به نام آنکه جان را فکرت آموخت
سلام گلهای تو خونه ،محصلای نمونه،قول بدین ک فیلمای کافه فیلم یادتون بمونه
همیشه قبل خواب اول طرفداری چک کن بعد بخاب
رضا هستم میزبان شما در اولین برنامه تخصصی نقد وبررسی آثار سینمایی ایران و جهان
---
ممنون از سیل: نامه ها ایمیل ها نوتیف ها کامنت ها - کبوتران نامه بر - دود و... ک در نبود این چندروزم بر اکانتم گسیل داشتید
هیچوقت فک نمیکردم انقد مهم باشم (الکی مثلا)
شرمنده ی چند روزی نقص فنی برام ایجاد شده براهمون نشد طبق روال در خدمتتون باشم ولی حدالامکان سنگرو خالی نمیکنم
---
من متوجه نمیشم 500 -600 نفر پست میبینن اما فقط 20 نفر نظر میزارن یا 10 نفر لایک میکنن
این چی رو میرسونه؟
ضمنا لطفا انقد نگین اومدم بنویسم اما حرفمو قبلیا نوشته بودن یا دیرشد ب برنامه نرسیدم و ....
لطفا هرموقع دیدید نظرتون بزارین حتی شده ی جمله(باز الان همه ی خطی مینویسن)
بزارین خستگیمون در بره با دیدن نظراتون
مهم نیس چقد حرفه ای هستی مهم اینه ک بها بدی ب زحمت دوستانم
سپاس
------------------------------------
نام فیلم : امیلی (2001)
کارگردان :ژان پیر ژونه
نویسنده :گیوم لورن
بازیگر:اودره توتو
اهنگساز:
یان تیرسن (ک از بهترین مجموعه های اهنگ فیلم ک میشه گوش بدن شخصا تمام البومش رو دارم وپیشنهاد میکنم)
ب جرات بدون تیرسن امیلی ....امیلی نمیشد
------------------------------
خلاصه فیلم:
سرنوشت شگفت انگیز املی پولن یا آملی پولن که در سراسر دنیا به نام آملی یا امیلی شناخته میشود، فیلمی در ژانر کمدی به نویسندگی گیوم لورن و کارگردانی ژان پیر ژونه میباشد. اودره توتو بازیگر اصلی میباشد. آملی با استقبال بسیار خوب منتقدان و تماشاگران در سراسر جهان همراه بودهاست و به عنوان یکی از موفقترین فیلمهای تاریخ سینمای اروپا و یکی از تحسین شدهترین فیلمهای غیر انگلیسی زبان شناخته میشود. «امیلی» جوانی فرانسوی است که با پدر پیرش زندگی می کند. تجربه های تلخ دوران کودکی اش باعث شده تا او کمی متفاوت به نظر بیاید. او در زندگی نمی تواند عادی رفتار کند تا اینکه بسته ای را در درون دیوار خانه اش پیدا میکند، امیلی سعی دارد صاحب آن جعبه را بیابد…
-------------------------------
نقد و بررسی
طرح داستان فیلم سرنوشت شگفت انگیز املی پولن Amélie 2001 فوق العاده است؛ دخترکی که از کودکی زندگی چندان شادی را نگذرانده، در تنهایی و انزوا بزرگ شده و هنوز هم در همان تنهایی زندگی میکند ناگهان به سرش میزند که وظیفه اش در زندگی خوشحال کردن دیگر انسانها و دمیدن روح تازه ای به زندگیهای غبار گرفته شان است و این در حالیست که خود او نیز به کسی نیاز دارد تا به زندگی یکنواخت و خسته کننده اش معنای تازه ای ببخشد.
