سلام دوستان عزیز
موضوع : در نجوم احکامی برج معیار است یا صورت ؟
خیلی از دوستان این پرسش رو دارن که آخرش در نجوم احکامی باید مبنای برج رو قبول کنیم یا صورت ، بنده در این پست میخوام به این پرسش جواب بدم بصورت سوال وجواب ( البته از گفتن ادله تخصصی علم هیئت صرف نظر کرده و ادله ساده رو توضیح میدم ) .
برج چگونه درست شده ؟
ما در علم هیئت 10 دایره عظیمه داریم که در اینجا با دوتاش کار داریم .
منجمین میگن برج از تقاطع دایره البروج با دایره ارتفاع تشکیل شده است

( دایره افقی دایره البروجه ، دایره های عمودی دایره ارتفاعه )
خب در این عکس👆میبینید که از تقاطع 6 دایره ارتفاع با دایره البروج ، 12 قسمت مساوی 30 درجه ای تقسیم میشه ، 6 تا در این طرف کره آسمان که در عکس مشاهده کردید و 6 تا هم اون طرف .
اسم دیگر این 12 قسمت ، برج است ، پس تا حالا 12 برج داریم .
موید این مطالب ، علامه حسن زاده ، کتاب دروس هیئت درس 14 ص 41 .

نامگذاری بروج چگونه بوده ؟
هیپارکوس یونانی در قرن دوم قبل از میلاد اولین کسی بود که این 12 قسمت رو براساس صور فلکی که داخل هر کدوم از این قسمت ها بود نامگذاری کرد مثلا چون در قسمت اول صورت فلکی حمل بود ، گفت برج اول ، حمل است و ......
موید این مطلب ،علامه حسن زاده، کتاب دروس هیئت ، درس 58 ص 314 .
نامگذاری بروج فلکی مساله اصلی است یا فرعی ؟
توضیح : هونطور که میدونید ستاره ها در جای خودشون ثابت نیستند و یه حرکت خیلی آرومی دارن که این باعث میشه در طولانی مدت از اون قسمتی که هیپارکوس قسمتها رو براساس آن نامگذاری کرده بود خارج شوند و در حال حاضر صورت فلکی حوت در قسمت اول باشد نه صورت فلکی حمل .
سوال : خب حالا چکار کنیم ؟
جواب : با توجه به جواب سوال 1 ، در ابتدا با توجه به مبانی علم هیئت 12 قسمت بوجود آمد سپس 12 قسمت به نامهای حمل و..... نامگذاری شدن ، پس نامگذاری بروج یه مساله فرعی بوده .
اثبات فرعی بودن نامگذاری بروج : به نظر شما اگه هیپارک نامگذاری نمیکرد و حالا ( در تیر ماه )میگفتیم شمس در قسمت 4 است آیا مشکلی بوجود میومد ؟
قطعا نه ، چون منجمین با قسمتها کار دارن نه با اسم قسمتها .
موید این مطالب ، گفتار خواجه نصیر و جناب جونپوری شیرازی است :
خواجه نصیر در رساله معینیه میفرماید :
1 - حکم حمل که آن قسمت اولست برقرار بود ( یعنی قسمت اول بودن موضوعیت داره نه اسمش )
2 - اگر کسی خواهد نام حمل ، حوت کند
3 - اعتبار به معانی ( قسمت ها ) است نه به اسامی .

این حرفهای خواجه نصیر یعنی اینکه در زمان ایشون هم در برج حمل ، صورت حوت بود ولی ایشون تصریح میکنه که ما با معانی ( قسمت ها ) کار داریم نه با اسامی و اگه دوست داری اسم برج حمل رو حوت بذار برای ما فرقی نمیکنه ، چون ما مثلا در شرف شمس میگیم 19 درجه قسمت 1 ، حالا قسمت 1 اسمش حمل باشه یا حوت یا دلو و .... ، قسمت 1 بودن برای ما معتبره نه اسمش .
جناب جونپوری شیرازی در جامع بهادرخانی میفرماید :
1 - نزد بانیان علم هیئت بروج عبارت از اقسام 12 گانه مسطوره است
2 - نه آنکه خود صور نفس بروج اند ( یعنی صور فلکی هیچ دخالتی در بوجود آمدن بروج ندارن و فقط ازشون برای نامگذاری استفاده شده ) .

در اینجا ادله ساده تموم شد و از 3 منجم براتون دلیل آوردم که بروج مبنای نجوم احکامی است نه صور فلکی .
البته همه ادله اینها نیست ولی چون مابقی ادله نیاز به تخصص در علم هیئت قدیم داره از گفتنشون صرف نظر کردم .
فقط نکته جالب اینه که در این چند سال در فضای مجازی میبینم افرادی که حتی ابتدائیات علم هیئت قدیم رو بلد نیستن میان نظر میدن مبنای صور فلکی درسته ، در جواب این افراد میگم چرا در علمی که تخصص ندارید نظر میدید ؟
و یا اینکه میگن منجمین اسلامی قائل به صورت بوده اند در جواب میگم مگه خواجه نصیر و جونپوری شیرازی و علامه حسن زاده کافرند ؟ خواهشا به منجمین اسلامی دروغ نبندید .
موفق باشید