نقاشی دیواری شورای امنیت کار یک هنرمند نقاش نروژی " پر کراگ" (1889- 1965) است که پس از تشکیل سازمان ملل متحد و شورای امنیت، در سال 1952 به همراه برخی دیگر از وسایل مورد نیاز به عنوان هدیه ای از جانب دولت نروژ به این سازمان اهدا شد. این نقاشی یکی از زیباترین آثار هنری کراگ است که دهه هاست زینت بخش سالن مخصوص 15 کشور تصمیم گیرنده برای تصویب قطعنامه های الزام آوری است که طبق منشور ملل متحد همه کشورهای عضو سازمان ملل ملزم به رعایت مفاد آن هستند.
![](http://uupload.ir/files/lyvm_250px-per_larsson_krohg_ikl.jpg)
الهام هنری
طراحی نقاشی دیواری کراگ از نقاشی های دیواری سنتی رنسانس ایتالیا الهام گرفته شده است. وی با استفاده از رنگهای روغنی روی تکه بزرگی از بوم ، مفاهیم گذشته را با اشکال نوین نقاشی تفسیر کرد. اعتقادات مسیحی کروگ نیز الهام بخش اصلی برای دیوارنگاره وی بود ، زیرا تفسیر مدرن او از رنسانس فرانسوی ایتالیایی شبیه نقاشی های دیواری است که در کلیساهای کاتولیک یافت می شود. کراگ، هنگام نقاشی دیوار نگاره نیز از معلم خود هنری ماتیسه الهام گرفته است تا از ترکیب رنگهای فوویستی (مکتب گروهی از نقاشان فرانسوی بود که در آثار خود رنگهای تند و نامتعارف و شکلهای سادهشده به کار میبردند و از سهبعدنمایی و سایهروشنکاری پرهیز میکردند) ، حرکات اغراق آمیز و تصویرگری های زندگی روزمره استفاده کند. کراگ همچنین بخشی از گروهی متشکل از چهار هنرمند نروژی از جمله هنریک سورنسن ، ژان هیبرگ و آکسل رونولد بود که بر هدف قرار دادن هنر خود به عنوان نوعی آموزش اخلاقی تأکید داشتند. این امر در نقاشی دیواری شورای امنیت سازمان ملل متحد از طریق كراگ برای ایجاد اثری هنری كه الهام بخش صلح و برابری باشد ، مشهود است.
موضوع
اثر هنری کراگ از هشت عنصر اصلی ( یک گستره بزرگ در پایین تصویر و هفت قاب جدا تشکیل شده است ). این قاب ها با هم ترکیب می شوند تا داستانی تصویری را به نمایش بگذارند که می تواند به عنوان یک داستان افقی یا عمودی خوانده شود. به طور کلی در پایین این نقاشی رنگ های تاریک شیطانی است و در بالای آن رنگ های روشن تر امید بخش و معنا و مفهوم آن امید به آینده ای بهتر برای جهان و بشر است.
![](http://uupload.ir/files/tfdg_2a.jpg)
قسمت پایین
در قسمت زیرین، کراگ با استفاده از رنگهای قهوه ای و قرمز اژدهایی را ترسیم کرده است که در تلاش است با استفاده از دهانش شمشیر را از بدنش بیرون بکشد.گویا این سمبل مار است که حوا را فریب داده است.همچنین می تواند اشاره به مضمون اساطیری کشتن اژدها توسط آپولو و قرار دادن او در زیر سنگ ها داشته باشد(1). در بالای اژدها، کراگ یک پل و یک تپه شیب دار را نقاشی کرده است که در آن انسان ها به سمت یک محل روشن تر در بالا صعود می کنند. این مردان ، زنان و کودکان از هر طرف تپه شیب دار در حال حرکت هستند تا در وسط جایی که یک ققنوس سفید با بال های گشوده ایستاده است را ملاقات کنند (2).نیم دایره نماد زمین است ، و آتش نمادی از هرج و مرج است که جهان را درگیر خواهد کرد و از آن رهبر جهانی ظهور خواهد کرد (3). کراگ می خواست تصویری از جهان آینده به نمایش بگذارد که در آن سازمان ملل جهان را نجات دهد ، دقیقاً مطابق اعتقاد مسیحی خود که عیسی مسیح جهان را نجات می دهد. این مورد در بسیاری از نقاشی های مسیحی ، با جایگزینی تصویر عیسی مسیح با ققنوس انجام شده است.
