The Divine Ponytailتو مستند اتاق ۲۳۷ خیلی از چیزها در مورد فیلم باز شده و گفتنش تکرار مکرراته.
در مورد سیاسی بودن هم خیلیها اعتقاد دارن که فیلم سیاسیه و تحلیلهای متفاوتی ازش دارن.
تحلیل اول که تو کتاب Geoffrey Cocks به اسم The Wolf at the Door: Stanley Kubrick, History, and the Holocaus بهش پرداخته میشه اینه که درخشش یه فیلم به هولوکاست ربط داره. نشونههای محکمی هم آورده براش هر چند خودش میگه شاید نباشه ولی مثلا از عدد ۴۲ که تو فیلم چند تا به وضوح نشون داده میشه و به Final Solution اشاره داره میشه فهمید که بیراه نمیگه. خود کوبریک از ساختن فیلم مستقیم در مورد هولوکاست خودداری میکرد ولی خب نشونههایی ازش وجود داره اینجا.
تحلیل دوم تحلیلیه که مربوط به خود آمریکا میشه. اونم شرایط سیاسی دههی هشتاد آمریکا. جک تورنس رو نمایندهی دست راستیها که کشور رو میچرخوندن، همسرش رو نمایندهی لیبرالها و بچه رو که میتونه تغییر ایجاد کنه و در بسیاری موارد چیزهایی رو میبینه که بقیه نمیبینن رو به عنوان مردم خود آمریکا در نظر میگیرن.
در مورد بحث فلسفی کارهای کوبریک هم بحث طولانیای میشه. به خصوص اینکه ردپای نیچه و هایدگر تو کارهای کوبریک وجود داره و البته یه آدم واقعا فلسفه فهم باید توضیح بده راجعبهش نه ما که فقط سطح فلسفه رو خوندیم.
دیگه همین.
ارادت.