به نام آنکه جان را فکرت آموخت
سلام و دست مریزاد
سلام ب همه رفقایی ک هرچی بشه پشت ادمو خالی نمیکنن ب ادم دلگرمی میدن و حتی اگه تمکن مالی چندانی نداشته باشن عوضش دلشون دریاس
دست مریزاد ب اونایی ک رفیق گلمون (شهروز حدادیان)از قدیمی های سایت - خوش ذوق-بی حاشیه- با معرفت رو کله پا کردن و زیرابش رو زدن
سلام ب دوستایی ک واسمون موندن -پشت و رو ندارن-جلو روت و پشت سرت یجور حرف میزنن - نفسشون حقه و دمشون گرم
دست مریزاد ب اونا ک از هر فرصتی برا ضربه زدن ب ادم استفاده میکنن و فکر میکنن با این کار خودشونو میکشن بالا - بهت میگن برو جلو وا نده اما تا گل کنی از پشت میکنن تو ما تحتت
سلام ب اونایی ک اگه حالتم خراب باش بری پیششون جوابت میدن دایورتت نمیکنن ب انواع واقسام اعضای بدنشون حتی اگه حال خودشون خراب باش
دست مریزاد ب اونایی ک ی گوشه میشینن از دور نگات میکنن پزت و میدن میان نوشته هات میخونن اما جاش ک برس بجای راهکار دادن جفت پا میگیرن
سلام ب اونایی ک براشون فالوور و بازدید و جام قلب و کوفت زهرمار بهانه اس فقط دنبال محتوا هستن
دست مریزاد ب اونا ک ب 200 تا بازدید و 4 تا دنبال کننده ات حسودی میکنن
سلام ب اونایی ک احترامت نگه میدارن خطاییم بکنی زیرسیبیلی ردش میکنن (حتی اگه دختر باش) میگن عب نداره دوستمونم نیس ی ادمه
دس مریزاد ب اونا ک از مرد بودن فقط نر بودنشو دارن و از احترام فقط تلفظشو بلدن
درآخرم دم اونا گرم ک نگا میکنن چی میگه طرف ن اینک کی میگه
دس مریزادم نداره
...
این متن خیلی طولانی تر ازین حرفاس ولی واس چشاتون نگرانم
ب هجدهمین قسمت کافه فیلم خوش اومدین
الهی ب توکل نام اعظمت دوستان بفرمایین کافه فیلم
قبل از هرچیز بگم من ی عذرخواهی ب همتون بدهکارم چون سهوا نام منبع بعضی از نقد ها رو ننوشتم برای مثال نقد فیلم جویندگان برای دوست عزیزمون اقای خلیل زاده اس پس براتون سوتفاهم نشه ک بنده همه نقد ها رو از خودم مینویسم منو ب بزرگی معرفتتون عفو بفرمایید
ضمنا باید همین جا از همین پست اعلام کنم من تمام افرادی ک هر پست کاربردی از مرتبط مث ورزشی تا غیر مرتبط مث تاریخی دانستنی و... رو حمایت میکنم
حتی اگه طرف ننویس از جایی کپی کرده حداقل واس اینک رفته وقت گذاشته و ی چیز ارزشمند و کپی کرده و از حجمش در جهت درست استفاده کرده ب شخصه برا من محترمه
-------------------------------
نام اثر : درخت زندگی (2011) - tree of life
کارگردان : ترنس مالیک
بازیگران : برد پیت نیکولاس گوندا و....
نمرات فیلم :
imdb:6.8
متاکریتیک : 85
روتن تومیتو : 0.84
-----------------------------
خلاصه فیلم
درخت زندگی ، داستان خانواده ی اوبراین و سه فرزندشان را در دهه ی ۱۹۵۰ و مشکلات پسر بزرگ خانواده با پدرش را روایت می کند و…
--------------------------
نقد فیلم
میثم کریمی
ترنس مالیک را باید جزو نابغه های فیلمسازی دنیا دسته بندی کرد. درخت زندگی پنجمین فیلم مالیک طی 38 سال گذشته است و این گزیده کاری عجی1ب و غریب وی، بی دلیل نیست؛ مالیک فیلمسازی است که سینما را یک هنر می داند و معتقد است اگر سینما نتواند هنر و زیبایی را به درستی به مخاطب ارائه کند، اصلاً نباید فیلمی ساخته شود! همین اعتقاد سخت مالیک سبب شده تا او گزیده کار ترین فیلمساز تاریخ سینما باشد. درخت زندگی به فاصله 6 سال از آخرین ساخته مالیک یعنی دنیای تازه، ساخته شده است. براد پیت در جریان یک مصاحبه اعلام کرده بود که :«کار کردن با مالیک بسیار لذت بخش و البته سخت بود چراکه او درباره فیلمش بسیار وسواس داشته و ما مجبور بودیم روزانه تنها 2 برداشت داشته باشیم!» . بعد از تماشای درخت زندگی به درستی به اظهارات براد پیت پی بردم چراکه درخت زندگی از حیث هنری بدون شک یکی از بهترین های تاریخ سینما است. کمتر در فیلمی شاهد بوده یم که چنان دقت و ظرافتی در پرداخت صحنه ها بکار رفته باشد که با هر نما، تماشاگر را در دنیایش محو کند.
