مطلب ارسالی کاربران
همیشه یک استاد..به مناسبت تولد آلفرد هیچکاک ♥
سینمای نوار را با هیچکاک شناختم...خیلی قبل تر از آن که اسم بیلی وایلدر یا سینمای اکپرسیونیستی آلمان به گوشم بخورد....به راستی هیچکاک کیست و چه جایگاهی در سینمای نوین ما دارد؟؟
هیچکاک در فیلم هایش با بیننده همزاد پنداری میکرد...خود را ناظری مینمایاند تا ببینده را با لحظات فیلمش تنها بگذارد
سکانس تعقیب هواپیما در شمال از شمال غربی...بر خلاف اکثر کارگردان های این دوره که در تک تک سکانس ها قصد دارند به ببینده القا کنند که این فیلم اثر آن هاست!هیچکاک از دوربین و رنگ ها برای القای احساسات خود استفاده میکند ....فیلم سرگیجه بهترین مثال میتواند باشد...هیچکاک روانشناسیست که بیننده را از نیمه تاریک وجودشان آگاه میکند...(رفتار های شیزوفرنیک پریز در روانی را به یاد بیاورید )...از سینمای هیچکاک نباید انتظار بیان معانی فلسفی همچون فلینی و برگمان را داشته باشید...فیلم طناب هیچکاک از نظر فرم کارگردانی و تدوین جز پیشتازان عصر خود است...هیچکاک چندان رابطه دوستانه ای با بازیگران فیلم هایش نداشته....اما چه چیزی ستارگانی ماند اینگرید برگمان جیمز استوارت و کری گرانت را وادار به همکاری با هیچکاک میکرد؟؟دلیل واضح است !!هیچکاک آن قدر بزرگ است که کسی مانند جیمز استوارت و اینگرید برگمان بارها با او همکاری کنند!
به راستی چرا هیچکاک نزد عوام بیشتر از همتایان خود مانند تارکوفسکی فلینی پازولینی برگمان محبوب است؟
هیچکاک:""من آدم انسان دوستی هستم. به مردم چیزی را میدهم که آنها میخواهند. مردم دوست دارند وحشت زده بشوند، خب، من هم آنها را میترسانم.""
تماشاچیان... ؛ همه اتفاقات به خاطر آنهاست
منابعی برای مطالع پیرامون زندگی هیچکاک:
هیچکاکی که نمیشناسید! ،سیدنی گاتلیب،ترجمه رحیم قاسمیان
آلفرد هیچکاک،پل دانکن،ترجمه سوگند منانی
سینما به روایت هیچکاک. فرانسوا تروفو، ترجمه پرویز دوایی
هیچکاک در قاب. بهرام بیضایی
همیشه استاد: آلفرد هیچکاک و سینمایش. مجموعه مقالات به ترجمه و ویراستاری مسعود فراستی
===========================================
نوشته دوست و سرور گرامی سینا ( Requiem for dream )