-مشخصات بازی
سازنده و ناشر: راک استار گیمز
تاریخ انتشار: 29 اکتبر 2002
پلتفرم: PC-PS2-ANDROID-IOS-XBOX
امتیاز متاکریتیک: 80 از 100
آهنگساز: لکس هورتون
نویسندگان: جیمز وورال و دن هو
- وقتی راک استار انگیزه پیدا می کند
شیرینی موفقیت GTA III حسابی به سازندگانش مزه کرده بود. آن ها نمی خواستند صرفا خاطره خوبی در سال 2001 باشند. آن ها حالا گنجی عظیم استخراج کرده بودند که پتانسیل بالقوه برای افزایش ارزشش را داشت اما برای بالفعل کردنش حق هیچ اشتباهی وجود نداشت. راک استار ذوق تکرار موفقیت ها و تعریف و تمجید های بیشتر را داشت اما یکی از اشتراکات صنعت گیم و سینما زمین خوردن فرنچایز های دنباله داری بودند که در ابتدا شروع طوفانی داشتند. خوشبختانه راک استار دست به تغییر قالب نزد و تمرکزش را بیشتر بر روی رفع ایرادات عنوان قبلی گذاشت.
- وقتی چیزی خوب است نباید بد شود
گیم پلی بازی به مانند نسخه قبل و بعد خود بدون تغییر خاصی عرضه شد. نحوه حرکت و کنترل شخصیت اصلی بازی و رانندگی به همان شکل گذشته بود. تا اینجا حفظ ویژگی های مثبت بازی قبلی خبر خوبی بود اما با رد کردن مراحل بازی به تدریج این موضوع لبه دیگرش را رو می کند. یک روند تکراری و مراحلی که انگار بارها قبلا آن ها را تکرار کرده اید. فقط به عنوان مثال به جای اینکه اینکار را با خودرو سواری انجام دهید، بر روی موتور سیکلت انجام می دهید. عدم برخورداری از خلاقیت و نوآوری در طراحی مراحل بصورت ملموس و گسترده را می توان اصلی ترین ایراد VICE CITY دانست و شاید به همین دلیل بود که راک استار برای عرضه SAN ANDREAS زمان بیشتری اختصاص داد و بلافاصله بعد از VICE CITY آنرا منتشر نکرد تا از کافی بودن ایده های نو در آن مطمئن شود.
در این بازی تاکید زیادی بر موتور سیکلت می شود، وسیله ای که جای آن در نسخه قبلی خالی بود. ضعف دیگر بازی در کنترل و حرکت خودروهاست به گونه ای که در هنگام رانندگی به کرات دچار انحراف می شوید. یکی دیگر از مشکلات برجای مانده از قبل عدم توانایی شنا کردن است، پس باید در طول بازی حواستان به نیافتادن در کف اقیانوس هم باشد.
طراحی تیراندازی ها و استفاده از اسلحه ها بهبود پیدا کرد و نشانه شات دیگر مثل GTA III دست و پا گیر به نظر نمی رسید. اضافه شدن اسلحه های سرد بیشتر مثل اره برقی و شمشیر سامورایی که در نسخه قبلی ظاهرا به دلیل کاهش حجم خشونت بازی وجود نداشتند هم از دیگر نکات بدیع این بازی است. در واقع راک استار به اعتراض ها کمتر بها داد و بسیار راحت تر از قبل کاری را که می خواست انجام داد و توجهی به آنچه که رواج خشونت و جرم دانسته می شد نمی کرد.
وقتی به کنسرت متالیکا می روید، نباید انتظار داشته باشید صدا را کم کنند
رانندگی در gta vice city
تیراندازی در gta vice city
- گرافیک
این بازی هم با استفاده از موتور RenderWare ساخته شده است و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. به هر حال در طول یک سال نمی توان انتظار تغییرات گسترده و دگرگونی آنچنانی داشت. هرچند طراحی برخی خودروها کمی زیادی از حد تصنعی به نظر می رسند اما عیب کلی نمتوان سطح گرافیکی بازی گرفت. علی الخصوص در به نمایش گذاشتن مناظر طبیعی و ساختمان ها که راک استار کارش را به خوبی انجام داد.