به گفته سازمان ملل ، قسمت زیرین نقاشی دیواری "نمایانگر تلاش انسان برای بیرون آمدن از گذشته تاریک جنگ و برده داری به زندگی بهتر و آینده ای است که توسط علم و هنر روشن می شود". در سمت راست قسمت پایین ، کراگ تصویری از سه مرد را ایجاد کرده است که کمی بالاتر توسط جامعه انسانی مورد استقبال واقع شده اند (4). مرد با کلاه آسیایی در حال استقبال از آنها، نماد برابری با مردم از قاره های مختلف است.در سمت چپ یک چهره زن در حال صعود از طناب است که به سمت یک صفحه روشن تر در بالا حرکت می کند. هر دو تصویر در سمت راست و چپ "صحنه های متعدد مبارزات انسانی با زندگی و مرگ" را به تصویر می کشند.
قاب های مربع
در دو صفحه مربع مقدم ، جمعیتی از افراد شاد از اقوام مختلف و پس زمینه ای از معماری شهری به نمایش در می آید. خطی از پارچه آبی بین دو قاب مربع جریان دارد و رنگهای پر جنب و جوش ، تضاد چشمگیری بین چهره های تاریک وارد شده به منطقه شهری، پشت به ما و جمعیت پر رنگ و رو به جلوی ما را ایجاد می کند. پارچه آبی بین دو صفحه مربع نشانگر تعهد ملل متحد به صلح آینده و آزادی فردی در همه جوامع است(5). در صفحه مربع سمت راست ، مرد ایستاده است که پرچم سازمان ملل را در میان جمعیت شاد قرار می دهد و بر نقش سازمان ملل در ایجاد جهانی صلح آمیز پس از جنگ جهانی دوم تأکید می کند.
قاب بیضی مرکزی
این قطعه بیضی در مرکز نقاشی و بالای تصویر ققنوس قرار دارد و تصویری از آرامش و آسایش را با استفاده از تصویر یک مرد ، یک زن و یک کودک در حالت زانو نشسته که کبوتری سفید رنگ را در دست دارد، به نمایش می گذارد. این هیئت منعکس کننده هدف اصلی شورای امنیت - "حفظ جهان در وضعیت صلح" است. این زن با یک دسته گل در دست خود زانو می زند و بازوی همسرش را در کنار خود نگه می دارد. در بالای تصویر این زوج ، درختی به تصویر کشیده شده است که در آن چهره ای به نمایش گذاشته می شود که میوه نارنجی رنگ را به یکی از کودکان می دهد و نماد خیرات است. در این تصویر، کراگ از نقاشی دیگر خود به نام "صلح" که در موزه ملی نروژ نگهداری میشود، الهام گرفته است .در این اثر هنری ، "کودکان ، والدین خود را در محیطی آرام و ایمن محاصره کرده اند" . در سمت راست درخت ، پسری جوان در حال مشاهده سعادت خانوادگی است. كراگ در صدد بود تا انتظارات از شورای امنیت برای "عمل به عنوان متولی نظم بین المللی در دوره پس از جنگ" نشان دهد (6).
