستیک نویسی تاریخ نام میبرند. او کتابی را در شرح حال پیامبر اسلام نوشته است.
کارلايل بهترین درسى که از تراژدى کربلا میتوان گرفت اين، این است که حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند؛ آنان با عمل خود روشن کردند که تفوق عددى در جایى که حق با باطل روبرو می شود اهمیت ندارد و پیروزى حسین با وجود اقلیتى که داشت، باعث شگفتى من است.
ادوارد براون(مستشرق معروف انگلیسى)
آیا قلبى پیدا میشود که وقتى درباره کربلا سخن میشنود، آغشته با حزن و درد نگردد؟! حتى غیر مسلمانان نیز نمیتوانند پاکى روحى را که در این جنگ اسلامى در تحت لواى آن انجام گرفت انکار کنند.
واشنگتن ایروینگ(مورخ مشهور آمریکایى)
ايروينگ، نویسنده و سیاستمدار آمریکایی، مقالهنویس، شاعر، سفرنامهنویس، زندگینامهنویس و خالق داستانهای کوتاه است که از این رو او را پدر داستانهای کوتاه در ادبیات آمریکا میدانند.
ايروينگ امام حسين(ع) را اينگونه توصيف ميکند:
"براى امام حسین(ع) ممکن بود که زندگى خود را با تسلیم شدن بر اراده یزید نجات بخشد، لیکن مسئولیت پیشوا و نهضت بخش اسلام اجازه نمیداد که او یزید را به عنوان خليفه بشناسد. او به زودى خود را براى قبول هر ناراحتى و فشارى به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنى امیه آماده ساخت، و در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک، و در روى ریگ هاى تفتیده عربستان روح حسین فناناپذیر است. اى پهلوان و اى نمونه شجاعت و اى شهسوار من، اى حسین"!
توماس ماساریک
ماراسيک پيروان امام حسين(ع) را مورد تمجيد خود قرار داده و ميگويد: گرچه کشیشان ما هم از ذکر مصائب حضرت مسیح، مردم را متأثر میسازند، ولى آن شور و هیجانى که در پیروان حسین(ع) یافت میشود در پیروان مسیح یافت نخواهد شد و گویا سبب این باشد که مصائب مسیح در برابر مصائب حسین(ع) مانند پر کاهى است در مقابل یک کوه عظیم پیکر.
موریس دوکبرى
در کتاب خود با نام "فرهنگ عاشورا" مينويسد: در مجالس عزادارى گفته میشود که حسین(ع)، براى حفظ شرف و ناموس مردم و بزرگى مقام و مرتبه اسلام، از جان و مال و فرزند گذشت و زیر بار استعمار و ماجراجویى یزید نرفت. پس بیایید ما هم شیوه او را سرمشق قرار داده از زیردستى استعمارگران خلاصى یابیم و مرگ با عزت را بر زندگى با ذلت ترجیح دهیم.
ماربین، نويسنده آلمانى(خاور شناس معروف)
اين فيلسوف و خاورشناس معروف آلماني اذعان ميکند که حسین(ع) با قربانى کردن عزیزترین افراد خود و با اثبات مظلومیت و حقانیت خود، به دنیا درس فداکارى و جانبازى آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلند آوازه ساخت. این سرباز رشید عالم اسلام به مردم دنیا نشان داد که ظلم و بیداد و ستمگرى پایدار نیست و بناى ستم هر چه در ظاهر عظیم و استوار باشد، ولی در برابر حق و حقیقت چون پر کاهى بر باد خواهد رفت.
جان استون
جان استون ايرانشناس و نويسنده آمريکايي در مورد عشق به امام حسين عليه السلام میگويد:
آيا انساني يافت ميشود چنين شخصيت نمونهاي را که تاكنون در هيچ ديني شبيه او متولد نشده را دوست نداشته باشد؟ او سومين مشعلدار اسلام بعد از جدش پيامبر(ص) و پدرش اميرالمؤمنين است و در حفظ و پاسباني از عقيدهاش، خود را فدا كرد و اگر امام حسين (ع) قيام نميكرد، اسلام منحرف گشته و پس از آن زاويه انحراف بزرگتر و شامل همه اديان الهي ميشد و ديگر بر روي زمين ديني باقي نميماند. به عقيده استون، در حقيقت حركت امام حسين (ع) يك حركت معنوي و براي جلوگيري از انحراف دين جدش پيامبر (ص) بود.
جوزف حرب
جوزف حرب شاعر برجسته مسیحی لبنان در بخشی از سروده خود مینویسد: «آقایان، مسیحیت من بدون حسین كامل نمیشود! و هر آیینی ـ چه آسمانی و چه غیر آسمانی ـ اگر مقامی حسینی نداشته باشد، دینی زمینی است كه از بهشت آسمان كم بهره است».
وی در این سروده با نثری شاعرانه و بسیار سنگین و زیبا از مصیبت سیدالشهدا با زمین كربلا سخن گفته است.
این قطعه چنین آغاز میشود:
«ای كربلا، پارههای گیاهان را بیفشان و از نرمبرگ پلیكانان و سپید بال كبوتران تار و پود كفنی فراهم ساز و پلكها را تا عمق اشكخانه حفر كن. شب نزدیك شده و پیكر حسین این جمله آسمانی مشتاق خوابی آرام میان دو هلال از بالهای فرشتگان است.»