انیمه های ورزشی معمولا داستان فوق العاده ای ندارند و برای مدت طولانی است که حالت کلیشه خود را حفظ کرده ولی بلولاک از این کلیشه مستثنا است.
در واقع قفل آبی اسم رمز تورنمنتی دشوار و چالشبرانگیز است که توسط یک مربی دیوانه به اسم اگو جینپاچی مدیریت میشود، کسی که برآوردن رویای قهرمانی جهان را در یافتن یک مهاجم تمامعیار بهکمک پروژهی بلو لاک میداند. از آنجا که در بلولاک تنها برندهی نهایی، که در یک سری رقابت انفرادی و تیمی چالشبرانگیز مشخص میشود، حق حضور در تیم ملی را دارد، رسیدن به اوج بهمعنی نابود کردن رویای ۲۹۹ مهاجم مستعد دیگر است.
این داستان تخیلی در فاصلهی حذف ژاپن از جامجهانی ۲۰۱۸ تا آمادهسازی برای جامجهانی ۲۰۲۲ رخ میدهد. اشاراتی به بازیکنهای دنیای واقعی این دوره مثل لئو مسی و کریستیانو رونالدو یا نقلقولهایی از اریک کانتونا هم در آن وجود دارد که در جهت فضاسازی در قالب دیالوگهای شخصیتها بیان میشود. البته در این داستان به شخصیتی خیالی به نام نوئل نوا هم وجود دارد که به عنوان بهترین مهاجم جهان معرفی میشود.
ساختمانی که اردوی بلو لاک در آن رخ میدهد بیشتر شبیهبه یک زندان فوتبالی است که معرفی شدن بهعنوان بهترین مهاجم تنها راه نجات از آن است. درنتیجه فضای رقابتی بلولاک توأم با چالشهای فردی و گروهی نوجوانانی است که با استرس، جنگندگی و نمایش پتانسیلهای مستعد پیرامون آن تزیین شده. ساخت یک انیمهی ورزشی فوتبالی در این فضای داستانی به کلیشههای ژانر ورزشی رونق تازهای بخشیده که با تکیه بر حرکات و تکنیکهای واقعگرایانه تعادل خوبی برای یک فانتزی فوتبالی هیجانانگیز ایجاد کرده است.
شخصیت اصلی این داستان یوئیچی ایساگی فوتبالیست نوجوانی است که در یک مسابقهی مهم در آخرین لحظه شانس حضور و دیده شدن در مرحله انتخابی تیم ملی را از دست میدهد، چراکه در یک موقعیت گل عالی به همتیمی ناشی خود پاس میدهد تا آنرا به هدر بدهد. ایساگی ناامید از همهجا ناگهان دعوتنامهای از اتحادیه فوتبال ژاپن برای حضور در یک رقابت فوتبالی عجیب به اسم بلو لاک (قفل آبی) دریافت میکند. ایساگی برای تحقق رویای بزرگش تصمیم میگیرد تا این فرصت را از دست ندهد.
بلو لاک یک مانگای شونن محصول همکاری مونهیوکی کانشیرو بهعنوان نویسنده و یوسوکه نومورا در مقام تصویرسازی است. انتشار مانگای بلو لاک از ۱ اکتبر ۲۰۱۸ در هفتهنامه شونن کودانشا آغاز شده و تا ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲ به جلد بیست و دوم رسیده است. کانشیرو کار خود را بهعنوان یک آرتیست مانگا با نویسندگی مانگای As the Gods Will در سال ۲۰۱۱ شروع کرده که یک فیلم لایو-اکشن ژاپنی به همین نام در سال ۲۰۱۴ از روی آن ساخته شده است.
بلو لاک توسط استودیو هشت بیت (Eight Bit) به انیمه تبدیل شده است. استودیو هشت بیت در سال ۲۰۰۸ میلادی تأسیس شده و از ساختههای معروف آن میتوان به انیمه That Time I Got Reincarnated as a Slime در سبک ایسکای و همچنین انیمه Stars Align که یک درام ورزشی مدرسهای است اشاره کرد. کارگردانی انیمه بلو لاک برعهدهی تتسواکی واتانابه (کارگردان بخشهایی از انیمههای هایکیو و کابانری) است. در بخش فیلمنامهنویسی هم تاکو کیشیموتو (اوساگی دراپ، قاشق نقره، هایکیو، موریارتی وطنپرست و...) در ساخت این فصل نظارت دارد. مرور این اسامی تا حدودی باعث اطمینان از سطح مطلوب ساخت انیمه میشود.
بههرحال ساخت انیمهی بلو لاک برای استودیوی نسبتا جمعوجوری مثل هشت بیت انتظارات را از این استودیو بالا برده است. باتوجه به اینکه فضاسازی انیمهی بلو لاک اغلب در محیط بسته رخ میدهد این استودیو توانسته است تمرکز بیشتری روی بخشهای پرجنبوجوش مسابقات خرج کند و تا اینجا میتوان از نتیجهی کار راضی بود.
امیدوارم از قسمت اول این برنامه راضی بوده باشید و اگر انیمه ای رو در نظر دارید برای قسمت بعدی میتونید پیشنهاد بدید.
کاری از اکیپ آکاتسوکی