انیمه وایولت اورگاردن، اقتباسی از لایت ناولی بههمین نام و نوشته Kana Akatsuki و تصویرسازی Akiko Takase است که در استودیوی Kyoto Animation و توسط Taichi Ishidate کارگردانی شده. در لیست اسامی سازندگان انیمه وایولت اورگاردن نام ایوان کال (Evan Call) به عنوان آهنگساز این انیمه، حسابی کنجکاوی ما را برمیانگیزاند. آهنگساز آمریکایی جوانی که داستان جالبی از ورود به دنیای موسیقی و سپس آشنایی با کشور ژاپن و موسیقی آن داشته و حالا با ساخت موسیقی متن انیمه وایولت اورگاردن، توانسته است لحظات تاثیرگذاری را برای ما به ارمغان آورد.
در بسیاری از صحنههای انیمه وایولت اورگاردن، همه ما تجربه آن را داشتهايم که برای لحظاتی تنها محو فضاهای باشکوه انیمه شویم و جدا از داستانش فقط به غنای موسیقی متن آن بیاندیشیم و از آن لذت ببریم. موسیقی ایوان کال، به زیبایی توانسته است حسوحال موسیقی کلاسیک قرن 19 اروپا را تداعی کند و این قابلیت را دارد که به عنوان یک آلبوم موسیقی کلاسیک مستقل شناخته شود. او در موسیقی متن این انیمه از نوای دلانگیز پیانو و مهمتر از همه، از ویولننوازیهای قدرتمندی بهره گرفته است. در تمام موسیقی متن ایوان کال، به خصوص قطعه «The Voice in My Heart»، نوعی حس آرامش و امید را میتوان دریافت کرد. همچنین در انیمههای دراماتیکی همچون وایولت اورگاردن، همیشه یک قطعه وجود دارد که از میان سایر آهنگها بهترین تاثیر را در کنشهای احساسی داستان میگذارد. «The Ultimate Price» یکی از همین موسیقی متنهایی است که با ملودی سوزناکش، بهخوبی با لحظههای تراژیک داستان همراه میشود و اشک ما را درمیآورد.
ایوان کال آهنگسازی است که علاوهبر موسیقی متن انیمه Violet Evergarden، در ساخت موسیقیمتن انیمههای انگشتشماری همچون Big Order و Appare-Ranman! نیز نقش داشته است. ايوان كال در کالیفرنیا به دنیا آمده است. او در سن 13 سالگی به دلیل بیماری خاص عصبی Occipital Neuralgia که با سردردهای شدیدی همراه بود، در بیمارستان بستری شد و نمیتوانست برای مدتی به مدرسه برود. شرایط بیماری باعث شد که او به موسیقی روی بیاورد و موسیقی به بهترین سرگرمی او تبدیل شود. او ابتدا کارش را با ساز گیتار و با موسیقی محلی آغاز کرد اما پس از بهبود نسبی بیماریاش در دبیرستان، وارد گروه کُر مدرسه شد و به واسطه یکی از همکلاسیهایش با موسیقی متال و انیمههای ژاپنی آشنا میشود. پس از آن، در دانشکده مقدماتی با دوستدختر ژاپنیاش ملاقات کرد؛ کسیکه بعدها نقش مهمی در سفر ایوان کال به ژاپن و یادگیری زبان ژاپنیاش دارد. ایوان کال سرانجام به دانشگاه موسیقی بِرکلی در شهر بوستون آمریکا در رشته تنظیم موسیقی فیلم به تحصیل پرداخت و در آنجا با موسیقی کشورهای مختلف آشنا شد.
او سرانجام به دلیل شرایط بهتر کاری در ژاپن، به این کشور میآید و پس از مدت زمان اندکی با گروه موسیقی ژاپنی Elements Garden، گروهی که اغلب به ساخت موسیقی متن انیمهها میپردازد، ملاقات میکند و وارد صنعت انیمه میشود. او در این گروه با Shigeru Saito تهیهکننده موسیقی انیمه وایولت اورگاردن آشنا شده و به این ترتیب در پروژه ساخت موسیقی متن این انیمه راه پیدا میکند. خود Shigeru Saito در اینباره چنین توضیح میدهد:
«زمانی که من ایوان را به عنوان آهنگساز به استودیوی کیوتو انیمیشن معرفی کردم، کارگردان و دیگر عوامل اصلی تولید انیمه وایولت اورگاردن از من پرسیدند که آیا میتوانند به موسیقی ایوان گوش دهند تا بفهمند که او چه نوع موسیقی میتواند بنویسد. اما موسیقیهایی که ایوان قبل از آن کار کرده بود، با حالوهوای انیمه وایولت اورگاردن بسیار متفاوت بود، بنابراین فکر نمیکردم که گوش دادن به موسیقیهای قبلی ایوان چندان کمکی کند. سرانجام، من از خود ایوان درخواست کردم که ابتدا رمان این انیمه را بخواند و یک آهنگ پسزمینه مناسب برای ارائه به استودیو تنظیم کند. که درنهایت آن قطعه به موسیقیِ تم اصلی انیمه وایولت اورگاردن تبدیل شد.»
