اطلاعات ویکی پدیا:
توسعهدهنده(ها)
تیم نینجا
ناشر(ها)
تکمو
کارگردان(ـان)
تومونوبو ایتاگاکی
تهیهکننده(ها)
تومونوبو ایتاگاکی
برنامهنویس(ـان)
تاکشی کاواگوچی
هنرمند(ان)
کنیچیرو ناکاجو
سری
نینجا گایدن
سکو(ها)
ایکسباکس
تاریخ(های) انتشار
۲ مارس، ۲۰۰۴
ژانر(ها)
اکشن ماجراجویی
حالت(ها)
یکنفره
رسانه
دیویدی
گروه سنی
ESRB: M
پلتفرم(ها)
بازی آرکید، سیستم سرگرمی نینتندو، آمیگا، آمستراد سیپیسی، داس (سیستمعامل)، توربوگرافاکس-۱۶، اسپکتروم، آتاری لینکس، گیم بوی، سگا گیم گیر، سگا مستر سیستم، سوپر نینتندو، تلفن همراه، ایکسباکس، نینتندو دیاس، ایکسباکس ۳۶۰، پلیاستیشن ۳، وی کنسول مجازی (نینتندو)، پلیاستیشن ویتا، وی یو، نینتندو ۳دیاس کنسول مجازی (نینتندو)، مایکروسافت ویندوز
ناشر
Tecmo
مایکروسافت
سگا
نینتندو
کویی تکمو
نینجا گایدن (به انگلیسی: Ninja Gaiden) یک مجموعه بازی ویدئویی به سبک سکوبازی و اکشن ماجرایی که توسط شرکت ژاپنی تکمو ساخته میشود. شخصیت اصلی در این سری یک سوپر نینجای افسانهای به نام ریو هایابوسا است. این سری بازی ابتدا در ژاپن با نام نینجا ریوکندن (به ژاپنی: 忍者龍剣伝 Ninja Ryūkenden) شناخته میشد
نخستین انتشار
Ninja Gaiden
October 1988
آخرین انتشار
Yaiba: Ninja Gaiden Z
March 2014
پدیدآور(ها)
Hideo Yoshizawa (original series)
تومونوبو ایتاگاکی (modern series)
نینجا گایدن یک بازی در ژانر های سکوبازی هک اند اسلش هست که در سال ۲۰۰۴ به بازار عرضه شد.
این بازی یکی از خشن ترین و خون آلود ترین بازی های تاریخ ویدیوگیم هست که به در بازار موجود است.
اگر طرفدار سری بازی های «دارک سولز» هستید این بازی رو حتما به شما پیشنهاد میکنم.
این بازی دارای ۳ نسخه ۱ و ۲ و ۳ هست
که نام آنها«نینجا گایدن بلک ۱» و نینجا گایدن بلک ۲» و «نینجا گایدن ۳» هستند و نسخه های ۱ و ۲ و ۳ریمستر شده اند و با نام های «نینجا گایدن سیگما» و «نینجا گایدن سیگما ۲» و «نینجا گایدن؛ریزر ایج » در بازار موجود و قابل خرید هستند.
پیشنهادی ترین نسخه از نظر من «نینجا گایدن بلک۱» هست ولی فکر نکنم دیگه کسی بتونه تجربه اش کند(چون فقط روی ایکس باکس اورجینال یا اولین سری ایکس باکس قابل اجراست) و بعد از اون «نینجا گایدن سیگما۱» که تقریبا روی تمام پلتفرم ها قابل بازی کردن هست.
در بازی «نینجا گایدن سیگما» و «نینجا گایدن بلک۱» بازی دارای ۱۷ مرحله سخت و طاقت فرسا هست که کاملا شما را سرگرم و فشاری میکند.
داستان بازی کمی سطحی ولی پر از غافلگیری است.
در ادامه نظرات چند سایت درمورد این بازی جذاب و نوستالژی را خواهیم خواند........
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گیمفا
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection؛ تجدید دیدار با نینجای سیاه پوش محبوب
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
کاملا درست است که آغاز کنندهٔ اصلی موج ساخت بازیهای دشوار و هاردکور در نسل هفتم و بعد از آن آقای میازاکی است و نام وی را بیشتر در این زمینه میشنویم، اما اولین بازی Ninja Gaiden در نسل ششم و چند سال قبل از عرضهٔ اولین بازی میازاکی یعنی دیمونز سولز منتشر شد و درجهٔ سختی خیلی بالا و مرگباری داشت. همیشه و هر جایی که صحبت از سختترین عناوین تاریخ باشد نام Ninja Gaiden در همان رتبههای بالای لیست دیده میشود و هرجا هم بحث از برترین هکاند اسلشهای تاریخ باشد، باز هم نام Ninja Gaiden در بین برترینها مطرح است و همواره از این بازی و این سری محبوب، به عنوان یکی از فرنچایزهای موفق و دوستداشتنی بازیهای رایانهای در دنیا نام برده میشود. بعد از این که دهها بار در بازی میمردید، بازی از شما سوال میکرد که آیا میخواهید درجهٔ سختی پایینتر بیاید یا خیر، که این یک ضربهٔ اساسی به غرور و عزت نفس بازیباز بود و او را خرد میکرد! اما به هر حال هنر یک سازنده این است که بازی را بسیار بسیار سخت بسازد، اما از طرفی نیز کاری کند که نتوانید آن را رها کنید و به آن دلبسته شوید که شاخصترین مثال این قبیل عناوین، سری سولز و همین نینجا گایدن هستند. حتما میدانید که به تازگی کالکشن ۳ بازی نسل هفتمی نینجا گایدن برای نسل هشتم منتشر شده است و یک بار دیگر به ما این فرصت را داده است تا با زیو هایابوسای افسانهای همراه شویم و این سهگانهٔ ارزشمند را تجربه کنیم. بازی Ninja Gaiden Master Collection که توسعه و انتشار آن را Team Ninja و کمپانی Koei Tecmo عهدهدار هستند، در تاریخ ۱۰ ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. پلتفرمهای مقصد این بازی که در ژانر Hack and slash قرار دارد، شامل Playstation ۴, Xbox One, PC و Nintendo Switch هستند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی بخشهای مختلف بازی Ninja Gaiden Master Collection بپردازیم و آن را از زوایای مختلف برای شما عزیزان تحلیل نماییم و ببینیم این عناوین چه تغییراتی کردهاند و آیا شاهد ارتقایی از نظر بصری هستیم یا خیر. پس شما را در ادامه دعوت میکنم به مطالعهٔ مطلب نقد و بررسی بازی Ninja Gaiden Master Collection.
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
اگر از علاقهمندان و عاشقان عناوین اکشن و هک اند اسلش دشوار و هاردکور هستید، Ninja Gaiden Master Collection کالکشنی نیست که از کنار آن بگذرید. اصلا هم مهم نیست بازیهای اصلی را تجربه کردهاید یا نه، زیرا سالها از آن زمان گذشته و تجربهٔ این ۳ بازی در حال حاضر بسیار بسیار لذتبخش و نفسگیر است. البته اگر خیلی در قید و بند گرافیک و زیبایی بصری فوقالعاده و بافتهای شدیدا باکیفیت و دنیاهای بسیار پرجزییات هستید، این کالکشن مناسب شما نیست، زیرا اصل تجربهٔ این عناوین بر اساس گیمپلی شدیدا دشوار است، نه زیبایی بصری نفسگیر.
در ابتدا بد نیست تا نگاهی کلی به این فرنچایز و روند انتشار عناوین آن داشته باشیم. فرنچایز بینظیر Ninja Gaiden در سال ۲۰۰۴ ابتدا برای کنسول ایکسباکس منتشر شد و آغازی بود بر یک سری بسیار زیبا و شدیدا هاردکور. نسخههای ایکسباکس این سری بدون نام اضافه و تنها با شماره عرضه شدند، یعنی نینجا گایدن ۱ و ۲، ولی نسخههای پلیاستیشن ۳ این سری که هر دو یک سال بعد از عرضهی بازی برای ایکسباکس و ایکسباکس ۳۶۰ منتشر شدند، در انتهای نام خود کلمهٔ سیگما را نیز میدیدند و Ninja Gaiden Sigma و Ninja Gaiden Sigma 2 نام داشتند که مواردی را در گیمپلی خود اضافه داشتند (مثل ۴ مرحلهٔ شخصیت Rachel در بازی نخست). حالا در این کالکشن هم شاهد قرار دادن نسخههای سیگما هستیم که نسخههای کاملتری بودند. فرنچایز Ninja Gaiden یک شروع رویایی داشت و زمانی که بازی اول سری در سال ۲۰۰۴ برای ایکسباکس منتشر گردید، موفق شد تا متای ۹۱ را کسب کرده و سال بعد یعنی ۲۰۰۵ که نسخهی پلیاستیشن ۳ آن یعنی Ninja Gaiden Sigma منتشر شد نیز توانست موفق عمل کند و متای ۸۸ را کسب نمود. همچنین در سال ۲۰۰۵ یک نسخهی انحصاری ایکسباکس با نام Ninja Gaiden Black نیز منتشر شد که بهترین نسخهی کل این سری تا به امروز به حساب میآید و متای رویایی ۹۴ را کسب نمود.