درخت زندگی داستان خانواده ی اوبرین و 3 فرزندشان را در دهه ی 50 میلادی را روایت می کند. آقای اوبرین ( براد پیت ) مردی افسرده و خسته از روزگار است که فشار زندگی و ناملایمات اجتماعی باعث شده تا او راه و روش خشن و بد بودن را به فرزندانش آموزش دهد. آقای اوبرین به فرزندانش یاد می دهد تا به هیچ کس اعتماد نکنند ، هیچ خوبی را بی دلیل نپذیرند و در یک کلام احساسات خوب را در خودشان به حداقل برسانند. اما خانم اوبرین ( جسیکا چستین ) دقیقاً برعکس همسرش رفتار می کند. او به عشق و خوبی اعتقاد دارد و به فرزندانش یاد می دهد تا همه مسائل روزمره را به فال نیک بگیرند. خانم اوبرین با توجه به آموزه های غلط پدر فرزندانش ، به هر نحوی قصد دارد تا از فرزندانش، مردانی خوش قلب و مفید برای جامعه بسازد. در بطن این کشمکش های آموزشی خانم و آقای اوبرین ، جک که پسر بزرگ خانواده است، قرار دارد. جک نوجوانی است که در این سن احتیاج به حمایت و تثبیت رفتارهای والدینش در برقراری ارتباط با او دارد اما تنها چیزی که تابحال ن ،نصیبش شده، اظهارات متناقض والدینش از تعریف زندگی بوده است. به سالها بعد می رویم، جک حالا یک فرد میانسال ( با بازی شان پن ) است که با همسرش رابطه خوبی ندارد و همچنین نمی تواند با آسمانخراش های شهر و انسانهای پیرامونش ارتباط برقرار کند. جک در پی آموزه های دوران کودکی خود، هنوز نتوانسته تعریفی از جامعه و نحوه زندگی در آن برای خود ترسیم کند که سبب شده تا او تبدیل به شخصیتی به شدت منزوی شود و…
این خلاصه داستان نباید شما را به اشتباه بیندازد که درخت زندگی یک درام خانوادگی است بلکه برعکس ، درخت زندگی اصلاً کاری به خانواده اوبرین ندارد!. مالیک در درخت زندگی سعی کرده تا ناملایمات و تفکرهای بشر درباره زندگی را در قالب یک خانوادهِ متفاوت از لحاظ فکری، به تصویر بکشد. در خانواده اوبرین، پدرِ خانواده نماد طبیعت است که بنا به ناملایمات روزگار ، از زیبایی ذاتی و بصری اش ، تبدیل به موجودی بدبین شده که ساز مخالف بنای تمام کارهایش شده است. برعکس پدر، مادر خانواده نماد نجابت ذاتی طبیعت و زندگی است که علی رغم تمام بدی های روزگار ، هنوز سعی دارد تا زیبایی ذاتی اش را حفظ کند و آن را به نسل آینده نیز انتقال دهد. شخصیت جک نیز وصف حال ماست. انسانی که دچار نوعی دوگانگی در زندگی اش شده و سردرگم در این طبیعت بی کران رها شده است. جک نماد تمام انسانهایی است به جای پایبند ماندن به اصل انسانی خویش، به او یاد داده شده تا با آن بجنگد و دنیای ناملایم خود را در آن بنا کند. از حیث هنری شاید بتوان درخت زندگی را با شاهکار استنلی کوبریک یعنی ” 2001 : یک اودیسه فضایی” مقایسه کرد. در اودیسه فضایی، استنلی کوربریک سعی کرده بود 3تا با استفاده از یک داستان تخیلی انسان را به یاد اصل خویش بیندازد و سکانس پایانی آن یعنی خیره شدن کودک به کره زمین و لبخند به زیبایی آن ، اوج این هنرنمایی بود. حالا ترنس مالیک در درخت زندگی با استفاده از تمام عناصر حیات و موجودات پیشین جهان ( از دایناسور! گرفته تا غروب خورشید ) سعی کرده تا به تماشاگر یادآوری کند که بهتر است دنیای خود را بار دیگر مرور کند و گرد و غبار زشتی را از آن پاک کند.
