کاری از حزب مسترز
همچنین ببینید:
فیلم هایی که تاریخ را دگرگون کردند| اولین های سینما
با گذشت زمان، سینما کم کم جای خود را در بین زندگی مردم پیدا کرد.کمپانی ها و استودیو های بزرگ فیلم سازی راه هایی برای ساخت بهتر و باکیفیت تر فیلم ها پیدا کردند، کارگردانان و بازیگران حرفه ای تر و باتجربه تر شدند و کم کم سینما رشد کرد و به بلوغ رسید.
در این قسمت، به برخی دیگر از اولین های سینما میپردازیم، فیلم هایی که از تکنیک های ویژه ای استفاده کردند که خود را در تاریخ ماندگار کنند و راه را برای بقیه فیلم ها- تا زمانی که الان میدانیم- هموار کنند.
رنگ یکی از مهمترین عناصر سینما است، و میتواند عواطف، احساسات، زیبایی و ... را به ما منتقل کند. اما سینما از همان اول به این گونه نبود، و حدود نیم قرن طول کشید تا رنگ ها توانستند جای خود را در سینما پیدا کنند. در زیر نمونه هایی تاریخی از تاثیر گذاری رنگ بر سینما- قبل از دیجیتالی شدن فیلم ها در سال 2000 – مشاهده میکنید:
space odyssey-- stanly kubrik 1968
نمایی توهم زا در فیلم معروف ادیسه فضایی- که حس شیطانی، دیجیتالی و وهم انگیز را به مخاطب القا میکند.
vertigo--hitchcock 1958
سرگیجه، فیلمی که شاید بتوان به آن عنوان بهترین فیلم تاریخ را داد. رنگ های خاص و تکنیک های ویژه و هنرمندانه هیچکاک نقش بسزایی در سورئال کردن فضای فیلم ایفا میکند.
The Umbrellas of Cherbourg -- jaques demy 1964
فیلمی موزیکال و عاشفانه محصول کشور فرانسه- این فیلم به تنوع بسیار رنگ هایش شهرت دارد،که در سال اکران آن توجهات زیادی بخود جلب کرده. بیشتر از رنگ های شاد و طیف های آن مانند صورتی و زرد استفاده شده است.
|
در اولین سال های تاریخ سینما، فیلم ها به طور فریم به فریم و با دست رنگ آمیزی میشدند. برای مثال ژرژ میلییس برای رنگ آمیزی فیلم سفر به ماه 21 زن را استخدام کرد تا کار رنگ آمیزی فریم به فریم را انجام دهند.
la voyage dans la lune-- colored version 1902
|
برخی دیگر از فیلم ها از متد toning and tinting استفاده میکردند که به بخشی از فیلم را در یک رنگ خاص فرو میبردند. برای مثال برای توصیف شب از رنگ بنفش و توصیف جنگل از رنگ سبز استفاده میشد.
مدت ها بعد چارلز پته روش pathecolor را برای رنگ آمیزی دستی به کمک شابلون ابداع کرد، اما تمام این روش ها بسیار هزینه بر و زمان بر بودند و فقط برای درصد کمی از فیلم ها استفاده میشدند.
در سال 1902، مخترعی به نام ادوارد ترنر دوربینی ابداع کرد که دیسک چرخانی با سه فیلتر قرمز، سبز و آبی داشت که فریم ها را به این رنگ ها ضبط میکرد، و هنگام پخش به نظر رنگی میرسیدند، و به این ترتیب اولین فیلم رنگی سینما-که از رنگهای طبیعی استفاده میکرد به وجود آمد. اما این روش دوام زیادی نداشت، زیرا تصاویر بسیار مبهم و لرزان ضبط میشدند و با مرگ زودهنگام ادوارد در 29 سالگی این پروژه تقریبا به فراموشی سپرده شد.