بازی Ninja Gaiden ۲ که حالا عنوانی شناختهشده و مورد انتظار به حساب میآمد و دیگر مانند نسخهی اول یک سورپرایز نبود، بعد از انتشار موفق شد تا بازخوردهای خوب و موفقی را از سوی منتقدان و طرفداران دریافت نماید و امتیاز متای ۸۱ را کسب کرد و نسخهی Ninja Gaiden Sigma 2 که سال بعد برای پلی استیشن منتشر شد هم امتیاز متای ۸۳ را به خود اختصاص داد. با وجود موفقیت این نسخه اما وقتی امتیاز آن را در مقایسه با نسخه اول که متای ۹۱ داشت مقایسه میکنیم، به نظر میرسد که بازی دوم ضعیفتر از از عنوان اول باشد ولی به هیچ عنوان اینطور نبود.
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
تنوع سلاحها و ارتقاها و … در هر یک از بازیها فوقالعاده است و با جلو رفتن در روند داستانی بازی، ریو انواع سلاحهای گوناگون و کاملا متفاوت از یکدیگر را به دست میآورد که هر کدام کمبوها و فنون و حملات مختلفی دارند و تنوع مبارزات را کاملا حفظ میکنند. همچنین هر کدام از این سلاحها قابل ارتقا هستند و میتوان آنها را به درجات بالاتر نیز ارتقا داد.
بازی دوم تمامی خصوصیات مثبت نسخه اول را دارا بود و حتی آن را بهبود بخشیده بود. تنها موردی که باعث شد تا امتیاز این نسخه نسبت به بازی اول افت داشته باشد، این بود که بازی اول یک سورپرایز برای صنعت بازی به حساب میآید و یک عنوان خلاقانه بود که درجه سختی بالا را به ارمغان آورده بود، اما نسخه دوم دیگر اینطور نبود و در واقع همان چیزی بود که همه انتظارش را داشتند، یعنی عنوانی مانند بازی اول با گرافیک بهبود یافته به سبب پیش رفتن یک نسل و بهبود مکانیکها و المانهای عنوان بینظیر نخست. در واقع نکات اضافه و جدید خیلی خیلی زیادی نسبت به بازی اول نداشت و شاید هم واقعا نیاز نبود که سازندگان این کار را انجام دهند، زیرا بازی اول در قلب بازیبازان جای گرفته و فرمول موفقی را تثبیت کرده بود اما خب منتقدان انتظار داشتند که با تغییر یک نسل، بازی دوم هم به اندازه یک نسل عوض شود که باید بگویم در این مورد به هیچ وجه با این نظر موافق نیستم زیرا اگر بازی به اندازهی یک نسل عوض شود همین منتقدان میآیند میگویند این دیگر نینجا گایدن نیست! بعد از بازی دوم هم نوبت به عنوان نینجا گایدن ۳ رسید که در این سهگانه ضعیفترین بازخوردها را دارد ولی باز هم یک هک اند اسلش خونین و معرکه است و دیگر هم خبری از سیگما و … نبود و تمام نسخهها با هم در نسل هفتم عرضه شدند. حالا هر ۳ عنوان این سهگانه با هم در قالب Ninja Gaiden Master Collection منتشر شدهاند و امروز آنها را به طور کلی بررسی خواهیم کرد.
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
در این سهگانه تمامی اضافات و دیالسیهای هر سه نسخه در کالکشن قرار داده شده است و شاهد کاملترین ورژن از هر ۳ بازی نینجا گایدن هستیم. از نظر تغییر گیمپلی به هیچ وجه اتفاق خاصی رخ نداده است و گیمپلی این ۳ بازی دقیقا همان گیمپلی ۳ عنوان نسل هفتمی هستند که تنها از نظر بصری ریمستر شدهاند و از نظر مکانیکها و استایل گیمپلی، هیچ تغییر خاصی را شاهد نیستیم. البته این نکتهٔ بدی هم نیست زیرا این سهگانه، هر کدام از بهترین هک اند اسلشهای خلق شده تا امروز هستند که بسیار هاردکور و نفسگیر و جذاب دنبال میشوند و شما را لحظه به لحظه متمرکز نگه میدارند، زیرا از کوچکترین نبرد هم به راحتی جان سالم به در نمیبرید.
از آنجایی که کالکشن Ninja Gaiden Master Collection به تازگی عرضه شده است و بسیاری از گیمرهای جدیدتر، عناوین اصلی را بازی نکردهاند و اطلاعی از داستان آنها ندارند، قصد ندارم تا داستان این ۳ بازی را برای شما اسپویل کنم، بلکه به صورت کلی به بررسی کیفیت هستهٔ داستانی این عناوین و همینطور کیفیت روایت آنها خواهم پرداخت. بازیNinja Gaiden Master Collection و هر ۳ عنوانی که در آن هستند تقریبا یک کیفیت ثابت از نظر جذابیت هستهٔ داستانی و روایت دارند و هیچکدام برتری یا ضعف خاصی نسبت به هم از نظر من ندارند. البته نه این که دقیقا و کاملا یکی باشند ولی خب به صورت کلی شاهد یک داستان و روایت معمولی و نسبتا خوب در هر ۳ بازی هستیم. در واقع سهگانهٔ نینجا گایدن در زمینهٔ داستان و روایت، نسبتا موفق عمل میکند و داستان ۳ بازی و نحوه روایت آنها، آن قدری جذابیت دارد که بتواند بازیباز را به خود علاقهمند نگاه دارد و بازیباز کلا یادش نرود که بازی داستانی هم دارد! اما توان و قدرت داستان و روایت بازی فقط در همین حد است و نه بیشتر. در واقع داستان سری نینجا گایدن را هرگز نمیتوان جزو داستانهای قدرتمند و دارای روایت فوقالعاده محسوب کرد اما در دستهٔ داستان و روایتهای ضعیف نیز قرار نمیگیرند که بازیباز بلافاصله از کنار آنها بگذرد و داستان بازی را به طور کلی کنار بگذارد.
میتوان گفت داستان و شخصیتها و روایت داستان در بازی Ninja Gaiden Master Collection تنها در حدی است که گلیم بازی را از آب بیرون بکشد و دلیلی نسبتا خوب و هیجانانگیز به بازیباز برای قلع و قمع کردن دشمنان بدهد و وی را تا انتها همراه خود داشته باشد. البته باید به این هم اشاره کنم که از نظر کیفیت و ابهت شخصیت اصلی، شاهد یک عنوان فوقالعاده هستیم و ریو هایابوسا به عنوان یک پروتاگونیست، به معنای واقعی قدرتمند و پرابهت و باجذبه است و از بازی کردن در قالب او لذت میبرید.
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
یکی از ایراداتی که در این کالکشن به مانند بازیهای اصلی سری به چشم میخورد و رفع نشده است، دوربین بازی است که واقعا نوع حرکت و قرار گرفتن آن در برخی مواقع بازی و مبارزات و … بسیار آزار دهنده میشود و با این که این موارد تعداد زیادی ندارند اما حتما چند باری اعصاب شما را به هم خواهند ریخت و شاید باعث کشته شدنتان شوند.
در Ninja Gaiden Master Collection از نظر بصری شاهد یک ریمستر ساده هستیم و سازندگان زحمت خیلی خاصی به خود از نظر ارتقای بصری ندادهاند و بیشتر مثل این است که بازیهای نسل هفتم را روی پلتفرم نسل هشتم بازی میکنیم با وضوح تصویر بیشتر. در واقع بافتها و تکسچرها بهبود بصری خیلی خاصی به خود ندیدهاند و شاهد یک ریمستر ساده هستیم. البته باید به این اشاره کنم که طبیعتا به خاطر قدرتمندتر بودن پلتفرمهای نسل هشتم نسبت به نسل هفتم، لودینگهای بازی بسیار کوتاهتر شدهاند که اتفاقا این موضوع از آنجایی که زیاد میمیرید بسیار هم مهم است، زیرا بارها و بارها خواهید مرد و باید به صفحهٔ لودینگ بنگرید که حالا در این کالکشن کوتاهتر شدهاند. در مجموع نمیشود گفت که Ninja Gaiden Master Collection یکی از باکیفیتترین ریمسترهایی است که شاهد بودهایم ولی خب بازی اصلا هم وضعیت بدی ندارد و با این که در خیلی موارد از نظر بصری کهنه و رنگ و رو رفته به نظر میرسد، ولی طراحیهای هنری همچنان خوب و زیبایی دارد و با وجود خالی بودن دنیای این ۳ بازی و گرافیک قدیمی، گیمپلی معرکه و سریع و درجهٔ سختی بالا و طراحی شخصیتهای جذاب (یعنی جذاب ها!)، باعث میشوند خیلی به این موارد توجه نکنید و بازی برایتان بسیار جذاب باشد.
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
از لحاظ باس فایتها نیز به معنای واقعی شاهد عناوینی فوقالعاده عالی هستیم و تعداد زیادی باس فایتهای مختلف و بسیار جذاب در این ۳ بازی به شدیدترین شکل ممکن قصد جان شما و ریو هایابوسا را دارند!