فیلمبرداری بی نظیر امانوئل لوبسکی یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده تا شعر سینمایی ترنس مالیک به زیباترین نحو ممکن به تصویر کشیده شود. فیلمبرداری فیلم درخت زندگی بدون شک اصلی ترین بخت دریافت اسکار امسال است و مطمئن باشید نام آن را جزو کاندیداها خواهید دید. درخت زندگی حتی زمانی که آغشته به جلوه های ویژه ( CGI ) می شود، بسیار زیبا و دوست داشتنی است. در اصل شما نباید از درخت زندگی انتظار جلوه های ویژه قوی داشته باشید اما با اینحال ترنس مالیک وسواس خودش را به این بخش هم تزریق کرده و CGI به بهترین نحو در فیلم قرار داده شده است.
2 بازیگر اصلی فیلم ، ستارگان سینما هستند که شاید اگر هر فیلمی دیگری بود نام انها را ابتدای معرفی فیلم اعلام می کردند اما حقیقت آن است که این بازیگران در میان تصاویر و شعر سینماییِ ترنس مالیک ، غرق شده اند. براد پیت در نقش پدر سخت گیر خانواده بازی فوق العاده ایی از خود به نمایش گذاشته است و اگر اعضای آکادمی اینبار به او روی خوش نشان بدهند ( آنها ثابت کرده اند که علاقه ایی به حضور پیت در چنین نقشهایی ندارند! ) می تواند بخت اصلی اسکار به حساب آید. شان پن نیز به مانند همیشه حضوری مقتدر در نقش شخصیت های شکست خورده دارد. اصولاً تجربه ثابت کرده که بهتر است نقش شخصیت های دوگانه را به شان پن بدهید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید. اما جسیکا چستین در نقش مادر خانواده به دلیل اینکه شخصیت اش بیش از حد سمبلیک است ، نتوانسته تاثیر لازم را بر مخاطب بگذارد. شاید اگر شخصیت او تا بدین حد نمادین نبود، می توانست ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کند. البته این را هم باید اضافه کنم که بازی او در مقابل بازی فوق العاده براد پیت یکجورایی گم شده است.
درخت زندگی یکی از بهترین های تاریخ سینماست. مدتها بود که فیلمی را ندیده بودم که به معنای واقعی کلمه ، هنر را به تصویر بکشد. درخت زندگی مثال بارز فیلمسازی هنری است که هر فیلمساز و عاشق سینمایی باید آن را ببیند. نکته ایی را هم باید اضافه کنم و آن اینکه اگر اهل سینمای اکشن، ترسناک و در کل، سینمای ساده هستید، به هیچ وجه توصیه نمی کنم که درخت زندگی را تماشا کنید. چرا که درخت زندگی فیلمی نیست که بتوان در هنگام دیدن آن تخمه شکست و یا پاپ کورن مصرف کرد!. درخت زندگی فیلمی است که باید آن را در کمال آرامش چند بار تماشا کنید تا به ارزش هنری آن پی ببرید.
----
تحلیل فیلم
فیلم های ترنس مالیک اکثرا ساده و به شدت نمادین هستند . رمز موفقیت علاوه بر کارگردان وجود فیلمبرداری توانا درکنار خودش است که دوربین نقش یک ناظر را پیدا میکند . فیلم در بن مایه مدرنیسم ساخته شده است و گاها سورئال هم میشود . به شدت قوی است . بارها باید دید . بازی برد پیت در این فیلم محشر بود.نقد معروفی که از فیلم خواندم نقد ایبرت از فیلم بود.
فیلم های ترنس مالیک اکثرا ساده و به شدت نمادین هستند .
فرم فیلم
اگر صحنه های که دوربین نقش وجود شناسانه ایفا میکند کنار بگذاریم با یک خانواده معمولی روبه رویم که پدر به انها فرهنگ را می اموزد و پسر ها بازیگوش هستند.
