اتحاد Thug Life Records تقدیم می کند.
سلام دوستان عزیز
خوب امروز همونطور که دیروز بهتون قول داده بودم مقاله ای راجع به اینکه فلو چیه ؟ چه نقشی تو رپ فارسی داشته و در هایت چند تا رپری که از نظر خودم فلوهای فوق العاده ای رو به اجرا گذاشتن معرفی میکنم . این مطلب برخلاف مطالب قبلی که رکن اصلی بر پایه رپ فارس بود , مطالب بیشتر از رپ آمریکایی است .پس بریم سراغ اصل مطلب
فلو چیست؟ خالقش کیست ؟
اول یه تعریفی به زبان ساده داشته باشیم: فلو(Flow) یا جریان بخشی از اصول رپ کردن هستش که با استفاده از اون تفاوت بین رپ ابتدایی و حرفه ای مشخص میشه در دهه های 70 و اوایل 80 میلادی در آمریکا فلو در رپ به بخشی ابتدایی و ساده خلاصه میشد که در اصل میشه گفت در اون زمان چیزی به اسم فلو در رپ وجود نداشت. فلو به جریانات و ریتم و به نوعی ساده تر لحن خوندن رپر گفته میشه که سبک ها و اصول خاصش رو داره و اینطور نیست که به هر لحن و بالا و پایینی تو خوندن بگیم فلو بلکه خواننده باید درست در زمانی که اصطلاحا بیت بالا میره خودشم با بیت بره بالا و وقتی میاد پایین با بیت بیاد پایین (تو مصاحبه هیچکس با شبکه منوتو هم به این داستان اشاره شده ) (البته اگر در بحث های حرفه ای بخواایم وارد بشیم فلو تعریف خیلی دقیق تری میتونه داشته باشه که از حوصله ی بحث ما خارج میشه) . راکیم(Rakim)(به نام راکیم الله هم میشناسنش ) رپر کهنه کار و ارزشمند اهل ایست کوست(East coast) اولین کسی بود که فلو رو در رپ معرفی کرد و بهش دستو پا داد و به این شکل یکی از بزرگترین خدمات رو به جامعه ی موسیقی رپ کرد. راکیم برعکس همکاران و رقبای خودش به ویژه در وست کوست(West coast) از جریانی آروم و نرم توی رپ کردنش استفاده میکرد که به گونه ای باعث تفاوتش با دیگر رپکن ها میشد.بعد از راکیم نوتوریوس بی.آی.جی(Notorious b.i.g) یا همون بیگی(Biggie) دومین رپری بود که تونست شکلی جدید از فلو رو معرفی کنه و این داستان رو به سمت حرفه ای شدن و پیچیده تر شدن سوق بده و در نهایت شخص سومی که تونست باز هم یه نوع دیگه از فلو و تغییر رو به وجود بیاره کسی نبود جز امینم با آهنگ معروفه لوز یور سلف(Lose your self). البته باید عرض کنم که فلو در رپ امروزی بخش ها و سبک های مختلف و زیادی داره که از جمله اونها میشه به فلو های ایست کوستی و وست کوستی،فلوهای فست،ملودی و... اشاره کرد و این 3 شخصی که بالا معرفی کردم کسایی بودن که تاثیر های عظیمی بر جریان رپ کردن گذاشتن .
برای درک بهتر مبحث فلو پیشنهاد میکنم آثار رپرهایی چون اسنوپ داگ،بیگ پان،امینم،بیگی،تک ناین و... رو مورد مطالعه قرار بدین و همینطور موزیک های رپ دهه هشتاد رو با رپ دوران طلایی و بعد از اون مقایسه کنید تا به این شکل بهتر مبحث فلو رو درک کنید.