عناوین Ninja Gaiden حتی در جایگاه یک بازی نسل هفتم هم خیلی از نظر گرافیکی خفن نبودند و با این که از گرافیک و جلوه بصری خوب و زیبایی بهره مند بودند نمیتوانستیم آنها را در زمرهٔ برترین بازیهای نسل هفتم از لحاظ بصری قرار دهیم و حالا هم که خب سالها گذشته است و خودتان تصور کنید که این ۳ بازی از نظر کیفیت گرافیکی چهقدر قدیمیتر شدهاند، ولی با تمام اینها باز هم این عنوان یک جادوی خاصی دارد که به هیچ وجه نمیشود گفت شاهد عناوینی بسیار بیکیفیت و سطح پایین از نظر گرافیکی هستیم. طراحیهای هنری این ۳ بازی و محیطهای آنها زیبا و مناسب سبک و داستان بازی خلق شدهاند و کار طراحان هنری بازی در زمینهٔ طراحی و تنوع مراحل، موفقیتآمیز است. یکی از بهترین بخشهای بصری این سه گانه، طراحی شخصیتهای بازی است که فوق العاده عالی انجام شدهاند و در راس آنها خود شخصیت اصلی و نینجای قدرتمند بازی یعنی ریو هایابوسا قرار دارد که به جرات از با ابهتترین نینجاهای دنیای بازیهای رایانهای به شمار میرود و با لباس مشکی و بدن ورزیده و نقابی که بر صورت دارد و چشمهای رنگیاش کاملا مناسب قرار گرفتن در نقش یک شخصیت اصلی قدرتمند و با جذبه است. طراحی شخصیتهای مونث سری هم که خب دیگر نیازی به حرف من ندارد! ناسلامتی با عنوانی از تکمو کوئی که خالق سری Dead or Alive است طرف هستیم و خوب میدانید که این کمپانی چطور شخصیتهای مونثی خلق میکند!
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
داستان سری نینجا گایدن را هرگز نمیتوان جزو داستانهای قدرتمند و دارای روایت فوقالعاده محسوب کرد اما در دستهٔ داستان و روایتهای ضعیف نیز قرار نمیگیرند که بازیباز بلافاصله از کنار آنها بگذرد و داستان بازی را به طور کلی کنار بگذارد.
طراحی دشمنان بازی نیز بسیار مناسب و جذاب صورت گرفته است و شاهد حضور انواع و اقسام دشمنان انسانی و هیولاها در بازی هستیم که به زیبایی طراحی شدهاند و همین طور باسهای فوق العاده بازی نیز طراحیهای معرکهای دارند که به واقع قابل تحسین است. از دیدگاه گرافیک فنی باید گفت Ninja Gaiden Master Collection کاملا موفق عمل کرده است و بازی روان و بدون مشکل اجرا میشود.
البته نه این که انتظاری هم غیر از این داشتیم! بالاخره هر چه باشد بازیهایی که در نسل هفتم هم مشکل خاصی از نظر فنی نداشتند را آوردهاند روی پلتفرمهایی بسیار قویتر و نمیشود که حالا شاهد باگ و افت فریم باشیم! در طول تجربهٔ این کالکشن (بازی اول را تمام کردهام و در اواسط بازی دوم هستم) هرگز شاهد افت فریم نبودهام و حتی در صحنههای شلوغ نیز نرخ فریم ریت بازی، با ثبات و پایدار باقی میماند و به تجربه شما خدشهای وارد نمیکند. نورپردازی در بازی به خوبی انجام گرفته است و در این بخش نیز مشکل خاص و قابل ذکری مشاهده نمیشود.
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
در Ninja Gaiden Master Collection از نظر بصری شاهد یک ریمستر ساده هستیم و سازندگان زحمت خیلی خاصی به خود از نظر ارتقای بصری ندادهاند و بیشتر مثل این است که بازیهای نسل هفتم را روی پلتفرم نسل هشتم بازی میکنیم با وضوح تصویر بیشتر. در واقع بافتها و تکسچرها بهبود بصری خیلی خاصی به خود ندیدهاند و شاهد یک ریمستر ساده هستیم.
به صورت کلی در مورد بخش گیمپلی Ninja Gaiden Master Collection باید بگویم این بخش قدرتمندترین و پایهٔ اصلی این سهگانه محسوب میشود و یکی از برگهای برندهٔ اصلی این سری که باعث میشوند این ۳ بازی هنوز در سال ۲۰۲۱ کاملا لذتبخش باشند، مبارزات فوق العاده دشوار و بینهایت جذاب، سریع و لذتبخش آن هستند که هر بازیبازی را هیجان زده میکنند و به وجد و البته گاهی هم به فحش میآورند! اگر بخواهم در مورد ساختار اصلی گیمپلی سری Ninja Gaiden صحبت کنم، دو نکته بسیار مهم هستند. اولی سختی وحشتناک عناوین این سهگانه است و سپس باسفایتهای شاهکار آن. البته جالب اینجاست که ترسناکترین و آزاردهندهترین خصوصیات این سری هم همین ۲ مورد هستند! در Ninja Gaiden Master Collection شاهد یک گیم پلی بسیار جذاب، لذتبخش و اصیل هکاند اسلش هاردکور هستیم که در هر نسخه تغییراتی کوچیک به خود میبیند ولی در مجموع هر ۳ نسخهٔ این کالکشن، گیمپلی بسیار جذابی دارند که اگر بخواهم به شخصه یکی را از بین هر ۳ به عنوان بهترین انتخاب کنم، بازی دوم خواهد بود. در هر ۳ بازی این کالکشن شاهد مبارزاتی فوق العاده عالی و چالش برانگیز، یک هکاند اسلش بسیار خوش ساخت و یک گیم پلی سریع و هیجان انگیز سرشار از خشونت و کمبوهای مختلف هستیم که شما را هر لحظه علاقهمند و متمرکز به بازی نگاه میدارد و انواع و اقسام سلاح و حملات مختلف و متنوع را در طول بازی در اختیار شما میگذارد.
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
تنوع دشمنان در هر ۳ بازی بسیار مناسب است و در این زمینه به هیچ وجه کمبودی مشاهده نمیشود زیرا که انواع و اقسام دشمنان انسانی و هیولاها و … از ضعیف و معمولی گرفته تا قدرتمند و بسیار مرگبار در بازی وجود دارند و بر سر شما خراب میشوند.
ریو هایابوسا شخصیتی فوقالعاده قدرتمند است و از حملات بسیار سریع و مرگبار و حرکات برقآسایی بهرهمند است که البته برای غلبه بر دشمنان قدرتمند و جانسخت بازی باید نیز چنین باشد، زیرا که مبارزات بازی تقریبا در تمامی مواقع به معنای واقعی کلمه دشوار هستند و به راحتی نمیتوانید با فشردن بیهدف و پشت سر هم دکمهها کاری از پیش ببرید. در واقع بارزترین خصوصیت عناوین Ninja Gaiden دشواری بالای آنهاست که به نوعی میتوان گفت امضای این فرنچایز محسوب میشود. اجازه دهید تا کمی بیشتر در مورد درجهٔ سختی این سه گانه صحبت کنم، زیرا در این خصوص، جدا از تمامی جذابیتها و موارد مثبت و هاردکور بودن، یک موضوع منفی هم به چشم میخورد. همانطور که اشاره کردم Ninja Gaiden Master Collection از لحاظ درجه سختی، بسیار چالش برانگیز و دشوار است و شاهد یک بازی روتین مانند تمامی دیگر بازیهای هکاند اسلش که با دکمه زنیهای بیهوده راه خود را باز کنید نیستیم و مبارزات بازی نیاز به دقت بسیار بالایی دارند و حداکثر تمرکز شما را میطلبند زیرا که دشمنان قدرتمندی در بازی منتظر شما هستند که مانند شما بسیار هم سریع حرکت میکنند و باید به موقع در برابر آنها واکنش نشان دهید وگرنه کارتان را تمام خواهند کرد.
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
میتوان گفت داستان و شخصیتها و روایت داستان در بازی Ninja Gaiden Master Collection تنها در حدی است که گلیم بازی را از آب بیرون بکشد و دلیلی نسبتا خوب و هیجانانگیز به بازیباز برای قلع و قمع کردن دشمنان بدهد و وی را تا انتها همراه خود داشته باشد. البته باید به این هم اشاره کنم که از نظر کیفیت و ابهت شخصیت اصلی، شاهد یک عنوان فوقالعاده هستیم و ریو هایابوسا به عنوان یک پروتاگونیست، به معنای واقعی قدرتمند و پرابهت و باجذبه است و از بازی کردن در قالب او لذت میبرید.
البته نه این که انتظاری هم غیر از این داشتیم! بالاخره هر چه باشد بازیهایی که در نسل هفتم هم مشکل خاصی از نظر فنی نداشتند را آوردهاند روی پلتفرمهایی بسیار قویتر و نمیشود که حالا شاهد باگ و افت فریم باشیم! در طول تجربهٔ این کالکشن (بازی اول را تمام کردهام و در اواسط بازی دوم هستم) هرگز شاهد افت فریم نبودهام و حتی در صحنههای شلوغ نیز نرخ فریم ریت بازی، با ثبات و پایدار باقی میماند و به تجربه شما خدشهای وارد نمیکند. نورپردازی در بازی به خوبی انجام گرفته است و در این بخش نیز مشکل خاص و قابل ذکری مشاهده نمیشود.
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
در Ninja Gaiden Master Collection از نظر بصری شاهد یک ریمستر ساده هستیم و سازندگان زحمت خیلی خاصی به خود از نظر ارتقای بصری ندادهاند و بیشتر مثل این است که بازیهای نسل هفتم را روی پلتفرم نسل هشتم بازی میکنیم با وضوح تصویر بیشتر. در واقع بافتها و تکسچرها بهبود بصری خیلی خاصی به خود ندیدهاند و شاهد یک ریمستر ساده هستیم.