- موسیقی
موسیقی بازی نسبت به GTA III ملایم تر و رمانتیک تر به نظر می رسد. برنده شدن در بخش بهترین موسیقی مراسم بفتا 2003 احتمالا به اندازه کافی کیفیت خوب کار لکس هورتون را نشان می دهد. از آنجایی که وایس سیتی شهری آرام و توریستی به حساب می آید، ساند ترک های انتخاب شده هم متناسب با این جو است و اکثرا در سبک پاپ و کلاسیک و راک ملایم است. آثاری منتخب از دهه های هشتاد و نود و هنر مندانی چون Laura Branigan و Twisted Sister و Buggles که یادآور دوران طلایی موسیقی در دهه هشتاد است، دهه ای که داستان بازی در آن رخ می دهد
- زیبا مثل وایس سیتی
وایس سیتی از آن دست شهرهایی است که احتمالا خیلی ها در دنیای واقعی به دنبال چیزی شبیه به آن هستند، شهری با سواحل زیبا و نخل های تنومند، در کنار برج های متعدد و هوایی شرجی که بر خلاف فضای تاریک لیبرتی سیتی، محیطی شاداب و رنگارنگ دارد. شهری با پارک ها و تفرجگاه های متعدد. با فروشگاه ها و مراکز خرید شیک و هتل های لوکس. خلاصه اینجا همه چیز خوب است به شرط آنکه کوچکترین ارتباطی با مافیاها و گروه های گنگستری نداشته باشید.
وایس سیتی شهری مدرن در حال و هوای دهه هشتادی بازی به حساب می آید. شهری که از دو جزیره بزرگ جدا از هم تشکیل شده که در بین آن ها جزایر کوچک دیگری نیز وجود دارد. دوجزیره کوچک استار فیش و پراون دو جزیره بزرگتر را به هم وصل می کنند. در ناحیه شرقی وایس پوینت (vice point) و ساحل واشنگتن قرار دارند و جزیره غربی هم شامل بخش مسکونی دون تون (doen town) و بندر وایس پورت و فرودگاه بین المللی اسکوبار می شود. با کمی دقت می توان اختلاف طبقاتی و تفاوت سطح زندگی بین بخش صنعتی و کارگری غربی با بخش مرفه نشین شرق و جنوب شرق را درک کرد
خوشبختانه راک استار هنوز وارد دوران پسا سن آندریاس نشده بود تا با راحت طلبی، دستی به سر و گوش شهرهای قبلی بکشد و از طراحی شهری جدید شانه خالی کند. وایس سیتی شباهت نسبتا زیادی به میامی و ایالت فلوریدا دارد
شهر vice city
- داستان بازی
بولدوزر وارد می شود
داستان بازی از سال 1971 آغاز می شود. تامی ورستی (شخصیت اصلی بازی که در طراحی آن از شخصیت تونی مونتانا در فیلم scarface الهام گرفته شده است)، مردی خونسرد و شوخ طبع و البته یک آدمکش حرفه ای که برای خانواده فورلی کار میکند. فورلی یکی از بزرگترین باندهای خلاف کاری و فروش مواد مخدر در لیبرتی سیتی است. سانی فورلی که از شخصیت تامی باخبر است و او را مهره ای خطرناک می بیند تصمیم به نابودیش می گیرد تا مبادا در آینده موی دماغش شود. سانی، تامی را برای کشتن فردی در هاروود(یکی از محله های لیبرتی سیتی)، مامور می کند اما به محض ورود تامی به محل، توسط 11 فرد مسلح محاصره می شود، تامی هر 11 نفر را می کشد. بعد از این اتفاق تامی به قصاب هاروود معروف می شود اما این چیزها فایده ای برایش ندارد، چون توسط پلیس دستگیر شده و به 15 سال حبس محکوم می شود.
در سال 1986، سانی فورلی که اکنون قدرتمند تر از قبل است تصمیم به گسترش تجارتش در وایس سیتی می گیرد. اما او فراموش نکرده که تامی از زندان به زودی آزاد می شود. هرچند تامی اطلاعی ندارد که چه کسی دستور حمله به او را داده بود و باعث به زندان افتادنش شد اما همچان به چشم یک خطر بالقوه به او نگاه می شود.
سانی، کن روزنبرگ را برای ملاقات با تامی می فرستد، وکیلی که واسطه گروه های مافیایی به حساب می آید. تامی می خواهد دوباره کار پیشینش را از سر بگیرد، به همین منظور سانی او را مامور معامله کوکائین با خانواده ونس می کند. و چند نفر را هم مامور می کند تا در مقعیت قرار کمین کنند و همه افراد حاضر در محل را بکشند. حین معامله، افراد سانی وارد عمل می شوند و همراهان تامی کشته می شوند. با این حال خود تامی به طرز معجزه آسایی زنده می ماند. اما پول و مواد مخدر را در معامله از دست داد و به سانی بدهکار شد. تامی به سانی که از این موضوع عصبانی است قول برگرداندن آن ها را می دهد.