اما دوربین وکارگردان این داستان را چنان میسازند و جلو میبرند که ما با جنایت ، مرگ ، رابطه با جنس مخالف و.... اشنا میشویم.سکانس اول فیلم ایاتی از ایوب را میخواند سپس با مادر اشنا میشویم . مادری که سخنانی از بخشش میگوید سپس پدر میاید . پدر در جایگاه بالاتر از مادر است . جایگاه قدرت ، اری مگر چنین نیست که مادر خودش را می بخشد به پدر تا زندگی زندگی خلق و از طریق ان مادر دست به خلقت انسان میزند. خبر فوت یکی را میاورند ، پسر خانواده ، دوربین با نشان دادن ری اکشن دیگران واشاره های مستقیم به درخت ما را در بهت فرو میبرد .پدر ناراحت از شیوه تربیت خویش اما بازهم در جایگاه قدرت اشک خویش را فرو میخورد . سپس برادر میاید که در گنگی است و دوربین با نشان دادن وضع زندگی سعی در بیهودگی خویشتن در او دارد . سپس وارد محل کار و شهر میشویم ، معماری هایی خشن و پر از مهندسی اعداد ،اینجاست که برادر پس از فرو رفتن درحالتی متعجب از سوالات اولیه خود درباره مشخصات ظاهری دست می کشد و به سوالات عمیق تر در رابطه خود با خانواده میرسد ، متعجب از اینکه این جهان با مشخصات ومعماری مال من نیست
مادر همیشه در اسمان به جستجوی خدای است ، ایا خداوند بخشنده است ؟ او چه بخشایشی کرده است در خلقت؟ و حالا اپرا بخش هایی از انجیل به همراه جهان. حرکت دوربین از ککل به جز است ، این یعنی نشانه عظمت و بزرگی که دوربین ناظران است.اری بخشش خدا خلق انسان است . او روح به درخت زندگی دمیده است تا دین طریق ما را به وجود بیاورد. سپس فیلم زیستن را نشان میدهد که پرداختن به ان مقوله ایی است وقت گیر . اما نکته جالب در این فیلم نشان زمان به عنوان معنا بخش تجربه است دوربین با نشان دادن تجربه ها یکی پس از دیگری به ما میفهمد که هر تجربه از تجربه قبلی پربارتر است . و ناگهان سکانسی هولناک سکانس رفتن از خانه و ترک ان . دوربین چه زیبا غم پسرک را نشان میدهد ، ایا ترک خانه ترک سنت ها نیست ؟ سپس سکانس سردرگمی برادر و نشان دادن ان تنگنا و عبور از ان در فضایی سورئالیسم وارد خاطرات شدن و سبز شدن درخت زندگی . و در سکانس اخر برادر به پایین ساختمان می اید به فضای سبز می اید که دوربین نشان چهره ایی شاد را به ما میدهد یعنی بازگشت به خویشتن و گذشته. سکانس اخرهم پل که معنی ترک ان زندگی بی وجود و هم بازگشت به گذشته است .
شخصیت پردازی
مادر باچهره اش و بازی فوق العاده جسیکا جستین ،نشان می دهد به ما زنی مهربان اما غمگین ولی مصمم از تصمیمش او فقط مادر نیست بلکه خدا هم هستم زیرا نقش افرینندگی هم دارد اما فانی است ،و وجود کودک هایش که در مرحله اموختن او را سردرگم کرده است . همه این ها را دوربین با نشان دادن ومیزانسن ها از مرتب به شلوغ به ما نشان میدهد .پدر انسانی است که بدلیل دوری از خود بخشنده درگیر زندگی عصیان مانند و دیکتاتوری هست همچنان مغموم از نابود کردن او توسط جامعه است وسعی در وجود اوردن فرزندان محکم هست که درلحظاتی که پدر نیست می بینیم این تربیت او چه بلایی سر فرزندان اورده است .سکانس های اول فیلم پدر را مردی به ظاهر قوی ولی از درون نابود شده نشان می دهد. پسری که فوت شده فیل بر روی تناقض او تجربه هایش اشاره میکند که نشان میدهد حتی در زمان تنبیه هم تجربه ها را با لذت کسب کرده است . برادر کسی است ناامید،سرگشته و در ابهام از زندگی و اینده خویش که در سکانس ها کمتر او را با خنده میبینیم . در فضای های سورئال هم او کوجک واسیب پذیر و گمشده است که نشان گمشدگی او در جهان است .برادر در تناقضی عمیق تر گیر کرده است او راه ارتباط با جهان را نمی داند ؟
ایا جک (پسری که میمیرد ) عیسی مصلوب بود تا خداوند به پدر(یهودیان) بفهماند که که روش زیستن اینگونه است .
محتوا
ایا جک (پسری که میمیرد ) عیسی مصلوب بود تا خداوند به پدر(یهودیان) بفهماند که که روش زیستن اینگونه است . فیلم به شدت مذهبی و بن مایه های سورئال او در سبک مدرنیستی برای فهماندن رابطه انسان ، طبیعت ، خدا طراحی شده است .ایا نباید به سنت برگشت وتجربه های مان را در پرتو سنت بوجود اورد . انجا که چهره شان پن سرگشته در بازگشت به خویش در خاطرات میبینیم . میگویم ترنس مالیک اثری ساخته همچون ادیسه فضایی کوبریک ، اثری جاه طلبانه . که میگوید این تجربه هست به ما نشان میدهد مهربان باشیم و روش خدا را برگزینیم . خود خویشتن دیکتاتور است و با مرگ نزدیکانمان میفهم که خود خویشتن موجب شکست است . مدرنیته فقط ظواهر انسان را در برگرفته است انچه را پر نمیکند تجارب مدرن درون است . ایا بخشایش خداوند به ما را زندگی ، باید اینچینین ویران کنیم . اکثریت محتوا صحنه ها را در فرم توضیح داده ام.
نمره 10 از 10