به صورت کلی در مورد بخش گیمپلی Ninja Gaiden Master Collection باید بگویم این بخش قدرتمندترین و پایهٔ اصلی این سهگانه محسوب میشود و یکی از برگهای برندهٔ اصلی این سری که باعث میشوند این ۳ بازی هنوز در سال ۲۰۲۱ کاملا لذتبخش باشند، مبارزات فوق العاده دشوار و بینهایت جذاب، سریع و لذتبخش آن هستند که هر بازیبازی را هیجان زده میکنند و به وجد و البته گاهی هم به فحش میآورند! اگر بخواهم در مورد ساختار اصلی گیمپلی سری Ninja Gaiden صحبت کنم، دو نکته بسیار مهم هستند. اولی سختی وحشتناک عناوین این سهگانه است و سپس باسفایتهای شاهکار آن. البته جالب اینجاست که ترسناکترین و آزاردهندهترین خصوصیات این سری هم همین ۲ مورد هستند! در Ninja Gaiden Master Collection شاهد یک گیم پلی بسیار جذاب، لذتبخش و اصیل هکاند اسلش هاردکور هستیم که در هر نسخه تغییراتی کوچیک به خود میبیند ولی در مجموع هر ۳ نسخهٔ این کالکشن، گیمپلی بسیار جذابی دارند که اگر بخواهم به شخصه یکی را از بین هر ۳ به عنوان بهترین انتخاب کنم، بازی دوم خواهد بود. در هر ۳ بازی این کالکشن شاهد مبارزاتی فوق العاده عالی و چالش برانگیز، یک هکاند اسلش بسیار خوش ساخت و یک گیم پلی سریع و هیجان انگیز سرشار از خشونت و کمبوهای مختلف هستیم که شما را هر لحظه علاقهمند و متمرکز به بازی نگاه میدارد و انواع و اقسام سلاح و حملات مختلف و متنوع را در طول بازی در اختیار شما میگذارد.
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
تنوع دشمنان در هر ۳ بازی بسیار مناسب است و در این زمینه به هیچ وجه کمبودی مشاهده نمیشود زیرا که انواع و اقسام دشمنان انسانی و هیولاها و … از ضعیف و معمولی گرفته تا قدرتمند و بسیار مرگبار در بازی وجود دارند و بر سر شما خراب میشوند.
ریو هایابوسا شخصیتی فوقالعاده قدرتمند است و از حملات بسیار سریع و مرگبار و حرکات برقآسایی بهرهمند است که البته برای غلبه بر دشمنان قدرتمند و جانسخت بازی باید نیز چنین باشد، زیرا که مبارزات بازی تقریبا در تمامی مواقع به معنای واقعی کلمه دشوار هستند و به راحتی نمیتوانید با فشردن بیهدف و پشت سر هم دکمهها کاری از پیش ببرید. در واقع بارزترین خصوصیت عناوین Ninja Gaiden دشواری بالای آنهاست که به نوعی میتوان گفت امضای این فرنچایز محسوب میشود. اجازه دهید تا کمی بیشتر در مورد درجهٔ سختی این سه گانه صحبت کنم، زیرا در این خصوص، جدا از تمامی جذابیتها و موارد مثبت و هاردکور بودن، یک موضوع منفی هم به چشم میخورد. همانطور که اشاره کردم Ninja Gaiden Master Collection از لحاظ درجه سختی، بسیار چالش برانگیز و دشوار است و شاهد یک بازی روتین مانند تمامی دیگر بازیهای هکاند اسلش که با دکمه زنیهای بیهوده راه خود را باز کنید نیستیم و مبارزات بازی نیاز به دقت بسیار بالایی دارند و حداکثر تمرکز شما را میطلبند زیرا که دشمنان قدرتمندی در بازی منتظر شما هستند که مانند شما بسیار هم سریع حرکت میکنند و باید به موقع در برابر آنها واکنش نشان دهید وگرنه کارتان را تمام خواهند کرد.
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
میتوان گفت داستان و شخصیتها و روایت داستان در بازی Ninja Gaiden Master Collection تنها در حدی است که گلیم بازی را از آب بیرون بکشد و دلیلی نسبتا خوب و هیجانانگیز به بازیباز برای قلع و قمع کردن دشمنان بدهد و وی را تا انتها همراه خود داشته باشد. البته باید به این هم اشاره کنم که از نظر کیفیت و ابهت شخصیت اصلی، شاهد یک عنوان فوقالعاده هستیم و ریو هایابوسا به عنوان یک پروتاگونیست، به معنای واقعی قدرتمند و پرابهت و باجذبه است و از بازی کردن در قالب او لذت میبرید.
یکی از مشکلات بازی هم که در برخی موارد گریبان شما را میگیرد مربوط به همین دشواری بازی است که در برخی بخشهای بازی به صورت کاملا ناعادلانه و بیمنطق در بازی لحاظ شده است و درجه سختی به صورتی غیر معقول شما را آزار میدهد. مثلا در عناوین سولز و بلادبورن شما هرگز شاهد چنین موضوعی نیستید و هیچ گاه بازی سختی مسخره و بیدلیل و بیش از حد و بدون راه چارهای را بر سر شما آوار نمیکند و تکتک بخشهای بازی و سختی وحشتناک آنها هم با فکر چیده و قرار داده شدهاند اما در سهگانهٔ نینجا گایدن «گاهی» اینطور نیست و در بخشهایی از بازی به صورت غیر منطقی کشته خواهید شد و اعصابتان به هم میریزد، مثل آن دشمنان مسخرهٔ ماهیمانند که مثل روح هستند و ناگهان میریزند سرتان و میچسبند به شما و اعصابتان را خطخطی میکنند. اتفاقا همین سازنده و خالق سری نینجا گایدن یعنی تیم نینجا نیز در دو عنوان نسل هشتمی Nioh دیگر این اشتباه را تکرار نکرده است و مشخص است که خوب از سری سولز و بلادبورن بهره برده تا تمام بخشهای حتی بسیار سخت بازی نیز قابل توجیه و منطقی باشند و بازیباز آنها را قبول کند.
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
در خصوص طراحی محیط و مراحل بازی باید گفت در سهگانهٔ نینجا گایدن شاهد تنوع نسبتا خوبی هستیم و از محیطهای باز و آفتابی گرفته تا مراحل خیابانی، مراحل داخل خانههای کلاسیک ژاپنی و یا مناطق تاریک و غار مانند، همه و همه در بازی وجود دارند و اجازه نمیدهند تا بازیباز خسته شود.
برویم سراغ کیفیت مبارزات در عناوین این سهگانه. نبردهای عناوین این کالکشن کاملا دارای وزن، قدرتمند و دشوار هستند که این باعث هر چه بهتر شدن گیمپلی بازی مخصوصا برای علاقهمندان بازیهای هاردکور شده است و بازیباز را بیشتر به بازی جذب میکند. گیم پلی و مبارزات در این کالکشن بدون شک بهترین بخش بازیها هستند و شاهد عناوینی کاملا یونیک و با اصالت هستیم. مبارزات بازی در سطح بسیار عالی از هیجان و سرعت و جذابیت قرار دارند و به هیچ وجه شاهد مبارزاتی سطحی نیستیم. در واقع قدرت بالای دشمنان بیرحم و مروت بازی باعث رقم خوردن مبارزاتی مرگبار و جذاب میشود که بسیار نیاز به دقت و تمرکز شما دارند. تنوع سلاحها و ارتقاها و … در هر یک از بازیها فوقالعاده است و با جلو رفتن در روند داستانی بازی، ریو انواع سلاحهای گوناگون و کاملا متفاوت از یکدیگر را به دست میآورد که هر کدام کمبوها و فنون و حملات مختلفی دارند و تنوع مبارزات را کاملا حفظ میکنند. همچنین هر کدام از این سلاحها قابل ارتقا هستند و میتوان آنها را به درجات بالاتر نیز ارتقا داد. صحبت از نبردها شد و باید این نکته را اشاره کنم که یکی از ایراداتی که در این کالکشن به مانند بازیهای اصلی سری به چشم میخورد و رفع نشده است، دوربین بازی است که واقعا نوع حرکت و قرار گرفتن آن در برخی مواقع بازی و مبارزات و … بسیار آزار دهنده میشود و با این که این موارد تعداد زیادی ندارند اما حتما چند باری اعصاب شما را به هم خواهند ریخت و شاید باعث کشته شدنتان شوند. در خصوص طراحی محیط و مراحل بازی باید گفت در سهگانهٔ نینجا گایدن شاهد تنوع نسبتا خوبی هستیم و از محیطهای باز و آفتابی گرفته تا مراحل خیابانی، مراحل داخل خانههای کلاسیک ژاپنی و یا مناطق تاریک و غار مانند، همه و همه در بازی وجود دارند و اجازه نمیدهند تا بازیباز خسته شود.
نقد و بررسی Ninja Gaiden Master Collection - گیمفا
ریو هایابوسا شخصیتی فوقالعاده قدرتمند است و از حملات بسیار سریع و مرگبار و حرکات برقآسایی بهرهمند است که البته برای غلبه بر دشمنان قدرتمند و جانسخت بازی باید نیز چنین باشد، زیرا که مبارزات بازی تقریبا در تمامی مواقع به معنای واقعی کلمه دشوار هستند و به راحتی نمیتوانید با فشردن بیهدف و پشت سر هم دکمهها کاری از پیش ببرید. در واقع بارزترین خصوصیت عناوین Ninja Gaiden دشواری بالای آنهاست که به نوعی میتوان گفت امضای این فرنچایز محسوب میشود.