داستان فیلم سرنوشت شگفت انگیز املی پولن Amélie 2001، داستان بده بستان انسان با زندگی است. زندگی ای که اجزای آن درهم تنیده است و هر گوشه اش با گوشه دیگری در تعامل است؛ تو وظیفه ای را که در قبال عالم هستی بر عهده ات است انجام میدهی و میدانی که نیت نیک تو از چشم سرنوشت پنهان نمی ماند و در شلوغی زندگی گم نمیشود؛ زندگی، همه چیز را برایت جبران خواهد کرد. چنین داستان سرزنده ای به ساختار سرزنده و شوخی نیاز دارد که ژان پیر ژونه، کارگردان فرانسوی از عهده ساخت آن به خوبی برآمده است. فیلم سرنوشت شگفت انگیز املی پولن Amélie 2001، کوچکترین اِلِمانی که به شادمانی اش ضربه بزند ندارد؛ کاملا سرزنده است و چون بارانی که نمنم ببارد تو را دربر می گیرد.
امیلی عملا از زاویه دید یک کودک به همه چیز نگاه میکند و می تواند این نگاه را باورپذیر کند و فراتر از آن تماشاگر خود را وادارد تا حتی اگر شده برای دو ساعت، او نیز از این پنجره به تماشای افق زندگی بنشیند. نگاه کودکانه امیلی از قضا حقیقت زندگی است. زندگی ای که وارسته از تعلقات دوران بزرگسالی و زمینه های ذهنی ای که نگاه و تصمیم گیری های بزرگسالان را کلیشه ای و محدود میکند و رها از مصلحت سنجی هایی که به آنها اجازه نمیدهد در زندگی، خودشان باشند، با طبیعت هستی همساز میشود و با آنچه در دوردست ها، مثلا ستاره ای که یک کودک امشب برای نخستین بار دیده است، روی می دهد مطابقت می یابد و او را وا میدارد تا شگفت زنده از مکاشفات درونی خود سخن گوید؛ خب، ما آن را نمی فهمیم، یک بزرگسال آن حرفها را درک نمیکند؛ این، ناتوانی بزرگسالی است که روزمره گی زندگی سوی چشمانش را کاسته است و نه زیادهگویی کودک؛ این حقیقت زندگی است. نگاه املی بخصوص برای ما که ولو ناخودآگاه با فلسفه و عرفان شرق دم خوریم و اجزای نظام هستی را در تعامل باهم میدانیم آشنا و مانوس است.
فیلم سرنوشت شگفت انگیز املی پولن Amélie 2001، فضایی یکدست دارد که قابل توصیف نیست و در واژه ها ساخته نمیشود. فضای فیلم سرنوشت شگفت انگیز املی پولن Amélie 2001 تنها در تصویر پرورده میشود؛ در چهره فوق العاده اودره توتو (در نقش املی) و در نماهای سرحال و شاداب فیلم. در جلوه گری و رقص رنگ که در امیلی موج میزند و معجزه میکند؛ و نیز در موسیقی فیلم که به سهم خود در خلق دنیایی لطیف و به شدت انسانی کارکرد فوق العاده یافته است. ایده های کوچک بامزه و بعضا، عمیق و فلسفی ای که در کنار هم قرار گرفته اند و فیلم سرنوشت شگفت انگیز املی پولن Amélie 2001 را گام به گام پیش می برند نیز به گمانم در واژه ها نمی گنجند.
سرانجام، در مقام مقایسه(که اصولا درست نیست اما به خاطر نارسایی واژه ها مجبورم این کار را بکنم) املی از جهات بسیاری به «شازده کوچولو» میماند؛ همان احساس غیر قابل توصیف، همان دنیای کودکانه، همان نگاه رویایی-آرمانی؛ همان فضای شاداب؛ و البته، مانند شازده کوچولو، دور از دسترس بزرگسالان و حرفهای عاقلانه بیهوده شان. فیلم سرنوشت شگفت انگیز املی پولن Amélie 2001 فیلمی برای سخن گفتن درباره اش نیست؛ رهگذری است که سخنانی از جنسی که فراموش کرده ای بر زبان می آورد، با بازگرداندنت به زمان دوری که از آن فاصله گرفته ای و باز چشاندن شیرینی های آن، تو را میخنداند و شب هنگام، در نهایت دوستی دستت را می فشارد، برایت آرزوی خوشبختی میکند و می رود.