در اینجا زمانی که از ایوان کال سوال میشود که ساخت هر یک از ترکها چه مقدار زمان برده است، او پاسخ میدهد:
«بستگی به هر ترک دارد، من در موسیقی ارکستر بهتر از موسیقی فانک یا جاز عمل میکنم، بنابراین، این کار در مقایسه با کارهای قبلی من زمان کمتری لازم داشت. موسیقیهایی که به چیدمان کامل ارکستر نیاز داشتند، حدود 8 الی 10 ساعت طول کشیدند، اما موسیقیهای سادهتر فقط 3 الی 4 ساعت زمان بردند. زمانهایی که من وارد مرحله کامل آهنگسازی میشوم، میتوانم روزی دو ترک را بنویسم و زمانی که به چنین مرحلهای میرسم، دیگر حتی وقت نمیکنم که ریشهایم را اصلاح کنم.»
از ایوان سوال میشود که آیا کسی توانسته است در اجرای ارکسترال تاثیر خاصی روی او بگذارد؟
«Kōichirō Muroya کسی بود که ویولن مینواخت و بسیار محشر بود. او به دیگر نوازندگان اطرافش گوش میداد و اجرای خودش را با بقیه تنظیم میکرد تا همه صداها با یکدیگر خوب شنیده شوند. او واقعا فوقالعاده بود. همچنین Akio Noguchi که bodhrán (ساز ایرلندی طبلمانند که با یک چوب دوسر نواخته میشود) و tin whistle (سازی مشابه فلوت) مینواخت. او درواقع پیانیست بود، اما توانایی بسیار خوبی در نواختن سازهای سنتی ایرلندی داشت. برای مثال، او برای اولین بار که ساز bodhrán را مینواخت، کارش عالی بود. همچنین، Kōichi Satō کسی است که اخیرا کارهای زیادی را با او انجام دادهام. انرژی و حسی که او در اجراهایش از خود میگذارد، باعث میشود که واقعا آن را احساس کنید. او به خوبی توانست تا خودش را با ارکستر 50 نفره وفق دهد.»
ارکستر 50 نفره واقعا ارکستر بزرگی است، این طور فکر نمیکنید؟
«فکر میکنم که ما از بزرگترین استودیویی استفاده کردیم که تابهحال برای ضبط موسیقی متن یک انیمه تلویزیونی استفاده شده بود. ما از یک سالن ارکسترال شخصی استفاده کردیم که این بزرگترین کاری است که خود من تابهحال انجام دادهام. من از Shinsuke Tajiri درخواست کردم تا ارکسترال را رهبری کند و او نقش بسیار مهمی را در انتقال آن چیزی که میخواستم گروه ارکسترال به بهترین نحو انجام دهد، ایفا کرد. علاوه بر آن آقای Muroya و آقای Tajiri، هردو در تفکیک صدای سازها از یکدیگر با گوشهایشان، واقعا توانا هستند و اگر یکی از نوازندههای مثلا سازهای بادی اشتباهی مرتکب میشد، آنها به سرعت متوجه میشدند.»
موسیقی متن انیمه وایولت اورگاردن برای طرفداران این انیمه واقعا اثری مجلل و باشکوه است. چه کسی همه قطعهها را نامگذاری کرده است؟
«من خودم آنها را نامگذاری کردم. از آنجایی که طرفداران غیرژاپنی هم به این موسیقیها گوش میدهند، میخواستم تا عناوین همه قطعهها انگلیسی باشند. عنوان آلبوم Violet Evergarden: Automemories هم پیشنهاد من بود. Automemories واژهای است که خودم آن را ساختم (این واژه مشتقشده از اصطلاحی است که برای توصیف وایولت و همکارانش به کار میرفت: Auto Memory Doll به معنای عروسك حافظه خودكار). من همچنین ترتیب ترکها را در آلبوم بر اساس روند داستانی انیمه ساماندهی کردم، بهگونهای که به تدریج به اوج خود میرسد و دوست دارم تا جای ممکن مردم از آن لذت ببرند.»
به طور کلی درباره تجربهای که در ساخت موسیقی متن انیمه وایولت اورگاردن داشتید، چه فکر میکنید؟
«وقتی به زمانی که با انیمه وایولت اورگاردن سپری کردم نگاه میکنم، میتوانم بگویم که این تجربه همچون یک ماجراجویی هم در حرفه موسیقی و هم در حس شخصیام بود. همیشه برای من مثل یک رویا بود که بتوانم در این سبک موسیقی بسازم. واقعا سپاسگزارم که چنین فرصتی نصیبم شد و از حمایت همه شما برخوردار شدم. همانطور که وایولت به عنوان یک انسان پس از هر ماموریت، رشد میکرد، من نیز در ارتباط با افرادی که به سختی کار میکردند تا جهان این انیمه را زنده کنند، بسیار رشد کردم. امیدوارم که از گوش دادن به این موسیقی متن بسیار لذت ببرید و این آلبوم بتواند یاد وایولت اورگاردن، این دختر خوشقلب و بسیار روراستی که همه ما عاشقش هستیم را زنده نگه دارد.»
منبع: سایت پی اس آرنا
Theme of Violet Evergarden
A Doll's Beginning
Back in Business
Across the Violet Sky