همچنین چینش خوب مراحل نیز در این بین بسیار مهم و تاثیرگذار است که سبب شده است بازی متنوعتر نیز به نظر برسد. همچنین باید به این موضوع نیز اشاره کنم که تنوع دشمنان در هر ۳ بازی بسیار مناسب است و در این زمینه به هیچ وجه کمبودی مشاهده نمیشود زیرا که انواع و اقسام دشمنان انسانی و هیولاها و … از ضعیف و معمولی گرفته تا قدرتمند و بسیار مرگبار در بازی وجود دارند و بر سر شما خراب میشوند. از لحاظ باس فایتها نیز به معنای واقعی شاهد عناوینی فوقالعاده عالی هستیم و تعداد زیادی باس فایتهای مختلف و بسیار جذاب در این ۳ بازی به شدیدترین شکل ممکن قصد جان شما و ریو هایابوسا را دارند! در این سهگانه تمامی اضافات و دیالسیهای هر سه نسخه در کالکشن قرار داده شده است و شاهد کاملترین ورژن این بازی هستیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
زومجی
ریو هایابوسا در بازی Ninja Gaiden: Master Collection
بررسی بازی
پلی استیشن
ایکس باکس
بررسی بازی Ninja Gaiden: Master Collection
Ninja Gaiden: Master Collection شاید گزینهی خوبی برای تمامی کاربران نباشد، اما طرفداران سرسخت بازیهای هک اند اسلش را راضی نگه میدارد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.
در سال ۲۰۰۴ بود که اولین نسخه از سری Ninja Gaiden روانه بازار شد و توانست بازخوردهای بسیار خوبی را کسب کند. تیم نینجا (Team Ninja) با توسعه این بازی نشان داد که تبهر خاصی در ساخت بازیهای هک اند اسلش دارد. جدا از این گیمپلی بازی که برای آن زمان جذاب بود، وجود المانهای چالشبرانگیز نظیر طراحی دشمنان، باسها و آیتمهای داخل بازی مواردی بودند که جذابیت نینجا گایدن رو دوچندان کرده بود.
این موفقیت در Ninja Gaiden 2 هم تکرار شد، اما متاسفانه بازی Ninja Gaiden 3: Razer’s Edge نتوانست بازخوردهای خوبی را کسب کند. البته دراینمیان نسخههای سیگما دو بازی اول هم عرضه شدند که تغییراتی را روی گیمپلی بازی اعمال کرده بودند. دراینمیان مشخص شد که تیم نینجا و کوئی تکمو (Koei Tecmo)، ناشر سری نینجا گایدن، بازیهای Ninja Gaiden Sigma، Ninja Gaiden Sigma 2 و Ninja Gaiden 3: Razer’s Edge را در قالب یک کالکشن عرضه خواهند کرد.
قابل بازی بودن و ساختار گیمپلی موردی است که در این دسته از کالکشنها اهمیت بالایی دارد و Master Collection در این بخش هم عملکرد خوبی دارد و هم اینکه باعث اذیت و آزار شما میشود. داستان سری روایتگر ماجراجوییهای ریو هایابوسا است که در هر نسخه، وارد ماجرا و درگیریهای تازهای میشود. داستان در سری نینجا گایدن موردی نیست که تیم سازنده روی آن تمرکز کرده باشد. این گفته بدین معنا نیست که Ninja Gaiden فاقد داستان است، بلکه، صرفا شاهد بازگویی ماجراهای قهرمان داستان هستیم و شخصیت پردازی و روایت، موردی نیست که ازطریق آن بازیکن جذب شود، بلکه گیمپلی کلیدیترین نقش را ایفا میکند.
محیط خونین در بازی Ninja Gaiden 2
قبل ازاینکه ارزش خود کالکشن را بسنجیم، بهسراغ گیمپلی هر نسخه و بررسی آن خواهیم رفت. از نظر گیمپلی، Ninja Gaiden Sigma یک بازی کاملا چالش برانگیز به حساب میآید و المانهای هک اند اسلش آن بهگونهای طراحی شده که حسابی شما را سرگرم میکند. بهعبارتی، تعدادی سلاح مختلف طراحی شده که ریو هایابوسا با گشتوگذار در جهان بازی آنها را کسب میکند. هرسلاح گیمپلی منحصربهفرد مخصوص به خود را دارد و همین مورد، سبب شده تا یک گیمپلی متنوع و هیجانانگیز را شاهد باشیم.
هرسلاح گیمپلی منحصربهفرد مخصوص به خود را دارد و همین مورد، سبب شده تا یک گیمپلی متنوع و هیجانانگیز را شاهد باشیم
تمامی سلاحها کومبو و ضربات مخصوصی دارند و حتی برای بازیای که در سال ۲۰۲۱ عرضه شده، همچنان شاهد سلاحهای متنوع با ساختاری متفاوت نسبت به یکدیگر هستیم. همچنین بهواسطهی مجسمه یا کاراکتر موراماسه، میتوانید سلاحها را ارتقا دهید تا قدرت آن بالا برود. ازطرفی با ارتقای هر سلاح، ظاهر آن هم دستخوش تغییرات میشود که از نظر بصری، تجربهی جالبی را ارائه میدهد. بازیابی نوار سلامت هم بدین صورت است که بازیکن بهواسطهی آیتمهای مخصوص، میتواند نوار سلامت خود را بازیابی کند. همچنین آیتمهای ویژهای هم برای پر کردن سریعتر بخش مخصوص استفاده از مهارتها که به اسم نینپو شناخته میشوند، درنظر گرفته شده است.
2021-6-ninja-gaiden-3-ryu
در نینجا گایدن 2 شاهد آسانتر شدن بازی و کم رنگتر شدن چالشهای قدیمی هستیم، اما شالوده و هسته گیمپلی، دست نخورده باقیمانده است
چالش اصلی نسخه اول، به نوع طراحی دشمنان و قدرتهای آنها است که با مرور زمان، چالشبرانگیزتر شده و ازطرفی، نوع قرارگیری آیتمها هم بهگونهای است که بهوفور یافت نشده و مجبورید در آیتمهای خود حساس باشید. بااینحال طراحی بسیار بد دوربین اصلیترین دشمن شما نهتنها در Ninja Gaiden Sigma، بلکه در تمامی بازیهای کالکشن نینجا گایدن: مستر کالکشن است. شاید در قدیم این نوع طراحی دوربین آنچنان برای کاربران اذیت کننده نبوده است، اما در حال حاضر، نوع طراحی دوربین باتوجهبه بازیهای امروزی، بازیکن را دچار مشکل میکند.
در نینجا گایدن سیگما 2 شرایط گیمپلی تاحدی متفاوت است. دراینجا شاهد آسانتر شدن بازی و کم رنگتر شدن چالشهای قدیمی هستیم، اما شالوده و هسته گیمپلی، دست نخورده باقیمانده است. شاید دراینجا با رسیدن به مجسمههای چکپوینت نوار سلامت بازیکن بهصورت کامل پر شود و در طول بازی، با ضربه خوردن بخشی از نوار سلامت شما مجددا پر میشود. این موارد سبب شده تا با یک Ninja Gaiden سادهتر نسبت به نسخه اول روبهرو باشیم.
این در حالی است که نسخه Razer's Edge به هیچ وجه در حد و اندازه دو نسخه دیگر ظاهر نشده و عملکرد ضعیفی دارد که بخش اعظم آن، به عملکرد نامناسب المانهای گیمپلی مثل سیستم درخت مهارتها و مکانیسمهای مبارزهای مربوط میشود. همچنین طراحی بسیار بد دوربین هم سبب شده تا کاربران امروزی نتوانند آنطور که باید و شاید با این کالکشن ارتباط برقرار کنند.
نقاط قوت
استفاده مناسب از المانهای هک اند اسلش در نسخه اول و دوم
وجود کاراکترهای قابل بازی با سیستم مبارزاتی متنوع در هر نسخه
طراحی بسیار خوب باس فایتهای نینجا گایدن سیگما ۲
تنوع بالای سلاحها و متفاوت بودن سیستم مبارزاتی با هر سلاح
نقاط ضعف
طراحی بسیار بد دوربین بازی در هر نسخه
عدم استفاده مناسب از ایدههای جدید در نسخه Razer's Edge
عدم استفاده از تنظیمات گرافیکی و رزولوشن در نسخه پی سی
جدا از این موارد، اضافه شدن ضربات تمام کننده درکنار طراحی باسها و دشمنان متنوعتر، از ویژگیهای مثبت Sigma 2 به حساب میآید.
هرقدر که سیگما ۱ و ۲ در زمینههای مختلف عملکرد خوبی دارند، بازی نینجا گایدن: ریزرز اج عملکرد ضعیفی را از خود بهنمایش گذاشته است
در میان نسخههای مستر کالکشن، نسخه دوم را میتوان بهترین دانست، زیرا هم از نظر گیمپلی متنوعتر و جذابتر شده و هم اینکه سادهتر شدن آن، لطمهای به ساختار بازی و ریشههای آن وارد نکرده است. نحوهی ارتقای سلاح یا استفاده از مهارتها در راستای بازیابی نوار سلامت و نوار مخصوص به استفاده از نینپو هم دقیقا همانند سیگما ۱ طراحی شده است. هرقدر که سیگما ۱ و ۲ در زمینههای مختلف عملکرد خوبی دارند، بازی نینجا گایدن: ریزرز اج عملکرد ضعیفی را از خود بهنمایش گذاشته است. در این نسخه نه شاهد چالش هستیم و نه اینکه المانهای گیمپلی بازی بهخوبی درکنار یکدیگر قرار گرفتهاند. پشت بازی تعدادی ایده خوب قرار داده شده، اما استفاده خونی از آنها نشده است.