![](http://uupload.ir/files/smh_19513.jpg)
تابلوی "صلح" اثر پر کراگ
قاب سمت چپ وسط
این قاب یک محیط شهری را به تصویر می کشد. نکته برجسته تابلو یک چهره انسانی است که در حال باز کردن یک پنجره به تصویر کشیده شده است و اجازه می دهد نور خورشید وارد اتاق شود. یک مرد نیز به تصویر کشده شده است که زنی را از دنیای تاریک نجات می دهد(7). در بالای این قاب شش چهره درگیر تجارت و تبادل ابزار و کیسه گندم نمایان است. این نشان دهنده حرکت از جنگ جهانی دوم به سمت عدالت و برابری است. در این تصویر عدالت به شکل گروهی از مردم که در حال وزن کردن دانه برای توزیع مساوی در بین مردم اند تصویر شده است(8).
قاب سمت راست وسط
در این تابلو كراگ، تصویر مردی ایستاده در كنار یك اسب پر قدرت که توسط یک چهره بر آمده از قسمت تاریک نظاره می شود را نشان می دهد. این مرد برآمده از جامعه بی عدالت کارگری قبل از جنگ جهانی دوم است. در این قاب نیز نقش پنجره در کادر آبی و رنگ های روشن طلایی به عنوان نمادی از ایمان ، رویش بذر امید و ذات و سرشت "نیک " بشر است(9). در بالای تصویر اسب ، زنی قرار دارد که در حال مشاهده با میکروسکوپ و مردی است که با یک تلسکوپ نگاه می کند و نشانگر دانش و ارزش روز افزون بهداشت و علم در جهان است (10).
قسمت سمت چپ بالا
این قسمت توسط تصویر درختان نخل و سرو پوشیده شده است. شکل دو ساختمان به شکلی از معماری به تصویر کشیده شده است که شبیه به سالن شهر اسلو باشد و نمایانگر توسعه صنعتی است. در گوشه بالا سمت چپ ، یک چهره در کنار یک بوم خالی ایستاده و شروع به نقاشی خورشید مقابل خود می کند(11).
قسمت سمت راست بالا
قاب بالای سمت راست همچنین حاوی تصاویر پوشش گیاهی است که به طور مشابه در قسمت بالا سمت چپ یافت می شود. این قاب، سه تصویر مجزا را نشان می دهد. دو رقصنده ، یک آهنگساز پیانو و دو مرد در پس زمینه که با سازهای موسیقی کار می کنند و حرکت جامعه به سمت ارزشمندی از هنرهای زیبا ، موسیقی و تئاتر را نشان می دهد . پس زمینه نیز توسط آسمان خراش ها پوشیده شده است که تصویری دیگر از یک محیط شهری ایجاد می کند. یک زوج نیز در حال تماشای آنها نیز در تصویر نمایان است (12).
نکات تکمیلی
تصاویر افراد و تجهیزات تاریک که در قسمت زیرین اثر هنری به تصویر کشیده شده ، نمادی از جنگ جهانی دوم است (13) . همانطور که توسط این هنرمند مشخص شده است ایده اصلی ،ایجاد احساس آرامش ، امنیت و نشاط است. جهانی که در پایین تصویر می بینیم در حال فروپاشی است ، در حالی که دنیای جدید مبتنی بر وضوح و هماهنگی می تواند ایجاد شود. تصویر زنی که پنجره ای را باز می کند تا به آفتاب اجازه ورود به اتاق را در قاب سمت چپ را بدهد ، بیانگر دنیای جدید است که از نیروهای شر جدا شده است (14). كراگ می خواست كه با این اثر هنری ، نمایندگان شورای امنیت ترغیب کند تا فرصتی برای زندگی جدید و با ارزش پس از فاجعه جنگ جهانی دوم را فراهم كنند.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
سخن پایانی
اینکه جامعه جهانی تا چه حد توانسته است دغدغه های "پر کراگ" را جامه عمل بپوشاند ، بر هیچکس پوشیده نیست اما باید امیدوار بود روزی بتوان این تصاویر را در عمل و در جهان پیرامون خود نظاره گر باشیم. با تشکر از مطالعه این مطلب.