اولین فیلم رنگی تاریخ، ادوارد ریموند ترنر، تصویر از سه فرزند خود و یک تنگ ماهی.ورنر برای ضبط این تصویر از دوربین زیر با سه فیلتر استفاده کرد که روش کارآمد و عملی نبود
|
در سال 1906، تکنیک جدیدی به نام کینماکالر(kinemacolor) توسط جرج آلبرت اسمیت انگلیسی ایجاد شد که تحول جدی در صنعت سینما و فیلم های رنگی بوجود آورد. در این روش دوربین فیلم را از درون دو فیلتر قرمز و سبز ضبط میکرد تا رنگ های واقعی درون فیلم ضبط شود و به این ترتیب اولین فیلم رنگی تاریخ با کینماکالر به نام ( بازدید از ساحل) ضبط شد.
visit to the seaside-- george albert smith 1908
|
البته تکنیک کینماکالر ایرادات بسیار زیادی داشت، بخش های زیادی از فیلم از بین میرفتند، حرکات سریع ضبط نمیشدند و رنگ آبی وجود نداشت.
تکنیک kinemacolor- دو صفحه چرخان که تصاویر را هر بار روی یک فریم ( یکی قرمز یکی سبز) ضبط میکردند.
|
ده سال بعد پیدایش کینماکالر، یک کمپانی آمریکایی به نام تکنیکالر متد خاص خود به همین نام technicolor را ابداع کرد. در این متد، تصویر توسط یک منشور بر روی دو پروژکتور-یکی با فیلتر قرمز و دیگری با فیلتر سبز- افتاده میشد، این فیلم ها بعدا با هم ادغام میشدند و یک تصویر رنگی را نشان میدادند، و اولین فیلم رنگی تاریخ آمریکا به نام خلیج میانی به همین روش فیلمبرداری شد.
تکنیک تکنیکالر- یک منشور نور را با عبور از دو فیلتر مجزا بر دو فیلم میتاباند. این دو فیلم بعدا ادغام شده و یک فیلم رنگی را ایجاد میکنند.
|
این روش مانند سایر متد ها بسیار هزینه بر بود و تکنیک ها و وسایل خاص خود را میطلبید. فیلم خلیج میانی تنها فیلمی بود که به این روش- تکنیکالر دو رنگ- بوجود آمد.
the gulf between-- Wray Bartlett Physioc 1908
|
در اوایل دهه 1920، تکنیکالر پیشرفت کرد- این بار رنگ ها مستقیما بر رول فیلم پرینت میشدند- که اولین فیلمی که به این روش ساخته شد فیلم toll of the sea 1922 بود. با این وجود باز هم این روش روشی بسیار هزینه بر بود که نسبت به فیلم های سیاه-سفید نور بسیار زیادی میطلبید.
toll of the sea- chester franklin 1922
|
برخی دیگر از فیلم ها مانند شبح اپرا 1925 از تکنیکالر فقط برای بخشی از فیلم و یکسری سکانس استفاده میکردند و بقیه فیلم سیاه سفید بود.
the phantom of the opera--victor murillo1925
|
تا بعد از آن، متخصصین آزمایش های زیادی روی روش تکنیکالر انجام دادند(با این وجود سیاه-سفید متداول ترین روش بود) تا این که در سال 1932 تکنیکالر روشی سه رنگ را ابداع کرد که بسیار بسیار کارآمد تر از روش های قبلی بود. کارتون کوتاه والت دیزنی بنام ( درخت ها و گل ها ) اولین کارتونی بود که از این متد استفاده کرد.
تکنیک تکنیکالر 3 نواره- سه نوار وجود دارد یکی برای سبز و دو تا بصورت بای پک- نوار جلویی برای آبی و نوار عقب برای قرمز.
|
flowers and trees-- burt gillet 1932
|
اولین لایو اکشنی که از این متد استفاده کرد فیلم گربه و کمانچه محصول 1934 بود. این فیلم موزیکال داستان زندگی یک ویولن نواز خیابانی که عاشق یک بانوی جوان میشود را به تصویر میکشد.
the cat and the fiddle--William K. Howard, Sam Wood1934
|
به جرئت یکی از تاثیر گذارترین فیلم های رنگی تاریخ فیلم جادوگر شهر آز محصول 1939 هست. آنقدر تاثیرگذار که حتی بسیاری به اشتباه آن را به عنوان اولین فیلم رنگی تاریخ معرفی میکنند.