برای مثال، سیستم ارتقای بازی از آن حالت کلاسیک درآمده و شاهد یک درخت مهارت برای سلاحها، تکنیکهای داخل بازی و مهارتهای جادویی ریو هایابوسا هستیم. در ظاهر، ایدهی جالبی است و میتواند تاثیر مثبتی داشته باشد، اما کارماهای کسب شده از کشتن دشمنان (امتیازهایی مخصوص که برای ارتقا یا خرید مهارتها استفاده میشود) به قدری زیاد است که میتوانید در همان ابتدا ریو هایابوسا را به یک نینجا همه فن حریف تبدیل کنید. ازطرفی آیتمهایی که برای آزاد سازی مهارتها درنظر گرفته شده، بهراحتی قابل یافتن بوده و اصلا چالشی را ارائه نمیدهند.
ریو هایابوسا در حال آماده شدن برای باس فایت در Ninja Gaiden 3
Ninja Gaiden 3: Razer’s Edge صرفا یک بازی هک اند اسلش با خشونت بسیار بالا است که هیچ شباهتی به دو نسخه پیشین ندارد. نه مکانیسمهای گیمپلی مناسبی دارد و نه اینکه مبارزات به یادماندنیای را همانند دو نسخه پیشین برای مخاطب بهوجود میآورد. برای مثال نوع هدفگیری دشمنان یا تعبیه سیستم پری در بازی همانند Ninja Gaiden Sigma و Ninja Gaiden Sigma 2 روان نیست و باعث اذیت و آزار مخاطب میشود. بااینحال هرسهنسخه دارای کاراکترهای قابل بازی دیگری بهجز ریو هایابوسا هستند که در جریان مراحل مختلف هدایت آنها را برعهده میگیرید و همین مورد سبب شده تا ساختار گیمپلی و مکانیسمهای بازی متنوع شود.
مستر کالکشن تنها تجربهای خوب برای کاربران دو آتیشه سبک هک اند اسلش است
جدا از دوربین در هر سه نسخه، یکی دیگر از مشکلات که به نسخه پی سی مربوط است، عدم وجود تنظیمات گرافیکی و رزولوشن صفحهنمایش است. کاربر در هیچ یک از نسخههای بازی نمیتواند موارد ذکر شده را تنظیم و باید روی حالت پیشفرض بازی را تجربه کند. بااینحال، رزولوشن اجرایی در هر سه نسخه روی کامپیوتر 4K با نرخ ۶۰ فریم برثانیه است. شاید در نسخه اول پیشرفت گرافیکی خاصی را مشاهده نکنید، اما شاهد HD شدن بافتهای محیطی در دو نسخه دیگر هستیم.
هدف گیری با کمان در Ninja Gaiden 2
از نظر موسیقی هم Ninja Gaiden: Master Collection عملکرد بسیار خوبی دارد و شاهد موسیقیهای گوشنواز و دوست داشتنیای هستیم. همچنین صداپیشگی شخصیتها هم در سطح قابل قبولی قرار دارد. بااینتفاسیر سؤال این است که آیا مستر کالکشن برای کاربران امروزی انتخاب مناسبی است؟ شاید کاربران قدیمی این مجموعه و آن دسته از هواداران دو آتیشه سبک هم اند اسلش که تابهامروز نینجا گایدن را تجربه نکردهاند، بتوانند با این کالکشن ارتباط برقرار کنند، اما به خاطر مشکلات دوربین که اصلیترین و بزرگترین ضعف این کالکشن به حساب میآید، تجربهی آن به کاربران امروزی پیشنهاد نمیشود.
سلاخی دشمنان در Ninja Gaiden 2
بااینحال Ninja Gaiden: Master Collection تجربهای ۳۰ الی ۴۰ ساعته را در اختیار مخاطبان قرار میدهد و با تجربهی آن متوجه میشوید که تیم نینجا به چه شکل با استفاده از پشتوانه خود و ساختار نینجا گایدن، موفق به خلق مجموعه Nioh شده است.
بررسی بازی روی کامپیوتر انجام شده و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است
ریو هایابوسا در بازی Ninja Gaiden: Master Collection
Ninja Gaiden: Master Collection
10
/
7
امتیاز زومجی
Ninja Gaiden: Master Collection شامل نسخه سیگما بازی Ninja Gaiden و Ninja Gaiden 2 است که همچنان جذاب و سرگرم کننده هستند. هرکدام از آنها بهخوبی از المانهای هک اند اسلش استفاده کرده و به طرق مختلف مخاطب را سرگرم میکنند.
افسانه شمشیر نینجای اژدها بیش از ۲۲ سال قدمت دارد؛ ریو هایابوسا و ماجراجوییهایش برای اولین بار در کنسولهای قدیمی نینتندو سر و کلهشان پیدا شد و سپس به کنسولهای سگا کوچ کردند و بعد از آنکه در سال ۲۰۰۴ دوباره احیا شدند، به کنسولهای زیادی سرک کشیدند. مسیری که نینجا گایدن در این سالها پیموده مسیر پر فراز و نشیبی بوده که حالا یک سه گانه از دل آن به صورت یک کالکشن در آمده تا هم دیداری مجدد با هواداران قدیمی خود داشته باشد و هم اینکه گیمرهای جدیدتری که با این سری غریبه هستند را به عنوان دوستان جدید خود انتخاب کند. با نقد بازی Ninja Gaiden Master Collection همراه ویجیاتو باشید.
کنسولهای نسل هشتم تبدیل به میعادگاه ریمسترها و کالکشنها و حتی ریمیکها شد؛ کنسولهایی که گیمرهای نسل جدید را با بازیهای برتر تاریخ ویدیو گیم آشنا ساختند و سعی کردند بسیاری از این برندها را احیا کنند. برخی از این عملیات نجات موفق آمیز بودند (مثل کرش بندیکوت) و برخی از آنها در نهایت یک فاجعه تمام عیار شدند (مثل بازی Contra).
نینجا گایدن نیز از عناوینی به شمار میرود که پیش از بازیهایی همچون Dark Soul و Ni Oh و... گیمپلی هاردکور و بسیار سخت را برای گیمرها به ارمغان آورده بود. یک بازی سراسر اکشن که در دوران مدرن خود (سال ۲۰۰۴ به بعد) نگاه اول عناوینی همچون Tenchu و یا Devil May Cry را در وهله اول تداعی میکرد اما گیمپلی بیرحم آن ثابت میکرد که بازی کاملا با آن آثار متفاوت است.
نینجا گایدن اولین بازی محسوب میشود که با بهرهگیری از کاتسینهای سینمایی شروع به روایت داستان خود کرد (در دوران کلاسیک خود) اما این مساله دلیل بر این نمیشود که تصور کنیم با یک داستان غنی در این سری روبرو هستیم. واقعیت اینجاست که داستان سری نینجا گایدن هیچگاه نقطه قوت آن تلقی نشده و به سطحیترین شکل ممکن روایت میشود. ما با نینجایی با اسم ریو هایابوسا طرف هستیم که هر بار یک سری ماجراجویی دارد و دنیایی مشترک با سری بازیهای رزمی Dead Or Alive دارد.
ریو یک سوپر نینجا در این سری به شمار میرود که قهرمان تمام بازیها است و در سری بازیهای DOA نیز به عنوان یک شخصیت قابل بازی حضور دارد. بازیهای جدیدی که از سال ۲۰۰۴ شروع به احیای این فرنچایز کردند، داستانشان پیش از سه گانه اصلی کلاسیک نسخههای NES است و خط زمانی آن چند سالی پیش از بازیهای DOA جریان دارد.
ریو پسر جو هایابوسا است و شمشیر اژدها در دستان او قرار دارد و باید بدانید که او مانند دانته در سری DMC یک نیمه انسان-شیطان است. او رگهای از خون دشمنانش که با نام امپراتوری ویگور در بازی شناخته میشوند در شریانهایش جریان دارد. او در بازی اول به مصاف شیطانی به اسم دوکو میروند تا شمشیر اژدهای تاریکی که توسط او از روستایشان دزدیده شده را برگردانند. در قسمت فرعی به نام نینجا گایدن: شمشیر اژدها (که جایش در این کلکسیون خالی ست، این بازی برای Nintendo Ds عرضه شده بود) ریو به جنگ قبیله اسپایدر نینجا میرود و در این راه باید هفت سنگ اژدها را پیدا کند تا جلوی اعمال خبیثانه آنها را بگیرد.
در قسمت دوم نینجا گایدن ماجرا به همکاری ریو با سازمان CIA برمیگردد تا یک مجسمه شیطانی دزدیده شده را پیدا کند و در این راه دوباره با گروه بلک اسپایدر روبرو میشود. او در قسمت سوم با گروههای تروریسی به نام اربابان Alchemy مبارزه میکند . داستان ریو در بازی بنجلی به اسم Yaiba Ninja Gaiden Z در این فرنچایز ادامه پیدا میکند اما اصلا بهتر است این عنوان را فراموش کنیم، همانطور که سازندگان آن را در این کالکشن جدید به طور کلی از حافظهشان پاک کردند.
سری نینجا گایدن یک سه گانه اصلی در دوران مدرن دارد که در پکیج Ninja Gaiden Master Collection هر سهشان حضور دارند؛ عناوینی که با حضور گروه بازیسازی «تیم نینجا» ساخته شدهاند و با اینکه دهها سال از عرضه آنها میگذرد ولی همچنان گیمپلی تازه و درگیر کنندهای دارند.