فلو در رپ فارسی
خوب حالا بریم سراغ رپ فارسی . همونطور که احتمالا متوجه شدید و داخل قسمت اول مقاله(این لینک) بهتون گففته بودم در رپ آمریکا خیلی بیشتر از رپ فارسی به فلو پرداخته میشه . البته نه اینکه بخوام بگم تو رپ فارسی فلو نداری , نه منظورم این نیست ولی نسبت به رپ آمریکا و رپ کشورهای بلوک شرق خیلی کمتر بهش پرداخته میشه(البته از عوامل این مطلب تفاوت زبانهاست که خودش خیلی تاثیرگذار بر جریان یا همون فلوی آهنگه ). و نکته ی دیگه هم اینکه انقدر الان فلوهای متفاوتی در رپ داریم که میشه گفت اکثر رپرها با فلو رپ میکنن ولی اینکه ما میگیم فلو ندارن منظور اون فلوییه که باعث میشه شنونده لذت و هیجان رو با گوشت و خونش احساس کنه . مثلا آلبوم رند فرشاد آلبومیه که یک شخص معمولی گوش کنه در نگاه اول شاید متوجه نشه رپه ولی در واقع با فلوی الترنیتیو امریکن خونده شده (که برای خیلی ها جذاب نیست) یا مثلا یسری ها به آلبوم اشتباه خوب از بهرام,نگار از سورنا ,زروان از همزاد , مجموعه سال از عارف و... همچین خرده ای میگرفتند ولی حقیقت اینه این آلبوم ها فلو دارند فقط فلوی مد نظر ما نیست . البته آهنگ هایی داریم که فلو ندارند بد نیست یه چندتا مثال بزنم براتون مثلا ورس سامان ویلسون تو ترک یخ مصداق کامل فلو نداشتنه , عملا وقتی بیت میرفت بالا ساممان میومد پایین و وقتی بیت میرفت پایین سامان میرفت بالا یا مثلا نوید صدر هم تو آهنگ قزل آلا تقریبا همچین وضعی داشت.
برترین فلو ها در رپ فارسی +1استثنا
خوب اینجا همونطور که بهتون اول متن عرض کردم با سلیقه ی خودم چندتا رپکن که فلوی خیلی خوبی دارن رو بهتون معرفی میکنم با آهنگهایی فلوخفن . اون 1استثنا هم یک رپکن خارجیه که دلم نیومد نزارم . بریم سراغ نفر اول
1- Tech N9NE
همون اول از استثنا شروع کردم . تک ناین به نظر من واقعا کسیه که رو دستش تو فلو و قافیه عوض کردن نداریم . یبار از امینم پرسیدن نظرت راجع به تک ناین چیه ؟ جواب امینم جالبه که میگه :اوه مرد اون یه دیوانه است . ما یک ساعت داخل استودیو مینشستیمو توی استودیو و توی یک ساعت میدیدی که تک با 8فلوی مختلف میتونه رپ بنویسه ( در واقع متن رپو بنویسه) . خوب بریم سراغ آهنگاش دوتا آهنگش رو که من خیلی دوست دارم ( ودر جهت جهانی کردن رپ نوشته همون دلیلی که با یاس ما فیت داد) و توش از رپر ها زبان مختلف استفاده شده آهنگ های worldwide choppers و Midwest choppers که لازم به ذکره یک منبعی ادعا میکرد آهنگ اول رکورد سرعت رپ کردن رو قبل رپ گاد امینم در اختیار داشت. شما تو این آهنگ ها حس میکنین بیت و تکست به هم چسبیده ان انقد که خوب این متن روی تکست میشینه
2- رضا پیشرو
امکان نداره شما به یک رپباز ( به طرفداران رپ میگن رپباز حالا این اصطلاحات رو هم بعدا بهتون توضیح میدم) بگید رپر تکنیکی نام ببرو اسم رضا پیشرو رو نیاره . رضا رپر تکنیکی هست که قدرت نوشتن فوق العاده بالایی داره (چاقال نامه رو تو یروز و آهنگ فا* زدبازی رو تو 20دیقه نوشته) و علاوه بر اون مفهوم بالایی دارند آهنگاش خصوصا تو این 3 4 سال اخیر واز دل خیابون بزرگ شده .از آهنگاش که فلو های فوق العاده ای ارائه میده میشه به آهنگ کلافگی , هولوکاست ,دندون ببر و قبرستون هیپ هاپ اشاره کرد .
3- نیما نیموش
نیموش رپریه با قدرت فلوی فوق العاده بالا و تکنیک های بسیار ناب که علاوه بر اینکه در رپ کردن مهارت خیلی بالایی داره بیت باکسر فوق العاده ایه. نیما متاسفانه مسیر اشتباهی رو تو رپ دنبال کرد و با وجود خیابونی بودن و اینکه حرفاش اعتراضاتی از کف خیابونه خیلی ها باهاش مشکل دارن و ای بدلیل دیس کردن پی در پی رپ کن های بزرگی مثل حصین , ام جی و بطور کلی زدبازی , خلوت ,ملتفت و بطور کلی کسی نمونده تو رپ که از زبون نیما در امان بوده باشه . البته به شخصه همیشه از جربزه اش خوشم اومده چون تاحالا تو هیچ بیفی عقب نکشیده و همیشه جلوی غیر رپی ها از رپ حمایت کرده نمونه هاش ترک پاکسازی 2 و رپو مسخره نکن بوده . نکته جالب دیگه راجع به نیموش اینه که کورس (بخشی که وسط آهنگ ها تکرار میشه) رو هم فوق العاده میخونه. آخرین نکته هم راجع بهش اینه که آخرین فردی که با بهرام فیت داده نیموش بوده .از حمله موزیکای قوی و مورد پسند من از نیموش میشه به آهنگ های صدای شب , وروجک و گل سرسبدشون ترک هانیبال از نیموش اشاره کرد.
