براساس افسانه ای ژاپنی، مرد جوانی به نام Sen no Rikyu درطلب یادگیری مجموعه ای از آداب و رسوم شناخته شده به عنوان “the way of Tea”راه چای. به سوی یک “tea-master” به نام “Takeeno joo” رفت ، او مرد جوان را با سپردن مسئولیت نگهداری از باغ به او ، مورد آزمایش قرار داد. ”Rikyu” آشغالهای مخروبه را تمیز کرد و با شن کش زمین را شیار انداخت تا آنکه کاملا پاک شد . سپس با دقت موشکافانه ای باغ را پاک کرد. قبل از آنکه نتیجه تلاشش را به “master” نشان دهد ، به مرتب کردن بقایای درخت گیلاس پرداخت که در اثر اینکار تعدادی شکوفه درخت گیلاس به طور تصادفی بر زمین افتاد.
تا امروز ژاپنی ها به “Rikyu” به عنوان کسی که هسته مرکزی عمیق فرهنگ Wabi-Sabi را به خوبی شناخته است، احترام می گذارند. wabi-Sabi که هنر یافتن زیبایی در نقص وعمق در سطح است ، می گوید که صحت و اعتبار بالاتر از همه چیز است . این فلسفه هنری در واکنش به مصرف گرائی در حال ظهور و استفاده از مواد غنی بسیار در اوائل قرن پانزدهم ، ایجاد گردید.
امروزه این مفهوم به صورت عمیقی در ژاپن ریشه دوانده است و البته بسیار دشوار است که برای غربی ها توضیح داده شود ، هیچ ترجمه مستقیمی در این میان وجود ندارد. البته برای دیگر ملل شرقی تاحدودی این مفاهیم آشناتر می باشد.
به طور گسترده ، wabi-Sabi امروز هرچیزی است که ساده است آن را در مراکز خرید نمی یابید. چوب قدیمی است، پوشش کف ویژه ای نیست. شکوه یک صبح تنهاست، نه یک دوجین از گلهای رز قرمز.
برای کشف wabi-sabi لازم است توان آنرا داشته باشیم که زیبایی منحصر به فرد در چیزی که ممکن است در اولین نگاه ضعیف و ناتوان و زشت به نظر برسد ، را ببینیم.
Wabi-Sabi رقابت را درک می کند ، زیبایی اولیه از یک چشم انداز خاکستری و ظرافت درد حاصل از یک ساختمان رها شده و در حال ریختن. جشن حاصل از ترک و شکاف و پوسیدگی و تمام نشانه های دیگر که گذشت زمان و تاثیر آب و هوا را پشت سر بگذارد. Wabi-sabi به ما یادآوری می کند که ما در این سیاره موقتی هستیم . این یادآوری که بدن ما به همراه سایر مواد در جهان اطرافمان در مسیر بازگشت به خاک است. و همه چیز در چرخه طبیعی رشد، پوسیدگی و فرسایش قرار دارد. از طریق Wabi-Sabi همزمانی و همراهی افتخار و نژندی را در گذر زمان می پذیریم .
آوردن Wabi-Sabi به زندگی ، به پول یا آموزش و تخصص ویژه نیاز ندارد ، اما به تفکری کاملا بسنده برای درک زیبائی های خفته نیاز دارد. شجاعت آن نیست که از برهنگی نترسیم ، شجاعت ، تمایل به قبول چیزها آنطور که هستند و بدون تزئین و آرایش است .
سطحی صاف ، به صورت مینیمال و فرم گرفتن متریال درروندی طبیعی و داشتن رنگی لطیف ، همگی Wabi-Sabi هستند. کپک زدگی روغن در یک ظرف چوبی باستانی را در نظر بگیرید ، رمز و رازهای پنهان در پشت یک جام مخدوش ، اینها همه زنگار قدرتی را در نظر مجسم می نماید که یک ظرف نو ، با درخشش جدید فاقد آن است.
این به قابلیت و توانائی ما برای آرام بودن بستگی دارد . برای تغییر و ایجاد تعادل در چگونه بودن . و قدردانی کردن از آنچه هستیم به جای زیاده طلبی . بافت خشن، محصولات با حداقل پردازش، مواد کاملا طبیعی، و رنگ آمیزی ساده و بدون زرق وبرق، همگی مفهوم Wabi-Sabi را تداعی می کنند.
شما ممکن است که قدردانی خود را در Wabi-Sabi با یک آیتم از پشت گنجه، یک گلدان ارزان ، یک قطعه پارچه کم رنگ ابراز کنید. با نگاهی عمیق و با دقت درکسری از ثانیه، که به آنها کاراکتر و شخصیت می دهد و با دستان خود آنها را تشریح می کنید . هنگامیکه مجذوب آن می شوید ، لزومی ندارد که آنرا بفهمید ، بلکه باید آنرا همانگونه که هست ، درک و قبول کنید . منبع