همانطور که در ابتدای مطلب گفتم، نینجا گایدن به «سخت بودن» معروف است. از همین رو اگر حوصله درگیر شدن با چالشهای بازی و تنبیهات بیشماری که برای شما در نظر گرفته را ندارید، بهتر است بازی را فراموش کنید و سراغ عناوین دیگر بروید. البته این مبحث در نسخه سوم جایی ندارد چرا که نسخه سوم نینجا گایدن با الهام گرفتن از عناوینی چون «خدای جنگ» و یا Ninja Blade یک بازی سراسر اکشن است که «میتواند» آنچنان هم سخت نباشد.
سخت بودن بازیها به ترتیب از شماره یک تا شماره سوم کاهش مییابد، بدین معنا که قسمت اول بازی واقعا با روح و روان گیمر بازی میکند و بسیاری از افراد احتمالا از پس شکست Boss اول بازی هم برنمیآیند. بازی در آسانترین حالت خود هم بیرحمانه رفتار میکند و دشمنان را مانند مور و ملخ به جان شما میاندازد و اگر جایی از مسیر را هم اشتباه بروید و دوباره به سر جایتان برگردید، باز هم همان مقدار دشمن بلکه بیشتر را روانه شما میکند. دشمنانی که با یکی دو ضربه هم کارشان تمام نمیشود و از هوش مصنوعی بالایی برخوردار هستند و هرجور شده میخواهند ریو را نابود کنند.
در این میان آیتمهای احیای خون و مواردی از این قبیل نیز به خساست تمام به گیمر داده میشود و کار را برای او سختتر میکند. باید از این آیتمها به خوبی استفاده کنید و زمان استفاده آن را نیز به درستی دریابید وگرنه ممکن است که در همان مرحله اول بازی چندین و چندین بار به کام مرگ فرو بروید. بازی اول نینجا گایدن سختترین آنها به شمار میرود و داستان تقریبا قرص و محکمتری نسبت به دو عنوان دیگر دارد اما گل سر سبد این کلکسیون همانا شماره دوم بازی است.
نینجا گایدن ۲ تعادل بازی اول و سوم است؛ نه به سختی و دیوانه کننده بودن قسمت اول است و نه به آسانی و کشککی بودن! نسخه سوم. در واقع اگر دنبال یک بالانس مناسب در این سری باشیم باید به سراغ نسخه دوم برویم و اگر با این سری تازهکار هستید قطعا از Hero Mode که همان حالت آسان بازی به شمار میرود، سفر خود را آغاز کنید تا با دنیای بیرحم و خونین بازی آشنا شوید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویجیاتو
بررسی
بررسی بازی Ninja Gaiden Master Collection – روح تاریک نینجا
افسانه شمشیر نینجای اژدها بیش از ۲۲ سال قدمت دارد؛ ریو هایابوسا و ماجراجوییهایش برای اولین بار در کنسولهای قدیمی نینتندو سر و کلهشان پیدا شد و سپس به کنسولهای سگا کوچ کردند و بعد از آنکه در سال ۲۰۰۴ دوباره احیا شدند، به کنسولهای زیادی سرک کشیدند. مسیری که نینجا گایدن در این سالها پیموده مسیر پر فراز و نشیبی بوده که حالا یک سه گانه از دل آن به صورت یک کالکشن در آمده تا هم دیداری مجدد با هواداران قدیمی خود داشته باشد و هم اینکه گیمرهای جدیدتری که با این سری غریبه هستند را به عنوان دوستان جدید خود انتخاب کند. با نقد بازی Ninja Gaiden Master Collection همراه ویجیاتو باشید.
کنسولهای نسل هشتم تبدیل به میعادگاه ریمسترها و کالکشنها و حتی ریمیکها شد؛ کنسولهایی که گیمرهای نسل جدید را با بازیهای برتر تاریخ ویدیو گیم آشنا ساختند و سعی کردند بسیاری از این برندها را احیا کنند. برخی از این عملیات نجات موفق آمیز بودند (مثل کرش بندیکوت) و برخی از آنها در نهایت یک فاجعه تمام عیار شدند (مثل بازی Contra).
نینجا گایدن نیز از عناوینی به شمار میرود که پیش از بازیهایی همچون Dark Soul و Ni Oh و... گیمپلی هاردکور و بسیار سخت را برای گیمرها به ارمغان آورده بود. یک بازی سراسر اکشن که در دوران مدرن خود (سال ۲۰۰۴ به بعد) نگاه اول عناوینی همچون Tenchu و یا Devil May Cry را در وهله اول تداعی میکرد اما گیمپلی بیرحم آن ثابت میکرد که بازی کاملا با آن آثار متفاوت است.
نینجا گایدن اولین بازی محسوب میشود که با بهرهگیری از کاتسینهای سینمایی شروع به روایت داستان خود کرد (در دوران کلاسیک خود) اما این مساله دلیل بر این نمیشود که تصور کنیم با یک داستان غنی در این سری روبرو هستیم. واقعیت اینجاست که داستان سری نینجا گایدن هیچگاه نقطه قوت آن تلقی نشده و به سطحیترین شکل ممکن روایت میشود. ما با نینجایی با اسم ریو هایابوسا طرف هستیم که هر بار یک سری ماجراجویی دارد و دنیایی مشترک با سری بازیهای رزمی Dead Or Alive دارد.
ریو یک سوپر نینجا در این سری به شمار میرود که قهرمان تمام بازیها است و در سری بازیهای DOA نیز به عنوان یک شخصیت قابل بازی حضور دارد. بازیهای جدیدی که از سال ۲۰۰۴ شروع به احیای این فرنچایز کردند، داستانشان پیش از سه گانه اصلی کلاسیک نسخههای NES است و خط زمانی آن چند سالی پیش از بازیهای DOA جریان دارد.
ریو پسر جو هایابوسا است و شمشیر اژدها در دستان او قرار دارد و باید بدانید که او مانند دانته در سری DMC یک نیمه انسان-شیطان است. او رگهای از خون دشمنانش که با نام امپراتوری ویگور در بازی شناخته میشوند در شریانهایش جریان دارد. او در بازی اول به مصاف شیطانی به اسم دوکو میروند تا شمشیر اژدهای تاریکی که توسط او از روستایشان دزدیده شده را برگردانند. در قسمت فرعی به نام نینجا گایدن: شمشیر اژدها (که جایش در این کلکسیون خالی ست، این بازی برای Nintendo Ds عرضه شده بود) ریو به جنگ قبیله اسپایدر نینجا میرود و در این راه باید هفت سنگ اژدها را پیدا کند تا جلوی اعمال خبیثانه آنها را بگیرد.
در قسمت دوم نینجا گایدن ماجرا به همکاری ریو با سازمان CIA برمیگردد تا یک مجسمه شیطانی دزدیده شده را پیدا کند و در این راه دوباره با گروه بلک اسپایدر روبرو میشود. او در قسمت سوم با گروههای تروریسی به نام اربابان Alchemy مبارزه میکند . داستان ریو در بازی بنجلی به اسم Yaiba Ninja Gaiden Z در این فرنچایز ادامه پیدا میکند اما اصلا بهتر است این عنوان را فراموش کنیم، همانطور که سازندگان آن را در این کالکشن جدید به طور کلی از حافظهشان پاک کردند.
سری نینجا گایدن یک سه گانه اصلی در دوران مدرن دارد که در پکیج Ninja Gaiden Master Collection هر سهشان حضور دارند؛ عناوینی که با حضور گروه بازیسازی «تیم نینجا» ساخته شدهاند و با اینکه دهها سال از عرضه آنها میگذرد ولی همچنان گیمپلی تازه و درگیر کنندهای دارند.
همانطور که در ابتدای مطلب گفتم، نینجا گایدن به «سخت بودن» معروف است. از همین رو اگر حوصله درگیر شدن با چالشهای بازی و تنبیهات بیشماری که برای شما در نظر گرفته را ندارید، بهتر است بازی را فراموش کنید و سراغ عناوین دیگر بروید. البته این مبحث در نسخه سوم جایی ندارد چرا که نسخه سوم نینجا گایدن با الهام گرفتن از عناوینی چون «خدای جنگ» و یا Ninja Blade یک بازی سراسر اکشن است که «میتواند» آنچنان هم سخت نباشد.
سخت بودن بازیها به ترتیب از شماره یک تا شماره سوم کاهش مییابد، بدین معنا که قسمت اول بازی واقعا با روح و روان گیمر بازی میکند و بسیاری از افراد احتمالا از پس شکست Boss اول بازی هم برنمیآیند. بازی در آسانترین حالت خود هم بیرحمانه رفتار میکند و دشمنان را مانند مور و ملخ به جان شما میاندازد و اگر جایی از مسیر را هم اشتباه بروید و دوباره به سر جایتان برگردید، باز هم همان مقدار دشمن بلکه بیشتر را روانه شما میکند. دشمنانی که با یکی دو ضربه هم کارشان تمام نمیشود و از هوش مصنوعی بالایی برخوردار هستند و هرجور شده میخواهند ریو را نابود کنند.
در این میان آیتمهای احیای خون و مواردی از این قبیل نیز به خساست تمام به گیمر داده میشود و کار را برای او سختتر میکند. باید از این آیتمها به خوبی استفاده کنید و زمان استفاده آن را نیز به درستی دریابید وگرنه ممکن است که در همان مرحله اول بازی چندین و چندین بار به کام مرگ فرو بروید. بازی اول نینجا گایدن سختترین آنها به شمار میرود و داستان تقریبا قرص و محکمتری نسبت به دو عنوان دیگر دارد اما گل سر سبد این کلکسیون همانا شماره دوم بازی است.