داستان دختر بچه ای بنام دوروتی که در خانه غم انگیز خود- که بطور سیاه سفید تصویر برداری شده- زندگی میکند، ناگهان طوفان شدیدی میوزد و خانه را به شهری نامشخص و رازآلود میبرد. هنگامی که دوروتی درب خانه را باز میکند، با دنیایی رنگی مواجه میشود- که با تکنیکالر سه رنگ تصویر برداری شده.
این سکانس گویا نمای گذر سینما از دوران سیاه سفید به دوران رنگی است، و تاثیر رنگ را به وضوح نشان میدهد، این فیلم اولین فیلمی است که از رنگ به عنوان یک عنصر کلیدی و برای فانتزی سازی استفاده میکند.(عکس پست)
the wizard of the oz--Victor Fleming 1939
|
در همان سال، فیلم رنگی تاثیرگذار دیگری توسط همان کارگردان فیلم جادوگر شهر آز، ویکتور فلمینگ نیز ساخته شد، فیلم برباد رفته محصول 1939 بود که از روی رمانی به همین نام اثر مارگارت میچل – در مورد داستان خانواده ای در جنگ داخلی آمریکا- اقتباس شد و تبدیل به اولین فیلم رنگی تاریخ شد که برنده اسکار میشود.این فیلم هم اکنون با احتساب تورم پرفروش ترین فیلم تاریخ نیز حساب میشود.
gone with the wind--Victor Fleming1939
|
در سال 1952، کارخانه کودک ایستمن متدی به نام Eastmancolor معرفی کرد که درآن از یک نوار فیلم نگاتیو چند لایه استفاده میشد، این متد بسیار ارزان تر از روش تکنیکالر در می آمد(در تکنیکالر به دو یا سه رول فیلم برای هر رنگ نیاز بود بنابرین دوربین های بسیار حجیم و بزرگی نیاز بودند اما در این روش تنها به یک رول نیاز بود) و حدود 50 درصد نور کمتری نیاز داشت ، و امکان ظاهر کردن فیلم در هر لابراتوری موجود بود.
EASTMAN KODEK ، نواری که به مونوپک معروف بود و کار چند نوار فیلم در تکنی کالر را انجام میداد.
|
طولی نکشید که فیلم های رنگی بسیار متداول شدند، به طوری که تا از اواخر 1959 تا میانه 1960 فیلم های سیاه سفید بیشتر هنری حساب میشدند تا فیلم تجاری( یعنی فیلم های رنگی بخش عظیم بازار را در اختیار گرفتند) و این روش در سینمای هند جنوبی بسیار محبوب بود.
فیلم کمدی موشی که غرید 1959 یکی از اولین فیلم هایی بود که با این روش فیلمبرداری شد، و در سینما های انگلیس به نمایش درآمد.
The Mouse That Roared-- jack arnold 1959
|
به مرور زمان، فیلم های رنگی بسیار متداول تر شدند، و با ظهور و قدرت گرفتن کامپیوتر ها، تهیه این فیلم ها بسیار راحت تر شد.کامپیوتر ها به راحتی میتوانند فریم ها را دریافت کرده، اطلاعات رنگ ها را استخراج کرده و آن را تغییر دهند و کیفیت آن را اصلاح کنند.
فیلم برادر، کجایی؟ محصول 2000 اولین فیلمی بود که تصحیح رنگ ها را به طور کامل به کمک کامپیوتر انجام داد. از آن زمان تا کنون، صنعت دیجیتال و سینما بسیار تغییر کرده و تصاویر بسیار زنده تر و باکیفیت تر شده اند.
O Brother, Where Art Thou--Coen brothers 2000
|
فیلم های امروزی از رنگ و کیفیت بسیار بالایی برخوردارند، اما همیشه جایی برای بهبودی وجود دارد. شاید در آینده تکنیک هایی بوجود آید که بتواند اشیاء را بسیار زنده تر از آنچیزی که اکنون میبینیم به ما نشان دهد.
منابع
the guardian
infoplease
wikipedia
the artific
filmmakerIQ