پس از یک دورهمی، تامی با لنس، برادر ویکتور ونس ملاقات می کند. و کن روزنبرگ هم در مراحل بازی راهنما و مشاور اوست. تامی در ادامه با ریکاردو دیاز، یکی دیگر از خلافکاران دیوانه وایس سیتی آشنا می شود. و هربار در ازای مبلغی هنگفت ماموریتی برایش انجام می دهد و دشمنانش را نابود می کند. اما پس از مدتی با کمک کلنل خوان گارسیا کورتز، تامی متوجه می شود که دیاز قصد کشتن او را داشته و همچنین نقشه کشتن برادر لنس و خود لنس هم کار او بوده، تامی به سرعت لنس را نجات می دهد و با هم به قصر دیاز حمله می کنند و دیاز را می کشند. تامی قصر دیاز و ثروتش را صاحب می شود.
تامی با افراد مختلفی مثل اومبرتو روبینا و میچ بیکر همکاری می کند و رفته رفته قدرتمند تر می شود و استودیو موسیقی و کلوب و کمپانی فیلمسازی می خرد. در ادامه تامی به همراه فیل کسیدی(در ادامه بازی دست راستش قطع می شود، کسیدی در یکی از مذاحل gta 3 نیز حضور داشت)، به بانک دستبرد می زنند. کارخانه بستنی سازی می خرد، صاحب مرکز چاپ اسکناس می شود و..............
با این همه، تامی همچنان به سانی فورلی بدهکار است. قدرت گرفتن تامی هم به مانعی بر سر راه تجارت مواد مخدر فورلی تبدیل شده بود که انگیزه سانی را برای کشتن تامی بیش از پیش کرد. سانی با لنس مذاکره می کند و در ازای کمک به کشتن تامی به او پیشنهاد موقعیت و ثروت تامی ورسیتی را می دهد و لنس هم می پذیرد.
سانی و افرادش وارد قصر تامی می شوند تا طلب خود را دریافت کنند. کن روزنبرگ و لنس هم در کنار تامی هستند. پس از اینکه سانی بگو مگو را آغاز می کند، تامی ماجرای هاروود و فریب خوردنش را یاد آوری می کند و سانی هم اعتراف می کند که همواره قصد کنار زدنش را داشته. در همین حین لنس با در کنار سانی قرار می گیرد و تامی متوجه توطئه آنها و خیانت لنس می شود و تنها کن روزنبرگ به او وفادار ی ماند. پس از یک درگیری خونین، تامی موفق می شود سانی فورلی، لنس ونس و افرادشان را از بین ببرد. و حالا او مرد شماره یک وایس سیتی است
کن روزنبرگ - تامی ورسیتی - لنس ونس
- گامی رو به جلو و محکم
GTA VICE CITY یک پیشرفت واقعی بود، شخصیت تامی به مراتب کاریزماتیک تر و اثر گذار تر از کلود نسخه قبل بود و در کل در شخصیت پردازی دیگر شخصیت ها نیز، دقت کافی به کار گرفته شده بود.
داستان هرچند شباهت غیر قابل انکاری به عمق زندگی واقعی گروه های مافیایی داشت اما از منطق کافی برخوردار نبود، به خصوص از اواسط بازی که تامی پی در پی با چند ماموریت بی و سرته و بعضا بی ربط به ثروتی عظیم می رسد و برای خودش در جنوب امپراتوری راه می اندازد. چه در داستان و چه در طراحی شخصیت ها، تاثیر گرفتن از فیلم هایی مثل SCARFACE و MIAMI VICE کاملا مشهود است.وایس سیتی خالی از ایراد نبود، اما فروش 18 میلیون نسخه ای ظرف سه سال، یعنی مردم از آن راضی بودند. هرچه قدر برخی مراحل بازی تکراری به نظر می رسیدند اما نوآوری ها و خلاقیت های زیادی به خصوص در جزئیات و طراحی فیزیکی شهر اتفاق افتاد. موتور سیکلت ها آمدند، اسلحه های جدید، افزایش ماموریت های پروازی و استفاده از هلی کوپتر، ماموریت های جالب و شاید اعصاب خرد کن! مربوط به هلی کوپتر کنترلی و ورود گسترده رمز های تقلب.....
اگر خودتان را گیمر می دانید و جی تی ای وایس سیتی را هنوز بازی نکرده اید، در واقع در گیمر بودنتان اشتباه می کردید. اگر تاکنون این بازی را امتحان نکرده اید، بدانید که یک بازی روان و دل نشین را از دست داده اید و البته از جذابیت های بازی هنوز چیزی کم نشده، پس تجربه آن را در برنامه تان قرار دهید.
- در همین رابطه
معرفی بازی Grand Theft Auto III