نینجا گایدن ۲ تعادل بازی اول و سوم است؛ نه به سختی و دیوانه کننده بودن قسمت اول است و نه به آسانی و کشککی بودن! نسخه سوم. در واقع اگر دنبال یک بالانس مناسب در این سری باشیم باید به سراغ نسخه دوم برویم و اگر با این سری تازهکار هستید قطعا از Hero Mode که همان حالت آسان بازی به شمار میرود، سفر خود را آغاز کنید تا با دنیای بیرحم و خونین بازی آشنا شوید.
حال که به عبارت «خونین» رسیدیم بگذارید برایتان روشن کنم که بازی یکی از خشنترین عناوین اکشنی است که تا امروز دیدهاید. بازی سراسر خون است و شمشیر بران و شوریکنهای تیز ریو به قصد قلع و قمع کردن افراد دست به کار میشوند! شمشیر ریو میتواند دشمنان را از وسط نصف کند و یا دست و پایشان را قطع کند و شوریکنها به سر و کله آنها فرو میروند. جالب اینجاست دشمنانی که دست و پایشان قطع میشود از نفس نمیافتند و کماکان با بدنی ناقص با شما مبارزه میکند. حال یا شمشیر را به دست دیگر خود میدهند و یا در بدترین حالت خودشان را کشان کشان به سمت شما میرسانند و نارنجکی در دهانشان میگذارند و در این حالت با یک عملیات انتحاری مواجه میشوید که میتواند شما را هم منهدم کند!
نینجا گایدن ۲ میزبان کاراکترهای مهمانی به جز ریو هم است و شما میتوانید در طول بازی با چند شخصیت دیگر نیز بازی را پیش ببرید که هر یک نحوه مبارزات تقریبا متفاوتی را در برخی جزییات دارند.
قسمت سوم نینجا گایدن اما یک فرمول کاملا متفاوت نسبت به دو نسخه قبلی خود را دنبال میکند؛ قسمتی که شاید برخی هواداران قدیمیتر با آن دشمنی داشته باشند اما واقعیت اینجاست که این قسمت برای عموم گیمرها اثری به مراتب جذابتر است. سازندگان سعی کردند که در قسمت سوم هم هوای گیمرهای سرسخت همیشگی سری نینجا گایدن را داشته باشند و هم به گیمرهای تازهکارتر سلامی عرض کنند و آنها را با رشادتهای هایابوسا هممسیر سازند.
خوشبختانه نسخهای که در کالکشن فعلی در نظر گرفته شده عنوان Razors Edge است که نسخه بهبود یافتهای از قسمت سوم به شمار میرود. این نسخه یک بازی سراسر اکشن بوده و کاتسینهای سینماتیک بسیار زیاد به همراه صحنههای QTE متعددی دارد. بازی یک اکشن سرگرم کننده بوده که در بخش آسان خود چالشی به همراه ندارد اما در بخش سخت خود عینا بازیهای قبلی این سری ظاهر شده و هیچ شوخی با گیمر ندارد. روایت در این بازی سریعتر شده و داستان نیز به ظاهر پیچیدهتر است هرچند در نهایت یک داستان آبکی بوده و کاری از پیش نمیبرد!
در قسمت سوم نیز شخصیت آیانه در کنار ریو حضور دارد و سبک مبارزاتش تفاوت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است و حالا میتوان اعلام کرد که بازی واقعا دارای دو شخصیت قابل بازی با حرکتها و استایل نبرد متفاوت است. Skill Tree بازی در نسخه سوم به پیچیدگی نسخه دوم نیست و همه چیز به یک بازی اکشن عامهپسند نزدیکتر شده است. روح بازیهای قبلی در نسخه سوم به صورت کمرنگی حضور دارد اما با این وجود بازی از منظر گرافیکی از هر دوی آنها بسیار بهتر عمل میکند.
البته باید بدانید هر سه بازی موجود در این عنوان از گرافیک خارج از ردهای دارند، واقعیت اینجاست که عناوین نینجا گایدن در زمان عرضه خودشان هم گرافیک فوقالعادهای نداشتند و اساسا بازیهای اکشن شلوغ و به اصطلاح هک اند اسلش معمولا از گرافیک با جزییاتی برخوردار نیستند. طراحی هنری بازی در کات سینها بهبود مییابد و طراحی کاراکترها و انیمیشن قهرمانان بازی به خوبی از آب در آمده اما با نگاهی دقیقتر به جزییات بازی میتوانید ضعفهای متعددی در آن پیدا کنید.
بخش صداگذاری بازی نیز در حال حاضر شاید خندهدار به نظر برسد. افکتها و اصواتی که حین پریدن و یا شمشیر بازی ریو به گوش میرسد بسیار تصنعی هستند. هنگام شنیدن این صداها (به خصوص در نسخه اول و دوم که عناوین قدیمیتری به شمار میآیند) خاطرم آمد که این ضعف در آن زمان عرضه ده پانزده سال پیش به من القا نشد. در هر حال این واقعیت است که گیمرها با عناوین جدیدتری برخورد کردند و سطح توقعشان تغییر پیدا کرده است.
اساسا آنطور که کارگردان بازی در مصاحبهای گفته آنها قصد داشتند یک ریمستر کامل از هر سه بازی منتشر کنند و تنها به پورت کردن بازیها و بهبود جزیی بسنده نکنند. اما به نظر میرسد که سیاستهای ناشر اجازه این کار را نداده (هرچند خود کارگردان در مصاحبهاش اعلام کرده که آنها میخواستند بازی را زودتر عرضه کنند اما به نظر بهانه الکی میآید!) و در نهایت شاهد همان بازیهای قدیمی به صورت عینی در یک پکیج امروزی هستیم.
مشخص نیست که کلکسیون جدید نینجا گایدن آیا راهی برای عرضه شدن یک شماره جدید از ماجراجوییهای هایابوسا را رقم میزند یا خیر (هنوز هیچ خبری از عرضه شدن یک عنوان جدید از این سری به صورت رسمی اعلام نشده است) اما تجربه نشان داده که معمولا عرضه چنین ترکیبهایی برای محک زدن بازار است. در واقع بعید نیست که ناشر و تیم سازنده بعد از موفقیت عناوینی چون Ni Oh و دوباره ترند شدن بازیهای سختی مانند سری سولز و... قصد داشته باشند تا بابابزرگ این سبک بازیها یعنی نینجا گایدن را احیا کنند.
تفاوت جالبی که نینجا گایدن در بین بازیهای سرسخت امروزی دارد اینست که این بازی سخت و پرچالش طی یک اکشن پر زد و خورد و هیجان انگیز روایت میشود و برخلاف بازیهایی مثل Ni Oh و سکیرو و... سرعت بازی بسیار بسیار بالاتر است! این مساله هیجان بازی و سخت بودن آن را دوچندان میکند و گیمر باید حواسش باشد که در این مبارزات شلوغ و سریع چطور رفتار کند. شخصا تصور میکنم که غیبت ریو در کنسولهای نسل هشتم و حاضری زدنش با یک کلکسیون که امروزه عرضه شده کافی نیست و هایابوسا و شمشیر برانی که دارد میتواند میزبان یک بازی نسل جدید باشد که پر از خون و سختی باشد و در بین گیمرها بسیار محبوب شود!
بازیهای نینجا گایدن زمانی یکی از محبوبترین فرنچایزهای گیم برای گیمرهای حرفهای بودند. این سری بازیها حالا طی یک کلکسیون برگشتهاند تا غیبتشان در نسل هشتم را پر کنند، بازی حاضر عملا هیچ چیز اضافه مگر یک سری پروندهها و عکسها از نحوه ساخته شدن بازیها ندارد و از نظر گرافیکی و مشکلات دوربینی که قبلا داشته و... هیچ بهبودی درش مشاهده نمیشود اما میتواند یک تجدید دیدار جانانه با معروفترین نینجای تاریخ ویدیو گیم باشد.
میخرمش
اگر میخواهید به ضربالمثل دود از کنده بلند میشود ایمان بیاورید و با بابابزرگ بازیهای سرسختی مانند سری سولز و امثالهم آشنا شوید، میتوانید با سر زدن به دنیای نینجا گایدن شاهد یک بازی اکشن تمام عیار خشن و خونین باشید که هیچ شوخی با شما ندارد و دمار از روزگارتان در میآورد تا تنها یک مرحله از آن را رد کنید. احتمال پرتاب دسته به سمت تلویزیون و فحاشی با صدای بلند در حین تجربه بازی وجود دارد!
نمیخرمش
نگاهی به گزینه بالا بیندازید و ببینید که اعصاب این کارها که گفته شده را دارید یا نه! اگر ندارید سراغ ریو و داستان خونین و سرسختش نروید؛ اما اگر میخواهید هرجور که شده با این سری آشنا شوید یا خودتان را محک بزنید، تنها گزینهای که دارید بخش آسان بازی آن هم در شماره سوم است و لا غیر!
امتیاز ویجیاتو
70
امتیاز
امتیاز متاکریتیک
74
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نمرات از نظر خودم:
نینجا گایدن بلک۱: ۹۸
نینجا گایدن بلک۲: ۹۰
نینجا گایدن ۳: ۷۵
نینجا گایدن سیگما۱: ۹۵
نینجا گایدن سیگما۲: ۹۱
نینجا گایدن ریز ایج: ۸۷