4-حامد اسلش
حامد اسلش ازون دسته رپراییه که بدیل آندرگرند بودن و ضد سیستم خوندن خیلی شناخته شده نیست حتی بین رپباز ها . جالبه بدونید برای مدت خیلی زیادی رکورد فست رپ کردن ایران دست اسلش بوده با آهنگ فک جادویی. از نکات جالب اسلش اینه که تو اکثر آهنگاش علاوه بر فست خوندن به صورت عادی در یه جاهایی سرعتشو فوق العاده بالا میبره که حتی فهمش برای کسایی که برای مدت زیادی رپ گوش میدن سخت میشن ( این نشون دهنده قدرتش تو خوندنه). اسلش به همراهی اشک آن و سعید مجازی و نیما نیموش یکی از مهمترین همکاری های تاریخ رپ فارسی رو با کینگ کروکد (رپر بسیار معروف آمریکایی)در غالب آهنگ کلیشه انجام داده . اسلش تو همه ی آهنگاش فلو های فستی داره وانتخاب اینکه کدوم فلوی قویتری داره سخته ولی به طور کلی اگر بخوام انتخاب کنم آهنگ رخص ( که تو مقاله قبلی هم بهش اشاره کردم و در جهت حمایت از بریک دنسینگ خونده شده ) , سیستم , ترسیم انتخاب های منه.
5- محمد سانبوی
رپر جوون و فوق العاده تکنیکی که میتونه برای همه ی رپر های جوون و حتی بعضی از قدیمی ها الگو باشه . کسی که خودشو درگیر بیف و کلکل های الکی نکرده وداره اعتراض خیابون رو به گوش همه میرسونه. سانبوی سابقش تو رپ از همه ی رپر هایی که بالا ذکر شد کمتره (شاید حتی سابقشو دوبرابر کنیم باز هم از سابقه ی رپر های بالا کمتر باشه) ولی با تلاش زیاد و فیت های موفقی مثل فریاد هیپ هاپ (با اسلش ) یا دوزاریت افتاد (با نیموش ) و دادن آهنگ های با معنی مثل مکانیزم و سیانور و آلبوم کج جای پای خودشو تو رپ سفت کرده . آهنگ هایی که خودم باهاشون خیلی حال کردم : ریتالین , دپرس (برخلاف اسمش آهنگ انگیزشی هست ) , گنگ من ( بهترین فلوشو بنظرم اینجا به اجرا میزاره ).
خیلی ممنون که تحمل کردید و خوندید , مقاله بعدی راجع به تفاوت رپ آندرگرند و مین استریم هستش که بالا هم یکجا ازش اسم بردم
پ.ن: اینکه از رپر های فوق العاده ای مثل مهراد هیدن و شاهکارش یعنی آلبوم بزرگ یا بچه های پایدار , شایع , ملتفت و علی الخصوص هیچکس( که سیاوش قمیشی هم از فلوش تعریف کرده ) و... صحبت نکردم این نیست که اینا فلوی بدی دارن , همشون رپ کن های قابلی هستن و فلوی خوبشونو نشون دادن دادن ولی بنظرم فلوی این چند نفر میتونه برای بقیه مثل کلاس آموزشی باشه
پ.ن2: علی اوج هم از کسایی هست که فلو های فوق العاده ای داره و از کسایی بود که فلو توی موزیک رو باب کرد و آهنگ خدای فلو تا اونجا که من اطلاع دارم ( تا حدود 2,3 سال پیش) رکورد دار تغییر فلو تو آهنگ خدای فلو هست. ولی چون داخل مقالات بعدی اسمش پررنگ خواهد بود ترجیح دادم از کسایی مثل سانبوی و اسلش نام ببرم که بچه ها با رپکن های بیشتر آشنا بشن.
اگر هر سوالی هم بود در خدمتم